AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #1 Skrevet 9. april 2024 Noen som har blitt sykmeldt pga høyt blodtrykk? Hva var trykket, og hvordan jobb har du? Vil helst unngå sykemelding, men er redd det går mot det. Anonymkode: b3485...5fc
enkefru Skrevet 9. april 2024 #2 Skrevet 9. april 2024 Jobber som sekretær på sykehus, var sykemeldt første gang i over en mnd for å få medisiner til å virke. Andre gangen blodtrykket steg mens jeg allerede stod på medisiner, var jeg sykemeldt i 14 dager. Var en blodtrykkstråd i går som du kan lese i, hvor det er en del info
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #3 Skrevet 9. april 2024 Takk for svar. Hadde trykk på 205/110, ble satt på medisiner. Skal til fastlegen i morra, så da er det kanskje ikke noen vei utenom sykemelding. Takk for svar, og tips om tråd. Anonymkode: b3485...5fc 1
isw Skrevet 9. april 2024 #4 Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Takk for svar. Hadde trykk på 205/110, ble satt på medisiner. Skal til fastlegen i morra, så da er det kanskje ikke noen vei utenom sykemelding. Takk for svar, og tips om tråd. Anonymkode: b3485...5fc Hvis du har blodtrykk på 205/110, så bør legen utrede om du har noen sekundær årsak til høyt blodtrykk. Vedkommende bør også sjekke om du har fått noen organskader. Hjertet har ikke godt av å pumpe mot så høy motstand i lengre tid - og nyrene har ikke godt av så høyt trykk. Sykmelding vil jo komme litt an på om legen finner at du er stresset eller overarbeidet og at det kan være en bidragsyter. Eller hvorvidt det vil være lurt med en time-out mens medisinene senker blodtrykket. Du bør unngå store fysiske og psykiske belastninger (spesielt tunge løft) fram til blodtrykket er senket. Det er viktig at du ikke pådrar deg noen akutte skader, f.eks hjerteinfarkt eller hjerneslag. Ikke meningen å skremme deg, men blodtrykket ditt er alvorlig forhøyet. 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #5 Skrevet 9. april 2024 isw skrev (2 timer siden): Hvis du har blodtrykk på 205/110, så bør legen utrede om du har noen sekundær årsak til høyt blodtrykk. Vedkommende bør også sjekke om du har fått noen organskader. Hjertet har ikke godt av å pumpe mot så høy motstand i lengre tid - og nyrene har ikke godt av så høyt trykk. Sykmelding vil jo komme litt an på om legen finner at du er stresset eller overarbeidet og at det kan være en bidragsyter. Eller hvorvidt det vil være lurt med en time-out mens medisinene senker blodtrykket. Du bør unngå store fysiske og psykiske belastninger (spesielt tunge løft) fram til blodtrykket er senket. Det er viktig at du ikke pådrar deg noen akutte skader, f.eks hjerteinfarkt eller hjerneslag. Ikke meningen å skremme deg, men blodtrykket ditt er alvorlig forhøyet. Takk for godt svar. Jeg fikk telefon fra legen for noen timer siden, og skal møte på hjertepoliklinikk i morgen. Har tung fysisk jobb i helsevesenet. Anonymkode: b3485...5fc
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #6 Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (På 9.4.2024 den 13.30): Noen som har blitt sykmeldt pga høyt blodtrykk? Hva var trykket, og hvordan jobb har du? Vil helst unngå sykemelding, men er redd det går mot det. Anonymkode: b3485...5fc Jeg hadde ca 170/100 etter en operasjon og ble sykemeldt i ei uke ekstra etter operasjonen på grunn av dette. De skjønte ingenting, da det ikke skulle ha noen sammenheng med operasjonen, men jeg ble satt på medisin, fikk beskjed om å ta det med ro, og ble utredet videre for å sjekke om jeg hadde underliggende sykdom (det hadde jeg ikke, er antakelig bare arvelig belastet). Anonymkode: 02a6b...d82
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå