AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #1 Skrevet 9. april 2024 Og gå på timebasis? Noen som har gjort dette med suksess? Hva driver du med? Anonymkode: 312e7...fc2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #2 Skrevet 9. april 2024 Jeg hadde enkeltmannsforetak hvor jeg hadde "hobby" jobben min ved siden av vanlig fast ansettelse i annen bransje. Kunne nok fint ha levd av enkeltmannsforetaket om jeg hadde villet det da jeg har ettertraktet kompetanse, og hadde en bi inntekt på ca 200.000 i året fra dette. Men valgte å avslutte dette etter at jeg hadde hatt dette i 12 år, for gleden av hobbyen blir litt borte om en "må" Ulempen med enkeltmannsforetak er at du mister mye av sikkerhetsnettet (evt må ha ekstra dyre forsikringer) som sykepenger fra dag 1, du må betale for forsikringer, regnskap må føres osv. I tillegg kan det være plunder å få penger fra noen/de betaler tregt, enkelte store bedrifter krever fri måned + 45 dagers betalingstid. Etc. Og du har heller ingen oppsigelsestid, om de ikke har brukt for deg mer så får du bare beskjed om å gå hjem. Så ville tenkt meg veldig godt om før jeg hadde sagt opp en vanlig jobb med alle goder/sikkerhetsnett for å starte enkeltmannsforetak og leie seg ut. Om du gjør det så bør du ha minimum 50% høyere timesats + mva (om du må beregne dette) enn det du ønsker i timelønn. Dette for å dekke inn pensjon/forsikringer/regnskap og andre forefallende ting. Anonymkode: 61cbd...0e7
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #3 Skrevet 10. april 2024 Jeg har ikke gjort det, men har ENK ved siden av full jobb. Er så DRITT lei dagjobben min at jeg holder på å gå på veggen🤯 Klarer snart ikke mer! Jeg vurderer derfor sterkt å hive jobben til sjøs og satse for meg selv. Har domene og jobber med ny nettside. Men som du over meg sier - mye av sikkerhetsnettet blir borte. Jeg kommer i kommunene og har utbetalt ca 35.000 i måneden. Tvilsomt at jeg får inn 50.000 brutto fra ENK, men det kan skje. Kan få mer også! Men tør jeg ta sjansen? Anonymkode: f42b4...ac7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå