Gå til innhold

Dele vinpakke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal spise et sted med vinpakke i morgen. Jeg har lyst på det, men en hel vinpakke til hver blir litt for mye på en hverdag.

Går det an å be om å få dele én vinpakke på to, eller vil det bli sett på som helt frekt?

Anonymkode: f4b14...96f

AnonymBruker
Skrevet

går fint.

Anonymkode: f8a15...b05

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere kan jo bare ta en vi pakke og så kan dere be om vann og så drikker dere litt vin hver.

Anonymkode: 9b523...4e4

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Dere kan jo bare ta en vi pakke og så kan dere be om vann og så drikker dere litt vin hver.

Ja, det er et alternativ - men jeg synes det er bedre å få hvert vårt glass

AnonymBruker
Skrevet

Ikke dele.

Men å be om halv vinpakke er helt vanlig. 

Anonymkode: 0e7e7...605

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er bare veldig sært. Selv om man er med ektefellen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det går helt fint. :) 

Hvis ikke er det restauranten som er kjip og misforstått snobbete. Er det en virkelig bra restaurant vil de ikke heve et øyenbryn og bare gi dere et halvt glass hver til hver rett. Jeg har bedt om det flere ganger. 

Anonymkode: 5b7a3...e63

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

LITT spesielt hadde jeg nok tenkt om det var min restaurant. Det er ikke store skvetten vin man får til hver rett, og så må restauranten bruke to glass og ekstra service? 

Hadde aldri ville spurt om noe sånt selv. Da ville jeg heller at vi hadde fått anbefalt vin på glass som passet over flere retter.

Anonymkode: 67464...ead

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

LITT spesielt hadde jeg nok tenkt om det var min restaurant. Det er ikke store skvetten vin man får til hver rett, og så må restauranten bruke to glass og ekstra service? 

Hadde aldri ville spurt om noe sånt selv. Da ville jeg heller at vi hadde fått anbefalt vin på glass som passet over flere retter.

Anonymkode: 67464...ead

Jeg har gjort det både på Maemo, Lysverket, Bare, og andre steder i inn- og utland. Også på tre-stjerners restauranter i Frankrike og Spania. 

Det er helt normalt. En full vinpakke til menyene på disse restaurantene vil jeg bli beruset av, og det er ikke ønskelig. Det er også normalt at de tilbyr dette om du diskuterer ulike alternativ for drikke til maten. Å tilby vin på glass som alternativ sitter langt inne på slike steder, da det ikke er den optimale kombinasjonen med maten. 

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Da ville jeg heller bedt om å få færre vinglass, slik at dere f.eks velger vin til to av rettene og heller drikker vann til andre retter. Det å dele hvert glass i to, så det bare blir noen slurker til hver, virker bare rart og smålig.  

Anonymkode: e15a0...d62

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da ville jeg heller bedt om å få færre vinglass, slik at dere f.eks velger vin til to av rettene og heller drikker vann til andre retter. Det å dele hvert glass i to, så det bare blir noen slurker til hver, virker bare rart og smålig.  

Nei, det gjør det ikke. :) 

En restaurant som er opptatt av sin mat og vin vil sette pris på at gjestene gjør det også. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Opplegget du skisserer virker veldig fjortis.
Men om en av dere bestiller et enkelt vinglass og den andre vinpakke, så kan dere helle over selv. Personlig hadde jeg droppet pakken og bestilt en flaske eller de glass dere selv ønsker.

Anonymkode: 23bba...8ab

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker said:

Credo tilbyr halv vinpakke, som er omtrent akkurat det du beskriver her. De er Michelin-restaurant, så jeg vet ikke hvem sin oppfatning av «rart» man burde legg mest vekt på… 

Anonymkode: 89d9d...64f

• Liker 3
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Opplegget du skisserer virker veldig fjortis.
Men om en av dere bestiller et enkelt vinglass og den andre vinpakke, så kan dere helle over selv. Personlig hadde jeg droppet pakken og bestilt en flaske eller de glass dere selv ønsker.

Anonymkode: 23bba...8ab

Du tenker det er mindre fjortis å sitte på restaurant og helle over fra glass til glass? Det hadde jeg aldri fått meg til å gjøre. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan jo høre. Jeg har vært med på at man får både ja og nei til det på ulike steder. 

Anonymkode: 1bf5d...e0a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi skal spise et sted med vinpakke i morgen. Jeg har lyst på det, men en hel vinpakke til hver blir litt for mye på en hverdag.

Går det an å be om å få dele én vinpakke på to, eller vil det bli sett på som helt frekt?

Vinpakken er tilpasset maten. Det er jo bare å la være å drikke opp alt. 

Anonymkode: 77df1...ab0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vinpakken er tilpasset maten. Det er jo bare å la være å drikke opp alt. 

Anonymkode: 77df1...ab0

Eller dele den på to. 

AnonymBruker
Skrevet

Du er klar over at glassene pusses for hånd på slike steder? Det er liksom ikke bare bare med halv vinpakke, i hvert fall ikke om restauranten har lagt seg på overkommelige priser. 

Anonymkode: 5124d...f57

• Liker 1
Gjest issoras
Skrevet

Vi har bare delt glasset, tror ikke servitørene har merket det en gang. Ser ikke problemet med å be om å dele det på to glass heller. 

Betaler vi mange tusen for et måltid gir jeg ganske blaffen i hvorvidt de synes det er fjortis eller rart eller hva. Jeg blir også beruset av en hel vinpakke, så når vi skal hjem til barna i løpet av kvelden foretrekker jeg å nippe litt til mannens glass enn å drikke helt alkoholfritt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...