Gå til innhold

Priser på bruktbutikker

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg synes ideen bak bruktbutikker er utrolig bra og brukte dem mye for 5-10 år siden. Jeg var på Fretex og en annen bruktbutikk i dag for første gang på veldig lenge, og fikk helt sjokk av prisene. Er det bare meg, eller har det blitt veldig dyrt på disse butikkene?

Jeg så blant annet helt vanlige brukte topper og gensere fra HM, Cubus osv til 150-200 kr. Altså, disse kan jo ikke har kostet så mye mer enn 200 kr nye, i alle fall ikke hvis de ble kjøpt på salg. Så hvorfor selges de da til slike priser brukt? Disse butikkene bugner jo over med klær, sko og tilbehør, men ting selges vel ikke når de prises så høyt.

Gjenbruk er jo mer in disse dager og det er jo helt fantastisk, vintage også er mange interesserte i. Jeg tror det er grunnen til at plaggene prissettes høyere, men det er leit at alt skal gjøre det. Kan de ikke heller sette høyere priser på ordentlige vintage og fine plagg, og holde resten av de vanlige klærne på et mer rimelig prisnivå? Få av oss vil vel kjøpe noe brukt når de kan få den samme tingen helt ny til nesten samme pris. 

Anonymkode: 78ffd...09b

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes ideen bak bruktbutikker er utrolig bra og brukte dem mye for 5-10 år siden. Jeg var på Fretex og en annen bruktbutikk i dag for første gang på veldig lenge, og fikk helt sjokk av prisene. Er det bare meg, eller har det blitt veldig dyrt på disse butikkene?

Jeg så blant annet helt vanlige brukte topper og gensere fra HM, Cubus osv til 150-200 kr. Altså, disse kan jo ikke har kostet så mye mer enn 200 kr nye, i alle fall ikke hvis de ble kjøpt på salg. Så hvorfor selges de da til slike priser brukt? Disse butikkene bugner jo over med klær, sko og tilbehør, men ting selges vel ikke når de prises så høyt.

Gjenbruk er jo mer in disse dager og det er jo helt fantastisk, vintage også er mange interesserte i. Jeg tror det er grunnen til at plaggene prissettes høyere, men det er leit at alt skal gjøre det. Kan de ikke heller sette høyere priser på ordentlige vintage og fine plagg, og holde resten av de vanlige klærne på et mer rimelig prisnivå? Få av oss vil vel kjøpe noe brukt når de kan få den samme tingen helt ny til nesten samme pris. 

Er nok gamle tråder om dette. De er grådige, som freetex så sitter de som er øverst og får mest, de bak kassa har de bare lånt en periode av nav. Ren utnyttelse, og klærne blir jo donert og er gratis.

Eneste bruktbutikken jeg har vært på, som var verdt å kjøpe noe på når jeg hadde små barn var røde kors sine.

Anonymkode: 118e7...485

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da jeg var barn for 30 år siden var det billig, men det er lenge siden ja. Grådighet kalles det 

Anonymkode: df973...4f4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da jeg var barn for 30 år siden var det billig, men det er lenge siden ja. Grådighet kalles det 

Enig, den gang var jeg og familien min fattige, og måtte handle brukt, nå har knapt de fattigste råd til det en gang. 

Anonymkode: 411f8...754

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har tatt helt av og ting jeg vet prisen på i butikk ligger til samme pris brukt. NF gjenbruk har vi her, tror det er landsdekkende? De tar rimelige priser på ting. 

Anonymkode: 7d2e4...35f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her i byen har vi NLM gjenbruk. De har rimelige priser, bra varer og butikken er alltid full av kunder. Fretex likte jeg å handle hos da jeg var yngre, men de tar overpris for varene og følger ikke loven vedrørende reklamasjonsrett dersom noe viser seg å være defekt. Man har riktignok undersøkelsesplikt, men det er ikke alt man kan undersøke i butikken.

Anonymkode: df393...859

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fretex har utspilt sin rolle mener jeg. Det Gule Hus, Loppa o.l er et bra konsept, men de som selger der har også helt urealistisk syn på hva ting er verdt. De burde fått bedre veiledning og de burde hatt er mer logisk system for utstilling av varene.  For kjøperen er det bare rotete.

Går derfor stort sett kun på Nms/Nmf Gjenbruk. Elsker at de har fast pris på det meste slik at man kan gjøre skikkelige kupp.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De selger ting de har fått gratis til blodpris.  Jeg lurer på om de som setter prisene har peiling.  Jeg husker jeg så en uvasket, slitt fleecejakke med hvite flekker av noe søl og svimerker fra sigaretter eller lignende til 350 kroner. Du kan få to splitter nye sånne på kampanje på sport outlet og da uten snørrflekker og svimerker

Eller kjolen med ødelagt glidelås og kaffe/svettemerker til 500kroner. Jeg tok meg friheten å si at det er ganske heftig for en defekt kjole. Men nei, de ansatte var ikke enige.  Dette var en retrokjole,  altså denne var fra 70tallet, må vite. 

Det eneste jeg gidder å kjøpe derfra er sengetøy fra 70tallet.  Det syr jeg sommerkjoler av

Endret av Laraa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Enig, den gang var jeg og familien min fattige, og måtte handle brukt, nå har knapt de fattigste råd til det en gang. 

Anonymkode: 411f8...754

Ja, det var før det ble kult 🙈🙈 Så jeg hatet det jo. Nå er heldigvis gjenbruk sett på som bra og ikke bare for de med dårlig råd. Men med den økte statusen har også prisene økt til et useriøst nivå.. 

Det er jo myee billigere å kjøpe på h&m osv og har de salg kan man kjøpe plagg fra 20kr. Så nå blir de med dårlig økonomi «tvunget» til å støtte dårlige arbeidsvilkår, bidra til problemer for miljøet osv. med mindre man bor i byen da, da er det mye bra å finne på Finn og Tise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker bruktbutikker, men enkelte tar en voldsom pris for klær fra billigmerker. Det synes jeg ikke noe om. Jeg kan godt betale litt mer om det er spesielle eller kule plagg, men synes samtidig at det er litt synd at gjenbruk er blitt dyrere fordi det er trendy.

Det morsomste er jo å gå på jakt og finne morsomme, kule og spesielle ting/klær/sko til fine priser 😊 Det gjør jeg jo fortsatt, men prisene var langt lavere før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er også en av dem som synes at bruktbutikker er blitt alt for dyrt, men i dag fant jeg en liten perle. Bruktbutikk i nærheten av Bjølsen hvor plaggene stort sett kostet 79,- og 99,- kroner. Kjøpte ikke noe i dag for jeg var så sliten etter jobb, men skal definitivt finne meg noen sommerklær der snart 😊

Anonymkode: 15596...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her har vi en stor bruktbutikk, plaggene prises ned til 10kr. Litt variasjon, men alt er billig der! De tar også inn så og si alt, en annen bruktbutikk her vil bare ha det de anser som pent nok, så der leverer vi aldri ting😅

Anonymkode: d3cdc...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.4.2024 den 19.40):

Fretex er blitt dyrt og dårlig går mye i bruktbutikker men ikke hos de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er fordi det er fashion og buyers market. Det er bare sorry det

Anonymkode: de2fe...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av bruktbutikkene som jeg har i nærmiljøet er røde kors. Var innom der i fjor og overhørte de ansatte snakke om prising, om at hun ene måtte sjekke opp priser på nett og prise deretter (og sa at hun ikke kunne sette noe billig pris på tingen). I tillegg var jeg der i januar og da hadde de en kopp fra starbucks, som det sto “samlerobjekt - kom med bud“. Denne koppen har de fremdeles til salgs, og det er en helt vanlig kopp, kjøpt i London. Dette er en av de dyrere røde kors butikkene. Har vært innom en et annet sted, hvor prisene er mye lavere.. Var også innom en Fretex butikk hvor de nesten ikke hadde klær til under 150,- og de solgte ei lampe til 900,- hvor samme ligger på rundt 200-400,- på Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men stusser veldig på Fretex sitt svar i denne artikkelen, da jeg trodde at det var frivillige eller folk fra nav som jobber på Fretex: https://www.minmote.no/nyheter/a/9zRde9/fretex-kritiseres-for-hoye-priser

Olsen stiller i videoen sin et tydelig spørsmål til Fretex: «Har noen en forklaring egentlig, eller er det bare at de har blitt for kommersielle?» 

Til det svarer Hilde Kjønstad, kjedeleder i Fretex, følgende:

- Fretex er en kommersiell aktør på bruktmarkedet. Vi er ikke drevet av frivillige eller folk som er på arbeidstrening gjennom NAV. Vår drift er basert på lønnede, faste ansatte som har tariffavtale, helseforsikringer og pensjon, sier hun.

– De varene oppkjøpere tidligere handlet hos oss, som unike vintageskatter og designplagg, har vi nok blitt mer oppmerksomme på å ta ut verdien av selv, forteller hun.

- Nå som Y2K-trenden er stor, priser vi de originale varene fra 2000-tallet litt høyere, fordi vi har liten tilgang på dette og det krever ekstra kompetanse og tid å sortere ut disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...