Gå til innhold

Ang skattemelding

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

1. Jeg har søkt om dagpenger da vikariatet gikk ut. Får den godkjent kanskje i slutten av mai. Bør jeg vente med å gjøre endringer i skattemelding i tilfelle jeg får ny jobb før dette? De skylder meg likevel dagpenger for de f.eks 2-3 ukene jeg vært uten jobb? Skjønner ikke helt, da må jeg endre to ganger nesten rett etter hverandre i skattemeldingen da ? Altså i den oversikten for dette året 2024. 

2. Jeg har tabelltrekk per dags dato så om jeg gjør endring så blir det prosent trekk med en gang for resten av året : 

3. Hvor stor forskjell er det fra tabell til prosenttrekk, hvorfor er prosenttrekk høyere enn tabelltrekk? 

4. Og med dagpenger, hvordan kan jeg sørge for å ikke bli trukket for mye i skatt? 

Anonymkode: 82a8a...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

1. Jeg har søkt om dagpenger da vikariatet gikk ut. Får den godkjent kanskje i slutten av mai. Bør jeg vente med å gjøre endringer i skattemelding i tilfelle jeg får ny jobb før dette? De skylder meg likevel dagpenger for de f.eks 2-3 ukene jeg vært uten jobb? Skjønner ikke helt, da må jeg endre to ganger nesten rett etter hverandre i skattemeldingen da ? Altså i den oversikten for dette året 2024. 

2. Jeg har tabelltrekk per dags dato så om jeg gjør endring så blir det prosent trekk med en gang for resten av året : 

3. Hvor stor forskjell er det fra tabell til prosenttrekk, hvorfor er prosenttrekk høyere enn tabelltrekk? 

4. Og med dagpenger, hvordan kan jeg sørge for å ikke bli trukket for mye i skatt? 

Prosenttrekk er da ikke automatisk høyere enn tabelltrekk. Jeg har satt mitt skattetrekk til 13%.

Anonymkode: f1ddc...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

1. Du mener skattekort, ikke skattemelding. Du velger selv om du vil endre det nå eller etter at dagpenger er innvilget. Hvis (når!) du får jobb, bør/kan du endre skattekortet før første lønning for å ta høyde for din nye inntekt og nye trekksats. Men det er også ok å endre skattekortet litt senere, for utregningene tar jo uansett høyde for både det du har tjent frem til da, og det som allerde er trukket frem til da. 

NAV henter skattekortet ditt før de skal utbetale dagpenger første gang. Jeg vil tro at de henter skattekortet like etter at søknaden din blir innvilget.  Den infoen som står på skattekortet ditt da, er det NAV forholder seg til. 

2. Ja, det blir prosenttrekk

3. Prosenttekk er da ikke høyere enn tabelltrekk. Det kommer jo an på hvor høy prosent du har... 

4. Ved å gi riktig og nøyaktige opplysninger i skattekortet, samt gå inn og gjøre endringer når inntekten din endrer seg.

Vær obs på at NAV trekker som hovedarbeidsgiver uansett. Så dersom du skal ha to arbeidsgivere (f.eks. kombinere jobb og dagpenger), så bør du enten ha prosentkort, eller så bør den andre arbeidsgiveren trekke som bi-arbeidsgiver. Hvis begge trekker etter tabell vil de samlet trekke for lite, og du vil få restskatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hedda-78 skrev (47 minutter siden):

1. Du mener skattekort, ikke skattemelding. Du velger selv om du vil endre det nå eller etter at dagpenger er innvilget. Hvis (når!) du får jobb, bør/kan du endre skattekortet før første lønning for å ta høyde for din nye inntekt og nye trekksats. Men det er også ok å endre skattekortet litt senere, for utregningene tar jo uansett høyde for både det du har tjent frem til da, og det som allerde er trukket frem til da. 

NAV henter skattekortet ditt før de skal utbetale dagpenger første gang. Jeg vil tro at de henter skattekortet like etter at søknaden din blir innvilget.  Den infoen som står på skattekortet ditt da, er det NAV forholder seg til. 

2. Ja, det blir prosenttrekk

3. Prosenttekk er da ikke høyere enn tabelltrekk. Det kommer jo an på hvor høy prosent du har... 

4. Ved å gi riktig og nøyaktige opplysninger i skattekortet, samt gå inn og gjøre endringer når inntekten din endrer seg.

Vær obs på at NAV trekker som hovedarbeidsgiver uansett. Så dersom du skal ha to arbeidsgivere (f.eks. kombinere jobb og dagpenger), så bør du enten ha prosentkort, eller så bør den andre arbeidsgiveren trekke som bi-arbeidsgiver. Hvis begge trekker etter tabell vil de samlet trekke for lite, og du vil få restskatt.

Jaa riktig mente skattekort. Beklager 👍🏼 

Og takk for fine svar !! 

5. Men hva er beste måten å sikre at inntekten er riktig ført opp? Dette gjelder både skattemeld for 2023 og skattekortet i 2024. Tallene stemmer aldri etter det jeg får i mine lønnsslipp før skatt , men er det en ok metode å legge sammen alle lønnsslippene for å se hva jeg har tjent brutto? 

6. Og ang 2023: Hva med månedene jeg mottok sykepenger fra arbeidsgiver og ikke fra nav?? Skal jeg føre de sykepengene fra arb giver i samme cellen for inntekt eller kun føre det opp i egen celle for sykepenger? 

(Siden det kom fra arb giver og ikke nav, så lurer jeg på hvordan registrere riktig) 

7. Takk for påminnelsen .. men kan ikke nav stå som bi-arb giver da? De må være hovedarb giver ? 

8. Så det betyr at jeg egentlig bør endre skattekortet ila mai da før de godkjenner søknaden om dagpenger...? 

9. Jeg har altså rett på dagpenger fra 1 april. Så om de godkjenner søknaden f.eks 20 mai, kommer jeg til å få hele summen utbetalt på en gang fra 1 april - 20ish mai? Eller? 

Er så grønn og grå på skattekort at jeg får stiv nakke av dette hahah..

Anonymkode: 9d92a...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ang spm 5 forresten så ser jeg aldri at tallene jeg sitter med som inntekt stemmer med det arb giver fører opp ... det er aldri det samme, ofte er det mindre andre ganger mye mer. Skjlnner ikke hvorfor , lønnsslippene lyver jo ikke. 

Enda slitsomtbaæer dey når arb giver sier at jeg f.eks får 600 K i året  men får lønninga mi 2 ganger i mnd, og vi jobber etter sommertid og vintertid.. nesten umulig å kontrollsjekke at jeg virkelig får disse 600K... det er hvertfall antall timer i året på 1850 timer (ikke 1950 timer) og timelønnen har jeg.. men ja, tallene er aldri like  

Anonymkode: 9d92a...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det er vanskelig, og det er egentlig umulig å få skattekortet 100% riktig slik at man hverken får restskatt eller tilgode. Man må bare gjøre så gidt man kan, og være fornøyd om man treffer sånn cirka. Summa summarum skal du jo betale like mye skatt uansett, skattekortet styrer bare forskuddstrekket. Resten blir justert med restskatt/tilgode.

Men ja, din brutto inntekt på et år er jo summen av brutto inntekt hver mnd. På min lønnslipp står det diverse tall, men det beløpet som heter "skattegrunnlag" eller noe sånt er jo det beløpet som skatteetaten forholder seg til. Når du har jobb med fast lønn må du ta høyde for at du ikke får lønn hele året, altså ferien. Du må også ta høyde for feriepenger (feriepengene du opparbeidet deg i 2023 og får utbetalt i år, skal telles med som brutto inntekt i år). 

Spm 6: sykepengene du fikk i 2023  er fullstendig irrelevant for skattekortet for 2024. Det er kun inntekt i 2024 som er relevant for skattekortet for 2024.

Spm 7: det var det jeg fikk vite av NAV da jeg fikk innvilget AAP i allefall. NAV gjør det enkelt (for seg selv...) og trekker etter tabell hvis det er tabell.

https://www.nav.no/skattetrekk#trekktype

Jeg fant ut at det er sikkert lettere å bare endre til prosentkort selv, i stedet for å prøve å få NAV til å endre på noe eller å få min arbeidsgiver til å trekke som bi-arbeidsgiver. 

8. Ja, du bør jo endre skattekortet ditt når inntekten din endres for at det skal bli så riktig som mulig. Men det skjer ikke noe farlig om du venter, heller. La oss si du har for lavt skattetrekk fra Januar til September, og du da endrer på skattekortet. Da vil du få et høyt skattetrekk resten av året, slik at det blir riktig for året totalt. 

9: Ja, det er jeg ganske sikker på. Du må levere meldekort hver 14. dag mens du venter på svar slik at de vet hvor mye du skal ha etterbetalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...