AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #81 Del Skrevet 10. april 2024 Var i (Nord) Russland helt på begynnelsen av 2000-tallet, eldre industriby med et par hundretusen innbyggere. Stedet så ut som en karikatur av slitt post-soviet. Alt var grått, mørkt, og traust. Det var ekstremt mye barn, type 10-12 åringer, som tigget om alkohol og røyk. Jeg husker at de brukte å henge utfor mindre salgsboder/kiosker der det ble solgt alkohol. Masse prostitusjon. Tolken vår, som var en dame i begynnelsen av 20-åra, tryglet om å bli med oss tilbake til Norge - og fortalte at hun kunne gjøre hva som helst om noen av våre mannlige reisende ville ta henne med tilbake som "kjæreste". Alle taxiene vi tok var tvilsomme pirattaxier. Hotellet vi bodde på hadde kakerlakker springende overalt, mye hyling og skriking fra rom. Sa jeg at helt åpenbar fyll var like utbredt som edruelighet? Har aldri sett så mange fulle folk, uansett døgnets tider, som da vi gikk rundt i byen. Fulle folk som ligget avstumpet i grøfta, veteraner fra Afghanistan og Tsjetsjenia som manglet armer og ben, som satt/sto ute i snøen og tigget etter penger, med vodkaflaska i handa. Masse narkomane. Det var vanskelig å finne noe som helst legitimt i butikkene, dersom det ikke var snakk om russisk-produserte varer. Alt annet var piratkopier. Men, det var ikke bare negativt. Alle folka vi hadde med å gjøre (dette var jobbreise) var hyggelige og forståelsesfulle. Mat og drikke var jævlig billig - tror vi betalte noe som 30-40 kroner for skikkelig middag med 2-3 pils eller drinker. Nå skal det nevnes at dette var totalt forskjellig fra Moskva - der vi var først. Det var som å dra fra en vanlig europeisk by til den tredje verden. Anonymkode: d4d6c...75b 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #82 Del Skrevet 10. april 2024 Alanya i Tyrkia. Prøvde på en bikini i prøverom. Den mannlige butikkmedarbeideren tok meg på brystet for å rette på bikinien før han gjorde tilnærmelser der han lurte på om jeg var ledig. Mennene der virker påtrengende, uten respekt for kvinner. Anonymkode: 03ad6...ff9 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sydvesta Orkana Skrevet 10. april 2024 #83 Del Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Polen. Grått og trist, sure mennesker. Anonymkode: 5ef3f...a4c Vet ikke hvilke byer i Polen du har besøkt? Jeg har kun vært i Krakow 2 ggr, og gleder meg til neste tur! Mye å se og oppleve, god mat og restauranter, shopping osv. 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sydvesta Orkana Skrevet 10. april 2024 #84 Del Skrevet 10. april 2024 Har ikke noe behov for å dra tilbake til Gelsenkirchen i Tyskland. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #85 Del Skrevet 10. april 2024 Anonymbruker*** skrev (1 time siden): Kommentaren må nesten sees sammenheng med den jeg siterte. Det var meg du siterte. Anonymkode: d34b6...16f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #86 Del Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Tyskland er bare kjedelig og usjarmerende. Språket hjelper heller ikke på. Anonymkode: b2e1c...188 Da må du ha reist til helt andre steder i Tyskland enn meg. Om man klarer å ha det kjedelig i feks Berlin så er det ens egen feil. Anonymkode: db38e...393 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #87 Del Skrevet 10. april 2024 en liten plass i Tanzania, husker ikke nøyaktig hvor. Det var litt off-road, ikke typisk turist by. Der var det masse tigging, svindel forsøk, skittent, ekle menn (Jeg var 15), de prøvde å klå og viste seksuelle bevegelser. Holdt meg alltid helt i nærheten av min far hele turen, det var skikkelig ubehagelig. Anonymkode: 54e24...b6a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #88 Del Skrevet 10. april 2024 Anonymbruker*** skrev (1 time siden): "Jeg forstår ikke hvorfor man besøker steder der man er prinsipielt mot ting, eller ikke har gjort undersøkelser i forkant" Skriver noen som har vært i Napoli. Må gå utifra at de er pro-mafia da 😂 Jeg er prinsipielt pro abort, men besøker blant annet USA. Jeg er prinsipielt pro innvandring, men besøker land i øst-europa. Jeg er prinsipielt pro likestilling, men har besøkt en rekke muslimske land som ikke praktiserer dette. Jeg er prinsipielt mot vindmøller, men har kjørt mye rundt i Jordan (og i norsk natur, forsåvidt). Jeg er prinsipielt mot Mafia, men har blant annet besøkt napoli. Personen jeg siterte valgte å besøke Napoli, selv om hun prinsipelt var så mye mot Mafia at det ødela hele reisen hennes. Poenget mitt var at det er noe man må ta stilling til if orkant. Anonymkode: d34b6...16f 13 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 10. april 2024 #89 Del Skrevet 10. april 2024 (endret) AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det var meg du siterte. Anonymkode: d34b6...16f Så hvorfor skriver du selv at du ikke skjønner folk som besøker plasser hvor de er prinsipielt imot ting? Du er ikke prinsipielt imot utbredt mafiavirksomhet og korrupsjon? Her er det noe jeg ikke skjønner. For min egen del er jeg absolutt åpen for å reise til steder selv om jeg er motstander av avspekter med politikk/styresett/ressursfordeling etc. Endret 10. april 2024 av Anonymbruker*** 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 10. april 2024 #90 Del Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Personen jeg siterte valgte å besøke Napoli, selv om hun prinsipelt var så mye mot Mafia at det ødela hele reisen hennes. Poenget mitt var at det er noe man må ta stilling til if orkant. Fair Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #91 Del Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dubai. Anonymkode: 66136...046 Jeg har vært der og reiser gjerne tilbake igjen. Inne på resortet i Hurghada var det fint, men utenfor var folk altfor påtrengende (mest sannsynligvis siden vi var de eneste turistene der på daværende tidspunkt). Resortet kunne jeg fint besøkt flere ganger og det var godt med sikkerhet på flyplassen, veiene og resorten i seg selv. Jeg er mindre sjarmert av steder med påtrengende selgere i alle varianter uansett hvor de måtte befinne seg. Har hatt ubehagelige episoder med slikt i Spania, Hellas, Italia og Egypt. Ikke opplevd kriminalitet mot familien noen steder annet enn i Spania (innbrudd i bil), men det absolutt sikreste stedet jeg har vært borti har vært Dubai. Trygt, rent, fint og følte meg ivaretatt. Sjåføren som skulle ta oss fra Abu Dhabi til Dubai var forsinket. Da de andre selskapene på flyplassen så at vi ikke hadde blitt hentet spurte de om nummeret og selskapet for så å ringe etter sjåføren og gi han reprimande. De beklaget så mye for ulempene dette medførte for oss og at dette ble veldig sett ned på. Sjåføren beklaget på det sterkeste og bedyret at det aldri skulle skje igjen. Da vi kom frem beklaget også hotellet i Dubai beklaget også hotellet. Vi var der under Ramadan og hotellet var behjelpelig med å finne matsteder til oss og komme med anbefalinger. Jeg hadde lyse skjørt og kjoler som subbet ned i bakken. Da vi kom tilbake til hotellet på kvelden etter å ha vært på kjøpesenter og gater var de like hvite som før vi dro. Ansatte hilste og var hyggelige (inkludert kvinnelige sikkerhetsvakter som sa mashallah til meg) og den uken vi var der var det ingenting som var negativt for oss annet enn den ene forsinkelsen. Anonymkode: 618c6...975 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #92 Del Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): White desert er et av de mest spesielle stedene jeg har sett. Solnedgangstur til pyramidene med privat guide er et must i løpet av livet. Elvecruise på nilen. Alexandria med all historien. aswan og øyene - nydelig. sinai penninnsula... Det virker som om "alle" har dratt på billig-charter til hurghada, og tror kulturen er boder og restauranter som retter seg mot turister, og at naturen består av det du ser på ruta fra flyplassen til hotellet. Anonymkode: d34b6...16f Jeg har vært rundt i Egypt, og med unntak av Kairo så er jeg enig i at det ikke er utseendet på landet som er problemet… Det er den shitty måten de behandler utlendinger på, og spesielt kvinner. Overrasket over å se steder som New York og Napoli nevnes her, for ikke å snakke om Singapore - men smaken er vel som baken. Anonymkode: c6a3e...e2f 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #93 Del Skrevet 10. april 2024 Anonymbruker*** skrev (38 minutter siden): Så hvorfor skriver du selv at du ikke skjønner folk som besøker plasser hvor de er prinsipielt imot ting? Du er ikke prinsipielt imot utbredt mafiavirksomhet og korrupsjon? Her er det noe jeg ikke skjønner. For min egen del er jeg absolutt åpen for å reise til steder selv om jeg er motstander av avspekter med politikk/styresett/ressursfordeling etc. Men da er vi jo helt enige, og jeg oppfatter også deg slik når du leste mitt neste svar. Jeg reagerte på personen jeg siterte sitt valg. Å først dra et sted, og så klage over stedet fordi de er prinsipielt uenig i hvordan ting er der. Anonymkode: d34b6...16f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #94 Del Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har vært rundt i Egypt, og med unntak av Kairo så er jeg enig i at det ikke er utseendet på landet som er problemet… Det er den shitty måten de behandler utlendinger på, og spesielt kvinner. Overrasket over å se steder som New York og Napoli nevnes her, for ikke å snakke om Singapore - men smaken er vel som baken. Anonymkode: c6a3e...e2f Jeg har reist mye. (også jobbreiser, som kvinne i privat næringsliv, så har møtt idiotioppførsel også i Norge). Slikt hever jeg meg fint over, det preller rett og slett av. Men enig i at det er land det er krevende å reise til om slikt går inn på en. Men igjen, det er jo noe man bør ha satt seg inn i før man booker billetten. Anonymkode: d34b6...16f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #95 Del Skrevet 10. april 2024 Fort Lauderdale og Miami. Kjedelig, dyrt og ikke en gang gode strender. Anonymkode: 83983...b72 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sikkerpådet Skrevet 10. april 2024 #96 Del Skrevet 10. april 2024 Alanya i Tyrkia. Og så prøver jeg virkelig å se etter noen lysglimt fra Gran Canaria siden det er favoritten til mange, men klarer det ikke. 🤪 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 10. april 2024 #97 Del Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Men da er vi jo helt enige, og jeg oppfatter også deg slik når du leste mitt neste svar. Jeg reagerte på personen jeg siterte sitt valg. Å først dra et sted, og så klage over stedet fordi de er prinsipielt uenig i hvordan ting er der. Anonymkode: d34b6...16f Ja, jeg misforsto. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 10. april 2024 #98 Del Skrevet 10. april 2024 objektivt sett Khyagt i Sibir, var nesten litt skummelt der om natten, en knøttliten grenseby, politiet der var de mest uvennlige jeg noensinne har møtt. Ulaanbaatar, stygt, grusom luftforurensing om vinteren, som varer i minst 8 mnd av året. En by med ca 1.5 millioner innbyggere men med infrastruktur for maks 500 000. Noen perler i byen, men stort sett usjarmerende, og mye kriminalitet og fsttigdom. Vilnius, var der bare halvannen dag, men syntes det var ganske kjedelig der. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #99 Del Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg har vært der og reiser gjerne tilbake igjen. Inne på resortet i Hurghada var det fint, men utenfor var folk altfor påtrengende (mest sannsynligvis siden vi var de eneste turistene der på daværende tidspunkt). Resortet kunne jeg fint besøkt flere ganger og det var godt med sikkerhet på flyplassen, veiene og resorten i seg selv. Jeg er mindre sjarmert av steder med påtrengende selgere i alle varianter uansett hvor de måtte befinne seg. Har hatt ubehagelige episoder med slikt i Spania, Hellas, Italia og Egypt. Ikke opplevd kriminalitet mot familien noen steder annet enn i Spania (innbrudd i bil), men det absolutt sikreste stedet jeg har vært borti har vært Dubai. Trygt, rent, fint og følte meg ivaretatt. Sjåføren som skulle ta oss fra Abu Dhabi til Dubai var forsinket. Da de andre selskapene på flyplassen så at vi ikke hadde blitt hentet spurte de om nummeret og selskapet for så å ringe etter sjåføren og gi han reprimande. De beklaget så mye for ulempene dette medførte for oss og at dette ble veldig sett ned på. Sjåføren beklaget på det sterkeste og bedyret at det aldri skulle skje igjen. Da vi kom frem beklaget også hotellet i Dubai beklaget også hotellet. Vi var der under Ramadan og hotellet var behjelpelig med å finne matsteder til oss og komme med anbefalinger. Jeg hadde lyse skjørt og kjoler som subbet ned i bakken. Da vi kom tilbake til hotellet på kvelden etter å ha vært på kjøpesenter og gater var de like hvite som før vi dro. Ansatte hilste og var hyggelige (inkludert kvinnelige sikkerhetsvakter som sa mashallah til meg) og den uken vi var der var det ingenting som var negativt for oss annet enn den ene forsinkelsen. Anonymkode: 618c6...975 Dubai er et kunstig og fake drittsted med ræva politikk, ræva rettsvesen og ræve menneskesyn. Anonymkode: 66136...046 21 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 10. april 2024 #100 Del Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er mann og har vært i Egypt med min samboer. Med ufyselig kan jeg nevne: Kvinnesynet (kommentering, gestikulering, klåing og nedlatende.) Fryktelig møkkete. Svindlerske. (Hadde en følelse av at ALT dreide seg om å maksimere sin fordel gjennom lurerier, tyverier, svindel) Innpåslitene (Dette kan jeg forstå når en hvit turist kommer med "åpen lommebok". Men det blir ganske ufyselig i lengden/mengden) Anonymkode: fb2eb...204 Enig i dette. Jeg leste anbefalingene før vi dro dit. Jeg kledde meg nokså kjedelig. Gikk aldri med bar hud bortsett når vi var på stranda. Jeg opplevde at til tross for å kle meg respektfullt så fikk jeg tilnærmelser, til og med ved siden av min type. Jeg observerte andre kvinner sprade rundt i magetopp og hotpants og det kan sammenliknes med en dårlig amerikansk film der men står å ser på horene som er linet opp langs veien. Dyreholdet plagde meg, det er løshunder rundt, de sparket etter dem og lo av skadede dyr. Kattene var litt mer respektere men de hadde det jo selvsagt ikke bra. Det var ikke mange steder vi var å spiste uten at det satt flere katter rundt bordene og tigget. Vi fikk ikke lov å gi dem noe. Kameler lå langs veien fra morgen til natt, i håp om at en turist ville gå forbi å bli tatt bilde av med den. Profitt. Hestene var så utrolig magre og skitne. Det gjaldt nesten alle dyr jeg så. Døde kyr lå å fløt i bielver til Nilen. Barn badet rett ved siden av. På hotellet så kjøpte vi snorklecruise ut på Rødehavet, alt var i billetten, vi tok derfor ikke med oss noe særlig penger den dagen. Når vi var der så måtte vi plutselig betale for mat og drikke. Han ene på båten ble forbanna å kastet maten til oss. Han unngikk å gi oss noe hver gang de andre ble servert. Da vi informerte han på hotellet om dette så ble han illsint og ringte til han og skjelte ham ut. Det sto væpnet politi rundt i gata. Noen dager før vi kom hadde en kvinne blitt skutt på åpen gate. Vi var i kongenes dal og da ville militæret ha betalt for noe, en guide som hadde et følge rett fremfor oss ble forbannet og jagde dem avgårde med stokken sin. Han ropte og informerte oss andre også at ingen av oss skulle betale dem noe. For de skulle ikke kreve penger for noe der. Vi dro rundt ellers i landet og opplevde Hurghada som det verste stedet. Jeg følte at jeg måtte rett og slett bli forbanna og glefse nei til dem for at de skulle respektere meg, til og med så enkle ting som at nei, jeg vil ikke komme inn i butikken din. For å så bli skjelt ut etterpå. Altså, jeg reiser ikke på ferie for å føle at jeg må oppføre meg som dritt for å slippe unna kjøpepress, seksuelle tilnærmelser osv. Og så bli skjelt ut etterpå. Kanskje ti ganger på et strekk på 150 meter, flere ganger til dagen. Hver eneste dag. Triple priser for oss turister. Vi trodde vi fant en venn på hotellet, han guidet oss litt rundt, vi ble respektert da. Men da vi var kommet hjem så kom det jo frem at han hadde gjort det fordi han ville gifte seg med meg, han trodde at jeg da ville ha ham hjem til Norge. Jeg glemte å spørre ham om han tenkte at typen og jeg skulle dele på ham eller hva. Nei, ubehagelig folk. Egypt har mange flere serverdigheter jeg kunne svært gjerne tenkt meg å sett. Jeg kunne til og med gjort de samme tingene om igjen. Men folket der stopper meg. Og verdt av alt er det at de fleste av dem hører ikke hjemme der engang, de reiser selv dit i perioder bare for å selge. 13 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå