Gå til innhold

"Barn" på 19-20 år som fremdeles bor hjemme.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er underlig at voksne barn ikke har et indre ønske om å bli selvstendig, bo for seg selv om enn litt kummerlig, i stedet for å bo hos mamma til lagt oppi tjueårene. Har de ingen selvstendighetstrang? Oppdrift? Stolthet i å klare seg selv?  

Anonymkode: 67a93...a33

AnonymBruker
Skrevet
kaskazini skrev (På 9.4.2024 den 7.51):

Jeg tenker at så lenge mine studerer kan de (hvis de vil) bo hjemme gratis, men da forbeholder jeg meg bittelitt litt rett til å sjefe litt og f.eks kreve at de bidrar med middagslaging, rydding og vasking. Hvis de bor hjemme og jobber fullt får de også bidra litt økonomisk på et vis. 

Sånn hadde vi det og..... 

Helt greit for oss...... Reglene var egentlig enkle: Enten studerer du 100%, da bor du gratis, eller så jobber du og betaler for deg, ((Vi betalte 3 000,- hver (2 søsken) Det var da for all ``kost og losji`` og oppfører deg som ett voksent menneske. Det var litt sånn: Er du voksen nok til å jobbe 100%, er du voksne nok til å rydde etter deg, vaske klær og lage middag om du er hjemme før alle andre en og annen dag..  

Dette var også noe vi var veldig klar over, det var forventet at vi sparte GROVT utenom😄 

Sånn var det bare, for oss og for ``alle`` rundt oss og...  (Født i 1985)

Synes det var helt fair, men vi hadde jo ingen utfordringer eller noe.. Og både jeg og de fleste andre jeg kjente begynte å jobbe da vi begynte på ungdomskolen..

Anonymkode: 46c72...0fe

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, har en som blir 19 år som bor hjemme. Det synes jeg er helt greit, at han som lærling sparer seg opp en buffer. Han betaler i leie også her, for det er sånn livet er. Det er også penger jeg sparer for han, men det vet ikke han. Jeg er ikke bekymret for at han kanskje blir boende hjemme et par år til, heller fornuftig. 

Anonymkode: 9b2eb...bc8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn er 17 år og skal få bo hjemme så lenge han ønsker. Regner jo med at han ikke ønsker å bo hjemme til han er 30. Når han blir lærling så må han betale en liten husleie, fordi han må lære å bidra. Han er allerede flink til å bidra med huslige oppgaver. 

Jeg vil aldri kaste ut mine barn. De fleste friske personer ønsker å flytte hjemmefra når de når starten til midten av 20 årene. Noen trenger tryggheten med å bo hjemme andre kan flytte ut tidlig og synes det er supert.

Anonymkode: 23fec...4c5

• Nyttig 1
Skrevet
katties skrev (42 minutter siden):

Nei da, folk lærer fort. Spiser kun nudler ris og potet i en stund, bruker opp alle pengene, men det overlever de fleste ungdommer fint! Har mange jeg har studert med som bare måtte lære ting raskt - må bare bosettes i et kollektiv (best sjanse NÅ, rett etter videregående).

katties skrev (39 minutter siden):

Er relativt normalt å fortsatt bo hjemme, men absolutt ikke greit å ikke bidra hjemme - det burde vært innført LENGE siden. Man ødelegger bare ungensin ved å vise dem at normale husoppgaver er noe ANDRE gjør for dem 

Jeg er enig i alt du sier, og med «klare seg dårlig» mente jeg nok ikke at de ender opp med å spise potet og ris, men heller at de eksempelvis utvikler problemer med alkohol/festing, forstyrret søvnrytme, depresjon, ensomhet, detter ut av et studie osv, (såpass alvorlig at de hadde hatt behov for familie rundt seg) 

Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (45 minutter siden):

Jeg er enig i alt du sier, og med «klare seg dårlig» mente jeg nok ikke at de ender opp med å spise potet og ris, men heller at de eksempelvis utvikler problemer med alkohol/festing, forstyrret søvnrytme, depresjon, ensomhet, detter ut av et studie osv, (såpass alvorlig at de hadde hatt behov for familie rundt seg) 

Det med alkohol er det ofte de som har råd til å kjøpe alkohol som har problemer med. De fleste studenter har ikke råd til å drikke med mindre de jobber (ellers har de enten oppsparte midler eller får av familien). Heldigvis er det faktisk ikke så ofte jeg har opplevd studenter med alkoholproblemer, og heller ikke mamge med narkotikaprovlemer - begge deler er dyrt. I tillegg har de ofte så mye annet spennende rundt seg, pluss mange medstudenter å snakke med, at de som får problemer kommer seg ut av det. Jeg har sett mange triste studenter som startet på studier, og at de til slutt endte opp et mye medre sted 😊 Det er egentlig bare et bittelite fåtall studenter som har hatt et for dårlig utgangspunkt - personlig har jeg ringt hjem til foreldrene av en, for han hadde rett og slett for alvorlige helseproblemer, men hans tilfelle er langt ifra normalt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes det er underlig at voksne barn ikke har et indre ønske om å bli selvstendig, bo for seg selv om enn litt kummerlig, i stedet for å bo hos mamma til lagt oppi tjueårene. Har de ingen selvstendighetstrang? Oppdrift? Stolthet i å klare seg selv?  

Anonymkode: 67a93...a33

Det er ikke langt opp i 20 årene når de er 19-20 år, de har akkurat startet på 20 årene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...