Gå til innhold

Havner jeg i kvinnefella når samboee arver penger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi er samboere med felles barn. Han kommer dessverre snart til å arve en del etter sin far. Jeg har ikje spurt han om det, men det som skjer blir vel at han setter pengene inn i huset og betaler ned på huslånet. Det betyr at min eierbrøk synker til nesten ingenting.  Jeg ønsker ikke bo i et hus jeg såvidt eier. Hva bør jeg eller han gjøre her?

Anonymkode: 04407...8ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi er samboere med felles barn. Han kommer dessverre snart til å arve en del etter sin far. Jeg har ikje spurt han om det, men det som skjer blir vel at han setter pengene inn i huset og betaler ned på huslånet. Det betyr at min eierbrøk synker til nesten ingenting.  Jeg ønsker ikke bo i et hus jeg såvidt eier. Hva bør jeg eller han gjøre her?

Dump, dump, dump. Rødt flagg!

Menn som har foreldre bør unngås.

Anonymkode: aeb67...986

• Liker 19
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dump, dump, dump. Rødt flagg!

Menn som har foreldre bør unngås.

🤣

Kan dere ikke snakke om det den dagen det er aktuelt? Jeg opplevde det samme, samboer arvet og betalte ut boliglånet. Jeg fikk selvfølgelig lavere eierandel, men uten lån så har jeg hatt mulighet til å spare mer og har nå greit med oppsparte midler. 

Anonymkode: c4ab1...fd8

• Liker 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønte ikke det helt, jeg. Han kan vel ikke betale ned din del av huset? Du har din gjeld og han kan betale ned på sin. Har han sagt at han skal gjøre dette? Han burde vel heller investere pengene i indeksfond eller hytte. Dette må dere snakke om.

Anonymkode: 3fda2...92c

• Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han kan betale ned sin del og du fortsetter å betale ned lån på din del. Da blir eierbrøken opprettholdt. 

Anonymkode: 6c561...d63

Han kan kjøpe indeksfond og TS og sambo kan leve akkurat som før.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Gift dere og ha felles økonomi. Ikke hold på med dette «mitt og ditt»-greiene.

Anonymkode: 992b3...4d2

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han kan vel betale ned sin del? Om han betaler nesten hele gjelden, så lager du deg en sparekonto der du setter inn et stort beløp hver mnd. Så kjøper du deg en utleieleilighet når du har spart nok.

Anonymkode: f4dd4...35a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner det ikke selv. Jeg trodde hans eierandel øker hvis han betaler ned på lånet vårt som er felles. Jeg eier i dag 40 % av husret, mer enn det har jeg ukke hatt råd til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Arv er uansett personlig

Anonymkode: b86ff...849

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han betaler ned sin del av lånet og investerer resten av pengene i f.eks. fond eller utleieleilighet 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han bør enten bare betale ned sin del av lånet, eller invistere pengene i noe helt annet, fond, hytte, eller lignende. 

Anonymkode: 32d9f...130

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Arv holdes utenfor mitt og ditt-greiene selv om man gifter seg ;) 

Anonymkode: b3982...b8b

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Enig med alle de som sier at pengene bør brukes på noe annet, eller at han bare betaler ned sin del.

Husk at hvis det ender opp med at han betaler ned hele boliglånet og får høy eierandel så må han også betale mer av kostnader til oppussing o.l. Det aller enkleste er egentlig at dere fortsetter å eie 50/50

Anonymkode: e1be1...9c0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eierandel og låneandel er ikke det samme. Hvis du eier 40% og han 60%, så kan dere være ulikt belånt i % av boligverdien dere hver for dere eier.

Eksempel: 

Eierbrøk som over. Dere gikk begge inn med 200 000 hver i egenkapital, og boligen kostet 3 mill. Da eier du verdien 3 000 000 x 0,4 = 1 200 000, men har betalt ned 200 000, så lånet ditt er 1 mill. 

Tilsvarende eier han 3 000 000 x 0,6 = 1 800 000, men har betalt ned 200 000, og har da lån på 1,6 mill. 

Eierbrøken endrer seg ikke med mindre dere tinglyser noe annet. Boligen stiger i verdi, lånet taper seg i verdi pga prisstigning, og du øker kanskje i lønn med årene. Det setter deg i stand til å kjøpe 10% av hans andel senere, slik at dere eier 50/50. Spar penger, sett de i globalt indeksfond i minst 5 år. Så kjøper du ham ut senere. 

Når han får arv og evt bruker pengene til å betale ned sin andel av lånet, må dere sammen finne ut hvordan hans økte kjøpekraft blir mest rettferdig i husholdningen. I min vennekrets er det vanlig at paret betaler en sum inn til en felleskonto eller to, som dekker løpende utgifter til mat, vedlikeholdsvarer, aktiviteter, barnepass og slikt. De med stor lønnsforskjell deler denne summen rettferdig slik at den med lavest inntekt betaler mindre. Betaler man lik sum, vil den med høyest inntekt ha mer til overs og kunne spare mer (inkl nedbetaling av lån), noe som bare øker de økonomiske forskjellene. Med mindre man gifter seg slik at alt man erverver i ekteskapet er felleseie, og bruker det til å kjøpe ny felles bolig med høyere verdi. Her må man bare finne ut hva man vil med økonomien sin. Snakk gjerne med advokat.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min mann har også arvet penger, og han betalte ned sin andel av huslån, og eierbrøken er lik som før. Han har mye mer penger enn meg, men han betaler også mer når noe spesielt dukker opp. Faste utgifter deler vi 50/50.

Jeg unner ham de pengene, for han har ikke foreldre lenger, mens jeg har begge mine. 

Anonymkode: 9b69b...ad5

• Liker 12
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Har dere kjøpt leiligheten med lik eierbrøk? Jeg vil tro at eierandelen ikke forskyves med mindre dere har en avtale om det. 

For å være på den sikre siden, så snakk om det og gjerne med en advokat. 

Tipper at den beste løsningen er at han betaler på sin del av lånet og investerer resten i noe annet. Da blir det selvsagt sånn at han kanskje blir gjeldfri og at du har lån, men det går nok bra. 

Anonymkode: 0d7b4...358

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Arv er uansett personlig

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Arv holdes utenfor mitt og ditt-greiene selv om man gifter seg ;) 

Anonymkode: b3982...b8b

Bare ved skilsmisse,  og bare hvis man ønsker det og har plassert pengene slik at de enkelt kan spores tilbake. Hvis de inngår i felles husholdning så er de felles.

Jeg har arvet en god del, og det ser jeg på som vår felles arv. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Han kan ikke velge å kjøpe din tinglyste del bare fordi han vil. Du må selge delen da. Det er ikke slik at om vi ser et hus vi liker og betaler ned lånet på det - så har det byttet eier. Betaler han det ned er det en gave. 

Anonymkode: 90f27...4a9

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hvis han velger å betale ned på både sin og din del av lånet så eier du fortsatt samme andel av huset, han har isåfall bare valgt å bruke noe av arven sin på å betale ned din del av lånet. Han kan altså ikke "kjøpe" seg inn i din eierandel uten å på samme tid eventuelt kjøpe deg ut av den delen. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...