Gå til innhold

Skifte karriere i godt voksen alder. IT?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg nærmer meg 40 år, men tanken på å holde ut som helsefagarbeider i 30 år til gjør meg bare kvalm. Så jeg har bestemt meg for å bytte beitet. Skulle gjort dette for lenge siden, men bedre sent enn aldri. Problemet har alltid vært at jeg ikke helt vet hva jeg skal bytte til. Men har hørt at det lureste man kan gjøre nå er å satse på IT.

Men er det for sent? Har et inntrykk av at IT-bedrifter stort sett ansetter 20-åringer. Har kontorer med fuzzball-bord og popconrmaskin. Jeg passer ikke akkurat inn i det bildet. Men mulig jeg tar feil.

Er det fortsatt tid til å begynne i IT-bransjen? Hvilken utdanning bør jeg satse på?

Anonymkode: 9ffb3...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg ansetter basert på kompetanse. Den yngste i teamet mitt er 22, eldste er 52.  Det sagt så er det ikke nødvendigvis lett å komme inn på markedet. Jeg anbefaler deg å prøve å finne noe du brenner for før du tenker på hvilken utdanning du vil ha.

Jeg kan ansette deg uansett alder som nyutdannet, men om du ikke har arbeidserfaring vil gjerne se at du har jobbet med et-eller-annet privat, om det er et solo hobbyprosjekt, open source etc. 

Anonymkode: 18df9...c96

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du interessert i IT på noen som helst måte? Hva innen IT er det du tenker på? 

Er du programmerer? Koder du på fritiden? Er du god på hardware eller software? Kjenner du til IT-fagspråket? 

Det er ikke vits i å satse på ett IT yrke, om du ikke er interessert. Det vil lyse igjennom, og du vil ikke få deg jobb tross utdanning. Det er flere tråder om dette her på kvinneguiden, der folk bare tar en IT-bachelor eller mastergrader, men de er ikke interessert i IT, og derav får seg ikke jobb....

Anonymkode: dc4ae...e82

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markedet for nyutdannede er svært dårlig. Personlig synes jeg bransjen som har ropt etter å få flere til å studere it bør gjøre opp for seg. Ikke noen vits i å studere it jo mindre du klarer å skille deg svært godt ut. Videreutdanning i velferdsteknologi er vel kanskje det lureste ol du vil gå mot tek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du jobber på sykehus, kan du spørre IT-avdelingen der om hva mulighetene er? Jeg tror det er lettest å sikte seg inn på en bransje du kjenner.

Anonymkode: 58888...81d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du er IT-interessert antar jeg du kan mye allerede? Er du den alle spør om hjelp til IT-relaterte problemer. Har du lært deg programmering for moro skyld? Osv osv...

Hvis ikke... Glem det. Da er det for seint.

Anonymkode: 3233f...d6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Selv om man sier "det aldri er for sent" så tror jeg ikke jeg ville satset på en IT-utdannelse i din alder. Iallfall om du ikke har hatt noe som helst interesse av dette tidligere. Selv nærmer jeg meg 50 (kvinne) og ser på meg som teknisk sett relativt kompetent. Tok IT-relatert (networking) utdannelse på 90-tallet + studier i gr.design/multimedia (var ikke flusst av den type utdannelse på den tiden). Og har siden da jobbet innen produksjon av grafisk materiale, film og tv. Jeg vil si at generelt sett skal du være mer en passe interessert for å henge med i svingene når det gjelder utvikling og å holde seg oppdatert. Om du i en alder av 40 ikke heller har en slags grunnleggende kompetanse på IT, så har du et ganske stort lerret å bleke.

Da tror jeg heller jeg ville ha forsøkt meg på spisskompetanse på et mer snevert område enn IT. Men uansett, du bør ha en grunnleggende interesse for "data". 

Anonymkode: 054c5...ea4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her var det mye gatekeeping. Nå får dere gi dere. Man trenger ikke kode på fritiden, man trenger ikke bygge maskiner selv, man trenger ikke 6 i matte, man trenger ikke være interessert i datamaskiner en gang.

Jeg har jobba som utvikler i maaaange år. Kompetanse på hva man skal lage og forstå behov er ekstremt viktig. Helsetech er et område som det satses mye på og det kommer mer. Kanskje du har hørt om helseplattformen? 😁 Nå er jeg veldig glad i mitt yrke og kan ikke tenke meg å jobbe med noe annet så jeg vil anbefale deg å studere IT og peise deg inn mot helsetech. Du vil ha mer å slå i bordet med når du har en bakgrunn fra helsesektoren enn Ola (24) som har hatt sommerjobb i baren.

Anonymkode: e643b...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du er IT-interessert antar jeg du kan mye allerede? Er du den alle spør om hjelp til IT-relaterte problemer. Har du lært deg programmering for moro skyld? Osv osv...

Hvis ikke... Glem det. Da er det for seint.

Anonymkode: 3233f...d6a

Jeg er programmerer, men jeg fikser ikke din printer. Sorry ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært sekretær på sykehus, og fikk jobb som IT konsulent da jeg var over 40, 

Anonymkode: 1d516...366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg nærmer meg 40 år, men tanken på å holde ut som helsefagarbeider i 30 år til gjør meg bare kvalm. Så jeg har bestemt meg for å bytte beitet. Skulle gjort dette for lenge siden, men bedre sent enn aldri. Problemet har alltid vært at jeg ikke helt vet hva jeg skal bytte til. Men har hørt at det lureste man kan gjøre nå er å satse på IT.

Men er det for sent? Har et inntrykk av at IT-bedrifter stort sett ansetter 20-åringer. Har kontorer med fuzzball-bord og popconrmaskin. Jeg passer ikke akkurat inn i det bildet. Men mulig jeg tar feil.

Er det fortsatt tid til å begynne i IT-bransjen? Hvilken utdanning bør jeg satse på?

Anonymkode: 9ffb3...ed6

Gjorde det som 45 åring, ikke snudd meg tilbake et sekund. Beste valget noensinne. 

Anonymkode: 153f6...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Her var det mye gatekeeping. Nå får dere gi dere. Man trenger ikke kode på fritiden, man trenger ikke bygge maskiner selv, man trenger ikke 6 i matte, man trenger ikke være interessert i datamaskiner en gang.

Jeg har jobba som utvikler i maaaange år. Kompetanse på hva man skal lage og forstå behov er ekstremt viktig. Helsetech er et område som det satses mye på og det kommer mer. Kanskje du har hørt om helseplattformen? 😁 Nå er jeg veldig glad i mitt yrke og kan ikke tenke meg å jobbe med noe annet så jeg vil anbefale deg å studere IT og peise deg inn mot helsetech. Du vil ha mer å slå i bordet med når du har en bakgrunn fra helsesektoren enn Ola (24) som har hatt sommerjobb i baren.

Nja. Både enig og uenig. Jeg tenker ikke at man trenger interesse for alt innen prog og har holdt på med det hele livet, men jeg vet samtidig at det er mye helsepersonell som sliter med få jobb innen tek selv om de har relevant bakgrunn. Det startet å bli ordentlig vanskelig fra 2023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Majer skrev (53 minutter siden):

Nja. Både enig og uenig. Jeg tenker ikke at man trenger interesse for alt innen prog og har holdt på med det hele livet, men jeg vet samtidig at det er mye helsepersonell som sliter med få jobb innen tek selv om de har relevant bakgrunn. Det startet å bli ordentlig vanskelig fra 2023

Ja, bransjen går opp og ned. Når jeg var ferdig å studere rundt 2000 var det nedgangstider og ingen fikk jobb. Så plutselig fikk alle jobb. Og nå er det litt vanskelig for juniors igjen. Man må bare ta en sjanse tenker jeg. Verden blir ikke mindre digital for å si det sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...