AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #21 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Etter over 25 år som førskolelærer kan jeg si at min erfaring er at 99% slutter når de er mellom 2,3 og 2,7 år. De barna som sover etter 3 årsalderen har ofte spesielle behov eller dårlige rutiner hjemme. Anonymkode: afdd0...8d6 Ikke min erfaring og jeg har jobbet omtrent like lenge , veldig spesielt å anta det forresten Anonymkode: 32d9d...244 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #22 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ikke rart ungen er sliten om han ikke sovner før 22…. Her har barnet hatt 13-14 timer søvn om natten, kutta dupp fra 2 års alder for da merket vi det ble for lite søvn om natten hvis barnet sov på dagen. Totalen utgjorde 3-4 timer forskjell… Anonymkode: 6cb22...c40 Å det er jo fint , vi kuttet også søvn tidlig pp største men han viste ingen behov for søvn, minste derimot trengte søvn i barnehagen selv om det ble trøbbel på natten, han ble rett og slett så sliten i bhg, barn er forskjellige. Anonymkode: 32d9d...244
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #23 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvis det er slik du sier, at personalet himler med øynene foran deg, synes jeg du burde bytte barnehage. Seriøse barnehager har ikke slike ansatte. Anonymkode: d4f39...370 Akkurat dette er jeg veldig enig i, rart om de gjør det og noe jeg har vanskelig for å forstå at de gjør Anonymkode: 32d9d...244 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #24 Skrevet 10. april 2024 Begge mine sluttet ved 2,5 års alder. Særlig yngste fikk etterhvert veldig sene kvelder (22-22.30) om hun sov i barnehagen, så da ga vi beskjed om at duppen kunne kuttes. Har hatt barn i to forskjellige barnehager og aldri opplevd at barnehagen ikke samarbeidet rundt dette. Det er en overgangsperiode hvor barnet ofte er trøtt på ettermiddagen (ca 1-2 uker for vår del). Opplevde det helt klart best for barnet med en full natts søvn etter normal leggetid, enn veldig sen leggetid og dupp i barnehagen. Fortsatt er min yngste slik at dersom hun rekker å sovne feks i bil på ettermiddagen (om så bare 10-15 min), så sovner hun mye senere på kvelden. Hun blir snart seks. Anonymkode: 1a595...7b0 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #25 Skrevet 10. april 2024 Eldste slutta hjemme litt før 2,5kr( år, da hadde vi kjempa hele livet hans for å få til søvn på dagtid). Da sovna han ca 3 av 5 dager i uka i barnehagen. Ca en mnd etter spurte barnehagen om det var greit å slutte og vi sa ja. Han hadde trengt en dupp(merket det på slutten av dagen), men umulig å få til å sovne. yngste er 2 år og 10 mnd og sover fremdeles, må vekkes etter en time og slukner på kvelden. Det hadde vært greit om hun snart ikke hadde hatt behov for det, men enn så lenge er det ikke snakk om å kutte. Anonymkode: 75d43...5a8
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #26 Skrevet 10. april 2024 Dette er så forskjellig og foreldre vet ikke hvordan det er i bhg og bhg vet ikke hvordan det er hjemme. Ungene trenger ofte duppen tro du meg de sovner mitt i maten, under påkledning på huska ja hvor som helst mange ganger men de skal på død og liv ikke sove i bhg for de blir så vanskelig å legge.. for ikke snakke om hvor sårt de griner og raser for at de er overtrøtte. men skjønner jo frustrasjonen når de holder på utover natta nå vet jeg ikke hvor lenge barnet sover i bhg kanskje bare kutte litt? sove ved behov de dagene det trengs. Det er utrolig vondt å vekke en tass som virkelig trenger 15 min til med søvn. Jeg tipper bhg vet hva som er best og de legger ikke unger bare for og legge unger 25 år i bhg Anonymkode: cd0a9...128
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #27 Skrevet 10. april 2024 Vi sluttet med lur når hun var akkurat 2 år og vi var ikke de eneste. Bare si st det er slutt med lur og ikke godta et nei. Ta med vogna hjem. Anonymkode: 6e257...ba1 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #28 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi sluttet med lur når hun var akkurat 2 år og vi var ikke de eneste. Bare si st det er slutt med lur og ikke godta et nei. Ta med vogna hjem. Anonymkode: 6e257...ba1 Barnets beste det skit vi i eller`? Ungen sovner et eller annet sted om behovet er der Anonymkode: cd0a9...128
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #29 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Etter over 25 år som førskolelærer kan jeg si at min erfaring er at 99% slutter når de er mellom 2,3 og 2,7 år. De barna som sover etter 3 årsalderen har ofte spesielle behov eller dårlige rutiner hjemme. Anonymkode: afdd0...8d6 Morsom du. Søvnbehov er individuelt, rart at du jobber i barnehage og ikke vet dette. Her har vi en som slutta med dagsoving rett før hun ble to og en som sov om dagen til hun var fire. Begge er godt innenfor normalen. Anonymkode: f308a...6e3 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #30 Skrevet 10. april 2024 Kanskje det går an å begynne med at barnet ikke skal sove etter et bestemt tidspunkt? Hvis barnehagen mener at barnet trenger dupp. Anonymkode: f6e44...9fc
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #31 Skrevet 10. april 2024 Barnet mitt sluttet rundt 2,5 år. Vi la det til en ferie, slik at hun fikk en god rutine hjemme først. Det var tøft den første uka i barnehagen, men det gikk seg fort til. Nå sover hun 12-13 timer om natten. Med dupp på dagen sov hun bare 9-10 timer på natt. Det var alt for lite. Anonymkode: 4a6d4...a91
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #32 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kanskje det går an å begynne med at barnet ikke skal sove etter et bestemt tidspunkt? Hvis barnehagen mener at barnet trenger dupp. Anonymkode: f6e44...9fc lurt Anonymkode: cd0a9...128
Petra200 Skrevet 10. april 2024 #33 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Etter over 25 år som førskolelærer kan jeg si at min erfaring er at 99% slutter når de er mellom 2,3 og 2,7 år. De barna som sover etter 3 årsalderen har ofte spesielle behov eller dårlige rutiner hjemme. Anonymkode: afdd0...8d6 Eller bare et barn som trenger mye søvn? Vår 3 åring sovnet på slaget 19, sover 12 timer i strekk, men hun trenger å sove fra 12-13 på dagen for å få en god ettermiddag
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #34 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barnets beste det skit vi i eller`? Ungen sovner et eller annet sted om behovet er der Anonymkode: cd0a9...128 Mitt barn gjorde ikke det.Eneste måten barnet sovnet på var når de ansatte bar rundt på henne og la henne ned etter hun sovnet. Vi ba de om å slutte å fasilitere søvnen på den måten, og eneste gangene hun sovnet av seg selv etter det var hvis hun ble syk noen timer etterpå. Så det gikk veldig smertefritt. Det er faktisk bedre at barnet sover 12 timer natt, enn at barnet sover 7 timer natt fordi barnet hadde en lur på 20 minutt .Er det til barnets beste? Det er forferdelig mange barn som er klare for å stoppe lur i to års alderen, og det er en uting at folk prøver å presse det gjennom. Anonymkode: 6e257...ba1 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #35 Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (På 10.4.2024 den 7.46): Morsom du. Søvnbehov er individuelt, rart at du jobber i barnehage og ikke vet dette. Her har vi en som slutta med dagsoving rett før hun ble to og en som sov om dagen til hun var fire. Begge er godt innenfor normalen. Anonymkode: f308a...6e3 😑 som sagt, de fleste slutter en eller annen gang innenfor alderen jeg nevnte, men noen har spesielle behov (trenger å sove litt på dagtid) eller dårlige rutiner (f.eks er oppe veldig seint fordi foreldrene drar på besøk på kvelden og er ikke hjemme før ni for deretter å legge barnet også må det tidlig opp fordi foreldre skal på jobb.) Anonymkode: afdd0...8d6
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #36 Skrevet 15. april 2024 Petra200 skrev (På 10.4.2024 den 8.18): Eller bare et barn som trenger mye søvn? Vår 3 åring sovnet på slaget 19, sover 12 timer i strekk, men hun trenger å sove fra 12-13 på dagen for å få en god ettermiddag Som nevnt over: «som sagt, de fleste slutter en eller annen gang innenfor alderen jeg nevnte, men noen har spesielle behov (trenger å sove litt på dagtid) eller dårlige rutiner (f.eks er oppe veldig seint fordi foreldrene drar på besøk på kvelden og er ikke hjemme før ni for deretter å legge barnet også må det tidlig opp fordi foreldre skal på jobb.)» Anonymkode: afdd0...8d6
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #37 Skrevet 15. april 2024 On 4/9/2024 at 10:04 PM, AnonymBruker said: Når slutta deres barn med dupp i barnehagen? Vi har et styr uten like hver kveld.3 åringen sovner ikke før 22- tiden. Gang på gang har vi bedt bhagen kutte duppen men de motarbeider oss og mener han trenger dupp enda. Vi merker ikke det behovet i helgene til tross for at han er aktiv og ute stort sett hele dagen. I bhagen derimot er de svært mye inne. Vi tror de ljuger om sovetid og sliter med å tro på at han sovner i rett tid.tror han sover mye senere på dagen og lengere enn hva de sier. I dag nevnte jeg igjen at nå må han snart slutte med dupp fordi det blir så sene kvelder. Da kikket 2 ansatte på hverandre og himlet med øynene. Deretter sa de at alle på avdelingen sover dupp enda. Jeg begynner å bli frustrert over at vi selv ikke får velge hva som funker for oss. Anonymkode: 71420...b8a Si til barnehagen at nå holder det. Det vil være en uke eller to han er trøtt og grinete før det går seg til. Makan! Dere bestemmer. Anonymkode: 34afb...5cd
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #38 Skrevet 15. april 2024 Petra200 skrev (På 10.4.2024 den 8.18): Eller bare et barn som trenger mye søvn? Vår 3 åring sovnet på slaget 19, sover 12 timer i strekk, men hun trenger å sove fra 12-13 på dagen for å få en god ettermiddag Vi har samme her. Eller fra 18.00-06/07.00 samt burde ha en times tid på dagtid. Barnet er straks 3år og absolutt ikke i kategorien spesielle behov. Det er bare full fart fra morgen til kveld. nå har vi motsatt problem. Bhg får ikke barnet til å sove, fordi det skjer så mye på avd når de skal sove. Dette er barnets ord. Vi har ett barn som er rimelig trøtt når vi henter i bhg.. vi tviholder på sove en times tid.. Anonymkode: 92dad...522
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #39 Skrevet 15. april 2024 Datteren min var også trøtt i barnehagen, men det var fordi hun aldri sovnet før klokka 23 når hun sov i barnehagen. Ganske naturlig at hun var trøtt dagen etter da. Endte med at jeg tok med vogna hjem og sa at jeg skjønte at hun kom til å trenge en uke eller to for å komme helt inn i det, men at jeg trengte deres hjelp for å få henne inn i riktig rytme. Dette var en barnehage jeg selv hadde jobbet i fram til jeg fødte, så jeg kjente dem godt og hadde null problemer med å være såpass bestemt (de påsto også at hun var for trøtt til å slutte med soving). Gikk seg fort til, men du må nok være overtydelig med barnehagen og forklare at du trenger hjelp til å få rytmen i orden. Anonymkode: 44513...353
Nonish91 Skrevet 15. april 2024 #40 Skrevet 15. april 2024 Når pleier du å hente barnet ditt? Vi hadde ei mor som nektet på at sønnen kunne sove i barnehagen han va 2 år. Da ringte vi bare 12-13 tiden sa han er trøtt holder på å sovne her og han bare gråter. Da pleide besteforeldrene eller de henter. Barn blir slitne når de er i barnehagen fra 07 til 16 tiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå