Gå til innhold

Tips til en god wok

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vil dele deres tips til en velllykket og god wok?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes krydringen min kan være litt vel fantasifull en gang i blant; men fant redningen; kjøpte små poser med Blue Dragon sauser til å ha i woken. Spesielt den med søt chili blir kjempegod!

bruker den sammen med kylling og det jeg har av grønnsaker i huset; vårløk, gulrot, brokkoli, sopp, bønnespirer osv :sikle:

Skrevet

Her er min selvkomponerte oppskrift, på wok med laks og asparges.

Wok med laks og asparges

Til to personer trenger du

200-300 g laks/ørret i 2x2 cm terninger

2 vårløk i ringer

1 gulrot i tynne skiver

1/2 vanlig løk i skiver

1/2 paprika i biter

6 stilker asparges stilkene delt i tre eller fire

Hakket hvitløk og chili etter smak

2 ts fivespice krydder

3-5 ss soyasaus etter hvor salt du liker det

1-2ss sesamolje

sitronsaft/appelsinjuice

vann

Stek laksen litt først i lag med litt hvitløk og fivespice krydder.

Sett til side, wok grønnsakene ha over soyasaus, sesamolje, sitronjuice og vann til passe saus, ha i laksen igjen og kok opp.

Godt med ris eller nudler til.

Skrevet (endret)

Jeg skal faktisk ha wok i dag, og den lager jeg slik:

Stek oppskårede grønnsaker (det du liker, mye løk er det viktigste hos meg, dessuten bruker jeg f.eks. brokkoli, gulrot og vannkastanjer i tillegg. Evt. kan du bruke en ferdig wokblanding hvis du vil gjøre det enkelt). Når grønnsakene har passe konsistens har jeg i kokte nudler og masse østerssaus og litt sesamolje.

I tillegg steker jeg kylling i biter for seg, og har i en dæsj søt chilisaus. Grønnsakene / nudlene og kyllingen kan enten serveres hver for seg, eller blandes like før servering (slik at smakene fra de ulike sausene kommer til sin rett og ikke blir en eneste "gugge").

Endret av Nilma
Skrevet

I dag skal jeg ha kyllingwok. Har du prøvd å ha ananas eller eple i? Det er kjempegodt!!

Når jeg lager fiskewok bruker jeg å ha i et par poteter i skiver som jeg først koker et par minutter så de blir møre og ikke trenger så lang tid i woken. Har dem oppi sammen med fisk (gjerne rester av forskjellig slag) og løk, gulrot, brokkoli og paprika. Salt og pepper. Helt mot slutten heller jeg over en (liten) fløteskvett, gjerne med litt karri i. Det er nydelig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...