Gå til innhold

Datteren min fikk uhyggelig lapp i sekken av medelev

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
datteren min som går i førsteklasse hadde fått en lapp i sekken sin på skolen, hvor det sto at hun var en dust. Var tydelig at lappen var ment til henne, da den inneholdt hennes navn. 

datteren min ga det til en ansatt, men ingen av de ansatte på skolen ringte meg for å gi beskjed. Jeg reagerer på dette, da mange barn kunne valgt å ikke si fra til foreldrene sine selv i en sånn setting. 

Jeg spurte de ansatte selv dagen etter å fikk bekreftet at hun hadde fått en lapp i sekken hvor det sto slik hun hadde sagt til meg. Er jo mulig dette er et engangstilfelle, men datteren min gir sterkt utrykk for å ikke ville dra på skolen ofte og opplever henne som litt usikker i den store verden skolen er for henne. Dette gjør meg jo litt usikker på hvordan hun har det. Vet hun har venner men om noen andre kan plage henne.. 

Noen gode råd der ute? 

Anonymkode: e71cc...e8a

• Hjerte 16
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ring foreldrene til lappeskriver og fortell hva barnets deres har gjort.

Anonymkode: eef61...bdd

• Liker 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe hyggelig å få en slik lapp, det skjønner jeg. Men hvis lærerne skal ringe hjem for alle slike «småting» så får de ikke gjort annet. I morgen er det en annen som er dust. Barn er slemme mot hverandre og det er ikke alltid de skjønner det selv. 

Anonymkode: 30e31...dc4

• Liker 30
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er så langt unna akseptabelt som det får blitt. Vet du hvilket barn som skrev lappen? Jeg ville vært på skolen som en hauk og bedt om umiddelbare tiltak. Hvis det er et barn som allerede nå utpeker seg som mobber, så får det barnet bytte klasse eller skole. Ditt barn fortjener og har rett på en trygg skolehverdag. 

Anonymkode: 6c876...262

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke noe hyggelig å få en slik lapp, det skjønner jeg. Men hvis lærerne skal ringe hjem for alle slike «småting» så får de ikke gjort annet. I morgen er det en annen som er dust. Barn er slemme mot hverandre og det er ikke alltid de skjønner det selv. 

Det er ikke vanlig at førsteklassinger er slemme mot hverandre på dette nivået!

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet

Stod det..du er en dust eller dust? De begynner i 2 klasse nå?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke vanlig at førsteklassinger er slemme mot hverandre på dette nivået!

Helt enig, har ikke hørt om noe tilsvarende! Ville absolutt forventet å få en melding om at dette hadde skjedd siden en del elever nok kanskje ville gjemt unna lappen og ikke sagt noe. Det er ikke slik at man alltid skal lage en sak av det, men man bør få beskjed når barnet har opplevd å føle seg utrygg eller krenket på skolen. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ring foreldrene til lappeskriver og fortell hva barnets deres har gjort.

Anonymkode: eef61...bdd

Vet ikke hvem som har skrevet lappen.

AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (2 minutter siden):

Stod det..du er en dust eller dust? De begynner i 2 klasse nå?

Det sto dust også navnet hennes bak. Stemmer, de begynner i 2. klasse

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det kan jo utvikle seg til mobbing. Datteren min var tydelig lei seg når hun kom hjem. Synes egentlig man skulle kunne forvente beskjed om den hendelsen fra skolen jeg da

• Liker 6
Skrevet

Be læreren følge litt med, spør din datter om noen er slemme mot henne.

Det kan bli litt vanskelig å ta opp dette i klasserommet da de som sktrv dette vet hvem det gjelder og da kan det komme flere lapper. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan jo utvikle seg til mobbing. Datteren min var tydelig lei seg når hun kom hjem. Synes egentlig man skulle kunne forvente beskjed om den hendelsen fra skolen jeg da

Jeg skjønner jo at dette ikke er bra..men tenker.. skulle de ringt til mor og sakt..hei..fin datter fikk en lapp mer dust og navnet hennes....

Og hva skulle skje da? Dessverre ikke noe mer de ansette kan gjøre der å da, pluss ikke sikkert de hadde tid å ringe for akkurat dette 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt. Slutt å krisemaksimere.

Anonymkode: 9adcb...414

• Liker 17
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Dette er vanlig, dessverre. Ikke nødvendigvis lapper, men førsteklassingene er kreative og kan si mye stygt til hverandre for å teste ut. Husk at mange har storesøsken som de etterligner, og mange har et temmelig stygt språk. Jeg ville ikke nødvendigvis ringt hjem om dette, altså. Og her trengs det ikke å bli gjort noe om det ikke skjer noe mer ubehagelig. For datteren deres skyld må man bare si at dette var dumt gjort, men vi børster det bare av oss...

Anonymkode: b3b9a...d8e

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en dum lapp, men den kan neppe kalles ‘uhyggelig’. Hjelp henne heller å bli robust og stå trygt i seg selv. Dumskap vil hun møte hele livet. 

Anonymkode: 84742...41c

• Liker 20
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Dette er så langt unna akseptabelt som det får blitt. Vet du hvilket barn som skrev lappen? Jeg ville vært på skolen som en hauk og bedt om umiddelbare tiltak. Hvis det er et barn som allerede nå utpeker seg som mobber, så får det barnet bytte klasse eller skole. Ditt barn fortjener og har rett på en trygg skolehverdag. 

Du kan umulig ha opplevd mye grusomt. 

Anonymkode: 84742...41c

• Liker 10
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ein seksåring skal byte skule fordi dei skreiv eit stygt ord på ein lapp til ein medelev. 

Og folk lurer på korfor ungdommen nu til dags er så fulle av angst og depresjonar. 

Anonymkode: 34829...e97

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje en gutt.

Klønete,men han liker henne nok veldig godt. Vil tro din datter skjønner hvem det er. Hun har garantert kalt han en dust.....

Anonymkode: c3ce0...501

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men altså gjorde læreren noe tiltak i det hele tatt etter vedkommende så lappen? Hva sa læreren når du tok det opp?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det ville vært fint om læreren hadde sagt ifra om denne episoden, men så lenge det er en enkelthendelse er det også forståelig at det ikke ble gjort. Her er det også viktig at kommunikasjonen går begge veier. Når datteren deres gjentatt ikke ønsker å gå på skolen, prøv å få tak på hva det handler om. Hvis det er noen ting i skolehverdagen, snakk med lærer om det.

Med datteren din, hjelp henne i å sortere hva som er alvorlig, og hva man kan riste av seg. Barn i den alderen, og mange år framover, har mye å lære sosialt. De sier og gjør ganske mange ukloke ting på veien, uten å tenke helt gjennom konsekvensene av det. I møte med det, og i møte med livet, trenger barna å hjelpes til å bli robuste.

Anonymkode: d4bdb...0e7

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...