Gå til innhold

Hva er best - 2 eller 3 år mellom søsken?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi ønsker oss flere barn og vil gjerne høre om deres erfaringer.

Har aldersforskjellen på 2 eller 3 år så stor betydning?

Anonymkode: 1c636...ee9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

2-3 år er perfekt alderforskjellig, mine er 4,6,8,10,12 og 14

Anonymkode: 34f58...df4

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det er fordeler og ulemper med begge deler. Med 3 år vil det sannsynligvis bli mindre søskensjalusi, men med 2 år er det større sjanse for at de blir lekekamerater.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

2år eller mindre!Ofte større mellomrom med mer alder mellom. I forhold til lek,interesser og ting å gjøre sammen med barna!

Anonymkode: 8f5a6...fcb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville valgt 3 år om jeg kunne gjort det igjen! Har 2 år mellom mine men ser at det er mye mer harmoni i de søskenflokkene der det er 3 år mellom hver.

Anonymkode: af21b...2f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to tette med 1,6 år mellom, og det har vært en velsignelse. De er 19 og snart 21 pr og vært særlig nære hele livet. 

Anonymkode: f857d...25f

AnonymBruker
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (2 minutter siden):

Det er fordeler og ulemper med begge deler. Med 3 år vil det sannsynligvis bli mindre søskensjalusi, men med 2 år er det større sjanse for at de blir lekekamerater.

Takk! 🤗

Tror du sannsynligheten for  søskenrivaliseringen eller lekekameratskapet vil være det samme hvis barna er av ulikt kjønn?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gått for jo nærmere i alder. :) 

Anonymkode: 243a4...e8a

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Takk! 🤗

Tror du sannsynligheten for  søskenrivaliseringen eller lekekameratskapet vil være det samme hvis barna er av ulikt kjønn?

TS

Det kommer nok helt an på personligheten til barna, tror jeg. 

Både 2 og 3 år er jo veldig vanlige aldersforskjeller, så tipper det blir bra uansett :) 

AnonymBruker
Skrevet

Her ville jeg blitt gravid rundt når eldste var 3 år. Da er de store nok til å forstå litt mer av det som skjer. 
Hadde 2 år mellom mine, det var litt lite syns jeg. Slet med mye søskensjalusi, og eldste forsto ikke hvorfor h*n plutselig måtte dele mamma å pappa med noen andre. 

Detter er dog VELDIG induviduelt. Barn er forskjellige og hvordan de takler det.

Anonymkode: 34a5c...5b7

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

2-3 år er perfekt alderforskjellig, mine er 4,6,8,10,12 og 14

Anonymkode: 34f58...df4

På tide å sy igjen! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg har to tette med 1,6 år mellom, og det har vært en velsignelse. De er 19 og snart 21 pr og vært særlig nære hele livet. 

Anonymkode: f857d...25f

Så heldige dere er 🤗 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

3 år uten tvil. Da er man forhåpentligvis ferdig med bleier på førstemann.. og hun/han er litt mer selvstendig 

Anonymkode: ac1ac...90e

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 2,5 år mellom våre, og det er helt perfekt for oss. Nå er de 7mnd og 3 år. Eldste var ferdig med bleier, og kan hjelpe til med enkle ting.

Anonymkode: d141a...ac0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

3 år uten tvil. Da er man forhåpentligvis ferdig med bleier på førstemann.. og hun/han er litt mer selvstendig 

Anonymkode: ac1ac...90e

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi har 2,5 år mellom våre, og det er helt perfekt for oss. Nå er de 7mnd og 3 år. Eldste var ferdig med bleier, og kan hjelpe til med enkle ting.

Aldri forstått problematikken med bleiebarn. Det plager meg ikke å skifte bleie, og det er befriende å slippe å følge dem på do hele tiden.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

2 år. 3 åringer er i mine øyne sp krevende at jeg ikke orker tanken på en nyfødt i bildet

Anonymkode: 2ca74...723

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Aldri forstått problematikken med bleiebarn. Det plager meg ikke å skifte bleie, og det er befriende å slippe å følge dem på do hele tiden.

Det er ikke noe problematikk, jeg synes det er deilig å bare ha et beliebarn. Følger heller ikke på do "hele tiden". Hun klarer fint å gå på do selv, tørker selv når hun har tisset, og vi tørker ved avføring.

AnonymBruker
Skrevet

Så kort mellom som mulig,ellers vil den førstefødte utvikle en enorm misunnelse og sjalusi. Ikke uten grunn dem får en diagnose,problem osv...

I de fleste tilfeller.

Noen ser det,andre ikke.

Anonymkode: 3309b...ba9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

2 år. 3 åringer er i mine øyne sp krevende at jeg ikke orker tanken på en nyfødt i bildet

Anonymkode: 2ca74...723

Du blir nok ei duganes bestemor og oldemor.

Voksen ADHD eller Borderline diagnose på deg ja....

Anonymkode: 3309b...ba9

Skrevet

Vi har 3,5 år mellom våre to gutter og syns det har vært helt perfekt. Det har aldri vært sjalusi / rivalisering mellom dem. I dag er de 18 og 15 og har et veldig godt søskenforhold. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...