Gå til innhold

Ser ut som en talg-kul ved skjedeåpningen....?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har de siste dagene kjent at en bitteliten kul presser litt på nedi der. Når jeg ser med speil, ser det ut som en hvitaktig rund talgkul. Noen som vet om dette er normalt om hvorfor kommer det? Kan det være noe betent eller noe etter intimbarbering? 

Lurte på om noen har hatt tilsvarende og hva kan man gjøre med det? 

Anonymkode: d1b4b...68b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt vanlig. Bartolitt-et eller annet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har de siste dagene kjent at en bitteliten kul presser litt på nedi der. Når jeg ser med speil, ser det ut som en hvitaktig rund talgkul. Noen som vem dette er normalt om hvorfor kommer det? Kan det være noe betent eller noe etter intimbarbering? 

Hadde nettopp det samme, men jeg barberer meg ikke for jeg har ikke så mye hår  der.

Men det kommer i dann og venn hos alle

Anonymkode: 3c5c7...4e1

AnonymBruker
Skrevet

Klem den selv, bittelitt vondt og en del jobb.

Tør/vil du ikke det går du til Gyn så fikser de det

Anonymkode: 5f9eb...951

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har de siste dagene kjent at en bitteliten kul presser litt på nedi der. Når jeg ser med speil, ser det ut som en hvitaktig rund talgkul. Noen som vet om dette er normalt om hvorfor kommer det? Kan det være noe betent eller noe etter intimbarbering? 

Muligens dette? https://lommelegen.dagbladet.no/gynekologi/artikkel/betennelse-i-de-bartholinske-kjertler/68999252

Hadde det en gang og da hjalp det å sitte med underlivet i ganske varmt vann i 10 min over noen dager. 

Anonymkode: b0566...e5e

AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt,  enten sprekker den eller så forsvinner dem sv seg selv.  Hatt det sikkert 30 ganger 

Anonymkode: 7d713...308

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får det en gang i ny og ne jeg også. Som en nevnte over hjelper det med varmt vann. En varm klut eller et bad er mine foretrukne metoder.

Bittelitt vondt mens den modnes og akkurat når den sprekker men ellers er det null stress. De kan gå over helt av seg selv også men varme forskynder det litt synes jeg.

Anonymkode: ccaa1...0db

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt Bartholinitt. Det var på ingen måte noen liten hvit kviselignende kul man kunne se fra utsiden og lindre med varme kluter. Min cyste var på størrelse med et egg, og lå dypere i vevet under huden. Man kunne ikke se noe på selve huden, men hele den ene kjønnsleppen var jo hoven og forstørret pga cysten. Denne hadde nok aldri kunnet sprekke eller bli klemt og tømme seg gjennom huden, den lå for dypt til det.

Den ble fjernet i narkose på operasjonsstuen.

Anonymkode: b7e77...058

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har hatt Bartholinitt. Det var på ingen måte noen liten hvit kviselignende kul man kunne se fra utsiden og lindre med varme kluter. Min cyste var på størrelse med et egg, og lå dypere i vevet under huden. Man kunne ikke se noe på selve huden, men hele den ene kjønnsleppen var jo hoven og forstørret pga cysten. Denne hadde nok aldri kunnet sprekke eller bli klemt og tømme seg gjennom huden, den lå for dypt til det.

Når kjertelåpningen blir tilstoppet så kan det bli sånn, før det utvikler seg til en cyste.  

Anonymkode: b0566...e5e

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg har også hatt Bartholinitt, og den kan bli slik du beskriver, men den kan også være mye mindre enn dette. Første gangen jeg fikk det gjorde det så vondt at jeg måtte på legevakta. Egentlig skulle jeg opereres, men den sprakk akkurat i det inngrepet skulle utføres. 

Anbefaler å sitte i medisinsk grønnsåpevann (dette ble anbefalt av legevakten den gangen), hvor man rett og slett setter seg ned i badekaret/balje i varmt vann. Det kan gjøre at den sprekker helt av seg selv, eller i hvert fall lindres. Det kan være veldig smertefullt, men er i utgangspunktet ikke farlig. :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vanligvis helt vanlig. Særlig jo eldre du blir. Jeg ville ikke reagert, såfremt den forsvant ila 4-5 uker. Hvis den vokser seg større, gå til gynekolog.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar og råd! 😊 Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...