Gå til innhold

Cipralex og plutselig vanskelige tanker igjen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har brukt cipralex siden januar og har opptrappet til større dose. Har tatt det på morgenen hele tiden, men pga årsaker har jeg tatt den på kvelden. Fant ut at det likevel passet best på morgenen, så nå har jeg gjort det slik. 

Men de to siste dagene har jeg hatt tilbakevendende vanskelige tanker. Mistro til meg selv, mistro til andre og generelt de tankene som har plaget meg tidligere har vært vanskelige de siste dagene. 

Har hatt det veldig behagelig en god stund nå, og vanligvis når ting har kommet så har det bare forsvunnet fort igjen uten å påvirke meg. Men nå blir jeg stuck og påvirket av dårlige tanker. Det er ganske slitsomt. 

Kan det være fordi jeg har surret med tidspunkt ? Bør jeg be legen kanskje skrive ut sterkere ? Eller kan det påvirkes av hormoner fordi jeg fikk mensen ? 

Jeg må ta en hel haug vitaminer også, har ikke tatt dem på to dager fordi jeg har hatt det dritt og da klarer jeg ikke ta det.. 

Er egentlig litt lei meg hvis det plutselig skal slutte å funke... 

Anonymkode: 5ba75...80e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Siden det er bare to dager og du akkurat har bytta fra morgen til kveld så vil jeg tro det kan være det. Ville venta en ukes tid og sett det litt an (hvis du orker det), så kontakte legen hvis det ikke går over. Det kan godt hende at PMS slår litt igjennom også.

Anonymkode: a1497...4ec

Skrevet

Jeg ville fulgt legens råd angående tidspunkt for inntak og holdt meg til det. Det er dessverre slik med antidepressiva at hvis du får ujevn konsentrasjon av medisinen i blodet, så kan du midlertidig bli verre. Du må være konsekvent i når du tar den - og holde deg til det. 

Dette kommer til å gå helt fint, men følg legens råd. Hvis dette mot formodning skulle vedvare, kan du jo ta kontakt med legen din igjen. Vedkommende kan også måle konsentrasjonen av medisinen i blodet via en blodprøve.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du prøver Cipralex på en bipolar depressiv episode, kan det så begge veier. Enten blir du (hypo)manisk, eller så blir du suicidal. Erfaringsmessig er det ikke noe midt imellom.

Anonymkode: 62c8b...d5a

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvis du prøver Cipralex på en bipolar depressiv episode, kan det så begge veier. Enten blir du (hypo)manisk, eller så blir du suicidal. Erfaringsmessig er det ikke noe midt imellom.

Det er riktig. Derfor er retningslinjene ved bipolar lidelse at man skal bruke stemningsstabiliserende medisin, og så eventuelt antidepressiv i tillegg. Ikke antidepressiv alene.

AnonymBruker
Skrevet
isw skrev (4 minutter siden):

Det er riktig. Derfor er retningslinjene ved bipolar lidelse at man skal bruke stemningsstabiliserende medisin, og så eventuelt antidepressiv i tillegg. Ikke antidepressiv alene.

Og da er det skummelt når leger ikke sjekker om pasienten befinner seg innenfor bipolarspekteret før de foreskriver cipralex. 

Udiagnostisert bipolar lidelse er mer dødelig enn kreft. Dette blir ikke bedre av leger med klokkertro på antidepressiva. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og da er det skummelt når leger ikke sjekker om pasienten befinner seg innenfor bipolarspekteret før de foreskriver cipralex. 

Udiagnostisert bipolar lidelse er mer dødelig enn kreft. Dette blir ikke bedre av leger med klokkertro på antidepressiva. 

Helt enig 👍🏻

Bipolar lidelse er underdiagnosert. Mange leger tror fortsatt at det kun er varianten med sterke manier som er bipolar lidelse. Mer og mer tyder vel på at de fleste tilbakevendende depresjoner inngår i det bipolare spekter, selv uten tydelige hypomanier. Sistnevnte kan være ekstremt milde. Men det er ikke depresjonene.

AnonymBruker
Skrevet

Cipralex bør ikke brukes om det er snakk om bipolar lidelse, har jeg fått beskjed om. Det kan føre til mani/hypomani. Det opplevde jeg, og jeg har opplevd det med alle SSRI jeg har prøvd ut. Det går bra ei stund, og så smeller det. Vanligvis har jeg kun depressive episoder, så det var ikke normalt til meg å være manisk på den måten. Av alle SSRI jeg har prøvd, så har Cipralex vært det aller verste. Jeg husker knapt noe fra den perioden, fordi jeg var så fjern i bolla. Det var etter det, at jeg fikk diagnosen som bipolar. Dessverre fikk jeg ikke tilbud om annet enn ulike SSRI de første årene, så jeg føler mange år av livet mitt gikk til humørsvingninger type tunge tanker, maniske idèer, selvskading, selvmordsforsøk, og alt fra "jeg-er-null-verdt-og-kun-en-belastning" til "jeg-får-til-alt, jeg-er-best-i-verden" ((hypo)manisk selvtillit).

Jeg har prøvd allverdens med antidepressiva, men best effekt av Brintellix (ikke SSRI). Gikk på dem et halvt år før jeg merket bedring, så de 3 månedene med "prøvetid" bør overskrides i samråd med lege, for det tok lenger tid for min del. Etter to år (eller noe sånt) så kom noen tunge tanker tilbake, så jeg har økt dosen og ting føles greit igjen.

Anonymkode: 83306...95b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Cipralex bør ikke brukes om det er snakk om bipolar lidelse, har jeg fått beskjed om. Det kan føre til mani/hypomani. Det opplevde jeg, og jeg har opplevd det med alle SSRI jeg har prøvd ut. Det går bra ei stund, og så smeller det. Vanligvis har jeg kun depressive episoder, så det var ikke normalt til meg å være manisk på den måten. Av alle SSRI jeg har prøvd, så har Cipralex vært det aller verste. Jeg husker knapt noe fra den perioden, fordi jeg var så fjern i bolla. Det var etter det, at jeg fikk diagnosen som bipolar. Dessverre fikk jeg ikke tilbud om annet enn ulike SSRI de første årene, så jeg føler mange år av livet mitt gikk til humørsvingninger type tunge tanker, maniske idèer, selvskading, selvmordsforsøk, og alt fra "jeg-er-null-verdt-og-kun-en-belastning" til "jeg-får-til-alt, jeg-er-best-i-verden" ((hypo)manisk selvtillit).

Jeg har prøvd allverdens med antidepressiva, men best effekt av Brintellix (ikke SSRI). Gikk på dem et halvt år før jeg merket bedring, så de 3 månedene med "prøvetid" bør overskrides i samråd med lege, for det tok lenger tid for min del. Etter to år (eller noe sånt) så kom noen tunge tanker tilbake, så jeg har økt dosen og ting føles greit igjen.

Hjelper brintellix ved bipolar og?

og hvis man får utløst slik du beskriver av antidep går det over igjen om man slutter?

Anonymkode: 59afc...708

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hjelper brintellix ved bipolar og?

og hvis man får utløst slik du beskriver av antidep går det over igjen om man slutter?

Anonymkode: 59afc...708

Jeg burde kanskje sagt det, men jeg går på Lamictal som stemningsstabiliserende. Lamictal fungerer ikke på depresjon, men har forebygget hypomaniske. Det hender jeg blir "gira" utenom det man anser vanlig, evt besettelser (f.eks vasking, spontan og uforsiktig bruk av penger, oppussing), men vil ikke påstå at det er hypomani på noe vis. Litt uvanlig oppstemt (særlig til meg å være), men ikke uten kontroll. 

Jeg fikk en slags nedtur da jeg slutta med Cipralex. Jeg husker ikke hvor lenge det varte, men det var ei tøff tid, og jeg burde nok etterspurt mer forsiktig deponering fremfor å holde meg til legens anvisning uten å fortelle hvor ille det var. Men etter den perioden, ble jeg et helt annet menneske. Jeg følte meg mye mer til stede, men jeg hadde altfor mye følelser for alt mulig. Prøvde andre SSRI, med lignende effekt som Cipralex, så var mye av og på medikamenter. Begynte på Lamictal, stemningsleiet stabiliserte seg, men jeg slet veldig med depresjon. Prøvde litt ulike greier, men det var først da jeg fikk prøve Brintellix at jeg klarte å kave meg ut av depresjonen. Jeg har tunge dager fremdeles, men de er langt, laaangt sjeldnere og langt mindre alvorlig. Jeg føler heller ikke at jeg blir følelsesløs/dempet/likegyldig på et vis, noe alle SSRI jeg har prøvd, har fått meg til å føle i varierende grad. 

Men jeg er diagnosistert med Bipolar lidelse type 2. Hvis du har mistanke om at du har det samme, er det lurt å be om utredning. Da er det enklere å få riktige medisiner til din tilstand. 

AnonymBruker
Skrevet

Du har jo brukt det i ganske kort tid, og det er ikke uvanlig med noen svingninger i starten. 

Min egen erfaring er at jeg fortsatt fikk noen dårlige dager av og til det første halvåret. Først etter ett år ble det 100% stabilt og har vært det siden. Har brukt Cipralex i 11 år nå. 

Anonymkode: c16da...b06

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du har jo brukt det i ganske kort tid, og det er ikke uvanlig med noen svingninger i starten. 

Min egen erfaring er at jeg fortsatt fikk noen dårlige dager av og til det første halvåret. Først etter ett år ble det 100% stabilt og har vært det siden. Har brukt Cipralex i 11 år nå. 

Anonymkode: c16da...b06

Har samme erfaring med Lamictal. Det gikk et halvt år med opptrapping og voldsomme svingninger før virkningen kicka inn, bokstavelig talt over natta.

Det kan ha en sammenheng med at Lamictal trenger magnesium, omega-3 og D-vitamin for å funke bra. Da legen tipsa meg om det, tok det ikke mange ukene med tilskudd til før Lamictal begynte å funke og verden roa seg. 

Kilder:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28818511/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7856441/

https://www.mdpi.com/2075-1729/13/4/883

https://www.ehealthme.com/ds/lamotrigine/vitamin-d-deficiency/

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...