AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #21 Del Skrevet 9. april 2024 Han kan fint betale ned hele lånet om han vil, så lenge det er tinglyst prosentandel. Han kan velge å bruke «sine» penger på dere. Det er ikke slik at arv IKKE kan brukes på fellespotten. Det viktigste er vel bare å få det dokumentert at det ikke skal skevdeles ved et eventuelt brudd. Jeg arvet en stor sum for noen år siden. Da betalte jeg ned lånet på hytten VÅR. Det er fortsatt eiebrøk 50/50. Jeg ønsker jo at VI skal ha en enklest mulig hverdag. Anonymkode: bb71d...60d 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #22 Del Skrevet 9. april 2024 Ikke bli gift er rådet om du er en mann. Ingen fordeler og nesten bare ulemper om du blir skilt. Var særbo. Anonymkode: 80351...df2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #23 Del Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ikke bli gift er rådet om du er en mann. Ingen fordeler og nesten bare ulemper om du blir skilt. Var særbo. Anonymkode: 80351...df2 Det er da ikke kjønnsavhengig hvordan man velger/bør velge å sikre seg. Kvinner arver også. Da vi valgte å gifte oss, opprettet vi ektepakt med særeie hos advokat. Han hadde da allerede fått sin arv. Jeg håper det er noen år til jeg arver (min gjenlevende forelder sitter i uskiftet bo, er i 80 årene, veldig sprek og har flere slektninger som har blitt over 100år). Hadde vi skilt oss så hadde han sittet igjen med sin bolig og jeg med min. Ts, jeg er enig med de andre. Du kan bare bestemme at han ikke kan kjøpe din eierandel (om det er noe han vurderer). Da kan han ta egne valg om hvordan han vil bruke eller invistere arven når den tid kommer. Anonymkode: 89d98...51d 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #24 Del Skrevet 9. april 2024 Mannen min har kjøpt hele huset vårt. Han skrev meg opp som 50% eier. Jeg hadde gjort det samme om det var omvendt. Vi har barn sammen. Da er vi familie for alltid. Jeg hadde syns det var rart om mamma og pappa, som har vært gift i 40 år, drev og snakket om mitt og ditt. Anonymkode: 79271...8cb 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest storetora Skrevet 9. april 2024 #25 Del Skrevet 9. april 2024 Med oss var det omvent, jeg kvinne og mor i huset betalte ned huslånet. Men er ingen ting jeg går rundt å tenker på i hverdagen. Om vi skulle skilles som jeg håper ikke skjer ( vi er begge passert 50) så tar vi problemet da. Er uansett våre barn som arver alt til slutt. Jeg klarer meg uansett om der skulle bli et brudd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet 9. april 2024 #26 Del Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi er samboere med felles barn. Han kommer dessverre snart til å arve en del etter sin far. Jeg har ikje spurt han om det, men det som skjer blir vel at han setter pengene inn i huset og betaler ned på huslånet. Det betyr at min eierbrøk synker til nesten ingenting. Jeg ønsker ikke bo i et hus jeg såvidt eier. Hva bør jeg eller han gjøre her? Anonymkode: 04407...8ef Tror du misforstår her, dersom han betaler ned sin andel av gjelden forandrer jo ikke på eierbrøken..! 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #27 Del Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skjønner det ikke selv. Jeg trodde hans eierandel øker hvis han betaler ned på lånet vårt som er felles. Jeg eier i dag 40 % av husret, mer enn det har jeg ukke hatt råd til. Anonymkode: 04407...8ef Hæ? Han kan selvsagt ikke stjele dine 40 % ved å betale ned huselånet nei. Hvis dere har felles lån men eier 40-60 er det synd for ham, i så fall betaler han ned også din andel, du eier fortsatt 40 % med mindre du går med på å skrive det over på ham. Har dere hvert deres lån på hver deres andel kan han betale ned sin, og han kan selvsagt velge å betale ned din også, men det betyr ikke at han da eier den andelen, med mindre du skrive under på det. Anonymkode: ea9df...a7b 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #28 Del Skrevet 9. april 2024 Tusen takk for svar alle. 😊 Anonymkode: 04407...8ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #29 Del Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi er samboere med felles barn. Han kommer dessverre snart til å arve en del etter sin far. Jeg har ikje spurt han om det, men det som skjer blir vel at han setter pengene inn i huset og betaler ned på huslånet. Det betyr at min eierbrøk synker til nesten ingenting. Jeg ønsker ikke bo i et hus jeg såvidt eier. Hva bør jeg eller han gjøre her? Anonymkode: 04407...8ef 1. Flytt inn med en annen mann uten foreldre. Da kan du eie like stor andel av huset som i dag, og han kan eie like lite og banken mesteparten. 2. Evt flytt for deg selv og ha dårligere råd men kos deg med tanken på at ingen i husholdet hat mer enn deg 3. Støtt sambo i tapet av foreldre, gled det over at han har fått penger i livet sitt, fokuser på at du har det bra og at relasjonen fungerer. Anonymkode: aeb67...986 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 9. april 2024 #30 Del Skrevet 9. april 2024 En potensiell felle her er kanskje at en totalt sett ender opp med dårligere økonomi fordi en skal tviholde på "mitt og ditt" i tilfelle det skjærer seg heller enn å sammen gjøre det beste for familien. Å ha boliglån med svært høy rente når en egentlig ikke trenger det høres ikke ut som en god løsning, og jeg tenker en generelt heller bør forsøke å finne gode løsninger sammen. Gjerne ved at en deler slik at begge eier, eventuelt ved at en inngår avtaler seg imellom. I "verste fall" kan den ene kanskje gi den andre et rentefritt lån slik at dere slipper å betale renter til "Noen andre". 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #31 Del Skrevet 9. april 2024 Du misforstår bruken av ordet kvinnefella. Det er om du feks jobber redusert (og får mindre pensjon) for at han skal kunne jobbe mer (og få mer pensjon). https://www.nordea.com/no/nyheter/slik-havner-mange-i-kvinnefella Anonymkode: 06db4...adb 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #32 Del Skrevet 9. april 2024 herzeleid skrev (1 minutt siden): Å ha boliglån med svært høy rente når en egentlig ikke trenger det høres ikke ut som en god løsning, og jeg tenker en generelt heller bør forsøke å finne gode løsninger sammen. Lånerenta ligger på rundt 5.6% nå. https://www.finansportalen.no/bank/boliglan/ Jeg antar at de har kjøpt bolig og tatt opp lån på en måte som de kan betjene på en grei måte. Da kan samboeren til TS investere arven sin i indeks-fond «Forventet avkastning i aksjemarkedet varierer, men historisk sett har den vært mellom 5 – 10 %. « https://investorkilden.com/indeksfond-guide-2020-alt-om-indeksfond-og-start-sparing/ (man må skatte 38% på avkastning på fond mens man får igjen 22% på skatten på lånerente. Så får man et skjermingsfradrag i bunn som vel vil øke litt nå). TS sin sambo kan økonomisk sett fortsatt ha et relativt stort lån og få grei uttelling for pengene sine - i alle fall om han er langsiktig. Hvis han ønsker å gi penger til TS så kan ha heller gi en prosentandel av arven som en eksplisitt gave? Anonymkode: aeb67...986 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #33 Del Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skjønner det ikke selv. Jeg trodde hans eierandel øker hvis han betaler ned på lånet vårt som er felles. Jeg eier i dag 40 % av husret, mer enn det har jeg ukke hatt råd til. Anonymkode: 04407...8ef Nei, eierandel og lån er to forskjellige, uavhengige ting. Regner med dere ikke betaler like mye inn på lånet hver måned heller? Selv om lånet deres er felles. Dere må evt forhandle dere mellom, om hans eierandel skal økes om han betaler ned hele lånet. I utgangspunktet så gir han deg din del av huset, om lånet deres er felles og han betaler ned hele. Du kan helt fint si nei til å øke hans eierandel, fornuftig at du også eier noe håndfast. Da blir det opp til ham om han setter inn pengene på huset, eller plasserer de på andre måter. Det dere evt kan gjøre, er at han betaler ut lånet, og dere skriver et gjeldsbrev sånn at han låner deg pengene til din del av huset. Så betaler du tilbake til ham heller enn bankene, med gunstigere rente. Lurt å snakke med en advokat uansett, så du er sikker på at dine interesser også blir ivaretatt på best mulig måte Anonymkode: 48244...bfc 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #34 Del Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Arv holdes utenfor mitt og ditt-greiene selv om man gifter seg Anonymkode: b3982...b8b kun om arv ikke brukes til felles greier som eksempelvis oppussing, nedbetaling på lån osv uten at det er en avtale om at mans skal eie ulikt.. Anonymkode: 980d8...4f2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #35 Del Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du misforstår bruken av ordet kvinnefella. Det er om du feks jobber redusert (og får mindre pensjon) for at han skal kunne jobbe mer (og få mer pensjon). https://www.nordea.com/no/nyheter/slik-havner-mange-i-kvinnefella Anonymkode: 06db4...adb Nope. Det er deltidsfella. Den klassiske kvinnefella er hva TS er redd for - mannen eier bolig, hytte og betaler ned på alt av håndfast verdi. Mens kvinnens lønn blir forbrukt på ting som blir borte - mat, strøm, barnehage, julegaver, ferier osv. Fordi kvinner har tenkt at ting er felles, og ikke sikret seg eierandel i huset osv. Så ved en evt skilsmisse står kvinnen på bar bakke, uten egenandel til å kjøpe noe og gjerne uten sparepenger - mens mannen har bygget seg opp store verdier, takket være at hun har sponset alle hans leveutgifter. Det er kvinnefella. TS har helt rett. Anonymkode: 48244...bfc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grandidosa83 Skrevet 9. april 2024 #36 Del Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi er samboere med felles barn. Han kommer dessverre snart til å arve en del etter sin far. Jeg har ikje spurt han om det, men det som skjer blir vel at han setter pengene inn i huset og betaler ned på huslånet. Det betyr at min eierbrøk synker til nesten ingenting. Jeg ønsker ikke bo i et hus jeg såvidt eier. Hva bør jeg eller han gjøre her? Anonymkode: 04407...8ef Nå har andre ovenfor skissert hvordan eierbrøk kontra gjelder fungerer. Altså er det ingen fare for at du mister eierandelen din, med mindre du faktisk overfører den til ham. En løsning dere kan vurdere, om han ønsker å betale ned mest mulig boliglån (for begge), er det jeg og min samboer gjorde. Vi lagde en avtale som gir meg min del av innskuddet før restbeløp deles ihht til eierbrøk (50/50). Typisk; selger vi for 10 mill, får jeg mine 1,7 mill før resterende 8,3 mill (med fratrekk for restgjeld) deles på oss to. Ved et verdifall vil hun ikke kunne bli skyldig meg noe (for ordens skyld). Jeg har ikke indeksregulering av beløpet, da jeg anser dette for en investering i forholdet. Noen vil nok argumentere for at dette er rimelig ved et slikt oppsett. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokormsen Skrevet 9. april 2024 #37 Del Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi er samboere med felles barn. Han kommer dessverre snart til å arve en del etter sin far. Jeg har ikje spurt han om det, men det som skjer blir vel at han setter pengene inn i huset og betaler ned på huslånet. Det betyr at min eierbrøk synker til nesten ingenting. Jeg ønsker ikke bo i et hus jeg såvidt eier. Hva bør jeg eller han gjøre her? Anonymkode: 04407...8ef Det kan virke som om det er du som er kvinnefella. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #38 Del Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Ikke bli gift er rådet om du er en mann. Ingen fordeler og nesten bare ulemper om du blir skilt. Var særbo. Anonymkode: 80351...df2 Min mann har en bitteliten og lutfattig familie. Min familie er stor og ressurssterk. Min familie har bidratt til vår husholdning med nærmere 2,5 millioner kroner de siste 20 årene, hans familie har ikke bidratt med noe. Anonymkode: 064df...b93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #39 Del Skrevet 9. april 2024 Det er mange svar her som ikke stemmer, så håper virkelig at du leser dette! Det stemmer at eierbrøken ikke endres hvis han sletter lånet. MEN! OBS! Ved brudd vil man først se på innskutt EK. Denne vil fordeles partene slik hver har betalt det. Det vil si, hvis han har skutt inn 85% av boligverdi og du 7.5% (f.eks), vil dette først fordeles slik. Deretter vil eventuelt resterende ved salg fordeles i henhold til eierbrøk. Du står altså i fare for å sitte igjen med særdeles lite, selv om eierbrøken står seg. Det høres ut som at dere eier lånet sammen. Her ville jeg definitivt gått i banken og delt opp lånet i hans del og din del! Og ja, dette er kvinnefelle! Anonymkode: 31840...463 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #40 Del Skrevet 9. april 2024 Be han sette inn pengene i fond. Da betaler dere som før. Jeg har gjort den tabben tidligere hvor jeg betalte ned min del av lånet. Jeg hadde da mere å rutte med i hverdagen som eksen min syntes kunne drysse på han i form av dyrere livsstil. Jeg gjør ikke den tabben igjen. Anonymkode: ce016...0a8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå