Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man selger hus med tap, kan man trekke det fra på skatten?

Jeg har bodd et sted nå i to år og hatet hvert eneste minutt og vil nå selge, selv om jeg taper på det. Hadde tenkt å holde ut til verdien steg, men det tar altfor lang tid! 😡

Anonymkode: 8ac5f...549

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis man selger hus med tap, kan man trekke det fra på skatten?

Jeg har bodd et sted nå i to år og hatet hvert eneste minutt og vil nå selge, selv om jeg taper på det. Hadde tenkt å holde ut til verdien steg, men det tar altfor lang tid! 😡

Hvis du har bodd der selv 1 av de siste 2 årene så kan du ikke trekke fra tap på skatten, (huset selges skattefritt)

Hvis du flytter ut og leier ut huset i ett år så kan du selge med skattefradrag for tap.  (inkludert tap på meglerkostnader og dokumentavgift). 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
VendigoBlå skrev (6 timer siden):

Hvis du har bodd der selv 1 av de siste 2 årene så kan du ikke trekke fra tap på skatten, (huset selges skattefritt)

Hvis du flytter ut og leier ut huset i ett år så kan du selge med skattefradrag for tap.  (inkludert tap på meglerkostnader og dokumentavgift). 

Takk! Hvis jeg flytter ut og leier ut, kan jeg da ogaå trekke fra evt oppussingsutgifter, eiendomsskatt, renovasjon osv, vet du det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk! Hvis jeg flytter ut og leier ut, kan jeg da ogaå trekke fra evt oppussingsutgifter, eiendomsskatt, renovasjon osv, vet du det?

oppussingsutgifter/vedlikehold på hus du selv har bodd i før utleie er det en del spesielle regler på og vil normalt ikke gi fult skattefradrag. se Skatte-ABC 2023-2024 B-18-3.11  

https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/gjeldende/b-18-bolig--utleie-regnskapsbehandling/B-18.007/B-18.018/

Du kan naturlig vis trekke fra driftskostnader som hører til perioden hvor du har drevet utleie. altså eiendomsskatt, renovasjon osv. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...