Gå til innhold

Kjøpe seg inn i huset mannen eier uten ek?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mannen min eier huset, og jeg har ca 750 000 i årsinntekt.  Kan man få kjøpt seg inn i et hus uten egenkapital når huset allerede eies? Skjønner det stiller seg annerledes dersom jeg skulle kjøpt nytt hus eller eget hus uten egenkapital, men når huset allerede eies av ektefelle. 

Noen som vet? 

Anonymkode: a9eec...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dere to står fritt til å avtale hva dere vil.

Det er kun hvis bank er involvert det kan komme krav om egenkapital.

Anonymkode: d1ed3...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, selvsagt.

Anonymkode: 03748...f75

er det så selvsagt? (spør fordi jeg ikke vet og har ikke undersøkt) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dere to står fritt til å avtale hva dere vil.

Det er kun hvis bank er involvert det kan komme krav om egenkapital.

Anonymkode: d1ed3...96d

Tenkte gå via banken ja, at jeg kan ha noe av lånet f.eks at vi står som eiere begge to på skjøtet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I prinsippet kan dere jo avtale som dere vil, men dokumentavgiften er på 2,5% av boligens verdi uansett hvor stor/liten del av boligen du kjøper, så den må medregnes. 

Skal du stå som ansvarlig for en del av lånet må dette innvilges av banken etter gjeldende regler, men her kan du nok møte mer flex enn vanlige søkere da husstanden din allerede har stått som ansvarlig for lånet en stund. 

Anonymkode: 2139c...d77

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

I prinsippet kan dere jo avtale som dere vil, men dokumentavgiften er på 2,5% av boligens verdi uansett hvor stor/liten del av boligen du kjøper, så den må medregnes. 

Skal du stå som ansvarlig for en del av lånet må dette innvilges av banken etter gjeldende regler, men her kan du nok møte mer flex enn vanlige søkere da husstanden din allerede har stått som ansvarlig for lånet en stund. 

Man betaler ikke dokumentavgift ved overføringer mellom ektefeller. Men tinglysingsgebyr som ikke er stort må betales. 

Syns kartverket har grei info til TS på sin hjemmeside:

https://www.kartverket.no/eiendom/overfore-eiendom/overforing-mellom-ektefeller

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fremmed fugl skrev (16 minutter siden):

Man betaler ikke dokumentavgift ved overføringer mellom ektefeller. Men tinglysingsgebyr som ikke er stort må betales. 

Syns kartverket har grei info til TS på sin hjemmeside:

https://www.kartverket.no/eiendom/overfore-eiendom/overforing-mellom-ektefeller

Takk, skal lese der, samt vi får ta kontakt med banken og høre:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Takk, skal lese der, samt vi får ta kontakt med banken og høre:) 

PS. Kan diskutere om alle syns det er å kjøpe seg inn, men sånn vi gjorde det med huset jeg hadde når vi giftet oss. Ordnet verdivurdering. Gikk til banken og ordnet nytt lån som vi begge var ansvarlig for. Tinglyste 50/50. Men hos dere skjønner jeg at det skal overføres noen verdier også andre veien annet enn deling av gjeld, tror vi hadde løst det med et privat gjeldsbrev mellom oss vi hadde følt behov for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ikke mellom ekte feller, nei. I hver fall ikke ved dødsfall der en over boligen. 

Anonymkode: ffbd0...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...