AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #1 Skrevet 9. april 2024 Jeg sparer til barnet vårt. Mannen mener vi ikke har økonomi til det og at nedbetaling av lån er god nok sparing. Er enig i at det også er sparing, men jeg ønsker å spare i tillegg. Jeg startet selv på bar bakke og ønsker ikke det for barnet mitt. Sparer tilsvarende barnetrygda i fond, pluss evt. pengegaver. Nå mener far det er urettferdig fordi han ikke sparer til sitt andre barn (fra tidligere). Men han sparer jo ikke til vårt heller, jeg gjør, og selv om det blir fra begge så er det ikke mitt problem at han ikke sparer til første. For meg er det et idiotisk argument, men jeg innser jo også at det kan oppleves urettferdig for særkullsbarnet. Han ønsker at jeg enten slutter å spare eller at vi sparer et lavere beløp til begge. Jeg ønsker ikke å slutte å spare det jeg gjør, det går fint med min økonomi. Fondet står per nå i mitt navn. Vi har delt økonomi, men tjener ca det samme og bidrar med samme beløp inn i felleskonto. Hvordan løser man dette? Anonymkode: 5c9e0...ea3 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #2 Skrevet 9. april 2024 Siden dere ikke har felles økonomi fortsetter du å spare til ditt barn. Også velger han selv om han skal spare til sitt barn eller ikke. Anonymkode: 2dff8...9ac 13
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #3 Skrevet 9. april 2024 Fordelen med delt økonomi er at man ikke kan legge seg opp i den andres bruk av penger så lenge de betaler sin del. Du bruker ditt overskudd som du selv ønsker. Men vær oppmerksom på at hvis dere er gift vil du bli nødt til å dele med ham ved eventuell skilsmisse så lenge sparepengene står i ditt navn. Anonymkode: fb52b...9e7 2 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #4 Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg sparer til barnet vårt. Mannen mener vi ikke har økonomi til det og at nedbetaling av lån er god nok sparing. Vi har delt økonomi, men tjener ca det samme og bidrar med samme beløp inn i felleskonto. Hvordan løser man dette? Anonymkode: 5c9e0...ea3 Så han mener at du skal betale ned på lånet, boliglån antar jeg? Betaler han ned på lånet? Eller gjaldt det kun deg? Du gjør som du vil med dine egne penger som ikke er en del av fellesen. Anonymkode: 40add...c25 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #5 Skrevet 9. april 2024 Du sparer jo penger i ditt navn. Du kan bruke de på barnet eller ikke. Det er helt opp til deg. Så lenge det ikke går ut over felles økonomi er det vel helt ok. Han og mor til eldste kan spare om de vil. Eller la være. Ikke ditt ansvar. Anonymkode: e03ae...b36 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #6 Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Så han mener at du skal betale ned på lånet, boliglån antar jeg? Betaler han ned på lånet? Eller gjaldt det kun deg? Du gjør som du vil med dine egne penger som ikke er en del av fellesen. Anonymkode: 40add...c25 Ja, vi betaler likt på lånet. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Fordelen med delt økonomi er at man ikke kan legge seg opp i den andres bruk av penger så lenge de betaler sin del. Du bruker ditt overskudd som du selv ønsker. Men vær oppmerksom på at hvis dere er gift vil du bli nødt til å dele med ham ved eventuell skilsmisse så lenge sparepengene står i ditt navn. Anonymkode: fb52b...9e7 Vi er ikke gift Da fortsetter jeg å spare, også får han heller slå seg vrang når jeg vil hjelpe barnet inn på boligmarkedet senere. Jeg vet jeg KAN, men når han mener det er feil, så føles det jo også veldig rart å «spare bak ryggen» hans. Anonymkode: 5c9e0...ea3 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #7 Skrevet 9. april 2024 Merkelig holdning. Kan jo være at mor til den eldste sparer til barnet, for alt han vet. Eller at besteforeldre kommer til å avse penger. Det blir aldri helt likt mellom barn, selv når de har samme mor og far. Anonymkode: 47b0b...306 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #8 Skrevet 9. april 2024 Han kan jo selv velge å spare barnetrygden til særkullsbarnet sitt? Anonymkode: f65d9...d78 5
fru Alving Skrevet 9. april 2024 #9 Skrevet 9. april 2024 Jeg forstår mannen litt for noe av prisen med dine og mine og våre barn er at økonomi og arv vil bli ulikt fordelt. Og det kan det være leit og se på som forelder. Noen foreldre har bedre økonomi, noen er mer forutseende og noen familier har og mer arv i vente. Samtidig, du har all rett til å bruke barnetrygden til sparing, og i hvert fall når dere betaler like mye ned på lån og andre utgifter. Da får heller han bruke av "sine" penger på sparing til sitt særkullsbarn
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #10 Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, vi betaler likt på lånet. Vi er ikke gift Da fortsetter jeg å spare, også får han heller slå seg vrang når jeg vil hjelpe barnet inn på boligmarkedet senere. Jeg vet jeg KAN, men når han mener det er feil, så føles det jo også veldig rart å «spare bak ryggen» hans. Anonymkode: 5c9e0...ea3 Der er da ingen grunn til at du skal betale mer på lånet da, i stedet for å spare til barna. Han vil med altså at du skal betale mer enn han. Ikke aktuelt. Husk på å få din andel av rentene på skattemeldingen! (han der virker som en 'luring'...) Om du vil betale på lånet i stedet for, får du si til han at da må eiebrøken endres siden du betaler mer. Se hva han sier til det. Dere har tinglyst 50/50 og gikk inn med lik ek? Anonymkode: 40add...c25 3
fru Alving Skrevet 11. april 2024 #11 Skrevet 11. april 2024 Hvis det er barnetrygden du sparer så er jo det penger som dere får til barnet men som utbetales deg som mor. Jeg skjønner jo at mannen din og kan ha meninger om hvordan de skal brukes. Hans barn fra før har vel og en mor som får barnetrygd, hva gjør hun med pengene? Dette handler i bunn om prioritering. Du vil spare barnetrygden til ditt barn, mens mannens særkullsbarn ikke har foreldre som tenker slik.(eller har råd til det)
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #12 Skrevet 11. april 2024 Jeg skjønner dere begge. Sparer moren til det andre barnet? Hvor gamle er barna ? Jeg har desverre sett flere søskenforhold bli omtrent ødelagt av at skjevfordeling på slikt. Ene barnet vokser opp stabilt og får hjelp til bolig, det andre barnet er "kasteball" mellom foreldrene og må klare seg selv. Anonymkode: 79bef...abd
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #13 Skrevet 11. april 2024 fru Alving skrev (3 timer siden): Hvis det er barnetrygden du sparer så er jo det penger som dere får til barnet men som utbetales deg som mor. Jeg skjønner jo at mannen din og kan ha meninger om hvordan de skal brukes. Hans barn fra før har vel og en mor som får barnetrygd, hva gjør hun med pengene? Dette handler i bunn om prioritering. Du vil spare barnetrygden til ditt barn, mens mannens særkullsbarn ikke har foreldre som tenker slik.(eller har råd til det) Jeg sparer -tilsvarende- barnetrygden, dvs barnetrygden går til felles, 100% av sparingen er min lønnsinntekt. AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg skjønner dere begge. Sparer moren til det andre barnet? Hvor gamle er barna ? Jeg har desverre sett flere søskenforhold bli omtrent ødelagt av at skjevfordeling på slikt. Ene barnet vokser opp stabilt og får hjelp til bolig, det andre barnet er "kasteball" mellom foreldrene og må klare seg selv. Anonymkode: 79bef...abd De er 8 og 4. Så han på 4 har jo noen års forsprang på sparing siden jeg har spart fra fødsel. Mor til stebarnet er «rikt». Dvs. har hus, hytte, bil, etc. uten lån. Familien hennes er generelt velstående, slik at barnet kommer til å få all hjelp han trenger. Mor sparer derfor heller ikke, fordi hun vet hun har nok ressurser. Det er et bevisst valg og forsåvidt greit vurdert det ut fra slik jeg kjenner hennes situasjon. Vi har bare stebarnet 20-30% slik at det er hun som får barnetrygden. Anonymkode: 5c9e0...ea3
fru Alving Skrevet 11. april 2024 #14 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg sparer -tilsvarende- barnetrygden, dvs barnetrygden går til felles, 100% av sparingen er min lønnsinntekt. De er 8 og 4. Så han på 4 har jo noen års forsprang på sparing siden jeg har spart fra fødsel. Mor til stebarnet er «rikt». Dvs. har hus, hytte, bil, etc. uten lån. Familien hennes er generelt velstående, slik at barnet kommer til å få all hjelp han trenger. Mor sparer derfor heller ikke, fordi hun vet hun har nok ressurser. Det er et bevisst valg og forsåvidt greit vurdert det ut fra slik jeg kjenner hennes situasjon. Vi har bare stebarnet 20-30% slik at det er hun som får barnetrygden. Anonymkode: 5c9e0...ea3 Med tanke på dette har du i hvert fall ikke noe å gruble mer på. Jeg hadde sett litt annerledes på det om mor til stebarnet satt svært dårlig i det, da utfallet ville blitt så ulikt. Men samtidig så må jo du ha lov til å spare til eget barn.
Schmuhu Skrevet 11. april 2024 #15 Skrevet 11. april 2024 (endret) Jeg skjønner ikke fyren i debatten og slår meg på siden til Ts. Det er merkelig argumentert. Vanskelig å ta stilling til pengegaver men barnetrygd er neppe det store beløpet som velter en familieøkonomi. Det virker som om fyren har andre økonomiske mål enn deg Ts! Det er ikke farlig og kan være en fin krydder i et forhold. Be han om å regne på rentene som spares. Og så setter du deg ned med prisveksten av boliger de siste 20 årene og regner deg frem til hva barnet sparer i rente. Til slutt spiller du på samvittigheten om ikke hans barn burde også få delta på boligmarkedet. La han ta regnestykket selv og la han skjønne tallene. Det er fakta han ikke kan nekte. Have fun! Schmuhsudhjdhuhuuu Endret 11. april 2024 av Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #16 Skrevet 11. april 2024 Jeg setter meg på siden av TS. Hva du gjør med din inntekt overskytende faste utgifter, har ikke han noe med. Om du sparer til deg selv, til barnet, bruker alt på hest eller til sko... Bare slutt å snakk om det. Du tar ansvar for å spare til ditt barn. Stebarnets mor sørger for sitt barn. Far sparer til ingen. Så vil han at du skal slutte, heller enn at han begynner 🙈 Anonymkode: c2821...99e
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #17 Skrevet 12. april 2024 fru Alving skrev (10 timer siden): Med tanke på dette har du i hvert fall ikke noe å gruble mer på. Jeg hadde sett litt annerledes på det om mor til stebarnet satt svært dårlig i det, da utfallet ville blitt så ulikt. Men samtidig så må jo du ha lov til å spare til eget barn. Det er vel mer «hans» del han føler på, at det blir mor til stebarnet som vil hjelpe han, mens «begge» hjelper vårt fellesbarn (selv om det i praksis bare er meg det og). Men det blir bare dumme følerier for meg, det viktigste må være at begge kan få litt hjelp inn i voksenlivet, ikke nødvendigvis hvem det kommer fra. I en ideell verden skulle vel alle ha hjulpet barna mer enn de får til, men så er det mange ting som spiller inn på det. AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg setter meg på siden av TS. Hva du gjør med din inntekt overskytende faste utgifter, har ikke han noe med. Om du sparer til deg selv, til barnet, bruker alt på hest eller til sko... Bare slutt å snakk om det. Du tar ansvar for å spare til ditt barn. Stebarnets mor sørger for sitt barn. Far sparer til ingen. Så vil han at du skal slutte, heller enn at han begynner 🙈 Anonymkode: c2821...99e Ja, det er jo det jeg synes er dumt. Han kan jo velge å begynne å spare han også. Men det kunne han ikke fordi jeg sa at hvis du skal spare til en, så får du spare til begge. Du kan ikke bare spare til barnet med den mest ressurssterke familien og økonomiske situasjonen, og så overlate ansvaret for fellesbarnet til min privatøkonomi. Eventuelt kan man bare spare til «barn» og så fordele etter ish-rettferdighet slik ting faller seg etterhvert, mer som en buffer for alt annet som koster (konfirmasjon, idrettsturer, førerkort, etc). Moren til stebarnet har ingen problemer med at han ikke bidrar, ønsker f.eks ikke barnebidrag, nettopp fordi hun vet at hun ikke vil merke stor forskjell og det kommer barnet til gode på sikt om far får litt romsligere økonomi. Så det er utelukkende han som er vrang føler jeg… Anonymkode: 5c9e0...ea3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå