Gå til innhold

"Barn" på 19-20 år som fremdeles bor hjemme.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det mange med barn på 19-20 år som fremdeles bor hjemme..?

Barnet mitt på snart 20 år gjør det. Hen visste ikke hva hen ville gjøre etter videregående skole, og har snart jobbet et år nå.

Hen gir uttrykk for at hen vil fortsette å bo hjemme til høsten, for å spare penger. Hen har enda ikke bestemt seg for å begynne med studier eller jobbe videre.

Problemet mitt er at vi har ulik døgnrytme, og jeg våkner ofte av at hen kommer hjem sent fra jobb eller fest. Vi har også ganske ulikt syn på hvor ryddig og rent vi vil ha det rundt oss... Hen bidrar ingenting økonomisk eller med husarbeid hjemme.

Jeg mener igrunnen at barn fra 19-20 år bør flytte hjemmefra, bli selvstendige, og starte sine egne liv.

Er jeg slem om jeg sier at hen må flytte på hybel uansett hva hen velger å gjøre fra høsten? 

Anonymkode: e4482...e8c

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du er ikke slem. Du har ikke forsørger plikt for barnet heller siden hen jobber. Ve barnet om å bidra økonomisk og med hjelp eller flytt ut med em gang. Akkurat nå misbruker barnet deg fordi dft gjør som det vil. Er man 20 burde man virkelig kunne bidra. 

Anonymkode: f0778...cd4

• Liker 13
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg  flyttet da jeg var 16 grunnet skole. Var ikke noe behagelig. 

Min sønn blir 19. Kan godt bo i sin del av huset resten av livet. 

Anonymkode: 84727...424

• Liker 2
  • Hjerte 13
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn på 19 bor fortsatt hjemme. Han har planer om å spare til hus, og det syns jeg er helt ok. Han flytter tidsnok.

Ellers så går det an å sette grenser og kreve at hjemmeboende voksne barn bidrar... 

Anonymkode: ab4f3...324

• Liker 9
  • Nyttig 18
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Min sønn på 19 bor fortsatt hjemme. Han har planer om å spare til hus, og det syns jeg er helt ok. Han flytter tidsnok.

Ellers så går det an å sette grenser og kreve at hjemmeboende voksne barn bidrar... 

Anonymkode: ab4f3...324

Det beste er jo om du får til det siste her. 

Av mine og mine stebarna krets, som er veldig liten, så er det få som har flyttet hjemmefra. De er 19-22 år. 

Anonymkode: 92acd...f29

• Liker 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner få på min alder som hadde flyttet hjemmefra i den alderen. 

Anonymkode: 7eedc...9df

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Bare minner om at frist for å søke studier er 15. april. 

Anonymkode: 8cef0...866

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barnet mitt på snart 20 år gjør det. Hen visste ikke hva hen ville gjøre etter videregående skole, og har snart jobbet et år nå.

Hen gir uttrykk for at hen vil fortsette å bo hjemme til høsten, for å spare penger. Hen har enda ikke bestemt seg for å begynne med studier eller jobbe videre.

Problemet mitt er at vi har ulik døgnrytme, og jeg våkner ofte av at hen kommer hjem sent fra jobb eller fest. Vi har også ganske ulikt syn på hvor ryddig og rent vi vil ha det rundt oss... Hen bidrar ingenting økonomisk eller med husarbeid hjemme.

Jeg mener igrunnen at barn fra 19-20 år bør flytte hjemmefra, bli selvstendige, og starte sine egne liv.

Er jeg slem om jeg sier at hen må flytte på hybel uansett hva hen velger å gjøre fra høsten? 

Det handler nok ikke om å «være slem» men heller hvor ressurssterk man klarer å være for barna sine (også når de er voksen) 

Det betyr at du må kunne se hvor god forutsetning din 20-åring har for å flytte ut, hvilke fordeler og ulemper vil det påføre barnet ditt og hva er konsekvensene av å fortsette å bo hjemme? 
Hvis 20 åringen vil klare seg dårlig på en hybel, det kan hindre mulighet til videre utdannelse, og dermed få langsiktige negative konsekvenser som kunne vært forhindret om hen fikk bo hjemme bare ett eller to år til, så bør jo det tas med i betraktning.

Hvis 20 åringen vil resultere i å bo i et hjem med høyt konfliktnivå (fordi dere ikke går over ens) - legger til seg uvaner (bidrar ikke på noen som helst måte på hjemmebane) og når kanskje ikke egne mål (ingen penger ble spart likevel, alt gikk til fest og fyll) - må dette også tas med i betraktning.

Jeg tror det viktigste er at dere setter dere ned og snakker sammen.

Hvis 20 åringen skal fortsette å bo hjemme og gir tydelig utrykk for at dette er ønskelig, bør du også sette noen forventinger til hvordan livet i hjemmet skal være. Klarer ikke 20 åringen å innfri dette må dere ta en ny runde med «forhandlinger».

Jeg flyttet hjemmefra som 18 åring. Heldigvis hadde jeg foreldre som alltid anså seg selv som et sikkerhetsnett for meg, og jeg flyttet hjem ved to ulike anledninger innen jeg hadde fylt 22 (for kortere og lengre periode) dette skyldes trang økonomi og videre studier i denne livsfasen, som jeg tror er ganske vanlig. 

19-20 år er riktignok en myndig person, men det er en umoden, ung voksen. Jeg tror nok at 18-22 år er en ganske sårbar fase i livet i forhold til hvordan videre livsløp blir; de fleste i Norge har kommet seg gjennom VGS innen denne alderen (men ikke alle) - så er spørsmålet; hvor går man herfra. Det er derfor en krevende fase i livet også. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

De fleste jeg kjenner bodde hjemme under studiene, med unntak om de flyttet til andre byer. Så snittalderen på å flytte hjemmefra i min krets var 22-23. Vi sparte til EK med inntekt fra ekstrajobbene våre, og kjøpte egen mat. Ble ikke bedt om å bidra til leie eller annet.

Anonymkode: 111c3...d8c

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

om han jobber 100 % klart han skal bidra evt sette halvparten på sparing så må dere selvfølgelig sette noen regler hallo da

Anonymkode: 097d3...3e7

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at så lenge mine studerer kan de (hvis de vil) bo hjemme gratis, men da forbeholder jeg meg bittelitt litt rett til å sjefe litt og f.eks kreve at de bidrar med middagslaging, rydding og vasking. Hvis de bor hjemme og jobber fullt får de også bidra litt økonomisk på et vis. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Du kan i hvertfall ta en skikkelig prat med ungdommen. Vise hvilke utgifter du har hver måned og kreve husleie for å dekke bokostnad og mat, også setter dere sammen opp regler for renhold, matlaging.. for de må jo bidra til fellesskapet om de skal kunne fortsette å bo hjemme. Om ungdommen ikke godtar kravene så får den flytte ut og ha ansvar for sin egen leide hybel/leilighet.

Skrevet

Mange i min omgangskrets, herunder oss er i samme situasjon med barn som er ferdige med vgs. 
Det er en utfordrende tid. Ikke alle vet hva de vil bli? 
Nær sagt alle har valgt å la barna bo hjemme. Barna som tar utdannelse får bo gratis som studiestøtte, de som jobber betaler ofte «husleie», de fleste sparer disse pengene og det blir lagt til barnas egenkapital. 
Jeg vet ikke, det synes litt som en kritisk periode? 
jeg vil i det minste gjøre det veldig klart for avkommet at det alltid er plass hjemme. At det finnes en trygg havn hos oss. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ut fra barnets (her i betydningen ditt barn, ikke mindreårig) forutsetninger og livssituasjon ville jeg stilt krav til;

- husleie

- trivsels-/ordensregler (innetider? Når gi beskjed? Felles måltider? Gjester, fester etc)

- bidrag til husarbeid, da alle som bor i en husholdning genererer arbeid (oppvask, klesvask, post, behov for innkjøp, rot osv)

- orden i egen sone

Med andre ord, det man ville forventet av hvem som helst man bor med, voksne barn bør ikke ha særbehandling. 

Anonymkode: 4023d...824

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg syns er rart, er at voksne barn VIL bo hjemme. Hadde et supert forhold til mine foreldre, men herlighet for en deilig følelse da jeg flyttet på hybel da jeg var 18,5. Var så klar for voksenlivet.

Voksne barn som bor hjemme, bør i det minste gjøre ca halvparten av husarbeidet. Vaske hus, vaske klær, handle, lage middag, klippe plen, måke snø....... Og har foreldre dårlig råd, bør de betale litt for seg. Jenter som bor hjemme har en lei tendens til å søle bort penger på sminke, hudpleie, negler, klær, sko osv. Om man ser at det voksne barnet ikke sparer max, så er det ingen grunn til at de skal bo gratis hjemme.

Anonymkode: ffe55...c5a

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg  flyttet da jeg var 16 grunnet skole. Var ikke noe behagelig. 

Min sønn blir 19. Kan godt bo i sin del av huset resten av livet. 

Anonymkode: 84727...424

Jeg flyttet også da jeg var 16 grunnet skole. Det var vidunderlig å ha det stille, bestemme alt selv, og så komme hjem i helgene og få mat.

Jeg håper mitt barn vil bo hjemme lenger, men allerede nå som 10-åring bidrar hen mer hjemme enn ts sitt voksne barn…

Anonymkode: 78851...cca

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet hjemmefra for å gå på videregående knapt 16 år gammel, og jeg fatter ikke at ungdom nå ønsker å bo hjemme til de er 22-23. 16 var i tidligste laget, men jeg ville ikke vært de årene foruten.

Kanskje om man bor i et veldig stort hus, med egen inngang, men i vår leilighet på 67 kvm. blir det ikke mye privatliv for noen 😄 Min 18-åring flytter så snart hun har mulighet (går på vgs. nå), etter eget ønske. Jeg kommer til å hjelpe litt med EK om noen år forutsatt at hun har spart noe selv også.

Anonymkode: db98e...ee1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Evt. kan du be hen betale husleie så lenge hen bor hjemme.

Anonymkode: 6ead2...437

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg flyttet hjemmefra for å gå på videregående knapt 16 år gammel, og jeg fatter ikke at ungdom nå ønsker å bo hjemme til de er 22-23. 16 var i tidligste laget, men jeg ville ikke vært de årene foruten.

Kanskje om man bor i et veldig stort hus, med egen inngang, men i vår leilighet på 67 kvm. blir det ikke mye privatliv for noen 😄 Min 18-åring flytter så snart hun har mulighet (går på vgs. nå), etter eget ønske. Jeg kommer til å hjelpe litt med EK om noen år forutsatt at hun har spart noe selv også.

Anonymkode: db98e...ee1

Hel enig i dette. Man går glipp av mye sosialt som student om man bor hos foreldre. Mye av opplevelsen er jo nettopp å klemme seg inn i den lille stua, hybelen eller soverommet til hverandre og dele på det man finner av mat i kjøleskapet. Hjerterom og fellesskap. Jeg besøkte aldri noen som bodde hjemme hos foreldrene sine da jeg var student. Det var alltid noe som skjedde i kollektivet eller studentboligen. De som bodde hos foreldrene måtte alltid gå tidlig for å rekke bussen hjem. 

Det er mange som fint kan spare til bolig og bo i kollektiv eller hybel som student. Ville aldri vært de årene foruten. 

Anonymkode: 5ad8c...94e

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hel enig i dette. Man går glipp av mye sosialt som student om man bor hos foreldre. Mye av opplevelsen er jo nettopp å klemme seg inn i den lille stua, hybelen eller soverommet til hverandre og dele på det man finner av mat i kjøleskapet. Hjerterom og fellesskap. Jeg besøkte aldri noen som bodde hjemme hos foreldrene sine da jeg var student. Det var alltid noe som skjedde i kollektivet eller studentboligen. De som bodde hos foreldrene måtte alltid gå tidlig for å rekke bussen hjem. 

Det er mange som fint kan spare til bolig og bo i kollektiv eller hybel som student. Ville aldri vært de årene foruten. 

Anonymkode: 5ad8c...94e

Greia er jo at alt nå er latterlig mye dyrere. Jeg tok bachelor fra 2001-2004, og leide da studenthybel for 2200 kroner mnd i Oslo, inkl vann og strøm. Jeg fikk utbetalt 6000 i mnd i lån og stipend, busskort kostet 650 kr og jeg hadde dermed ganske god råd da jeg i tillegg jobbet tredjehver helg og på sommeren. Men nå finnes det vel knapt nok kollektiv eller studenthybler som koster mindre enn 8000 kr mnd? Gullungene i dag MÅ jo ha eeeget bad og eeeget kjøkken?? Altså, nei det MÅ de virkelig ikke. Jeg elsket studenthybellivet, vi var 18 som delte kjøkken og 9 dom delte bad (Aker studentboliger på Sinsen), og vi lærte hverandre alt fra å steke speilegg til at vi hjalp hverandre med skolearbeid og passet på at alle kom seg trygt hjem fra byen.

Men det er jo foreldrene som gjør dem slik. Skjønner at det er kjempevanskelig å dele kjøkken med 4 jevnaldrende studenter når armene står rett ut pga alle silkeputene som er sydd fast på undersiden.. 

Anonymkode: 661ac...4b8

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...