Gå til innhold

Hvordan dyrke løk fra frø

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenkt til å dyrke og så denne uken løk frø innendørs 

https://www.nelsongarden.no/produkter/kepalok-stuttgarter-riesen-p142/

Men jeg lurer på:

hvis jeg sår nå og dyrker ute etter noen uker, kan jeg høste og spise løk rund august?

hva slags næring bør jorden ha? Bør jeg gjødsle rikelig og hvor ofte? Hønsegjødsel ,kugjødsel eller kompost

-når bør jeg overføre /transplantere  ute og tåler de nattefrost?

Anonymkode: 36fd5...f71

AnonymBruker
Skrevet

Det går vel ikke an å så frø av løksorter. Du setter ned løk, og får en løk. 

Det er som å si at du skal dyrke frø fra knoller 😂

Anonymkode: 975e6...b74

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hva er dette da?

er ikke dette frø

https://www.nelsongarden.no/produkter/kepalok-stuttgarter-riesen-p142/

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jøss. Kunnskapen din bør oppdateres ser jeg 

Anonymkode: 52ef7...383

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Egentlig er du sent ute dersom du vil dyrke løk fra frø. Jeg sådde mine i tidlig februar og de er fortsatt bare små grønne "gress". Meeen det går jo an å prøve - da vil jeg i så fall gått for en sort som "Ailsa Craig kjempeløk", som gir store løker og som er kjent for å vokse raskt. Men du bør få de frøa i jorda asap 🙂

Anonymkode: 16ebf...22c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og for å skrive litt mer utfyllende svar til spørsmålene dine.

Jeg hadde forkultivert de inne også flyttet de ut. Dette er fordi de har lang vekssessong så de må komme i gang før varmen kommer for at du skal ha sjans til å få avling i august. De er også ganske små og skjøre som unge gress/løk. Derfor er det en fordel å så de inne og så flytte de ut i mai en gang. 

Min erfaring er at de tåler litt frost, men de vokser jo mye saktere dersom de står kaldt, så siden de har så lang vekstsessong er det nok en fordel i din situasjon å ha de litt varmere (15-20 er bra) frem til nattetemp blir over 10 grader. Min erfaring er at løk ikke trenger noe ekstra plantelys, de kan fint stå i et sørvendt vindu med mye lys. Bare pass på å klippe de når de blir "topptunge" og gi de litt flytende næring dersom de ser bleke og tynne ut.

Når det gjelder gjødsel er svaret ja. Ja, ja og ja 🙂 Løk liker en del gjødsel så grav gjerne inn litt i jorda før du planter (jeg bruker da kugjødsel) også kan du fint gi litt mer (pleier å blande ut litt hønsegjødsel i vann) en to-tre ganger i løpet av sesongen. Du kan også eventuelt gi gullvann jevnlig - det er også veldig effektivt. Jeg bruker også gressklipp som jorddekke rundt løkene og det ser de ut til å like.

Håper det blir løk på deg 😁 Veldig gøy å dyrke!

• Liker 1
Skrevet

Jeg er løkbonde og dyrker noen hundre tonn løk i året. 

Sommeren i Norge er for kort til å få frem stor løk helt fra frø samme året om man sår den på jordet i april/mai. Av den grunn er det i Norge egne setteløkprodusenter som sår løkfrø ute på jordene i april/mai. I august er dette blitt til småløk på størrelse med druer. Disse høstes og lagres. Lagringsmetoden og ulike temperaturprogrammer brukes for å oppbevare løken riktig, og for å lure løken slik at den ikke går i stokk/blomst året etter. Året etter kjøper jeg noen tonn av denne småløken og planter ut på jordet og steller den til ut i august igjen og høster den når den har blitt den størrelsen vi er vant til å finne i dagligvarebutikken. Da har det gått halvannet år siden frøene ble sådd hos setteløkprodusenten.

Det er nok mulig å få spiselig løk fra frø innenfor samme kalenderår, men da må frøene såes innendørs i januar/februar og plantene må plantes ut i mai slik at de forhåpentligvis er klare til høsting i august/september. Løken tåler nok ei frostnatt, men jeg ville ikke plantet dem ut før det er litt varmere i bakken og faren for frostnetter er over.

Gjødsling er viktig. Ingenting lever og trives uten mat(og vann), verken planter, dyr eller mennesker. Ulike komposter og husdyrgjødsel er fin og variert gjødsel med mange ulike næringsstoffer. Det kan også være lurt å sikre seg med litt kunstgjødsel av typen NPK(Nitrogen-Fosfor-Kalium). Disse tre stoffene er det som plantene trenger mest av, og som det noen ganger kan være litt lite av i husdyrgjødsel og kompost med mindre man har på veldig mye. Løk trenger ikke så mye gjødsel som f.eks. potet, men viktig at plantene har nok. Det trenges ikke veldig mye gjødsel i starten, men når løken begynner å få litt mer gras og skal begynne å bygge knoll, er behovet stort. Løken er også følsom på jevn vanntilgang. Løken er ikke en slik plante som tåler tørke, og som kvikner igjen bare den får vann. Løken trenger fuktig(men ikke søkkblaut) jord hele tiden. Hvis jorda tørker ut slik at løkbladene blir slappe, vil løken neppe komme seg igjen om du vanner.

Ser en foreslår å klippe graset/bladene når det blir langt. Det vil jeg på det sterkeste fraråde. For det første er det fotosyntesen i de grønne bladene som driver veksten, og ved å klippe bladene vil dermed veksten bli bremset. For det andre blir kuttflatene åpne sår som lett kan bli inngang for ulike plantesykdommer. 

Ja, du kan få løk av å så frø, men hvis du sår de nå, er du nok litt seint ute til å få stor løk i år. Det er mye enklere å få spiseklar løk fra småløk, fordi de blir mye raskere store. Det er også en utfordring med ulike plantesykdommer som ofte kan angripe løken i juli og august. Sykdommene kan stanse veksten og føre til råteproblemer og dårlig holdbarhet ved lagring.

Lykke til! Uansett gøy å se ting vokse og gro, og veldig stas med ting man har dyrket fram sjøl.

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Og for å skrive litt mer utfyllende svar til spørsmålene dine.

Jeg hadde forkultivert de inne også flyttet de ut. Dette er fordi de har lang vekssessong så de må komme i gang før varmen kommer for at du skal ha sjans til å få avling i august. De er også ganske små og skjøre som unge gress/løk. Derfor er det en fordel å så de inne og så flytte de ut i mai en gang. 

Min erfaring er at de tåler litt frost, men de vokser jo mye saktere dersom de står kaldt, så siden de har så lang vekstsessong er det nok en fordel i din situasjon å ha de litt varmere (15-20 er bra) frem til nattetemp blir over 10 grader. Min erfaring er at løk ikke trenger noe ekstra plantelys, de kan fint stå i et sørvendt vindu med mye lys. Bare pass på å klippe de når de blir "topptunge" og gi de litt flytende næring dersom de ser bleke og tynne ut.

Når det gjelder gjødsel er svaret ja. Ja, ja og ja 🙂 Løk liker en del gjødsel så grav gjerne inn litt i jorda før du planter (jeg bruker da kugjødsel) også kan du fint gi litt mer (pleier å blande ut litt hønsegjødsel i vann) en to-tre ganger i løpet av sesongen. Du kan også eventuelt gi gullvann jevnlig - det er også veldig effektivt. Jeg bruker også gressklipp som jorddekke rundt løkene og det ser de ut til å like.

Håper det blir løk på deg 😁 Veldig gøy å dyrke!

Men er det foseint å forkultivere nå? 
hvis du ser på linken så tror jeg det står mars-april 

men hva er din mening?

Men legger du til kompost? Du sier du legger til hønsegjødsel 1-2 ganger per sesong hva vil det si for eks 1 gang i måneden?

Skrevet
aksase skrev (27 minutter siden):

Sommeren i Norge er for kort til å få frem stor løk helt fra frø samme året om man sår den på jordet i april/mai. Av den grunn er det i Norge egne setteløkprodusenter som sår løkfrø ute på jordene i april/mai. I august er dette blitt til småløk på størrelse med druer. Disse høstes og lagres. Lagringsmetoden og ulike temperaturprogrammer brukes for å oppbevare løken riktig, og for å lure løken slik at den ikke går i stokk/blomst året etter. Året etter kjøper jeg noen tonn av denne småløken og planter ut på jordet og steller den til ut i august igjen og høster den når den har blitt den størrelsen vi er vant til å finne i dagligvarebutikken. Da har det gått halvannet år siden frøene ble sådd hos setteløkprodusenten.

Det er nok mulig å få spiselig løk fra frø innenfor samme kalenderår, men da må frøene såes innendørs i januar/februar og plantene må plantes ut i mai slik at de forhåpentligvis er klare til høsting i august/september. Løken tåler nok ei frostnatt, men jeg ville ikke plantet dem ut før det er litt varmere i bakken og faren for frostnetter er over.

Gjødsling er viktig. Ingenting lever og trives uten mat(og vann), verken planter, dyr eller mennesker. Ulike komposter og husdyrgjødsel er fin og variert gjødsel med mange ulike næringsstoffer. Det kan også være lurt å sikre seg med litt kunstgjødsel av typen NPK(Nitrogen-Fosfor-Kalium). Disse tre stoffene er det som plantene trenger mest av, og som det noen ganger kan være litt lite av i husdyrgjødsel og kompost med mindre man har på veldig mye. Løk trenger ikke så mye gjødsel som f.eks. potet, men viktig at plantene har nok. Det trenges ikke veldig mye gjødsel i starten, men når løken begynner å få litt mer gras og skal begynne å bygge knoll, er behovet stort. Løken er også følsom på jevn vanntilgang. Løken er ikke en slik plante som tåler tørke, og som kvikner igjen bare den får vann. Løken trenger fuktig(men ikke søkkblaut) jord hele tiden. Hvis jorda tørker ut slik at løkbladene blir slappe, vil løken neppe komme seg igjen om du vanner.

Ser en foreslår å klippe graset/bladene når det blir langt. Det vil jeg på det sterkeste fraråde. For det første er det fotosyntesen i de grønne bladene som driver veksten, og ved å klippe bladene vil dermed veksten bli bremset. For det andre blir kuttflatene åpne sår som lett kan bli inngang for ulike plantesykdommer. 

Ja, du kan få løk av å så frø, men hvis du sår de nå, er du nok litt seint ute til å få stor løk i år. Det er mye enklere å få spiseklar løk fra småløk, fordi de blir mye raskere store. Det er også en utfordring med ulike plantesykdommer som ofte kan angripe løken i juli og august. Sykdommene kan stanse veksten og føre til råteproblemer og dårlig holdbarhet ved lagring.

Lykke til! Uansett gøy å se ting vokse og gro, og veldig stas med ting man har dyrket fram sjøl.

Nå ble jeg litt deppa men takk for informasjon

men hva hvis jeg kjøpte setteløk kan jeg høste før august? Kan jeg kanskje legge frøene direkte inni pallekarmen ute eller må jeg så inne slik som løkfrø?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men er det foseint å forkultivere nå? 
hvis du ser på linken så tror jeg det står mars-april 

men hva er din mening?

Men legger du til kompost? Du sier du legger til hønsegjødsel 1-2 ganger per sesong hva vil det si for eks 1 gang i måneden?

Jeg er optimist, så jeg ville prøvd! Om det skulle gå dritt og du bare får bittesmå løk, kan du grave de opp, legge de i garasjen (eller et kjølig, mørkt og tørt sted) og plante de ut neste år. Da blir det som setteløk. Men hvis du er heldig med været er det ikke umulig at du kan få til noe, særlig hvis du går for de rasktvoksende sortene slik som den jeg linket til. Men så de i så fall så fort som mulig og la de vokse inne nå først 🙂

Dette med gjødsel kan være litt vanskelig å gi klare regler på for det handler mye om å treffe den riktige balansen. Gir du for lite vokser løkene tregt, men for mye kan skade rotsystemet slik at de dør og det er heller ikke bra for miljøet med for mye gjødsel. Så ikke stress for mye med akkurat hvor mye du må gi på forhånd, du må nesten se det litt an på veksten/været/jordkvaliteten. Når du dyrker vil du etter hvert bli veldig god på å lese signaler. Det er nærmest som man utvikler en sjette sans sånn at du begynner å legge merke til tegn som viser deg at nå er det på tide med en ny runde gjødsel.

Men det jeg kan si er at hønsegjødsel er rimelig sterkt, det "brenner raskt", det vil si at det omdannes raskt til energi for plantene. Derfor er dette noe som også har større skadepotensial for røttene til plantene enn for eksempel kukompost eller gullvann. Så derfor kan det heller lønne seg å bruke kugjødsel tidlig i sesongen (grave den inn i jorda når du planter), du kan også bruke litt benmel dersom du ønsker det og dette vil som regel frigjøres litt og litt gjennom sesongen. Også kan du eventuelt supplere med hønsegjødsel gjennom sesongen dersom plantene trenger en ekstra kjapp boost, for eksempel dersom du ser i juni at plantene fortsatt er veldig små. Men igjen, små planter tåler også mindre av den sterke hønsegjødsela så derfor kan jeg ikke gi noe klart svar på eksakt når/hvor mye/ hvor ofte. Det må tilpasses til tilstanden til plantene/jorda/været. Du må nesten utvikle den sjette sansen over tid.

Men det jeg kan si er at dersom du bruker gullvann til å vanne med kan du gi det ukentlig frem til mid-juli (man bør slutte med gullvann ca seks uker før høsting av hygieniske årsaker 😅), dette vil ikke bli for sterkt. Mens hønsegjødsel vil jeg si maks en gang i mnd. ja. Men som sagt se litt an, dersom det vokser godt og du bruker gressklipp som dekke, er det ikke sikkert du trenger gjødsle med hønsegjødsel mer en en gang og kanskje ikke i det hele tatt dersom du bruker gullvann.

Som sagt, du må nesten se an litt for dyrking handler mye om å skape et miljø som er balansert, og det avhenger jo av hva du har i utgangspunktet (og det vet jo ikke jeg og kanskje ikke du før du begynner å dyrke). Det skal ikke være for mye og ikke for lite - og det er det som er så gøy synes jeg da. Man lærer så mye. Så ikke stress, du kommer til å finne ut av det underveis! Og hvis ikke så har du lært noe til neste år. Så bare kast deg utti å prøv 💚

• Liker 1
Skrevet
naom skrev (22 minutter siden):

Nå ble jeg litt deppa men takk for informasjon

men hva hvis jeg kjøpte setteløk kan jeg høste før august? Kan jeg kanskje legge frøene direkte inni pallekarmen ute eller må jeg så inne slik som løkfrø?

Var ikke meningen å ødelegge moroa for deg. Beklager... 🙂

Småløk/setteløk kan du plante rett ut i friluft når det blir fint vårvær ute og nattefrosten er over. Vet ikke hvor i landet du bor, men på Sør- og Østlandet er det passe å plante ut setteløken i siste halvdel av april. De trenger ikke å forgros inne. Hvis du kjøper dem og de begynner gro i posen, må du plante dem ut så fort som mulig slik at røttene får tilgang på vann og næring.

Plant dem en og en ca 2-3cm under jordoverflaten og med ca 10cm avstand.

AnonymBruker
Skrevet
aksase skrev (1 time siden):

Foreslår bare å gjøre dette når løkene er små og man fortsatt har de inne. Altså når man har dyrket de fra frø (ikke fra setteløk slik som du gjør). Dersom man ikke gjør det, vil de tilslutt velte over av sin egen vekt. Har aldri hatt noen problemer med å klippe de når de fortsatt står inne. Men er enig at det er unødvendig å toppe de etter de har blitt plantet ut. 

Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Uten at jeg gidder å dokumentere det så er det helt feil.

Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Foreslår bare å gjøre dette når løkene er små og man fortsatt har de inne. Altså når man har dyrket de fra frø (ikke fra setteløk slik som du gjør). Dersom man ikke gjør det, vil de tilslutt velte over av sin egen vekt. Har aldri hatt noen problemer med å klippe de når de fortsatt står inne. Men er enig at det er unødvendig å toppe de etter de har blitt plantet ut. 

Jeg har sett endel toppe purre på denne tiden (purre som er sådd i januar). Har ikke prøvet det selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...