AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #1 Skrevet 9. april 2024 Hei. Jeg sliter med perioral dermatitt, når jeg har utslett så bruker jeg minst mulig hudprodukter for å ikke gjøre det verre, men problemet er da at jeg får dype kviser så fort jeg ikke bruker hudpleie som er tilpasset dette. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan bruke? Anonymkode: 0d5ff...981
Roci Skrevet 10. april 2024 #2 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hei. Jeg sliter med perioral dermatitt, når jeg har utslett så bruker jeg minst mulig hudprodukter for å ikke gjøre det verre, men problemet er da at jeg får dype kviser så fort jeg ikke bruker hudpleie som er tilpasset dette. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan bruke? Anonymkode: 0d5ff...981 Har du vært hos lege/hudlege? Det er vanlig å behandle PD med antibiotika som tetrasyklin, doksysyklin eller erytromyciner. Det kan ta noen uker før man ser forbedring og man kan få tilbakefall, men kan være verd forsøket. I alvorlige tilfeller kan man også få behandling med isotretinoin. Både antibiotika og isotretinoin har god effekt mot akne. Det er også en krem som heter Skinoren, som kan fås på resept mot PD, den inneholder azelainsyre (20%) som hjelper både mot PD og akne. Det finnes også reseptfrie produkter med azelainsyre du kan forsøke: Isispharma Metroruboril A.Z. (15% azelainsyre, fås på apotek) Paula's Choice 10% Azelaic Acid Booster (inneholder også litt BHA/salicylsyre som har god effekt på kviser, men kan virke irriterende dersom huden er veldig tørr og sensitiv) Q&A Azelaic Acid Facial Serum (8% azelainsyre samt beroligende betaine og Zinc PCA som balanserer fet hud). Azelainsyre er ikke en eksfolierende syre og forholdsvis skånsom mot huden, men noen kan være allergisk mot den, så husk å ta en patch-test før du bruker produktet i ansiktet. Påfør en liten mengde produkt på innsiden av håndleddet eller på halsen bak øret, og vent i minst 24 timer, gjerne lenger. Om det ikke oppstår noen reaksjon, kan du bruke produktet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå