Gå til innhold

Vaginal fødsel etter keisersnitt (vbac) - erfaringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Lurer på hvilke erfaringer dere har med vbac etter ett keisersnitt? Ble det laget en fødeplan? Samtaler og planlegging med fødselslege? Epidural? Igangsettelse? :) 

For min del ble det keisersnitt etter alt for mange timer i aktiv fødsel med full åpning. Barnet rikket seg rett og slett ikke nedover i bekkenet, og satt fast høyt i bekkenet lenge. Ønsker gjerne å få til vaginal fødsel denne gangen!!

Anonymkode: 73598...7a0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Be fastlege/jordmor henvise deg til fødselsplanlegging på sykehuset :)

Anonymkode: 05ffd...96c

AnonymBruker
Skrevet

Hadde vaginal fødsel litt over to år etter ks. Ble igangsatt på overtid, så det var i tillegg stort barn.

Var ikke noe ekstra som ble gjort og alt gikk kjempefint. Mulig de var innom meg litt oftere, men ikke noe jeg reagerte på. Fikk ikke inntrykk av at det var noe mer risiko med vaginal fødsel etter ks enn om jeg hadde vært førstegangsfødende.

Anonymkode: 952cc...7b2

AnonymBruker
Skrevet

Akutt ks med første her. Hadde veldig lyst å få til vaginal fødsel med nr 2. Hadde en samtale på sykehuset hvor forrige forløp ble gjennomgått og hvor vi la en plan. Følte meg godt ivaretatt og klar. Dessverre endte neste forsøk også i akutt keisersnitt. Begge barna var stjernekikkere.

Anonymkode: a801f...126

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Be fastlege/jordmor henvise deg til fødselsplanlegging på sykehuset :)

Anonymkode: 05ffd...96c

Det skal jeg uansett gjøre, var bare ute etter erfaringer fra flere :)

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde vaginal fødsel litt over to år etter ks. Ble igangsatt på overtid, så det var i tillegg stort barn.

Var ikke noe ekstra som ble gjort og alt gikk kjempefint. Mulig de var innom meg litt oftere, men ikke noe jeg reagerte på. Fikk ikke inntrykk av at det var noe mer risiko med vaginal fødsel etter ks enn om jeg hadde vært førstegangsfødende.

Hvilken igangsettelse fikk du? Jordmor her sa at på mitt sykehus setter man kun i gang med naturlige hjelpemidler (ballong) hvis jeg er moden, ellers måtte jeg reise til et større sykehus for å få tabletter pga mer overvåkning. Og at jeg kom til å bli mer overvåket denne gangen uansett, blant annet med CTG hele tiden pga den lille sjansen for livmorruptur osv. Ikke skulle jeg gå over tiden heller fordi jeg fikk stort barn sist. 😅 

AnonymBruker
Skrevet

Var ikke noe veldig stort tema akkurat, var helt selvsagt for min del. Ville jo aldri ha keisersnitt igjen. Var bare en helt vanlig graviditet og ikke noe fokus på det. Jeg skrev fødebrev selv med de tingene som var viktig for meg. Men det gikk veldig bra, fødte i vann, tok i mot baby selv, den fødselen varte bare 1,5 time så gikk fort. Ville aldri valgt epidural eller igangsettelse heller da. 
Har hatt tre totalt, det der var første vbac. Så har jeg hatt to hjemme i tillegg. Var bare fantastisk! 

Anonymkode: 2e1c8...cff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvilken igangsettelse fikk du? Jordmor her sa at på mitt sykehus setter man kun i gang med naturlige hjelpemidler (ballong) hvis jeg er moden, ellers måtte jeg reise til et større sykehus for å få tabletter pga mer overvåkning. Og at jeg kom til å bli mer overvåket denne gangen uansett, blant annet med CTG hele tiden pga den lille sjansen for livmorruptur osv. Ikke skulle jeg gå over tiden heller fordi jeg fikk stort barn sist. 😅 

Var helt umoden og ble satt igang med stikkpille. Dette var også på et lite sykehus.

Etter det de sa så var det ikke noe risiko å føde etter ett KS.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte 1,5år etter keisersnittet. Første var fødselen igangsatt grunnet lite liv, og endte i akutt keisersnitt. 

Jeg fikk legen til å henvise meg til sykehuset, og hadde en samtale med jordmor der to måneder før fødselen der vi la en plan til neste fødsel. Hva de og jeg kunne gjøre for at jeg ikke skulle være engstelig for at det samme skulle skje igjen. Vi gikk også gjennom første fødselen, og hva som gikk galt. Jeg sa jeg ønsket å bli igangsatt over termin da jeg var redd for at barnet skulle dø i magen, grunnet tidligere er føringer med lite liv. Dette fikk jeg innvilget uten noe problem. 

Fødselen startet av seg selv naturlig før termin, og jeg fødte vaginalt. Babyen var stabil og sterk under hele fødselen. 

Anonymkode: b2938...cf0

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hm. Spennende å lese, spesielt siden jeg har fått et inntrykk fra to forskjellige jordmødre (knyttet til samme sykehus da) at det ble mye mer monitorering av fødsel ved vbac, derfor ville f.eks badekar bli utelukket osv pga CTG-registrering. Og at igangsettelse med piller var uaktuelt på det sykehuset pga faren for sterke rier og livmorruptur. Så jeg har jo sett for meg å ligge i ro med ledninger overalt denne gang.. 😅 greit å vite at det ikke MÅ bli sånn.

- TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hm. Spennende å lese, spesielt siden jeg har fått et inntrykk fra to forskjellige jordmødre (knyttet til samme sykehus da) at det ble mye mer monitorering av fødsel ved vbac, derfor ville f.eks badekar bli utelukket osv pga CTG-registrering. Og at igangsettelse med piller var uaktuelt på det sykehuset pga faren for sterke rier og livmorruptur. Så jeg har jo sett for meg å ligge i ro med ledninger overalt denne gang.. 😅 greit å vite at det ikke MÅ bli sånn.

- TS

Har vaginal fødsel etter ks. Tror ikke de gjorde noe ekstra nei. De lot faktisk hele greia gå litt for langt og det endte med tang. Men men

Anonymkode: b5ad0...f8f

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

- TS

Det du skriver her det fikk jeg beskjed om etter første fødsel som endte med keisersnitt. I utgangspunktet så skulle det gå fint å føde vaginalt, men hos meg snudde baby seg til seteleie. Ble keisersnitt andre gangen også, livmoren hadde begynt å revne i keisersnittarret! 

Anonymkode: 6bc3a...d42

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det du skriver her det fikk jeg beskjed om etter første fødsel som endte med keisersnitt. I utgangspunktet så skulle det gå fint å føde vaginalt, men hos meg snudde baby seg til seteleie. Ble keisersnitt andre gangen også, livmoren hadde begynt å revne i keisersnittarret! 

Oi! Merket du noe til det? Eller oppdaget de det under keisersnittet?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble igangsatt med nr 1 pga svangerskapsforgiftning. Ble akutt KS pga heftige iduserte rier uten åpning.

Fødsel nr 2 startet av seg selv nesten to uker før termin. Riene var dødsvonde, men det var fordi det ble styrtfødsel. Var selvfølgelig vondt der og da, men selve pressingen var ganske kortvarig. Var i så god form at jeg var oppe og gikk på do rett etterpå. Var i fin form og dro hjem dagen etter. Utrolig stor kontrast til førstemann, hvor jeg ikke klarte å reise meg opp av sengen en gang på over et døgn. Så vaginal etter keisersnitt kan gå veldig bra 😊

Anonymkode: b86cf...218

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var som en helt vanlig fødsel, ikke noe mer styr hverken i forkant eller under fødselen.

Anonymkode: 08209...c81

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Oi! Merket du noe til det? Eller oppdaget de det under keisersnittet?

En uke før fødsel merket jeg en skikkelig smerte på den siden det hadde begynt å revne. Stakk og svei hele tiden, var hos legen med det, da jeg ble bekymret for ruptur. Ble bare sendt hjem igjen, så jeg kan med 90 % sikkerhet si at den smerten hadde med det å gjøre. Det ble oppdaget under keisersnittet 🤯

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

- TS

Du bestemmer selv! Det er greit å huske på. De har mye anbefalinger og det virker som de bestemmer, men det er kun anbefalinger/retningslinjer. Tar ikke hensyn til personlig preferanser, forskjeller osv. Du kan gjøre som du vil, de kan ikke bestemme over deg. Men de kan anbefale ditt og datt, skal kunne begrunne det, så må du kjenne på hva som er rett og galt for deg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

En uke før fødsel merket jeg en skikkelig smerte på den siden det hadde begynt å revne. Stakk og svei hele tiden, var hos legen med det, da jeg ble bekymret for ruptur. Ble bare sendt hjem igjen, så jeg kan med 90 % sikkerhet si at den smerten hadde med det å gjøre. Det ble oppdaget under keisersnittet 🤯

Så ekkelt.. Skal kreve nærmere undersøkelse hvis det samme skjer her. Det er jo potensielt krise hvis det revner!

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du bestemmer selv! Det er greit å huske på. De har mye anbefalinger og det virker som de bestemmer, men det er kun anbefalinger/retningslinjer. Tar ikke hensyn til personlig preferanser, forskjeller osv. Du kan gjøre som du vil, de kan ikke bestemme over deg. Men de kan anbefale ditt og datt, skal kunne begrunne det, så må du kjenne på hva som er rett og galt for deg. 

Takk 🙏🏼 nei, egentlig vet jeg jo dette. Jeg har det likevel i ryggraden at man hører på helsepersonell, og jeg er så lite gira på at noe skal gå galt fordi jeg ikke ville ha overvåkning av barnet. Men, å føde i badekar er jo egentlig en drøm jeg har 🥺

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...