AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #1 Skrevet 9. april 2024 Hvor lang tid brukte dere før dere klarte å sove med den? Jeg har hatt den et par uker og skjønner bare ikke hvordan jeg skal klare å sove med den på. Anonymkode: 6f26d...975 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #2 Skrevet 9. april 2024 Det gikk fort. Har brukt den i 14 år, får ikke sove uten. Anonymkode: 35502...7df 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #3 Skrevet 9. april 2024 Jeg ble aldri kompis med min, så etter tre år leverte jeg den inn. Sover bedre med titallsvis pustestopp i timen enn med den der. Har du forsøkt å bytte maske/nesepute? Det finnes så utrolig mange alternativer, og det kommer nye ting på markedet hele tida. Jeg ville ikke nølt med å ta kontakt med ØNH og bedt om å forsøke andre masker/neseputer. Noe visste jeg at ikke funket i det hele tatt etter et par ukers forsøk, annet forsøkte jeg i tre måneder i håp om å venne meg til, før jeg fikk byttet til noe annet. Anonymkode: c4cd2...433
Majer Skrevet 9. april 2024 #4 Skrevet 9. april 2024 Gjerne en tilvenningsfase. Som en kuriositet er det vanlig å trenge det om man har slektninger med demens
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #5 Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg ble aldri kompis med min, så etter tre år leverte jeg den inn. Sover bedre med titallsvis pustestopp i timen enn med den der. Har du forsøkt å bytte maske/nesepute? Det finnes så utrolig mange alternativer, og det kommer nye ting på markedet hele tida. Jeg ville ikke nølt med å ta kontakt med ØNH og bedt om å forsøke andre masker/neseputer. Noe visste jeg at ikke funket i det hele tatt etter et par ukers forsøk, annet forsøkte jeg i tre måneder i håp om å venne meg til, før jeg fikk byttet til noe annet. Anonymkode: c4cd2...433 Takk for innspill, jeg skal prøve. Anonymkode: 6f26d...975
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #6 Skrevet 9. april 2024 Jeg forsøkte lenge.. måtte ta innsovningstabletter for å klare å sovne. Så måtte bare slutte med den. Lever med pustestopp og trøtt hele dagen. Anonymkode: f9587...590
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #7 Skrevet 9. april 2024 Spør fordi jeg ikke vet: er det overvekt som gjør at dere må bruke sånn maskin? Anonymkode: cec39...e8e
Pondus72 Skrevet 9. april 2024 #8 Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Spør fordi jeg ikke vet: er det overvekt som gjør at dere må bruke sånn maskin? Anonymkode: cec39...e8e Ikke nødvendigvis, men overvekt kan være en av årsakene til søvnapn. 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #9 Skrevet 9. april 2024 Majer skrev (8 timer siden): Gjerne en tilvenningsfase. Som en kuriositet er det vanlig å trenge det om man har slektninger med demens Hva mener du med dette? Hva er koblingen til demens? Anonymkode: ee72c...f7d 2
Rosa Gnom Skrevet 9. april 2024 #10 Skrevet 9. april 2024 Jeg brukte kanskje en måneds tid før jeg ble ordentlig vant til den tenker jeg. Har nå brukt min i noen år og blitt avhengig. Det går ikke ann å sove uten. Søvnkvaliteten blir helt noe annet med
vinterskog Skrevet 9. april 2024 #11 Skrevet 9. april 2024 Ja jeg merker at den finns der, men sover mye bedre med. Mindre mareritt og sånt.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #12 Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Spør fordi jeg ikke vet: er det overvekt som gjør at dere må bruke sånn maskin? Anonymkode: cec39...e8e Har 3 i vennegjengen som har en slik og alle er kjempesunne og slanke så selv om man muligens er mer utsatt og obs på dette når man er overvektig så er det ikke helt uvanlig at slanke mennesker og har behov for dette. Anonymkode: de7cf...b29 2 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #13 Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg forsøkte lenge.. måtte ta innsovningstabletter for å klare å sovne. Så måtte bare slutte med den. Lever med pustestopp og trøtt hele dagen. Anonymkode: f9587...590 Men er det ikke en del bedre med innsovningstabletter enn å ikke våkne en morgen? Anonymkode: 9ba3d...b95
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #14 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Spør fordi jeg ikke vet: er det overvekt som gjør at dere må bruke sånn maskin? Anonymkode: cec39...e8e Mannen min bruker det, han er normalvektig men har søvnapné og hadde opptil 20 pustestopp i minuttet på det høyeste. Nå sover vi endelig godt begge to. Anonymkode: 805b1...0e2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #15 Skrevet 10. april 2024 For meg hjalp det å fjerne mandlene. Jeg ble heller aldri venn med maskinen . Anonymkode: 266aa...3c3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #16 Skrevet 10. april 2024 Hvordan finner dere ut at dere trenger en sånn maskin? Anonymkode: 33ca9...e2a 1
BobbySocks Skrevet 10. april 2024 #17 Skrevet 10. april 2024 Majer skrev (20 timer siden): Gjerne en tilvenningsfase. Som en kuriositet er det vanlig å trenge det om man har slektninger med demens Som en kuriositet tar du feil. Cpap brukes ved OSAS og KOLS foreksempel, men har ingen effekt på demens. 1
Snublefot62 Skrevet 10. april 2024 #18 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hvor lang tid brukte dere før dere klarte å sove med den? Jeg har hatt den et par uker og skjønner bare ikke hvordan jeg skal klare å sove med den på. Anonymkode: 6f26d...975 Snakk med behandlingsstedet ditt. Kanskje du trenger justering av utstyret eller ny maske. Kanskje trykket er fort høyt? Men klarer du å forklare hva det er du sliter med? Maska skal for eks ikke være stram. Den skal sitte fast men ikke strammes slik enkelte prøver på. Du får og maske med slangetilkobling på toppen og du slipper da å ha slangen liggende foran deg. I tillegg finnes det mange ulike masker, halvmasker, neseputer og neseplugger. Du får prøve ulike masker og de hva du blir mest komfortabel med. De første nettene med CPAP la jeg meg en god time tidligere i senga, tok på utstyret for å bli vant med det og såg på serier for å distrahere meg. Ble komfortabel med utstyret ganske fort på den måten og har ikke sovet uten siden da. Søvnapne er reelt og kan gi store konsekvenser på sikt om det ikke blir behandlet. Så du bør ha motivasjonen på plass for å faktisk bruke dette. Blir det helt umulig så må du ha en dialog med behandler/fastlege om evnt skinne eller operasjon er et bedre alternativ.
Snublefot62 Skrevet 10. april 2024 #19 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Spør fordi jeg ikke vet: er det overvekt som gjør at dere må bruke sånn maskin? Anonymkode: cec39...e8e Det er ulike årsaker til søvnapné. Det skilles hovedsakelig mellom sentral søvnapné og obstruktiv søvnapné. Sentral søvnapné er at pustesenteret i hjernen ikke sender signaler om å puste, eller at de er ujevne. Det kan skyldes sykdom eller kroniske tilstander, og har ingenting med overvekt å gjøre. Obstruktiv søvnapné er når luftveiene er delvis blokkerte og kroppen ikke klarer å trekke inn luft pga blokkeringer. Dette KAN komme pga overvekt og for mye fett i halsområdet. Men det kan og skyldes feil/skade på luftveiene, muskler som ikke virker og lignende. Jeg har for eks mest sentral søvnapné. Men jeg har samtidig og påvist skade på luftrøret som kan gjøre det vanskeligere å puste om natta. Grunnen til at mange forbinder søvnapné med overvekt er at de fleste som har søvnapné sover ekstremt dårlig, har ingen energi/overskudd på dagen og sliter langvarig med motivasjon, overskudd og psyke. Det gjør igjen til at man forbrenner lite kroppsvekt på natta, man får for lite aktivitet på dagtid fordi en ikke har overskudd til det, og ender opp med for stort kaloriinntak i forhold til forbrenning, og går opp i vekt. Så får man diagnosen, utstyr og over tid går man ned i vekt og noen kan da slutte med maskinen. Og poff, så har man skapt et bilde av at maskinen er som et resultat av overvekt, og ikke motsatt at overvekten er en bieffekt av diagnosen. 1 4
Snublefot62 Skrevet 10. april 2024 #20 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg ble aldri kompis med min, så etter tre år leverte jeg den inn. Sover bedre med titallsvis pustestopp i timen enn med den der. Anonymkode: c4cd2...433 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg forsøkte lenge.. måtte ta innsovningstabletter for å klare å sovne. Så måtte bare slutte med den. Lever med pustestopp og trøtt hele dagen. Anonymkode: f9587...590 Dessverre er alvoret rundt søvnapné ikke godt nok belyst eller tatt seriøst nok av alle. Ofte fordi det er mye «kan» i bildet. Når man har søvnapné så får ikke lungene tilstrekkelig med luft når en sover. Enten pga at lungene ikke får signal om å trekke pusten (sentral søvnapné) eller fordi luftveiene er blokkert (obstruktiv) søvnapné. Når det skjer så prøver kroppen å kompensere på ulike måter. Det første som skjer er at oksygenmetningen i blodet går ned. Det er en direkte konsekvens av å ikke få nok ny oksygen i lungene. Det gir utslag i at organene våres og hjernen vår ikke får tilstrekkelig med oksygen som de trenger og man KAN få skader på organer som igjen KAN føre til nedsatt funksjonsevne. Det andre som skjer er at hjertet øker takten for å pumpe det blodet en har fortere rundt for å kompensere for manglende oksygen. Det i sin tur legger enormt stor belastning på hjertemuskulaturen og KAN føre til skade på hjertet. Resultatet her er ofte ikke noe man ser nå som 30, 40 eller 50 åring. Men typisk melder dette seg litt senere i form av hjerteproblemer, organsvikt eller redusert funksjonsevne i kroppen. Dette kan ikke påvises direkte relatert til søvnapné, og derfor blir det heller ikke tatt seriøst av alle. Og man tenker det KAN og gå bra. Det kjipe med dette er at når man da blir eldre og trenger en fungerende kropp så får man redusert funksjon og må leve på medisiner, ta operasjoner eller leve med dårligere livskvalitet enn man hadde måttet gjøre. Og det er kanskje ekstra kjipt siden dette skjer i en periode av livet hvor man naturlig får litt utfordringer ellers som da kommer på toppen av alt, og reduserer livskvaliteten ekstra mye. Kanskje med det resultatet at man må pensjonere seg før tiden fordi man ikke klarer å stå i jobb. Eller blir lite aktivt og hjemmeværende pga helseårsaker når man kanskje helst hadde tenkt å nyte livet og reise rundt med ektefellen og nyte de siste årene sammen. Eller så er man heldig og får akutt hjertestans pga utslitt hjerte før man merker andre problemer. Alt etter. Men alt dette kan skje de som ikke har søvnapné og, så da blir det fort veldig abstrakt og vanskelig å forholde seg til. Dessverre. 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå