AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #1 Del Skrevet 9. april 2024 Eller er det bare hvis man eier hus eller leilighet, eller leier og betaler veldig høy husleie? Anonymkode: b6676...b97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #2 Del Skrevet 9. april 2024 Noen erfaringer her? Anonymkode: b6676...b97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBergh Skrevet 9. april 2024 #3 Del Skrevet 9. april 2024 Hei. Namsmannen kan kreve at du flytter hvis boligen overstiger nødvendig standard eller er større enn det skyldneren trenger til sin husstand. Begge disse kriteriene må være oppfylt samtidig, det er ikke nok at kun ett av kriteriene er oppfylt. Med vennlig hilsen TBergh 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #4 Del Skrevet 9. april 2024 TBergh skrev (2 minutter siden): Hei. Namsmannen kan kreve at du flytter hvis boligen overstiger nødvendig standard eller er større enn det skyldneren trenger til sin husstand. Begge disse kriteriene må være oppfylt samtidig, det er ikke nok at kun ett av kriteriene er oppfylt. Med vennlig hilsen TBergh Ok. Har ikke så stor leilighet og har 8000 i leie. Håper ikke jeg må flytte, da tør jeg ikke søke om gjeldsordning. Anonymkode: b6676...b97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #5 Del Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ok. Har ikke så stor leilighet og har 8000 i leie. Håper ikke jeg må flytte, da tør jeg ikke søke om gjeldsordning. Anonymkode: b6676...b97 Det er jo ikke spess høy husleie så det går nok helt fint. De følger markedet og din leie høres veldig normal ut Anonymkode: 6e245...a2b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #6 Del Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo ikke spess høy husleie så det går nok helt fint. De følger markedet og din leie høres veldig normal ut Anonymkode: 6e245...a2b Skjønner 🤙 Anonymkode: b6676...b97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #7 Del Skrevet 9. april 2024 TBergh skrev (10 minutter siden): Hei. Namsmannen kan kreve at du flytter hvis boligen overstiger nødvendig standard eller er større enn det skyldneren trenger til sin husstand. Begge disse kriteriene må være oppfylt samtidig, det er ikke nok at kun ett av kriteriene er oppfylt. Med vennlig hilsen TBergh Da heter det "boligen overstiger nødvendig standard OG er større enn det skyldneren trenger til sin husstand" Anonymkode: 231eb...b54 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #8 Del Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): De følger markedet og din leie høres veldig normal ut Eller utrolig billig avhengig av hvor i landet det er. Anonymkode: 231eb...b54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #9 Del Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eller utrolig billig avhengig av hvor i landet det er. Anonymkode: 231eb...b54 Bor litt utpå bygda. Regner med det ikke er billigere leie andre steder så da er det vel ikke noe poeng i å flytte. Anonymkode: b6676...b97 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #10 Del Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da heter det "boligen overstiger nødvendig standard OG er større enn det skyldneren trenger til sin husstand" Anonymkode: 231eb...b54 Kjøkken, stue bad og soverom er vel normal standard? Stue og kjøkken er i ett, altså samme rom. Anonymkode: b6676...b97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #11 Del Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Da heter det "boligen overstiger nødvendig standard OG er større enn det skyldneren trenger til sin husstand" Anonymkode: 231eb...b54 Da må det være hus eller veldig stor leilighet... Anonymkode: b6676...b97 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VendigoBlå Skrevet 9. april 2024 #12 Del Skrevet 9. april 2024 TBergh skrev (32 minutter siden): Hei. Namsmannen kan kreve at du flytter hvis boligen overstiger nødvendig standard eller er større enn det skyldneren trenger til sin husstand. Begge disse kriteriene må være oppfylt samtidig, det er ikke nok at kun ett av kriteriene er oppfylt. Med vennlig hilsen TBergh Det kan da ikke være riktig at begge kriteriene må være oppfylt samtidig. hvert av kriteriene i seg selv er jo i praksis grunn god nok til å kreve at noen må flytte. Det er åpenbart uriktig at noen skal kreve å beholde leieavtalen på ett hus på 200 kvm som singel fordi standarden ikke er for høy. Eventuelt at man skal kreve å beholde en toppleilighet med byens beste beliggenhet fordi boligen ikke er større enn nødvendig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #13 Del Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Eller er det bare hvis man eier hus eller leilighet, eller leier og betaler veldig høy husleie? Anonymkode: b6676...b97 Jeg er nå økonomisk verge for en person som jeg etterhvert fikk inn på gjeldsordning. Det er noen år siden den prossessen startet. På det tidspunktet mener jeg normdats for boutgifter/ husleie var ca 7.000,-. Husleien vedkommende hadde var ca 1000., høyere. Fikk godkjent av namsmannen å fortsette å leie den samme leiligheta. Når offentlig gjeldsordning ble innvilget hadde jeg ordnet med leie av ei kommunal leilighet med ett soverom og "nøktern standard". Det er egentlig opptil namsfogden å vurdere hva som i utgangspunktet er akseptabel leie- deretter vil jo kreditorene også måtte akseptere dette. Har man høy leie, større leilighet enn nødvendig osv, kan man få beskjed om at man må redusere boutgiftene. Anonymkode: fbf9c...5fe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sydvesta Orkana Skrevet 9. april 2024 #14 Del Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ok. Har ikke så stor leilighet og har 8000 i leie. Håper ikke jeg må flytte, da tør jeg ikke søke om gjeldsordning. Anonymkode: b6676...b97 Har noen i familien på gjeldsordning. Enslig voksen med husleie på ca 9.500,-. Leiligjeta er ca 65kvm. Tror ganske sikkert at 8.000,- er helt onnafor. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBergh Skrevet 9. april 2024 #15 Del Skrevet 9. april 2024 Hei VendigoBlå Du skriver: «Det kan da ikke være riktig at begge kriteriene må være oppfylt samtidig. hvert av kriteriene i seg selv er jo i praksis grunn god nok til å kreve at noen må flytte.» Det er nå en gang sånn at dette er presisert at begge kriteriene må være oppfylt samtidig. Du skriver videre: "Det er åpenbart uriktig at noen skal kreve å beholde leieavtalen på ett hus på 200 kvm som singel fordi standarden ikke er for høy. " Nei det er ikke åpenbart at det er uriktig. Jeg vet ikke hvor du har dine oppfattelser fra, men en bolig på 200 kvm kan boutgiftene være lave, grunnet boligens standard, bl.a. at den er dårlig vedlikeholdt, dårlig isolert m.m. Til TS. Jeg er enig med de som sier at husleien og størrelsen på din bolig ikke vil medføre at noen vil kreve at dus skal flytte. Med vennlig hilsen TBergh 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #16 Del Skrevet 9. april 2024 TBergh skrev (2 minutter siden): Hei VendigoBlå Du skriver: «Det kan da ikke være riktig at begge kriteriene må være oppfylt samtidig. hvert av kriteriene i seg selv er jo i praksis grunn god nok til å kreve at noen må flytte.» Det er nå en gang sånn at dette er presisert at begge kriteriene må være oppfylt samtidig. Du skriver videre: "Det er åpenbart uriktig at noen skal kreve å beholde leieavtalen på ett hus på 200 kvm som singel fordi standarden ikke er for høy. " Nei det er ikke åpenbart at det er uriktig. Jeg vet ikke hvor du har dine oppfattelser fra, men en bolig på 200 kvm kan boutgiftene være lave, grunnet boligens standard, bl.a. at den er dårlig vedlikeholdt, dårlig isolert m.m. Til TS. Jeg er enig med de som sier at husleien og størrelsen på din bolig ikke vil medføre at noen vil kreve at dus skal flytte. Med vennlig hilsen TBergh Skjønner. Takk for svar 🤙 Anonymkode: b6676...b97 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #17 Del Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Skjønner. Takk for svar 🤙 Anonymkode: b6676...b97 Men er det ikke et minimum man må klare seg på gjeldsordning, det var vel fem tusen man fikk til kostnader bortsett fra en enkel bolig. At fem tusen skal dekke alle andre kostnader i fem år. Det var i hvert fall slik. Anonymkode: 784c3...d43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #18 Del Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men er det ikke et minimum man må klare seg på gjeldsordning, det var vel fem tusen man fikk til kostnader bortsett fra en enkel bolig. At fem tusen skal dekke alle andre kostnader i fem år. Det var i hvert fall slik. Anonymkode: 784c3...d43 Er livsopphold satser. Enslig 10414 kr. Hvertfall det jeg har lest. Anonymkode: b6676...b97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #19 Del Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men er det ikke et minimum man må klare seg på gjeldsordning, det var vel fem tusen man fikk til kostnader bortsett fra en enkel bolig. At fem tusen skal dekke alle andre kostnader i fem år. Det var i hvert fall slik. Anonymkode: 784c3...d43 Jeg vet ikke. Har ikke søkt enda, men i følge de jeg snakket med fikk man dekket husleien. Så går resten til gjeld og livsopphold Anonymkode: b6676...b97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå