AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #1 Del Skrevet 9. april 2024 Jeg er ei singel dame på 37 uten barn. Jeg begynte å trene for noen måneder siden. Jeg er egentlig en veldig ryddig person. Men etter jeg begynte å trene merker jeg at det fort blir kaos i leiligheten min. Jeg går på spinning og styrke to timer på morgenen og kommer hjem sånn ca 12.00 og hvis jeg orker da så gjør jeg husarbeid. Så drar jeg på jobb og vasker fra fem til ni hver kveld og er hjemme klokka 22.00 eller 22.30 kommer an på om jeg må stoppe å fylle bensin eller innom butikken osv.. Så er det da å legge seg rett etter jeg kommer hjem nesten for å lade opp til ny spinning og styrketrening. Så jeg er hjemme ca 4 timer mellom trening og jobb. Jeg rekker egentlig å gjøre ganske mye da men jeg blir så sliten at jeg ikke orker å rydde etter meg selv en gang. Klær ligger på badegulvet og oppvask blir stående på benken selv om jeg har oppvaskmaskin. Klær blir hengende på stativet 🤣 Jeg trener 10-14 timer i uka og jobber femti prosent. Og det er jo flere mammaer som trener like mye som meg og kanskje har fullridsjo of bsrn og tilogmed en hund dere må ut å gå tur med. Når får dere tid til å sove og hvile? Jeg har en katt og synes det er mer enn nok til tider 😛 Anonymkode: ba8a6...89f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #2 Del Skrevet 9. april 2024 Du trener jo veldig mye, så mye trengs strengt tatt ikke hver dag. Men er det noe du vil så går det jo på bekostning av tid og energi da, og da må du jo finne en balanse på et vis hvis du vil unngå kaos. Anonymkode: 541f5...f7c 15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #3 Del Skrevet 9. april 2024 Jeg trener to timer i uka, i arbeidstiden. Føler ikke jeg har tid eller ork til noe mer. Jeg kjenner ingen mødre (eller fedre) som trener to timer hver eneste dag. Anonymkode: 41492...ea6 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lykkedykker Skrevet 9. april 2024 #4 Del Skrevet 9. april 2024 Kona ufør, jeg aap😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #5 Del Skrevet 9. april 2024 Jeg står opp klokken 5 og stikker rett på sentret og trener før jobb. Mannen tar barna til barnehagen. Jeg henter barna etter jobb mens mannen stikker rett på trenning. Jeg lager middag til han kommer hjem. En av oss legger barna ved halv 7 tiden, mens den andre tar husarbeid. 😊 Den store husarbeidet gjør vi "sammen" med barna i helgene 😊 Anonymkode: c143f...1ab 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #6 Del Skrevet 9. april 2024 Har ikke tid...huset ser stort sett bomba ut selv om jeg rydder hele tiden. Trener ikke. Føler meg heldig om jeg kan ta en lang dusj! Anonymkode: 7357d...88d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #7 Del Skrevet 9. april 2024 Hvis du bor alene så skjønner jeg ikke hvorfor det blir så rotete? Du jobber jo bare 50% og så trener du nesten så mye at du kunne vært i 100% jobb så jeg fatter ikke at du ikke klarer å holde orden når du er helt alene, du har jo så mye tid til overs. Uansett, alle trener ikke på senter, kjenner mange som tar barna i vogna og jogger av gårde, tar kanskje pause på en lekeplass før de jogger videre.. Som regel er jo man ofte 2 voksne i hjemmet og da kan en trene tidlig og en kan gå etter barna er i seng. Mange som benytter seg av hushjelp som vasker og tar unna det de ikke orker siden begge er i 100% jobb. Ingen gjør jo likt da situasjonene og behovene er ulike. Anonymkode: 9e303...cbc 12 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #8 Del Skrevet 9. april 2024 Er vel ikke så mange som trener 14 timer i uka 😃? De fleste med barn er to foreldre. Enten i heimen, eller at barna bor 50/50. Man jobber 8 timet. Lager middag, er med barna og legger dem. La oss si kl 19. Etter det kan man evt rydde/handle/trene/handle/treffe venner. Bare å droppe tidstyver som mobil og TV, så har man tid til det man vil 🙂 Anonymkode: a9afa...bb4 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #9 Del Skrevet 9. april 2024 Jobber turnus og trener i snitt 8 timer i uken. Jeg trener enten før eller etter vakt eller når jeg har fri. Anonymkode: 64af6...c3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petra200 Skrevet 9. april 2024 #10 Del Skrevet 9. april 2024 Men herlighet da kvinne, hvis du blir SÅ sliten at du ikke greier å holde orden i en husholdning som består av EN, så trener du jo åpenbart ALTFOR mye 12 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #11 Del Skrevet 9. april 2024 Jeg var ikke særlig glad i å rydde og vaske, før jeg fikk barn. Det ble et ekstra gir. Jeg liker det er rent og pent for dem. Så jeg tenker: man får det til å gå. Når det er sagt, så høres ikke mengden av trening sunn ut når du blir SÅ sliten. Hvorfor trener du så mye egentlig? Anonymkode: f54fa...365 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #12 Del Skrevet 9. april 2024 Mengde husarbeid har ikke økt så mye etter at vi fikk barn. Mer klesvask og mer sengetøy som skiftes, men det tar ikke så mye tid. Mer rydding, men gjøres raskt hver dag. Jeg har aldri tenkt at vi ikke har tid til nødvendig husarbeid, selv om det er dager/perioder som er mer hektiske og bare det aller mest nødvendige blir gjort. Selv om ingen av oss trener 14 timer i uka, er vi begge borte fra hjemmet noen timer ettermiddag/kveld, trening, politisk aktivitet, venner, hobbyer. Den andre er da hjemme. Heller ikke vi har tid til alt vi ønsker, det hadde jeg heller ikke som ung, enslig og barnløs. Tiden prioriteres hardt, slik at vi får tid sammen med barna, tid som par og tid som familie. Anonymkode: 3d6fe...5e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin70 Skrevet 9. april 2024 #13 Del Skrevet 9. april 2024 For å være direkte: Du har uvanlig lite energi og får gjort uvanlig lite i løpet av en dag. Det går derfor ikke an å sammenligne deg med folk som har 100% stilling og barn. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #14 Del Skrevet 9. april 2024 Nå trener du mange timer daglig. Siden jeg ikke trener til noe spesielt, annet enn for egen helse, så er det ingen grunn til å trene så mye. Jeg hadde blitt lei treningssenteret i lengden om jeg var der 2 timer daglig. Det høres også ut som at du trener for mye, i og med at du blir så sliten at du ikke klarer å holde orden på egen leilighet. Det er en fin balanse det der med å trene akkurat så mye at treningen gir deg energi i hverdagen til at det tipper over til å gjøre deg utmattet. Det var i en periode i 20-årene at jeg trente overdrevet mye (ble vel kanskje avhengig av treningen på er vis?) og til slutt gikk jeg på en skikkelig krasj. Det var ikke bare pga treningen i seg selv selvsagt, ytre påkjenninger spilte også en rolle. Men summen av det hele førte til en helt utkjørt og utmattet kropp. Så husk å ta vare på deg selv, og kjenn etter kroppens behov. Nå har jeg store barn, som kan være hjemme alene noen timer. Jeg er på treningssenteret maks en time, og trener da effektivt styrke. Innimellom kan jeg kjøre på med en eller annen time, og da avgjør intensiteten i timen hvorvidt jeg trener styrke i tillegg. Også tar jeg meg innimellom turer i frisk luft for cardio. Da går jeg gjerne små fjellturer. Anonymkode: 2d66a...e45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #15 Del Skrevet 9. april 2024 Svaret, ts, er at man rasjonaliserer, effektiviserer og slår sammen aktiviteter. La oss si du har 30 min avstand med sykkel til jobb. Barna er et i barnehagealder, et i skolealder. Det i skolealder har du tatt deg bryet med å gjøre selvstendig, så det står opp, putter matpakken det laget selv dagen før i sekken og sykler/går med sine venner til skolen. Barnehagebarnet lemper du opp i en sykkelvogn og så setter dere avgårde. 60 min fysisk aktivitet sikret 5 dager i uka. (Og det tar trolig kortere tid enn å kjøre, gitt at du bor nær folk og det er kø) Så kommer dere hjem. Det første du gjør er å sikre at ingen er panikk-sultne. Så snack til deg og ungene, gjerne på veien hjem. Så varmer du opp en av middagene du laget i store kvanta en dag du hadde tid og krefter til slikt. Og så spiser dere. Så kan du jo gjøre yoga på stuegulvet mens ungene ser barne-TV eller gjør lekser. Den yngste blir ofte gladelig med - du kan bruke hen som vekter og få inn litt styrke. Eller du kan pakke litt sjokolade og en banan til hver og gå på en lokal liten fjelltopp. Ungene får ut energi, du får inn trinn, alle er trøtte til kvelden. Eller kanskje dere går til en lekeplass. Ungene driver med sitt, du springer runder rundt lekeplassen eller driver med noe fri trening på gresset. Det er ikke farlig å bevege seg mens ungene leker. Selv om foreldre flest sitter stille go kjeder seg kan du velge noe annet. Eller så må du kjøre en av ungene på trening. Lemp ungen ut, ta en tur på trening. Eller jogg opp nærmeste motbakke. Når ungenes trening er over er alle parter svette og trente. Ikke sitt stille og se på - unger trenger masse egentid uten overvåkning. Gi det til dem. En av dagene i uka (eller helga) må du lage mat. En av dagene må du bestille (og kanskje hente) matvarer. Du må sette av noe tid en kveld i måneden eller hver andre måned til å handle «andre ting» som klær og gaver og sko. Du må vaske huset en time eller så i uka (tar det lengre tid bør du kvitte deg med ting, organisere det som er igjen rasjonelt og vurdere å bo mindre. Livet er kort og å bruke mer tid på vasking enn som så er ikke rasjonelt) Og så har dere jo hele helga. Fjelltur? Sykkeltur? Små unger kan lempes i en vogn på joggetur, eldre blir gjerne med og jogger. Grunnen til at noen opplever seg å ha veldig mye mindre tid enn andre er at de kaster bort mye av den på tull. Feks lager de mat 1-2 timer hver dag. Eller handler 1 time flere ganger i uka. Eller de vasker i timesvis, eller gjør oppgaver som det ikke overhodet er behov for, som å kjøre unger som kan gå eller sykle. Noen mennesker har nok tid men har ikke nok krefter. Da må de gå gjennom hva de bruker krefter på og kutte alt som ikke gir merverdi. Noen voksne drar fortsatt unger gjennom kjøpesentre i timesvis som om det er en «aktivitet» (og ting ikke uansett kjøpes på nett). Alt dette tar tid og krefter som kunne og burde vært brukt på noe moro. Og så har du det enkle faktum at trening gir overskudd. For å holde ut livet med små barn bør du for egen del trene flere timer i uka. Gjør du det ikke får du ikke «mer tid». Du får bare mer tid på sofaen fordi du får mindre krefter. Petra200 skrev (9 minutter siden): Men herlighet da kvinne, hvis du blir SÅ sliten at du ikke greier å holde orden i en husholdning som består av EN, så trener du jo åpenbart ALTFOR mye Ts arbeider 50%. Hen er dermed åpenbart ikke den friskeste av oss. For syke er det å trene vesentlig viktigere enn å vaske gulv. Ts gjør alt riktig. Trening og sunn kost bør prioriteres under rekonvalens. Det meste annet bør prioriteres bort. Anonymkode: 57f94...5ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #16 Del Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Du trener jo veldig mye, så mye trengs strengt tatt ikke hver dag. Men er det noe du vil så går det jo på bekostning av tid og energi da, og da må du jo finne en balanse på et vis hvis du vil unngå kaos. Anonymkode: 541f5...f7c Ts her. Jeg tenker at det ikke er så farlig for meg alene med litt kaos. Jeg har en eller to dager i uken som jeg ikke trener som jeg bruker på å rydde og vaske. For eksempel i dag. Ofte brukes søndsjer eller lleddher på å ta ett skippertak. Jeg bryr meg ikke om det selv men hvis jeg hadde hatt barn så hadde jo ikke dette funka. Nå er det ingen andre enn meg som bryr seg på en måte. Men ja jeg må nok trappe ned med trening når jeg får fulltidsjobb og barn. Trener veldig mye nå siden jeg må gå ned i vekt for helsa sin del. Men skal trappe ned når jeg har gått ned nok og kanskje trene sånn ca 6-8 t pr uke. Ofte når jeg kommer hjem fra trening så har jeg bare fire timer på å restituere, lage middag og spise før jobb pluss å vaske klær og henge opp, rydde og styre her. Og etter middagen blir ofte oppvasken drpende fordi jeg er for mett til å orke å ta det før jeg må kjøre til jobbe så da hoper det seg veldig opp på to dager. Ønsker meg sånn oppvaskmaskin de har på kjøkkenet i restaurant som man kan putte inn kjeler og alt av store ting 😅 Anonymkode: ba8a6...89f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #17 Del Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ts her. Jeg tenker at det ikke er så farlig for meg alene med litt kaos. Jeg har en eller to dager i uken som jeg ikke trener som jeg bruker på å rydde og vaske. For eksempel i dag. Ofte brukes søndsjer eller lleddher på å ta ett skippertak. Jeg bryr meg ikke om det selv men hvis jeg hadde hatt barn så hadde jo ikke dette funka. Nå er det ingen andre enn meg som bryr seg på en måte. Men ja jeg må nok trappe ned med trening når jeg får fulltidsjobb og barn. Trener veldig mye nå siden jeg må gå ned i vekt for helsa sin del. Men skal trappe ned når jeg har gått ned nok og kanskje trene sånn ca 6-8 t pr uke. Ofte når jeg kommer hjem fra trening så har jeg bare fire timer på å restituere, lage middag og spise før jobb pluss å vaske klær og henge opp, rydde og styre her. Og etter middagen blir ofte oppvasken drpende fordi jeg er for mett til å orke å ta det før jeg må kjøre til jobbe så da hoper det seg veldig opp på to dager. Ønsker meg sånn oppvaskmaskin de har på kjøkkenet i restaurant som man kan putte inn kjeler og alt av store ting 😅 Anonymkode: ba8a6...89f Du kommer til å få et stort sjokk, om du velger å bo med en partner + barn. Anonymkode: d19d1...40a 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #18 Del Skrevet 9. april 2024 Når man har barn, er dette førsteprioritet. Alt annet må vike. Trening, rydding og husvask kommer langt ned på lista, og er noe man bare gjør i det lille som måtte være av ledige stunder. Med litt fantasi, kan man få til å trene med barn. Må tilpasse det barnas behov for oppmerksomhet, men det er jo mulig å løpe med enkelte barnevogner, eller man kan sykle med tilhenger som barnet kan være i. Det er også mulig å trene litt hjemme, med en trimsykkel eller en enkel walking-pad og noen vekter. Hva du får til vil variere med barnas alder og omsorgsbehov. Anonymkode: 942ef...117 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #19 Del Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg var ikke særlig glad i å rydde og vaske, før jeg fikk barn. Det ble et ekstra gir. Jeg liker det er rent og pent for dem. Så jeg tenker: man får det til å gå. Når det er sagt, så høres ikke mengden av trening sunn ut når du blir SÅ sliten. Hvorfor trener du så mye egentlig? Anonymkode: f54fa...365 Fordi jeg er veldig overvektig. Trening hjelper mot søtsug og øker forbrenningen min. Når jeg sitter for mye hjemme på dagen har jeg tendens til å kjede spise på høsten og vinteren. Trener for å komme i bedre form til sommeren siden jeg driver med fjellvandring med tung sekk. Sover mye ute og går på ekspedisjoner. Så jeg trenger å gå ned i vekt og få mere muskler sånn at jeg ikke blir så sliten som de tidligere årene Jeg fikk veldig vondt i knærne og ryggen pga de 30 ekstra kiøoene pluss den 40kilos sekken min av å gå i terrenget. Tror det blir bedre nå i sommer Anonymkode: ba8a6...89f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #20 Del Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når man har barn, er dette førsteprioritet. Alt annet må vike. Trening, rydding og husvask kommer langt ned på lista, og er noe man bare gjør i det lille som måtte være av ledige stunder. Med litt fantasi, kan man få til å trene med barn. Må tilpasse det barnas behov for oppmerksomhet, men det er jo mulig å løpe med enkelte barnevogner, eller man kan sykle med tilhenger som barnet kan være i. Det er også mulig å trene litt hjemme, med en trimsykkel eller en enkel walking-pad og noen vekter. Hva du får til vil variere med barnas alder og omsorgsbehov. Anonymkode: 942ef...117 Det er sant mange gode tips her man må jo ikke på ett helsestudio Anonymkode: ba8a6...89f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå