Kalikalinka Skrevet 13. april #41 Del Skrevet 13. april Plantet popcorngress i fjor, det ble kjempebra. Brukte en høy krukke og fikk massiv vekst, høyt ble det også. Tror ikke jeg plantet det før i juni, så det er definitivt ikke for sent nå! Dekket til med plastfolie som jeg gaffatapet rundt krukkekanten de første ukene(?), så ikke det ble fugleparty. Luftet og byttet folie når jeg vannet, som jeg gjorde sånn ca når jeg følte for det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april #42 Del Skrevet 13. april AnonymBruker skrev (På 11.4.2024 den 13.37): Popcorngress er ikke mais, popcorngress er en plante. Mais er grønnsaken/kornet man høster fra planten. Anonymkode: a5257...06a Det ER maisplante. Popcorngress er bare et poppisnavn den har fått fordi det har blitt en hype å så popcorn kjøpt på butikken… Anonymkode: 18ccf...043 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blackburn_forever Skrevet 7. mai #43 Del Skrevet 7. mai Plantet selv masse popcorngress i fjor, og det ble nydelig. Men fuglene er glad i det ja, så folie kan være smart i starten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macaron Skrevet 11. mai #44 Del Skrevet 11. mai Har også sådd i dag. Stakk oppi mange blomsterpinner i håp om at ingen fugler lander der og napper opp frøene... har jord over så får se hvordan dette går. 🙏 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 23. mai #45 Del Skrevet 23. mai Til orientering.... https://www.nrk.no/rogaland/mattilsynet-advarer-mot-dyrking-av-popkorngress-1.16893779 3 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai #46 Del Skrevet 23. mai Mattilsynet advarer mot dyrking av popkorngress Upoppet popkorn rives ut av butikkene fordi «alle» hiver seg på populær trend. Men Mattilsynet frykter skadelige virus i norsk natur. – Varer som selges som mat er vanligvis ikke ment for dyrking. Det gjelder også popkorn, sier seksjonssjef Line Ruden i Mattilsynet. Ruden sier det går helt fint å dyrke popkorngress i en potte innendørs, men er skeptisk til å flytte potten utendørs til for eksempel terrassen. Dyrking i selve hagen er overhodet ikke innafor. – Ikke gjør det. Helt generelt anbefaler vi ikke å plante matvarer. Derfor anbefaler vi heller ikke å plante det i krukker ute. Stadig flere vil dyrke sin egen mat: Jonas (26) har en soleklar favoritt Frykter smitte fra sopp, bakterier og virus Under pandemien formelig eksploderte hageinteressen. Å plante og luke ble en ny dille for mange. Popkorngress er én trend. Mange har også kjøpt tomater eller poteter på butikken og plantet de hjemme. Da har man potensielt dratt med seg ubudne gjester til hagen – og omgivelsene rundt. – Insekter, sopp, bakterier og virus kan følge med det du planter. De kan smitte norske landbruksprodukter og norsk natur. Du kan ikke nødvendigvis se på matvaren at den har smitte med seg, sier Ruden. Kilde: https://www.nrk.no/rogaland/mattilsynet-advarer-mot-dyrking-av-popkorngress-1.16893779 Anonymkode: 7db58...303 3 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai #47 Del Skrevet 23. mai Kjøp heller frø til prydgress. Anonymkode: 5ba01...517 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai #48 Del Skrevet 23. mai Mattilsynet kan ta seg en bolle. Alt det som nevnes kan følge med fremmede mennesker som innføres til Norge også, men det advares det ikke mot. Gress og frø derimot. Anonymkode: f5447...80f 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet 24. mai #49 Del Skrevet 24. mai 9 hours ago, AnonymBruker said: Mattilsynet kan ta seg en bolle. Alt det som nevnes kan følge med fremmede mennesker som innføres til Norge også, men det advares det ikke mot. Gress og frø derimot. Anonymkode: f5447...80f Du skjønner ikke poenget med å begrense mengdene? Synes Mattilsynet er vel trege her, dette har jo pågått noen år. 17 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai #50 Del Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (23 timer siden): Mattilsynet kan ta seg en bolle. Alt det som nevnes kan følge med fremmede mennesker som innføres til Norge også, men det advares det ikke mot. Gress og frø derimot. Anonymkode: f5447...80f Du skjønner tydligvid ikke problemet Anonymkode: f3cbc...1ee 3 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai #51 Del Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (På 23.5.2024 den 20.10): Mattilsynet kan ta seg en bolle. Alt det som nevnes kan følge med fremmede mennesker som innføres til Norge også, men det advares det ikke mot. Gress og frø derimot. Anonymkode: f5447...80f Du tuller?? Anonymkode: 4913c...e95 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaiturid Skrevet 25. mai #52 Del Skrevet 25. mai Sneips skrev (På 10.4.2024 den 11.38): Jeg kaller dem kråker, men det er nok ikke det korrekte navnet 😅 Litt mindre fugler, svarttrost? De hadde daglig fest, jeg prøvde 4 "tuer" i et grusbed i innkjørselen. Min mor fikk det til i potter, men hun la noe over- lurer på om hun klippet opp gamle strømpebukser. Kråker er grå og svarte. Skjæra er svart og hvit😉 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai #53 Del Skrevet 26. mai Sneips skrev (På 10.4.2024 den 11.38): Jeg kaller dem kråker, men det er nok ikke det korrekte navnet 😅 Litt mindre fugler, svarttrost? De hadde daglig fest, jeg prøvde 4 "tuer" i et grusbed i innkjørselen. Min mor fikk det til i potter, men hun la noe over- lurer på om hun klippet opp gamle strømpebukser. Er det slike fugler? https://snl.no/kaie De ligner på kråker, men er mindre. Anonymkode: c2df2...7d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai #54 Del Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er det slike fugler? https://snl.no/kaie De ligner på kråker, men er mindre. Anonymkode: c2df2...7d3 Hun skriver jo svarttrost… Anonymkode: 9126c...a7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai #55 Del Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (På 23.5.2024 den 20.10): Mattilsynet kan ta seg en bolle. Alt det som nevnes kan følge med fremmede mennesker som innføres til Norge også, men det advares det ikke mot. Gress og frø derimot. Anonymkode: f5447...80f Men herregud, er du helt blåst? Altså - for et argument! Du er virkelig kunnskapsløs. Vi vil ikke innføre skadedyr og plantesykdommer som potensielt setter norsk matproduksjon i fare, skader villplanter og økosystemer, kan koste enorme summer å bekjempe. Dette har de advart om lenge. Folk planter alt mulig rart og har virkelig ikke peiling. Anonymkode: 35280...7e4 10 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 26. mai #56 Del Skrevet 26. mai (endret) Jeg gikk forbi chipshylla på en Kiwibutikk på fredag. Der fikk jeg øye på en hel rad med upoppede popcorn, Eldorado!! Jøss, jeg trodde alle var utsolgt pga denne galskapen 🤣. Jeg la dem i vann i går og sådde noen små og et par større potter i dag 😂😂🌱hehe. Jeg har dyrket ting man ikke bør, også før. Paprika, poteter og annet, men det er ganske små mengder, og jeg har kastet den brukte jorda og planterestene i små porsjoner som restavfall. Da får man vel begrenset faren for spredning av uhumskheter.. Endret 26. mai av Perine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai #57 Del Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (På 23.5.2024 den 20.10): Mattilsynet kan ta seg en bolle. Alt det som nevnes kan følge med fremmede mennesker som innføres til Norge også, men det advares det ikke mot. Gress og frø derimot. Anonymkode: f5447...80f det var en ekstremt umoden tankegang. Whataboutism suger. Bli voksen. Anonymkode: cf4b1...d9c 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai #58 Del Skrevet 26. mai Perine skrev (4 timer siden): Jeg gikk forbi chipshylla på en Kiwibutikk på fredag. Der fikk jeg øye på en hel rad med upoppede popcorn, Eldorado!! Jøss, jeg trodde alle var utsolgt pga denne galskapen 🤣. Jeg la dem i vann i går og sådde noen små og et par større potter i dag 😂😂🌱hehe. Jeg har dyrket ting man ikke bør, også før. Paprika, poteter og annet, men det er ganske små mengder, og jeg har kastet den brukte jorda og planterestene i små porsjoner som restavfall. Da får man vel begrenset faren for spredning av uhumskheter.. Tror det kanskje er litt mindre fare for å spre sykdommer dersom en sår for eksempel paprika frø fra paprikaer i butikken. Det har jeg også gjort også har jeg tatt frø igjen fra de nye paprikaene jeg har dyrket frem. Så vidt jeg vet er det ingen ville dyr som kommer å sprer paprika frø utover. For det er det vel det Mattilsynet frykter når det gjelder de popcornfrøa? Jeg mener de sa at det ikke var noe problem å bruke de til dyrking dersom man kun holdt planta innendørs, men at de ikke ville at folk skulle ha de plantene utendørs fordi fuglene er så sugne på popcornfrø. Anonymkode: 5c1e5...774 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 26. mai #59 Del Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tror det kanskje er litt mindre fare for å spre sykdommer dersom en sår for eksempel paprika frø fra paprikaer i butikken. Det har jeg også gjort også har jeg tatt frø igjen fra de nye paprikaene jeg har dyrket frem. Så vidt jeg vet er det ingen ville dyr som kommer å sprer paprika frø utover. For det er det vel det Mattilsynet frykter når det gjelder de popcornfrøa? Jeg mener de sa at det ikke var noe problem å bruke de til dyrking dersom man kun holdt planta innendørs, men at de ikke ville at folk skulle ha de plantene utendørs fordi fuglene er så sugne på popcornfrø. Anonymkode: 5c1e5...774 Hvordan plukker fuglene opp disse popcornfrøene da? Hakker i jorden før frøene har spirt? Burde nok sjekke pottene jevnlig da. Jeg dekket mine frø godt med jord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai #60 Del Skrevet 26. mai Sådde popcorngress i fjor, i år ble det villfuglblanding 😃 Anonymkode: 615dd...1f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå