Snublefot62 Skrevet 10. april 2024 #21 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Hvordan finner dere ut at dere trenger en sånn maskin? Anonymkode: 33ca9...e2a Du snakker med fastlege som etter en samtale henviser deg videre til utredning i spesialhelsetjenesten. 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #22 Skrevet 10. april 2024 BobbySocks skrev (1 time siden): Som en kuriositet tar du feil. Cpap brukes ved OSAS og KOLS foreksempel, men har ingen effekt på demens. Jeg tror du misforstår innlegget du siterer. Personen sier ikke at CPAP brukes på demenspasienter eller at det har effekt på demens, men at de som trenger det ofte har slektninger som har demens. Anonymkode: 9ba3d...b95 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #23 Skrevet 10. april 2024 https://www.nevrologisktidsskrift.no/sykdommer/alzheimers-demens/81-behandling-av-sovneapne-med-en-luftmaske-kan-forebygge-demens.html Anonymkode: 5e7d1...964 1
Snublefot62 Skrevet 10. april 2024 #24 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg tror du misforstår innlegget du siterer. Personen sier ikke at CPAP brukes på demenspasienter eller at det har effekt på demens, men at de som trenger det ofte har slektninger som har demens. Anonymkode: 9ba3d...b95 Og hvem er det som ikke har en eller flere slektninger med demens? 1
Majer Skrevet 10. april 2024 #25 Skrevet 10. april 2024 (endret) BobbySocks skrev (2 timer siden): https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0022399902004361 Endret 10. april 2024 av Majer
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #26 Skrevet 10. april 2024 Snublefot62 skrev (4 timer siden): Snakk med behandlingsstedet ditt. Kanskje du trenger justering av utstyret eller ny maske. Kanskje trykket er fort høyt? Men klarer du å forklare hva det er du sliter med? Maska skal for eks ikke være stram. Den skal sitte fast men ikke strammes slik enkelte prøver på. Du får og maske med slangetilkobling på toppen og du slipper da å ha slangen liggende foran deg. I tillegg finnes det mange ulike masker, halvmasker, neseputer og neseplugger. Du får prøve ulike masker og de hva du blir mest komfortabel med. De første nettene med CPAP la jeg meg en god time tidligere i senga, tok på utstyret for å bli vant med det og såg på serier for å distrahere meg. Ble komfortabel med utstyret ganske fort på den måten og har ikke sovet uten siden da. Søvnapne er reelt og kan gi store konsekvenser på sikt om det ikke blir behandlet. Så du bør ha motivasjonen på plass for å faktisk bruke dette. Blir det helt umulig så må du ha en dialog med behandler/fastlege om evnt skinne eller operasjon er et bedre alternativ. Tusen takk for utfyllende og godt svar. Motivasjonen er der, men jeg føler ikke at jeg får pustet ut. Jeg må nok prøve en stund til. Anonymkode: 6f26d...975
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #27 Skrevet 10. april 2024 Snublefot62 skrev (4 timer siden): Du snakker med fastlege som etter en samtale henviser deg videre til utredning i spesialhelsetjenesten. Ja, men det jeg lurte på var hvordan finner dere ut at dere trenger en slik maskin. Jeg spurte ikke hvordan dere fikk tak i en. Anonymkode: 33ca9...e2a 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #28 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ja, men det jeg lurte på var hvordan finner dere ut at dere trenger en slik maskin. Jeg spurte ikke hvordan dere fikk tak i en. Anonymkode: 33ca9...e2a Jeg snorker og sover dårlig. Fastlegen henviste til øre nese hals spesialist for måling. Den viste at jeg har søvnapne. Jeg ble deretter henvist videre til sykehuset for utdeling og opplæring i c pap maskin. Anonymkode: 6f26d...975
Snublefot62 Skrevet 10. april 2024 #29 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, men det jeg lurte på var hvordan finner dere ut at dere trenger en slik maskin. Jeg spurte ikke hvordan dere fikk tak i en. Anonymkode: 33ca9...e2a Den veien er nok veldig ulik for folk. For meg var det samboer som påpekte at jeg snorket overdrevent mye, og stoppet å puste i løpet av natta. Så tok jeg løpet videre med fastlege. Hadde jeg fulgt bedre med selv burde jeg kanskje tenkt over hvor sliten jeg var daglig og hvor mye ekstra jeg måtte sove for å klare ting. Men det ble ikke koblet med dette.
Snublefot62 Skrevet 10. april 2024 #30 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for utfyllende og godt svar. Motivasjonen er der, men jeg føler ikke at jeg får pustet ut. Jeg må nok prøve en stund til. Anonymkode: 6f26d...975 Mye motstand når du puster ut? Det kan justeres av behandlingsstedet og maskinen oppdateres med nye innstillinger via mobilnettet. Verdt å ta opp med de. Kanskje og en ny maske er verdt å se på, men forsøk behandler først. 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #31 Skrevet 10. april 2024 Snublefot62 skrev (9 minutter siden): Mye motstand når du puster ut? Det kan justeres av behandlingsstedet og maskinen oppdateres med nye innstillinger via mobilnettet. Verdt å ta opp med de. Kanskje og en ny maske er verdt å se på, men forsøk behandler først. Takk, jeg skal ta kontakt med dem 😊 Anonymkode: 6f26d...975
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #32 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, men det jeg lurte på var hvordan finner dere ut at dere trenger en slik maskin. Jeg spurte ikke hvordan dere fikk tak i en. Anonymkode: 33ca9...e2a Jeg hadde et opphold på Lungemedisinsk avdeling på Ullevål for utredning p.g.a generelt pustebesvær. Det viste seg at jeg hadde dårlig oksygenmetning i blodet og noen pustestopp i løpet av natta. Grunnen til utredning var fordi jeg generelt har dårlig pust p.g.a operasjoner i rygg/bukhulen og har fjernet en halv lunge. Har 30% lungekapasitet. Pustemaske hjalp meg og jeg er blitt litt mer kvikk og våken, og våkner ikke med hodepine lenger. Til TS: Jeg brukte faktisk ganske lang tid på å få maske og maskin tilpasset riktig. Tror jeg gikk et år med dårlig innstilling på maskinen. Den kunne settes på en slags automatisk frekvens som skulle tilpasse seg mitt eget pustemønster, men det funka dårlig. Følte maskinen var helt i utakt med min egen frekvens. I tillegg lagde masken masse rare lyder og det var ikke så stas for kjæresten å høre på. Og heller ikke for meg. Har forsøkt ørten forskjellige masker og den som har funket best for meg er den som går over munn og tett opp under nesa med pustehull. Når det er sagt så våkner jeg med jevne mellomrom at det blåser luft rett opp i øya, eller masken er blitt svett. Så heeeelt 100% føler jeg ikke at det kan bli noensinne. Men foretrekker det fremfor hodepine og følelsen av å gispe etter pust. Anonymkode: 7883d...47c 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #33 Skrevet 10. april 2024 vinterskog skrev (17 timer siden): Ja jeg merker at den finns der, men sover mye bedre med. Mindre mareritt og sånt. Haha, jeg opplever nesten det motsatte. Masken trigger tydeligvis fantasien min så drømmene mine har blitt helt ville. Men det som er mest slitsomt er om den begynner å lage lyd. Da er det garantert at jeg får en drøm hvor jeg forsøker å prate men ender opp med at det bare kommer prompelyder ut av munnen min. Fryktelig flaue drømmer, m.a.o. Anonymkode: 7883d...47c 1
BobbySocks Skrevet 10. april 2024 #34 Skrevet 10. april 2024 Majer skrev (5 timer siden): https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0022399902004361 Ja? Søvnapné. Osas. Og?
vinterskog Skrevet 10. april 2024 #35 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, men det jeg lurte på var hvordan finner dere ut at dere trenger en slik maskin. Jeg spurte ikke hvordan dere fikk tak i en. Anonymkode: 33ca9...e2a Jeg var til undersøkelse for langtids covid faktisk. Full undersøkelse av lungefunksjon, også nattetid og da oppdaget de at jeg stopper og puste om natten samt har noen andre merkelige lungesymptomer som de fortsatt ikke vet hva er. Men tydeligvis ikke astma, kols og ikke long covid heller.
vinterskog Skrevet 10. april 2024 #36 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Haha, jeg opplever nesten det motsatte. Masken trigger tydeligvis fantasien min så drømmene mine har blitt helt ville. Men det som er mest slitsomt er om den begynner å lage lyd. Da er det garantert at jeg får en drøm hvor jeg forsøker å prate men ender opp med at det bare kommer prompelyder ut av munnen min. Fryktelig flaue drømmer, m.a.o. Anonymkode: 7883d...47c Livlige drømmer ja, men drømmer ikke mareritt så mye. 😛 Og ligger stillere, så mannen sover bedre også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå