Gå til innhold

Helsepersonell som ikke forstår så godt pasienters økonomi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mye med helsevesenet å gjøre, og jeg møter mange fine folk. Det jeg opplever som gjentagende er en del som ikke evner å tenke over hva de anbefaler faktisk koster. 
Jeg har i mange år bitt i det sure eplet og ikke sagt noe, men har blitt flinkere de siste årene med å si i fra. Jeg hadde en spesialist som ville jeg skulle prøve ut ganske mange ulike medisiner, og i ulike styrker. Det er for så vidt greit i seg selv, men jeg lurte veldig på nytten. I tillegg insisterte han på å skulle skrive ut en medisin jeg har gått på i mange år på hvit resept. Jeg kvinnet meg opp, og sa jeg fikk den på blå, men han syntes det var så greit å skrive ut på hvit. Jeg sa da at fastlegen kunne skrive ut på blå så jeg trengte ikke resept, og det ble en runddans frem og tilbake der denne spesialisten gjerne ville «hjelpe» både meg og fastlegen med å skrive ut resepten på hvit. Enden på visa ble likevel at fastlegen fikset den på blå i riktig dose. Jeg har en del medisiner på hvit, men kan jeg få på blå tar jeg selvsagt gjerne det. 

Fastlegen min er veldig økonomisk på mine vegne, og gir gjerne ut kjerringråd også. Han kan jeg også komme til å si at jeg har regnet på medisiner når han vil bytte noe, og si noe om prisen på ulike pakninger. Det tok noen år før jeg var der, men for meg betyr det litt i hverdagen. 

Jeg har møtt på et par leger som vil jeg skal bestille kosttilskudd fra utlandet, og gå på store mengder. Evner ikke å forstå at det koster, og effekten vil heller ikke være målbar. Alternativ behandling har også blitt foreslått litt for mange ganger.. Jeg tar gjerne tilskudd, og gjør det også, men ikke hva som helst. 

Ernæringsfysiologen jeg har hatt mest med å gjøre har hatt meninger om ganske fordyret diett. Jeg spiser gjerne heller havregrøt som er billig og bra, kontra haugevis av skiver med dyrt pålegg. Jeg ser heller ikke behovet for «variasjon» når jeg får dekket det jeg trenger på en både mer tilfredsstillende og økonomisk måte. Mitt kosthold er fordyret, og jeg prioriterer mat, men jeg ser ikke behovet for en del ting som ikke har så mye næringsverdi, men koster mye (F.eks melkefri/vegansk ost). Jeg må si jeg synes det er litt vanskelig å snakke med henne om det, men samtidig så synes jeg det er rart å ikke tenke på at kostholdet en anbefaler skal jo være økonomisk bærekraftig også. 

Dette er noen eksempler, men jeg lurer på om jeg er gnien eller om en del helsepersonell rett og slett ikke aner hvordan tenke økonomi 🤔Det er helt klart ulike leger som er verst på dette, og de har jo betraktelig mer inn enn meg som er (ung) ufør. Jeg føler jeg klarer meg bra økonomisk, men det er jo fordi jeg tar en vurdering hvor pengene trengs mest, og ikke bruker det på masse dill og dall. Jeg føler meg så pirkete, men så møter jeg så mange ulike at om jeg skal gjøre alt ulike har en ide om så vil jeg gå i minus hver måned. 

Vi lever i en tid hvor det snakkes ganske mye om økonomi, og da synes jeg det er rart at enkelte fortsetter å leve under en stein og ikke tenke økonomi for pasientene. Er det andre som har egne erfaringer, og tips til hva jeg kan si? Dere som er helsepersonell: er dette noe dere er bevisst på? 

Takker for konstruktive innspill 😊

Tråden kunne passet flere steder, men legger den under «økonomi».  

Anonymkode: 7c8ad...8b6

• Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil at helsepersonell som behandler meg først og fremst skal tenke helse og komme med de råd og anbefalinger som de mener er best. Så får det være opp til meg å vurdere om det er noe jeg kan og vil bruke penger på, og be om andre og billigere alternativer om jeg ønsker eller trenger det. Min økonomi er først og fremst mitt ansvar, det er ikke noe andre skal trenge å ta hensyn til med mindre jeg ber dem om det. (Men at legen heller vil skrive hvit enn blå resept fordi det er enklere for ham, er jo bare latterlig).

• Liker 18
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (1 minutt siden):

Jeg vil at helsepersonell som behandler meg først og fremst skal tenke helse og komme med de råd og anbefalinger som de mener er best. Så får det være opp til meg å vurdere om det er noe jeg kan og vil bruke penger på, og be om andre og billigere alternativer om jeg ønsker eller trenger det. Min økonomi er først og fremst mitt ansvar, det er ikke noe andre skal trenge å ta hensyn til med mindre jeg ber dem om det. (Men at legen heller vil skrive hvit enn blå resept fordi det er enklere for ham, er jo bare latterlig).

Tusen takk! Jeg trenger ikke at de nødvendigvis tar hensyn til meg, men er bevisste på det. Når jeg spør hvordan en måler effekten av kosttilskudd imponert til Norge, og får til svar at det ikke er målbar, men legen har «hørt» det er bra, så føler jeg meg på en annen planet. Jeg savner nok litt bevissthet rundt det, men mulig jeg er mer opptatt av dette enn folk flest. 

Ja det er latterlig å ikke gidde å sjekke koder og bare ville skrive ut på hvit 🤣😬🙈 Jeg betaler for de medisinene jeg må, men kan jeg få det på blå så vil jeg selvsagt det. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja enig blir gal. Skal prøves ditt og datt og flere timer hvis ditt og datt ikke virker. Hvorfor ikke bare ta en j£|>~^}>>~a prøve får å finne ut hva det er isteden for å gjette og prøve seg frem. Går rundt med et helseproblem fordi jeg har helt enkelt ikke råd til enda en time for å få enda en medisin som ikke virker.. 

«hei, hva jobber du med?» «jeg er student» « ok du vet at det finnes slankemedisin nå….?» «ja men jeg er student, hvordan skal jeg ha råd med det?» «eeeh jaa, nei.. men du burde tenke over det» «ja det skal jeg gjøre når jeg har Jobb» 

var seriøst siste samtale med helsepersonell jeg hadde.. er det vanlig at studenter har råd til ozempic el lign nå for tiden? Bare jeg som er student som har dårlig med råd? 🥲🥲🥲

Anonymkode: 489d6...f4b

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tusen takk! Jeg trenger ikke at de nødvendigvis tar hensyn til meg, men er bevisste på det. Når jeg spør hvordan en måler effekten av kosttilskudd imponert til Norge, og får til svar at det ikke er målbar, men legen har «hørt» det er bra, så føler jeg meg på en annen planet. Jeg savner nok litt bevissthet rundt det, men mulig jeg er mer opptatt av dette enn folk flest. 

Ja det er latterlig å ikke gidde å sjekke koder og bare ville skrive ut på hvit 🤣😬🙈 Jeg betaler for de medisinene jeg må, men kan jeg få det på blå så vil jeg selvsagt det. 

Men du kan da bare si «det har jeg ikke råd til» eller «jeg ønsker kun rimelige eller gratis råd, fordi jeg ikke er villig til å bruke penger på dette». 

Jeg forstår ikke hvorfor du velger å kommunisere vagt for  å forvente at legen skal anta (eller tolke?) at du har dårlig råd? Si ting rett ut. Dette er folk med taushetsplikt. Ikke si «jeg tror ikke» dersom sannheten er «jeg vil ikke». Ikke si «kan du skrive ut på blå?» dersom du mener «jeg kommer ikke til å hente ut en hvit resept». Si det rett ut, og «problemet» er borte. Fordi du har skapt det.

Jeg ville ha byttet bort fra en lege som ikke valgte å nevne enhver behandling mulig og tenkelig uavhengig av pris og tidsbruk. Det er en upålitelig lege. Finnes det en mulig behandling som vil koste meg 2 mill av egen lomme? Ok. Si det. Å skaffe eller ikke skaffe penger? Det er mitt ansvar og valg. Det er jeg mer enn i stand til å ta.

Anonymkode: 86cba...545

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja enig blir gal. Skal prøves ditt og datt og flere timer hvis ditt og datt ikke virker. Hvorfor ikke bare ta en j£|>~^}>>~a prøve får å finne ut hva det er isteden for å gjette og prøve seg frem. Går rundt med et helseproblem fordi jeg har helt enkelt ikke råd til enda en time for å få enda en medisin som ikke virker.. 

«hei, hva jobber du med?» «jeg er student» « ok du vet at det finnes slankemedisin nå….?» «ja men jeg er student, hvordan skal jeg ha råd med det?» «eeeh jaa, nei.. men du burde tenke over det» «ja det skal jeg gjøre når jeg har Jobb» 

var seriøst siste samtale med helsepersonell jeg hadde.. er det vanlig at studenter har råd til ozempic el lign nå for tiden? Bare jeg som er student som har dårlig med råd? 🥲🥲🥲

Anonymkode: 489d6...f4b

Takk! Eller ikke bra at noen skjønner, men samtidig godt at noen skjønner 🤣💚🙈

Jeg har oppfølging hos en spesialist som igjen samarbeider med en annen, og jeg er alltid nervøs når min faste sier den har hørt noe fra den andre, og da både hva det gjelder og om jeg orker å prøve ut mer, men også prisen. Hørt Ozempic er dyr, og skjønner godt det ikke bare er til å vurdere som student 💚 Jeg har selv flere alvorlige diagnoser fra fødsel og det er stadig nye «trender» med hva noen har hørt er bra. Det er også noe med at en har ikke nødvendigvis råd selv om noe skal være bra, eller fungere som nevnte slankemedisin. En må vurdere da også. Hadde en runde i fjor hvor pengene fløy pga testing av medisiner. Fant til slutt noe som fungerte som faktisk var på blå, men det var etter mye testing på medisiner som ville vært på hvit. Jeg hadde hatt råd til de, men ikke til slankemedisin, så full forståelse herfra. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, takk for at du løfter dette temaet!

Personlig syntes jeg det er fryktelig slitsomt å være hakk i platen på «ja, kanskje det ville vært lurt, men det er det ikke rom for i mitt budsjett».

Det er ikke sporadisk, men oppleves som det er helt konsekvent. Og at mange ikke greier å forstå hva dårlig økonomi betyr for hvilket handlingsrom man har. 

Anonymkode: d6631...ab1

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men du kan da bare si «det har jeg ikke råd til» eller «jeg ønsker kun rimelige eller gratis råd, fordi jeg ikke er villig til å bruke penger på dette». 

Jeg forstår ikke hvorfor du velger å kommunisere vagt for  å forvente at legen skal anta (eller tolke?) at du har dårlig råd? Si ting rett ut. Dette er folk med taushetsplikt. Ikke si «jeg tror ikke» dersom sannheten er «jeg vil ikke». Ikke si «kan du skrive ut på blå?» dersom du mener «jeg kommer ikke til å hente ut en hvit resept». Si det rett ut, og «problemet» er borte. Fordi du har skapt det.

Jeg ville ha byttet bort fra en lege som ikke valgte å nevne enhver behandling mulig og tenkelig uavhengig av pris og tidsbruk. Det er en upålitelig lege. Finnes det en mulig behandling som vil koste meg 2 mill av egen lomme? Ok. Si det. Å skaffe eller ikke skaffe penger? Det er mitt ansvar og valg. Det er jeg mer enn i stand til å ta.

Takk, jeg føler ikke jeg kommuniserer veldig vagt, men jeg kunne vært mye spissere. Det er ikke alt jeg sier noe på da, men tar det med fastlegen som siler og ser helheten. Jeg vil selvsagt at folk skal gi meg råd etter hva som er best ut i fra helsen min, men det burde være mulig å ha flere tanker i hodet samtidig. Jeg har flere alvorlige diagnoser fra fødselen av og en del kan en ikke gjøre så mye med, og da blir jeg litt matt når en spesiell type magnesium fra USA skal fikse en uke, og noe annet en annen uke. Sånn satt på spissen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Og det begrenser seg ikke til «forvente/anta» at helsepersonellet forstår det av seg selv. Økonomi er jo gjerne ett tema, det er tolkningen/forståelsen av hvilke begrensninger det faktisk er som er problemet. 

dessuten handler det ikke om «ikke villig til å bruke penger på», jeg må prioritere varme og mat. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har rett. De fleste som jobber i helsevesenet skjønner faktisk ikke hvordan tenke økonomi når man har ufør som du har. De klarer ikke å sette seg inn i det. 

Anonymkode: 37f34...d3b

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, takk for at du løfter dette temaet!

Personlig syntes jeg det er fryktelig slitsomt å være hakk i platen på «ja, kanskje det ville vært lurt, men det er det ikke rom for i mitt budsjett».

Det er ikke sporadisk, men oppleves som det er helt konsekvent. Og at mange ikke greier å forstå hva dårlig økonomi betyr for hvilket handlingsrom man har. 

Jeg tror dette er et viktig tema ja. En skulle tro en ville være mer pålogget i «disse tider», men for meg jeg ikke merket noen endring. Jeg har råd til mye om jeg prioriterer, men virkelig ikke hva som helst. Fint om det en kommer med da er gjennomtenkt i det minste, men virker ikke alltid sånn dessverre. Trist, men og godt å ikke være eneste som opplever og reager på dette. 💚

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har rett. De fleste som jobber i helsevesenet skjønner faktisk ikke hvordan tenke økonomi når man har ufør som du har. De klarer ikke å sette seg inn i det. 

Anonymkode: 37f34...d3b

Trist når det er sånn. Jeg har heldigvis en fornuftig fastlege, og jeg vurderer også godt selv hva jeg vil bruke penger på, men skulle gjerne blitt møtt med mer bevissthet rundt dette. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg har møtt på et par leger som vil jeg skal bestille kosttilskudd fra utlandet, og gå på store mengder

Dette tror jeg ikke på.

Anonymkode: 395fa...a4f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Men det handler jo først og fremst om en uvitende lege, ikke om økonomi. Jeg ville ikke tatt kosttilskudd på det grunnlaget selv om jeg hadde fått det gratis. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette tror jeg ikke på.

Hvorfor ikke? Jeg begynte på melatonin som barn, og min mor ble anbefalt en tur til Danmark for å handle melatonin der i helsekosten. Det er ganske strengt i Norge, så mye som ikke kommer her, men som er tilgjengelig andre steder uten at det nødvendigvis er radikal behandling. Vet ikke om du tenker det er noe suspekt de har anbefalt, men det er lite av det, men gjerne andre doser enn en får her i landet, og større utvalg. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (1 minutt siden):

Men det handler jo først og fremst om en uvitende lege, ikke om økonomi. Jeg ville ikke tatt kosttilskudd på det grunnlaget selv om jeg hadde fått det gratis. 

Det er jeg enig i, men jeg er helt klart mer villig til å prøve rimelig magnesium fra en butikk her hjemme «for å se om det virker», kontra kjøpe utenlands fra. Jeg er villig til å prøve litt ulikt om det er noe grunnlag for det, men det må mer til enn det denne legen klarte å argumentere for. Uavhengig av kostnad for meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du har helt rett i dette. Helsepersonell tjener godt, og majoriteten kommer fra ressurssterke familier. 

Særlig min egen profesjon har vært treg til å ta innover hvor mye økonomi påvirker psykisk (og fysisk) helse. Der har sosialarbeidere vært tiår foran oss i løypa. 

Det er mer fokus på det nå heldigvis. Blant annet i tidskriftet, feks denne https://psykologtidsskriftet.no/nyheter/2021/08/psykologer-ma-torre-sporre-om-privatokonomi

Jeg synes at pasienter skal stå rakt i ryggen når de sier i fra, for det skulle bare mangle at helsepersonell skal kunne forstå at penger er basalbehov. 

Ikke bli flau for å ta opp dette. Hvis noen skal bli flau er det helsepersonellet som ser verden fra sin egen navle 

Anonymkode: af86a...19f

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror du har helt rett i dette. Helsepersonell tjener godt, og majoriteten kommer fra ressurssterke familier. 

Særlig min egen profesjon har vært treg til å ta innover hvor mye økonomi påvirker psykisk (og fysisk) helse. Der har sosialarbeidere vært tiår foran oss i løypa. 

Det er mer fokus på det nå heldigvis. Blant annet i tidskriftet, feks denne https://psykologtidsskriftet.no/nyheter/2021/08/psykologer-ma-torre-sporre-om-privatokonomi

Jeg synes at pasienter skal stå rakt i ryggen når de sier i fra, for det skulle bare mangle at helsepersonell skal kunne forstå at penger er basalbehov. 

Ikke bli flau for å ta opp dette. Hvis noen skal bli flau er det helsepersonellet som ser verden fra sin egen navle 

Anonymkode: af86a...19f

Tusen takk 💚

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor ikke? Jeg begynte på melatonin som barn, og min mor ble anbefalt en tur til Danmark for å handle melatonin der i helsekosten. Det er ganske strengt i Norge, så mye som ikke kommer her, men som er tilgjengelig andre steder uten at det nødvendigvis er radikal behandling. Vet ikke om du tenker det er noe suspekt de har anbefalt, men det er lite av det, men gjerne andre doser enn en får her i landet, og større utvalg. 

Jeg tror ikke på at du personlig har møtt minst to leger som anbefaler deg å netthandle større mengder kosttilskudd fra utlandet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror ikke på at du personlig har møtt minst to leger som anbefaler deg å netthandle større mengder kosttilskudd fra utlandet.

Det er helt i orden at du ikke tror det. Jeg har møtt min knippe leger fordi jeg har litt for mange diagnoser. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...