AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #1 Skrevet 9. april 2024 Jeg er komt i den situasjonen at alt bare er for mye. Jeg drukner i jobb, har det ikke helt bra hjemme, en alkoholisert far som herjer sent og tidlig og jeg sover ikke om natten. Jeg føler at jeg trenger en «pause», bare en sykmelding en liten stund for å komme meg ovenpå igjen. Hva sier jeg til legen?? Jeg synest det er pinlig for jeg har alltid vært den sterke, den som fikser alt og holder fasaden. Nå er det som om alt rakner…. Anonymkode: 1b09a...781
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #2 Skrevet 9. april 2024 Fortell nøyaktig hvordan du har det, forklar at du holder på å møte veggen. En relativt kort sykmelding nå kan forebygge at du går totalt på veggen og blir langtidssykmeldt. Anonymkode: 57e4f...dd2 4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #3 Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Fortell nøyaktig hvordan du har det, forklar at du holder på å møte veggen. En relativt kort sykmelding nå kan forebygge at du går totalt på veggen og blir langtidssykmeldt. Anonymkode: 57e4f...dd2 Dette er sannhet med modifikasjoner... Veldig også. Har du noe som underbygger påstanden din? Anonymkode: 91a0b...438
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #4 Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg er komt i den situasjonen at alt bare er for mye. Jeg drukner i jobb, har det ikke helt bra hjemme, en alkoholisert far som herjer sent og tidlig og jeg sover ikke om natten. Jeg føler at jeg trenger en «pause», bare en sykmelding en liten stund for å komme meg ovenpå igjen. Hva sier jeg til legen?? Jeg synest det er pinlig for jeg har alltid vært den sterke, den som fikser alt og holder fasaden. Nå er det som om alt rakner…. Anonymkode: 1b09a...781 Begynne med egenmelding? Anonymkode: de151...035 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #5 Skrevet 9. april 2024 TS her. Jeg føler meg så dum, er i midten av 40-årene og har aldri hatt en sykmelding. Jeg er den som alltid jobber, sier ja til ekstra arbeid og er nok generelt lite flink til å sette grenser for meg selv. Innser nå at sjefen min ikke bryr seg om at jeg jobber 24/7 året rundt, og at dette rotet bare er min egen feil. Er redd for at legen ikke vil tro meg, og at sjefen min blir sint (det blir hun). Kommer sikkert til å begynne å grine hos legen, og det synest jeg er flaut🙈 Anonymkode: 1b09a...781
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #6 Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er sannhet med modifikasjoner... Veldig også. Har du noe som underbygger påstanden din? Anonymkode: 91a0b...438 - "Korte perioder skaper mulighet for stimulering av motivasjon, egeninnsats og samarbeid." https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/sykmeldingslengde Ellers er det vanskelig å finne kilder. Legg merke til at jeg skriver kan, og ikke at det definitivt er sånn i alle tilfeller. Selv har jeg bare gode erfaringer med det, og det er det nok mange som kan skrive under på. For ikke å falle helt av kan man jo starte med en gradert sykmelding og se om det hjelper. Anonymkode: 57e4f...dd2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #7 Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): - "Korte perioder skaper mulighet for stimulering av motivasjon, egeninnsats og samarbeid." https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/sykmeldingslengde Ellers er det vanskelig å finne kilder. Legg merke til at jeg skriver kan, og ikke at det definitivt er sånn i alle tilfeller. Selv har jeg bare gode erfaringer med det, og det er det nok mange som kan skrive under på. For ikke å falle helt av kan man jo starte med en gradert sykmelding og se om det hjelper. Anonymkode: 57e4f...dd2 Men det står ingenting om at det faktisk fungerer. Det er litt av den samme tankegangen mange hadde når de gikk gjennom et samlivsbrudd, den beste medisinen var å bli sykemeldt.. Så viste det seg gang på gang at sykemeldingene ble forlenget og forlenget. Pasienten ble aldri mer klar for å dra på arbeid.. Og årsaken er ganske innlysende, hva er det som skjer med oss mennesker når vi tuller oss inn i medlidenhet og alskens negativitet for oss selv? Blir vi så friskere av det? Så hvis jeg skal gi råd, råd som man faktisk vet fungerer så er det å ta kontakt med fastlegen og kombinere faste ukentlige samtaler hos fastlegen, eventuelt psykiatrisk sykepleier, og om behovet er større så vil hun bli sendt til spesialisthelsetjenesten. Løsningen er å kombinere arbeid med behandling, ikke en passiv sykemelding. Anonymkode: 91a0b...438
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #8 Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men det står ingenting om at det faktisk fungerer. Det er litt av den samme tankegangen mange hadde når de gikk gjennom et samlivsbrudd, den beste medisinen var å bli sykemeldt.. Så viste det seg gang på gang at sykemeldingene ble forlenget og forlenget. Pasienten ble aldri mer klar for å dra på arbeid.. Og årsaken er ganske innlysende, hva er det som skjer med oss mennesker når vi tuller oss inn i medlidenhet og alskens negativitet for oss selv? Blir vi så friskere av det? Så hvis jeg skal gi råd, råd som man faktisk vet fungerer så er det å ta kontakt med fastlegen og kombinere faste ukentlige samtaler hos fastlegen, eventuelt psykiatrisk sykepleier, og om behovet er større så vil hun bli sendt til spesialisthelsetjenesten. Løsningen er å kombinere arbeid med behandling, ikke en passiv sykemelding. Anonymkode: 91a0b...438 Det ene utelukker ikke det andre. Legen kan fint skrive sykmelding og samtidig kreve at man kommer til samtaler eller gjør andre tiltak for å få det bedre. Legen vurderer hva som er mest fornuftig. Savner forresten kilder fra deg. Anonymkode: 57e4f...dd2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #9 Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det ene utelukker ikke det andre. Legen kan fint skrive sykmelding og samtidig kreve at man kommer til samtaler eller gjør andre tiltak for å få det bedre. Legen vurderer hva som er mest fornuftig. Savner forresten kilder fra deg. Anonymkode: 57e4f...dd2 Trenger ikke finne kilder til dette. Det er det som nå kalles allmenn kunnskap. For øvrig enig med deg, at det er opp til legen å vurdere, og for alt jeg vet så kan en liten sykemelding kombinert med oppfølging være det rette. Anonymkode: 91a0b...438
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #10 Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Trenger ikke finne kilder til dette. Det er det som nå kalles allmenn kunnskap. For øvrig enig med deg, at det er opp til legen å vurdere, og for alt jeg vet så kan en liten sykemelding kombinert med oppfølging være det rette. Anonymkode: 91a0b...438 Da er det jo like gyldig å si det er allmennkunnskap at en sykmelding kan forebygge sykmelding. Men OK. Anonymkode: 57e4f...dd2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #11 Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): TS her. Jeg føler meg så dum, er i midten av 40-årene og har aldri hatt en sykmelding. Jeg er den som alltid jobber, sier ja til ekstra arbeid og er nok generelt lite flink til å sette grenser for meg selv. Innser nå at sjefen min ikke bryr seg om at jeg jobber 24/7 året rundt, og at dette rotet bare er min egen feil. Er redd for at legen ikke vil tro meg, og at sjefen min blir sint (det blir hun). Kommer sikkert til å begynne å grine hos legen, og det synest jeg er flaut🙈 Anonymkode: 1b09a...781 Som noen som har grått mye hos legen; ja det er flaut, men helt ærlig det også litt behagelig å ha følelser utenpå kroppen for da er det ikke er tvil om at jeg snakker sant. Det å knekke sammen på et legekontor viser bare akkurat hvordan du har det, at du har møtt veggen, og at sykemelding er det rette for det akkurat nå. Sjefen skal du ikke tenke på, de får bare bli sure. Det er du og deg som er viktig her 💙 Anonymkode: 3e584...e01 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #12 Skrevet 9. april 2024 Ville tatt en egenmelding og sett det an. Anonymkode: d697f...4ee
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #13 Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er komt i den situasjonen at alt bare er for mye. Jeg drukner i jobb, har det ikke helt bra hjemme, en alkoholisert far som herjer sent og tidlig og jeg sover ikke om natten. Jeg føler at jeg trenger en «pause», bare en sykmelding en liten stund for å komme meg ovenpå igjen. Hva sier jeg til legen?? Jeg synest det er pinlig for jeg har alltid vært den sterke, den som fikser alt og holder fasaden. Nå er det som om alt rakner…. Anonymkode: 1b09a...781 For å få sykemelding så må du være syk. Du får ikke sykemelding på grunn av familiesituasjoner. I slike tilfeller Anonymkode: 16785...cb4 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #14 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): For å få sykemelding så må du være syk. Du får ikke sykemelding på grunn av familiesituasjoner. I slike tilfeller Anonymkode: 16785...cb4 Det er både jobb og privat, jeg klarer nesten ikke å få med meg noe. Takk for ditt svar, jeg skal prøve å stå det i. Anonymkode: 1b09a...781
Elle Melle Skrevet 10. april 2024 #15 Skrevet 10. april 2024 Folk får sykemelding på grunn av psykiske belastninger, søvnmangel og lignende HELE tiden! Du må for all del ikke høre på folk her inne som ber deg om å bare lide i stillhet og skjerpe deg. Det vedder jeg på at du har gjort alt for lenge allerede. Problemet med pliktoppfyllende folk er ikke at de går for ofte til legen og er for lite sykemeldt, så kommentarene over her passer ikke på deg. Du må ikke være din egen verste fiende, du må ta bedre vare på deg selv. Gå til legen, fortell helt ærlig hvordan du har det og hør hva hun/han sier. Og du har lov til å slutte å bry deg om hva fremmede mennesker uten evne til å sette seg inn i andres situasjon måtte si og mene. De kjenner ikke deg, og vet dermed ikke hva de snakker om. 3 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #16 Skrevet 10. april 2024 21 minutter siden, AnonymBruker said: Det er både jobb og privat, jeg klarer nesten ikke å få med meg noe. Takk for ditt svar, jeg skal prøve å stå det i. Anonymkode: 1b09a...781 Nei, du skal ikke prøve å stå i det hvis du føler deg helt på felgen. Det er det verste du gjør mot deg selv. Gå til legen, ta en konsultasjon også finner DU og LEGEN ut av det sammen. Ikke tilfeldige superhelter av mennesker på et forum som ber deg ta deg sammen. Anonymkode: ad634...f54 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #17 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Kommer sikkert til å begynne å grine hos legen, og det synest jeg er flaut🙈 Anonymkode: 1b09a...781 Begynn å grin! Nei, helt ærlig altså. Dra til legen, fortell akkurat hvordan du føler det og hva du kjenner på. Skriv gjerne ned, eller forbered deg godt, for ordene og tankene forsvinner gjerne i en slik setting, og så sitter man igjen med ting i etterkant som man føler man ikke fikk fram. Vær helt ærlig, og ikke hold igjen tårene om følelsene tar overhånd. Ikke gjem dette bort bak en "flink pike"-fasade. Ja, det føles ordentlig flaut og ubehagelig. Man skal jo klare å "stå i det", liksom. Men legen har sett dette før! Hen kommer ikke til å stemple deg pga dette. Tvert imot, du er ikke en som er sykemeldt støtt og stadig, dette er første gang. Og legen kommer helt sikkert til å ta det alvorlig, og komme med forslag til løsninger. Dette kommer ikke til å bli bedre av seg selv. Anonymkode: 8bac6...f22 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #18 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er både jobb og privat, jeg klarer nesten ikke å få med meg noe. Takk for ditt svar, jeg skal prøve å stå det i. Anonymkode: 1b09a...781 https://frifagbevegelse.no/loaktuelt/kan-jeg-sykmelde-meg-pa-grunn-av-arbeidskonflikt-6.158.887359.1474f41dd6 «Arbeidsuførhet som skyldes sosiale eller økonomiske problemer og lignende, gir ikke rett til sykepenger. Konflikter på arbeidsplassen gir derfor ikke rett til sykmelding» «Dersom arbeidsgiver mener at en sykmelding fra legen egentlig skyldes konflikt på arbeidsplassen og ikke sykdom, har arbeidsgiver anledning til å bestride sykmeldingen og dermed retten til sykepenger» https://www.dagensperspektiv.no/arbeidsliv/kan-du-sykemelde-deg-etter-mye-stress-og-press-pa-jobben/184413 «En rapport fra Arbeid og velferd viser at mer enn halvparten av arbeidstakerne mener det er greit med en sykmelding ved samlivsbrudd, sorg og omsorg for familiemedlemmer. Folketrygdloven er derimot helt tydelig på at sosiale problemer ikke gir rett til sykepenger. Ordrett sier loven at «Arbeidsuførhet som skyldes sosiale eller økonomiske problemer gir ikke rett til sykepenger.» Anonymkode: 16785...cb4
liv Skrevet 10. april 2024 #19 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): https://frifagbevegelse.no/loaktuelt/kan-jeg-sykmelde-meg-pa-grunn-av-arbeidskonflikt-6.158.887359.1474f41dd6 «Arbeidsuførhet som skyldes sosiale eller økonomiske problemer og lignende, gir ikke rett til sykepenger. Konflikter på arbeidsplassen gir derfor ikke rett til sykmelding» «Dersom arbeidsgiver mener at en sykmelding fra legen egentlig skyldes konflikt på arbeidsplassen og ikke sykdom, har arbeidsgiver anledning til å bestride sykmeldingen og dermed retten til sykepenger» https://www.dagensperspektiv.no/arbeidsliv/kan-du-sykemelde-deg-etter-mye-stress-og-press-pa-jobben/184413 «En rapport fra Arbeid og velferd viser at mer enn halvparten av arbeidstakerne mener det er greit med en sykmelding ved samlivsbrudd, sorg og omsorg for familiemedlemmer. Folketrygdloven er derimot helt tydelig på at sosiale problemer ikke gir rett til sykepenger. Ordrett sier loven at «Arbeidsuførhet som skyldes sosiale eller økonomiske problemer gir ikke rett til sykepenger.» Anonymkode: 16785...cb4 Men mangel på søvn utgjør et helseproblem
Elle Melle Skrevet 10. april 2024 #20 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): https://frifagbevegelse.no/loaktuelt/kan-jeg-sykmelde-meg-pa-grunn-av-arbeidskonflikt-6.158.887359.1474f41dd6 «Arbeidsuførhet som skyldes sosiale eller økonomiske problemer og lignende, gir ikke rett til sykepenger. Konflikter på arbeidsplassen gir derfor ikke rett til sykmelding» «Dersom arbeidsgiver mener at en sykmelding fra legen egentlig skyldes konflikt på arbeidsplassen og ikke sykdom, har arbeidsgiver anledning til å bestride sykmeldingen og dermed retten til sykepenger» https://www.dagensperspektiv.no/arbeidsliv/kan-du-sykemelde-deg-etter-mye-stress-og-press-pa-jobben/184413 «En rapport fra Arbeid og velferd viser at mer enn halvparten av arbeidstakerne mener det er greit med en sykmelding ved samlivsbrudd, sorg og omsorg for familiemedlemmer. Folketrygdloven er derimot helt tydelig på at sosiale problemer ikke gir rett til sykepenger. Ordrett sier loven at «Arbeidsuførhet som skyldes sosiale eller økonomiske problemer gir ikke rett til sykepenger.» Anonymkode: 16785...cb4 Hva får deg til å tenke at folk ikke kan bli syke av denne typen problemer? Det er forskjell på at et problem er sykemeldingsgrunn i seg selv og at man blir syk av et problem. Folk er stadig vekk syke på grunn av ulike ting, inkludert sosiale problemer. Og er man syk kan man sykemeldes. Hadde det vært forbudt, hadde ikke en eneste politiker i en presset situasjon kunnet bli sykemeldt, og det blir de jo stadig vekk. Liv og helse henger sammen, uansett hva Nav eller andre måtte ha lyst til å mene om det. Hva poenger skulle være med å gi en som er dårlig skyldfølelse for at hun ikke er frisk, er litt vanskelig å forstå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå