AnonymBruker Skrevet 9. april #1 Del Skrevet 9. april Har et lite dilemma som irriterer meg litt. Er jevnlig på fest, middager, vennekvelder og hytteturer/reise med en fast gjeng. Vi er ofte mellom 8-15stk. Noen i vennegjengen har litt dårlig økonomi av ulike grunner. Jeg har sett det litt gjennom fingrene. Resten er stort sett flink til det samme. La oss si vi alle skal ta med litt hver til fellesen, så er det ok om et par av og til ikke har mulighet. Man merker jo ikke så mye om en eller to personer spiser av det resten tar med. Men disse personene og har også tendens til å ta med for lite drikke. De snuser/røyker og er ofte tom/må spørre andre utover kvelden. Akkurat dette irriterer meg. Jeg pleier å ta med nok drikke og snus til meg selv. Økonomien min har fått seg en knekk nå og jeg må tenke mer over hva jeg bruker penger på. Men jeg føler meg teit om jet sier nei til å gi bort en øl, et glass vin osv. Jeg merker de spør flere, så de får seg jo noen enheter i løpet av kvelden. En annen ting som irriterer meg litt er jo at røyk/snus/alkohol ikke egentlig er en nødvendighet og de bruker av og til penger på unødvendige ting, som man kanskje ikke burde hvis man har dårlig økonomi. Dilemmaet mitt er: hvordan si i fra? Hvordan si på en fin måte at jeg ikke deler? Eller en beskjed man kan gi på forhånd så de ikke forventer at andre skal dele? Jeg vet flere tenker litt det samme. Anonymkode: 5d3b3...f01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #2 Del Skrevet 9. april «Økonomien min er litt trang for tiden, så jeg har kun tatt med til meg dessverre». Anonymkode: d02dc...5b4 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #3 Del Skrevet 9. april Er de gode venner? Bidrar de "sosialt" eller snylter de der også? Syns det høres utrolig smålig ut å føre regnskap når det kommer til mat og drikke. Vi gjorde det aldri som studenter, enda hadde dårlig råd. Men alle passet på å bidra og ting jevnet seg ut over tid. Anonymkode: 8a1a7...6c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 9. april #4 Del Skrevet 9. april 3 minutter siden, AnonymBruker said: Er de gode venner? Bidrar de "sosialt" eller snylter de der også? Syns det høres utrolig smålig ut å føre regnskap når det kommer til mat og drikke. Vi gjorde det aldri som studenter, enda hadde dårlig råd. Men alle passet på å bidra og ting jevnet seg ut over tid. Anonymkode: 8a1a7...6c6 Så lenge alle gjør det er det jo ikke noe problem. Men det blir jo irriterende når det over tid er noen som ikke blir med å bidrar. Jeg syns ts skal si det rett ut, at hun har dårlig råd for tiden og bare har med til seg selv. Gjengen har jo vært grei og spandert på de med lite penger over lengre tid, så det kan være greit å gjøre de klar over at også andre kan ha dårlig råd. Det bør de jo virkelig har forståelse for siden deres økonomi har blitt att hensyn til gjennom lengre tid. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
got2go Skrevet 9. april #5 Del Skrevet 9. april "Sorry, har bare nok til meg selv" 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #6 Del Skrevet 9. april Den er jo enkel. Du sier bare at du har tatt med deg akkurat nok til deg selv. Anonymkode: 06cd3...fc9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofiei Skrevet 9. april #7 Del Skrevet 9. april Har en bekjent som alltid tar med for lite alkohol og snus når vi har sosiale tilstelninger. Og det er ikke trang økonomi som ligger bak, det vet jeg med sikkerhet. Hun er bare utrolig kjip. Tar aldri med noe til felles måltider. Så etter en stund ble det irriterende. Hun tar med et par cidere, og resten av kvelden tigger hun av de andre, så hun får til sammen mange enheter. Snusbokser hennes er på merkelig vis så godt som tom når hun kommer inn døra. Merkelig i grunnen ... Akkurat det med snus bryr meg ikke da jeg ikke snuser. Men må innrømme at det er irriterende at hun alltid regner med at andre betaler hennes alkohol. Sist spillekveld spilte vi henne et puss, vi kjøpte alle alkohol hun ikke liker. 🤭 Endte med at hun måtte få broren til å kjøre hjem til henne og hente en seks-pakk cider. Merkelig at hun ikke bare kunne ta den med i utgangspunktet. 6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #8 Del Skrevet 9. april Om du vet det ligger dårlig økonomi bak - hvorfor ikke ta initiativ til sosiale sammenkomster som ikke innebærer drikking? Er kjipt å være den med dårlig råd, og kan føles mer sårbart å foreslå billigere alternativ. Om det er av ren gjerrighet derimot, er det grei skuring å si at du har bare nok til deg selv eller liknende. Irriterer andre seg også, så er det opp til dem å avslå. Anonymkode: 8535a...b15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #9 Del Skrevet 9. april Jeg er den vennen med dårlig råd og jeg har ikke hvert sosial på 5 måneder for alt det sosiale skjer ute eller hos venner der alt spleises på. Noe jeg ikke kan ga meg råd til. Ikke vil jeg låne eller snylte så holder meg hjemme. Skulle gjerne invitert hjem, men har ikke råd til å ordne noe for vennene mine. Så forstår frustrasjonen din hvis de virkelig snylter. Men hvis ikke så håoer jeg du legger godvilja til. Ellers blir de som meg. Anonymkode: 90e92...ef3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #10 Del Skrevet 9. april Er det gjengs at folk er irritert/lei sv snyltingen, eller er det bare du som har lagt merke til det? Anonymkode: 730fe...1d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #11 Del Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det gjengs at folk er irritert/lei sv snyltingen, eller er det bare du som har lagt merke til det? Anonymkode: 730fe...1d8 Det blir snakket oss i mellom. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er den vennen med dårlig råd og jeg har ikke hvert sosial på 5 måneder for alt det sosiale skjer ute eller hos venner der alt spleises på. Noe jeg ikke kan ga meg råd til. Ikke vil jeg låne eller snylte så holder meg hjemme. Skulle gjerne invitert hjem, men har ikke råd til å ordne noe for vennene mine. Så forstår frustrasjonen din hvis de virkelig snylter. Men hvis ikke så håoer jeg du legger godvilja til. Ellers blir de som meg. Anonymkode: 90e92...ef3 Disse har vært slik over år. Det som irriterer litt er jo at snus og røyk har de råd til. Men å bidra med 50-100kr til fellesskapet innimellom, det har de ikke råd til. Det er de same som går igjen. Og de er mye sosial, de trekker seg ikke unna. Anonymkode: 5d3b3...f01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #12 Del Skrevet 9. april Det er jo bare å si det rett ut. «Noterer meg at du stadig vekk velger å ta med deg for lite drikke/røyk/mat/etc for så å gå rundt og tigge av gjengen utpå kvelden. Slutt med det.» Dere er venner, påstår du. Og dette er voksne folk. Ikke behandle dem som om de er sarte spesialtilfeller. Slutter de ikke etter en advarsel? Dropp en invitasjon og vær spesifikk på at dere ikke gidder gnålet. Om vedkommende legger seg langflat og kjøper inn solide rasjoner? Inviter på nytt. Anonymkode: 0235a...fe0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #13 Del Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har et lite dilemma som irriterer meg litt. Er jevnlig på fest, middager, vennekvelder og hytteturer/reise med en fast gjeng. Vi er ofte mellom 8-15stk. Noen i vennegjengen har litt dårlig økonomi av ulike grunner. Jeg har sett det litt gjennom fingrene. Resten er stort sett flink til det samme. La oss si vi alle skal ta med litt hver til fellesen, så er det ok om et par av og til ikke har mulighet. Man merker jo ikke så mye om en eller to personer spiser av det resten tar med. Men disse personene og har også tendens til å ta med for lite drikke. De snuser/røyker og er ofte tom/må spørre andre utover kvelden. Akkurat dette irriterer meg. Jeg pleier å ta med nok drikke og snus til meg selv. Økonomien min har fått seg en knekk nå og jeg må tenke mer over hva jeg bruker penger på. Men jeg føler meg teit om jet sier nei til å gi bort en øl, et glass vin osv. Jeg merker de spør flere, så de får seg jo noen enheter i løpet av kvelden. En annen ting som irriterer meg litt er jo at røyk/snus/alkohol ikke egentlig er en nødvendighet og de bruker av og til penger på unødvendige ting, som man kanskje ikke burde hvis man har dårlig økonomi. Dilemmaet mitt er: hvordan si i fra? Hvordan si på en fin måte at jeg ikke deler? Eller en beskjed man kan gi på forhånd så de ikke forventer at andre skal dele? Jeg vet flere tenker litt det samme. Anonymkode: 5d3b3...f01 Kva med å skrive anonyme brev til dei deg gjeld? Skriv at "alle i gjengen" snakkar om dette og om dei ikkje snart bidreg så blir det slutt på invitasjonane? Kanskje litt feigt, men du får fram poenget. Anonymkode: 646f2...a35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå