Gå til innhold

Popcorngress er en veldig god idè!


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Perine skrev (4 timer siden):

Hvordan plukker fuglene opp disse popcornfrøene da?  Hakker i jorden før frøene har spirt?  Burde nok sjekke pottene jevnlig da.  Jeg dekket mine frø godt med jord.

Tipper det ja. Men jeg har ikke prøvet popcorngress selv, har bare hørt andre nevne det. Sikkert lurt å sjekke jevnlig ja 🙂

Anonymkode: 5c1e5...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tror det kanskje er litt mindre fare for å spre sykdommer dersom en sår for eksempel paprika frø fra paprikaer i butikken. Det har jeg også gjort også har jeg tatt frø igjen fra de nye paprikaene jeg har dyrket frem. Så vidt jeg vet er det ingen ville dyr som kommer å sprer paprika frø utover.

For det er det vel det Mattilsynet frykter når det gjelder de popcornfrøa? Jeg mener de sa at det ikke var noe problem å bruke de til dyrking dersom man kun holdt planta innendørs, men at de ikke ville at folk skulle ha de plantene utendørs fordi fuglene er så sugne på popcornfrø.

Anonymkode: 5c1e5...774

De er også redde for organismer (som bittesmå skadedyr) som har lagt egg i frøene, og som vekkes til live når frøene sås. (Eller soppsporer som ligger i frøet og angriper planten når den vokser.)


Disse kan lett spre seg til andre planter i nærheten, eller føres med vinden til andre planter. 
Evt om jord ikke avhendes på en måte der den varmebehandles og disse drepes. Da kan de følge med jorda ut i naturen. 
 

Hva med å tenke at popcorgress er ok, fra vanlig matbutkkpopkorn, om det plantes innendørs og holdes der.

Men om du skal ha en utendørsplante, så kjøper du popcornmais-frø fra en frøbutikk som selger frø for utplanting. (De finnes der også, med du får da ikke like store mengder like billig.)

Anonymkode: f83fb...eec

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskath skrev (På 10.4.2024 den 11.09):

Du planter upoppa popkorn, har på litt jord og vanner. Da skal det vokse popkorngress. Har ikke prøvd selv

Er jo maisplanter, popkorngress?   🤣

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Men om du skal ha en utendørsplante, så kjøper du popcornmais-frø fra en frøbutikk som selger frø for utplanting. (De finnes der også, med du får da ikke like store mengder like billig.)

Anonymkode: f83fb...eec

Det er nesten at jeg lurer på om Mat tilsynet her er kjøpt og betalt av Plantasjen. Det koster 69,90 kr for 20 frø med mais på plantasjen 🤣

Drop å tenke på det, mennesker. Dere trenger ikke å følge reglene så firkantet. Så lenge dere planter i en potte eller to, og på egen terrasse - dere planter jo ikke akkurat en hel maisåker med popkorngress - så går dette helt fint. Potter, inne og ute, det får man tåle. 

Anonymkode: fc0d3...a4c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (20 timer siden):

Jeg gikk forbi chipshylla på en Kiwibutikk på fredag. Der fikk jeg øye på en hel rad med upoppede popcorn, Eldorado!! Jøss, jeg trodde alle var utsolgt pga denne galskapen 🤣. Jeg la dem i vann i går og sådde noen små og et par større potter i dag 😂😂🌱hehe.

Jeg har dyrket ting man ikke bør, også før.  Paprika, poteter og annet, men det er ganske små mengder, og jeg har kastet den brukte jorda og planterestene i små porsjoner som restavfall. Da får man vel begrenset faren for spredning av uhumskheter.. 

Jeg opplevde den samme gleden på en coop-butikk, men jeg var bare glad jeg endelig kunne poppe meg litt popcorn i en gryte, og selv bestemme hvor salt jeg vil ha det. :popcorn:

Anonymkode: 4dc4c...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 26.5.2024 den 22.28):

De er også redde for organismer (som bittesmå skadedyr) som har lagt egg i frøene, og som vekkes til live når frøene sås. (Eller soppsporer som ligger i frøet og angriper planten når den vokser.)


Disse kan lett spre seg til andre planter i nærheten, eller føres med vinden til andre planter. 
Evt om jord ikke avhendes på en måte der den varmebehandles og disse drepes. Da kan de følge med jorda ut i naturen. 
 

Hva med å tenke at popcorgress er ok, fra vanlig matbutkkpopkorn, om det plantes innendørs og holdes der.

Men om du skal ha en utendørsplante, så kjøper du popcornmais-frø fra en frøbutikk som selger frø for utplanting. (De finnes der også, med du får da ikke like store mengder like billig.)

Anonymkode: f83fb...eec

Det jeg lurer på er hvordan frøprodusentene sjekker frøene de selger for soppsporer eller disse små organismene som kan vekkes til live når frøene blir sånn? Og jeg mener ikke dette sarkastisk, jeg er oppriktig nysgjerrig 🙂

Er det noen som vet hvilke metoder frøprodusenter bruker for å sjekke frøene de selger for sykdom? Dette lurer jeg også på i forhold til settepoteter, er det noen som vet steg for steg hva rutinene er for sjekk av sykdom?

Anonymkode: 5c1e5...774

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (På 9.4.2024 den 7.53):

Vil du tiltrekke deg rotter som knasker maisen du har lagt i jorda så versågod! Så en filmsnutt på nett i dag, hvor ei rotte tassa rundt som et husdyr og spiste!
 

Tenk dere om!!

Anonymkode: 5a02e...aee

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Du hadde visst fått det med deg😂😂😂

Anonymkode: 5a02e...aee

:) ...å jadda, jeg fikk det med meg, men altså...alt jeg syns var at det så ut til å være en artig og frodig greie å gjøre. Jeg oppfant det ikke og hadde heller ikke tenkt på alle samfunnsproblemene det kunne bringe med seg. Jeg rett og slett bare syns at det så gøy ut. 

Det er fint å kjenne at jeg har vært til nytte som en bitteliten huggestabbe for noen som trengte å få det ut. Det er helse i å få det ut av og til. Helt i orden. ;)  *dette er spøkefullt ment og jeg håper ingen blir krenket...lol...Hoppe seifer i alle ender...lol...* 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.5.2024 den 8.14):

Vil du tiltrekke deg rotter som knasker maisen du har lagt i jorda så versågod! Så en filmsnutt på nett i dag, hvor ei rotte tassa rundt som et husdyr og spiste!
 

Tenk dere om!!

Anonymkode: 5a02e...aee

Det kan du også oppleve med tomatplanter, agurkplanter og annet på terrassen. 

Jeg har hatt besøk av rotte som forsynte seg av tomatplantene og krydderurtene.

Anonymkode: 24f47...fb0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men altså, rottene var jo der før hun sådde mais. De har ikke dukket opp fordi hun sådde mais. De kom for å spise mais, fordi det var mais der, men om hun ikke hadde mais, så ville de nok spist annet hun hadde. Fuglemat? Rester i kompostbinge? Søppel fra søppelkasser? Hva som helst egentlig. 

Anonymkode: fc0d3...a4c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

men altså, rottene var jo der før hun sådde mais. De har ikke dukket opp fordi hun sådde mais. De kom for å spise mais, fordi det var mais der, men om hun ikke hadde mais, så ville de nok spist annet hun hadde. Fuglemat? Rester i kompostbinge? Søppel fra søppelkasser? Hva som helst egentlig. 

Anonymkode: fc0d3...a4c

Så enkelt er det jo ikke. Rottene drar dit maten er tilgjengelig, og jo mer mat som er tilgjengelig, jo flere rotter blir det. Hvis rottene sliter med å finne mat blir de færre. Det er jo ikke sånn at mengden rotter er fast uavhengig av tilgangen på mat. 😅

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 28.5.2024 den 8.10):

Det jeg lurer på er hvordan frøprodusentene sjekker frøene de selger for soppsporer eller disse små organismene som kan vekkes til live når frøene blir sånn? Og jeg mener ikke dette sarkastisk, jeg er oppriktig nysgjerrig 🙂

Er det noen som vet hvilke metoder frøprodusenter bruker for å sjekke frøene de selger for sykdom? Dette lurer jeg også på i forhold til settepoteter, er det noen som vet steg for steg hva rutinene er for sjekk av sykdom?

Anonymkode: 5c1e5...774

Dette sjekkes på laboratorier. Nøyaktig hvordan det gjøres vet jeg ikke, men jeg regner med de må dyrke frem prøver i diverse skåler og reagensglass, teste for sporstoffer og dna etc. på en eller annen måte.

Jeg vet ikke om produsentene har egne laboratorier eller kjøper laboratorietjenester fra andre, men det finnes kommersielt drevne laboratorier som kan teste alt mellom himmel og jord. 

Anonymkode: 18fef...93e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Dette sjekkes på laboratorier. Nøyaktig hvordan det gjøres vet jeg ikke, men jeg regner med de må dyrke frem prøver i diverse skåler og reagensglass, teste for sporstoffer og dna etc. på en eller annen måte.

Jeg vet ikke om produsentene har egne laboratorier eller kjøper laboratorietjenester fra andre, men det finnes kommersielt drevne laboratorier som kan teste alt mellom himmel og jord. 

Anonymkode: 18fef...93e

Interessant! Takk for svar 🙂

Anonymkode: 5c1e5...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (På 9.4.2024 den 7.53):

Hvis du kaster planter og jord der det dyrkes mat kan dette forurense jorda di. 

Anonymkode: 4e977...73b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 27.5.2024 den 9.19):

Det er nesten at jeg lurer på om Mat tilsynet her er kjøpt og betalt av Plantasjen. Det koster 69,90 kr for 20 frø med mais på plantasjen 🤣

Drop å tenke på det, mennesker. Dere trenger ikke å følge reglene så firkantet. Så lenge dere planter i en potte eller to, og på egen terrasse - dere planter jo ikke akkurat en hel maisåker med popkorngress - så går dette helt fint. Potter, inne og ute, det får man tåle. 

Anonymkode: fc0d3...a4c

Du kan jo si det samme til Australia når de nesten utryddet all naturlig vekst i naturen fordi noen bare skulle plante noe greier fra utlandet 😅

Anonymkode: e6713...83c

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vårtegnet

Ja så lenge du sår popcornet inne og i potter, ikke så de ut i haven!  Jeg sådde tre krukker inne i vinduet og satte de ut i krukker! Fortell meg hva som er galt😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...