Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Synes sparing i bank gir lite av seg, særlig med tanke på at det blir skattlagt som inntekt (renter). Hvordan er det å investere i fast eiendom, har hørt at man blir skattlagt om man har en leilighet nr 2. Hva med bare å sitte med en tomt, hva er skattereglene her? Regner med at eiendom står seg bedre i lengden...

Anonymkode: 8bcc1...c4b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først og fremst må du finansiere et boligkjøp for å leie ut. Lån koster penger. Du må skatte av leieinntekter i bolig du ikke bor i. Kjøp en stor enebolig og lei ut kjelleren, det er som hovedregel skattefritt. 

Du må betale skatt på profitt på eiendomskjøp, samme som for renteinntekter. 

En tomt må du også skatte av om du selger med overskudd. En tomt gir ingen inntekter i tiden fra kjøp til salg, så det er dum død kapital om du ikke har større planer for tomta. 

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (2 minutter siden):

Først og fremst må du finansiere et boligkjøp for å leie ut. Lån koster penger. Du må skatte av leieinntekter i bolig du ikke bor i. Kjøp en stor enebolig og lei ut kjelleren, det er som hovedregel skattefritt. 

Du må betale skatt på profitt på eiendomskjøp, samme som for renteinntekter. 

En tomt må du også skatte av om du selger med overskudd. En tomt gir ingen inntekter i tiden fra kjøp til salg, så det er dum død kapital om du ikke har større planer for tomta. 

Er vel ved salg man må skatte av fortjeneste? Skatt på renteinntekt kommer hvert år.. Er midler jeg har oppspart på konto det er snakk om. Vurderte et småbruk med 100 mål skog, inntekt av skogen og leie ut bygninger.

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Er vel ved salg man må skatte av fortjeneste? Skatt på renteinntekt kommer hvert år.. Er midler jeg har oppspart på konto det er snakk om. Vurderte et småbruk med 100 mål skog, inntekt av skogen og leie ut bygninger.

Men du har jo kostnader til vedlikehold, eiendomsskatt, kommunale avgifter, forsikring, strøm og oppvarming osv. 

Pluss dokumentavgift ved kjøp og meglerkostnader ved salg. 

Så jeg skjønner ikke helt hva du tenker på? Du får jo skatt på leieinntekter om du skal leie ut. Skal du ikke leie ut tjener du jo ingenting. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å tenke fond/aksjer da? Eier du noe fra før av i eiendom? 

Anonymkode: e683e...00a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva med å tenke fond/aksjer da? Eier du noe fra før av i eiendom? 

Anonymkode: e683e...00a

Nei jeg eier ikke noe fra før, (bor veldig billig og bra der jeg leier nå) derfor tenker at det er greit å ha noe som er sitt eget i bakhånd. Fond og aksjer har jeg ikke nerver til å ha etter et stort tap for en del år siden.

Skrevet

Jeg skjønner fortsatt ikke investeringsplanen. Kjøpe et utleieobjekt eller småbruk, som krever tidvis mye vedlikehold, utstyr og potensielt maskinpark, skatt på leieinntekter osv, alt fordi du ikke liker å betale skatt på renteinntekter? 

• Liker 1
Skrevet

Ulempen med å spare i bank er at man får lite renter og dermed dårlig avkastning (selv om det er bedre nå enn før.)

Man får også formuesskatt av innestående + skatt på rentene, slik du nevner.

Når du kjøper en eiendom, så vil ligningsverdien være mindre enn det du betalte, dvs. mindre formuesskatt.

Du må betale skatt av inntekten, altså leieinntekt minus utgifter til vedlikehold og kommunale avgifter.

Aksjefond har historisk sett gitt bedre avkastning og er mye mindre risikoutsatt enn aksjer.

AnonymBruker
Skrevet
Hanne67 skrev (2 minutter siden):

Ulempen med å spare i bank er at man får lite renter og dermed dårlig avkastning (selv om det er bedre nå enn før.)

Man får også formuesskatt av innestående + skatt på rentene, slik du nevner.

Når du kjøper en eiendom, så vil ligningsverdien være mindre enn det du betalte, dvs. mindre formuesskatt.

Du må betale skatt av inntekten, altså leieinntekt minus utgifter til vedlikehold og kommunale avgifter.

Aksjefond har historisk sett gitt bedre avkastning og er mye mindre risikoutsatt enn aksjer.

Dette er jo litt upresist. Sekundærbolig formuesbeskattes 100% akkurat som bankinnskudd. 

Anonymkode: b8a02...335

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Dette er jo litt upresist. Sekundærbolig formuesbeskattes 100% akkurat som bankinnskudd. 

Anonymkode: b8a02...335

Hvordan får du til dette med sekundærbolig? Var jo nettopp dette som var greia, eier 0 eiendom i dag, da kan dette neppe regnes som sekundærbolig? Og som sagt, aksjer har jeg brent meg kraftig på før, så aldri mer. Punktum.

Skrevet

Jeg tror du burde lese deg litt opp på globale indeksfond og så planlegger du en sparing i minst 15år fremover.

Jeg påstår at risikoen ved en global indeksfond med lave kostnader er betydelig lavere enn ved å kjøpe eiendom i Norge. Som regel er eiendom så risikabel at folk pleier å forsikre i tillegg.

Schmuhu

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan får du til dette med sekundærbolig? Var jo nettopp dette som var greia, eier 0 eiendom i dag, da kan dette neppe regnes som sekundærbolig? Og som sagt, aksjer har jeg brent meg kraftig på før, så aldri mer. Punktum.

Jo, når du ikke bor i den regnes den som sekundærbolig. Faren min fikk skyhøy verdi på leiligheten da han havnet på sykehjem, heldigvis fantes det unntak i det tilfellet.

Anonymkode: b15da...919

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er irrelevant om du kun eier én bolig. Det som har betydning er om du bor i den eller ikke. Du må bo i primærboligen. Alle andre eiendommer blir da sekundærbolig (eller fritidshjem, hytte)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Schmuhu skrev (37 minutter siden):

Jeg tror du burde lese deg litt opp på globale indeksfond og så planlegger du en sparing i minst 15år fremover.

Jeg påstår at risikoen ved en global indeksfond med lave kostnader er betydelig lavere enn ved å kjøpe eiendom i Norge. Som regel er eiendom så risikabel at folk pleier å forsikre i tillegg.

Schmuhu

Nå var det for det første rene aksjer jeg snakket om. Dessuten vil jeg ha en eiendom å falle tilbake på, kanskje om noen år. Her handler det om å slå til på noe man faller for, kan hende man må vente flere tiår på hver gang det dukker opp noe som passer perfekt? Inntil da, så kan hende man kan leie ut, ikke sant? Derfor er heller ikke fond aktuelt med dette for øyet.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå var det for det første rene aksjer jeg snakket om. Dessuten vil jeg ha en eiendom å falle tilbake på, kanskje om noen år. Her handler det om å slå til på noe man faller for, kan hende man må vente flere tiår på hver gang det dukker opp noe som passer perfekt? Inntil da, så kan hende man kan leie ut, ikke sant? Derfor er heller ikke fond aktuelt med dette for øyet.

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil... Du kan ikke investere i fond fordi du tapte penger på aksjer. Du vil ikke ha penger på konto fordi du må betale skatt på renteinntekter årlig. Du tenker derimot at det er lurt å kjøpe en bolig du kan leie ut eller et småbruk med skog? Og det kan ta flere tiår mellom hver gang noe sånt blir tilgjengelig, så da kan du leie det ut i mellomtiden? 

Fond høres lurt ut. Kjøpe et bygg du ikke har intensjoner om å bo i er som hovedregel bortkasta penger, for du går mest sannsynlig i minus om du tar med alle kostnadene og sammenligner hva du kunne fått om pengene sto på konto.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (45 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil... Du kan ikke investere i fond fordi du tapte penger på aksjer. Du vil ikke ha penger på konto fordi du må betale skatt på renteinntekter årlig. Du tenker derimot at det er lurt å kjøpe en bolig du kan leie ut eller et småbruk med skog? Og det kan ta flere tiår mellom hver gang noe sånt blir tilgjengelig, så da kan du leie det ut i mellomtiden? 

Fond høres lurt ut. Kjøpe et bygg du ikke har intensjoner om å bo i er som hovedregel bortkasta penger, for du går mest sannsynlig i minus om du tar med alle kostnadene og sammenligner hva du kunne fått om pengene sto på konto.  

Er jo det jeg skriver, jeg har intensjoner om å bo der selv, men ikke før om noen år. Dukker drømmestedet opp nå, så er det også lurt å kjøpe nå, derfor leie ut noen år først. Ja, helst type småbruk med litt skog. Disse har steget masse i pris siste tjue åra, ikke bare fond. Kan dette være så vanskelig å forstå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...