AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #21 Del Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg blir sjeldent syk (ikke mer enn normalt i alle fall, kanskje mindre). Men har dårlig tårefilm og tørre øyne, rosacea, sopp på hud og hodebunn (lukter sur gjær av hodebunn, under bryst og på tær når det blusser opp), eksem og psoriasis-hud, hormonkviser nesten hele tiden. Har hørt at noe av dette kan være autoimmunt 🥺😤 Anonymkode: a0722...e08 Hva skjer hvis du kutter sukker, gjær, meieri og hvetemel i 4 uker? Det ville jeg prøvd, hvis du ikke har gjort det allerede. Så kan du gjeninnføre en og en ting. Anonymkode: 617b2...38f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #22 Del Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Et overaktiv immunforsvar gjør deg ikke «alltid frisk». Et overaktiv immunforsvar gir deg allergier. Og intoleranser. Og eksem. Et overaktiv immunforsvar begynner til og med å angripe den tingen det er utsatt for mest av alt - deg selv. Vi kaller det autoimmune sykdommer, ikke «overaktivt immunforsvar». Det flrste er meget bedre beskrivende. Og, jo - folk med autoimmune sykdommer får influensa. Anonymkode: 41334...2b7 Stemmer, jeg har ulcerøs kolitt som er en autoimmun sykdom, men jeg var ikke klar over at overaktiv immunforsvar gir en allergier og eksem også, for det har jeg også! Har aldri tenkt på sammenhengen før. Jeg blir sjeldent forkjølelsessyk så ofte som andre, men når jeg først blir syk, da blir jeg syk. Anonymkode: 88f97...88c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #23 Del Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg blir sjeldent syk (ikke mer enn normalt i alle fall, kanskje mindre). Men har dårlig tårefilm og tørre øyne, rosacea, sopp på hud og hodebunn (lukter sur gjær av hodebunn, under bryst og på tær når det blusser opp), eksem og psoriasis-hud, hormonkviser nesten hele tiden. Har hørt at noe av dette kan være autoimmunt 🥺😤 Anonymkode: a0722...e08 Sånn har jeg det også. Så rart. Anonymkode: ea493...b53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonehill Skrevet 9. april 2024 #24 Del Skrevet 9. april 2024 Den prisbelønte norske professoren og immunologen Anne Spurkland har holdt et foredrag om vitamin D og immunforsvaret. Foredraget er publisert på internett av legemiddelprodusenten Viatris. Her slår Spurkland fast at vitamin D "hjelper immunforsvaret å jobbe i bakgrunnen, uten å gjøre oss syke". Spurkland slår også fast at vitamin D ikke styrker immunforsvaret. Vitamin D BEROLIGER immunforsvaret, slik at det ordner opp i infeksjoner "i bakgrunnen", uten at vi merker noe til det i form av feber og sykdomsfølelse. Her er link til foredraget med Anne Spurkland om vitamin D og immunforsvaret: https://www.viatrisconnect.no/nb-NO/Webinar-foredrag/Norske-foredrag/Immunsystemet-og-D-Vitamin-del-3 Ca. seks minutter ut i videoen sier Spurkland følgende: Sitat (Sitat fra videoen) "Det tilpassede immunforsvaret samarbeider med det medfødte immunforsvaret i et konsensussystem, hvor det gjelder å balansere det man må gjøre for å fjerne mikrober med det man må gjøre for at ikke kroppen skal gå til grunne. Vitamin D's rolle i dette, som jeg ser det, er å passe på at man beholder roen. Så vitamin D styrker ikke immunforsvaret. Vitamin D beroliger immunforsvaret. Og det kan jo passe med; hva er det å være å være syk og ha en forkjølelse? Kanskje det er når immunforsvaret ikke er helt rolig at man får symptomer og hvis man ikke merker noe særlig, da er kanskje immunforsvaret i stand til å ordne opp i bakgrunnen? Så vitamin D hjelper til at immunforsvaret jobber i bakgrunnen uten å gjøre oss syke." (Sitat slutt) Kanskje immunforsvaret ditt er i stand til å finne nok D-vitamin, slik at det kan arbeide i bakgrunnen uten å gjøre deg syk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #25 Del Skrevet 9. april 2024 eksem, psoriasis, reaktiv artritt f.eks... Anonymkode: d4c89...f18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #26 Del Skrevet 9. april 2024 Overaktivt immunforsvar gjør at man blir mindre forkjølet, men man får isteden autoimmune sykdommer. Har selv autoimmun sykdom og går på immunsuppressiver, men er allikevel sjeldnere og kortere tid forkjølet enn andre rundt meg som ikke har kronisk sykdom og er friske... Anonymkode: 40489...6dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #27 Del Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Et overaktivt immunforsvar gjør deg vel vanligvis syk... Autoimmun sykdom Anonymkode: 09e8a...5bd Nettopp. Jeg har det og går på medisiner. Suger til meg alt som er av sykdommer, for medisinen er immundempende. Jobber i barnehage ☺️ Anonymkode: 2d64f...0d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #28 Del Skrevet 9. april 2024 Lonehill skrev (4 timer siden): Den prisbelønte norske professoren og immunologen Anne Spurkland har holdt et foredrag om vitamin D og immunforsvaret. Foredraget er publisert på internett av legemiddelprodusenten Viatris. Her slår Spurkland fast at vitamin D "hjelper immunforsvaret å jobbe i bakgrunnen, uten å gjøre oss syke". Spurkland slår også fast at vitamin D ikke styrker immunforsvaret. Vitamin D BEROLIGER immunforsvaret, slik at det ordner opp i infeksjoner "i bakgrunnen", uten at vi merker noe til det i form av feber og sykdomsfølelse. Her er link til foredraget med Anne Spurkland om vitamin D og immunforsvaret: https://www.viatrisconnect.no/nb-NO/Webinar-foredrag/Norske-foredrag/Immunsystemet-og-D-Vitamin-del-3 Ca. seks minutter ut i videoen sier Spurkland følgende: Kanskje immunforsvaret ditt er i stand til å finne nok D-vitamin, slik at det kan arbeide i bakgrunnen uten å gjøre deg syk? Litt interessant at Spurkeland m.fl. har hengt seg opp i dette med "å styrke" immunforsvar og D-vitamin den siste tiden. Spurkeland og gjengen skjønner utmerket godt at når folk prøver å "styrke" og "booste" immunforsvaret ved hjelp av vitamintilskudd og sunt kosthold så er det for å oppnå et mest mulig velfungerende immunforsvar, og IKKE for å oppnå et overaktivt immunforsvar og utvikling av autoimmune sykdommer. Anonymkode: 09e8a...5bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonehill Skrevet 10. april 2024 #29 Del Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Litt interessant at Spurkeland m.fl. har hengt seg opp i dette med "å styrke" immunforsvar og D-vitamin den siste tiden. Spurkeland og gjengen skjønner utmerket godt at når folk prøver å "styrke" og "booste" immunforsvaret ved hjelp av vitamintilskudd og sunt kosthold så er det for å oppnå et mest mulig velfungerende immunforsvar, og IKKE for å oppnå et overaktivt immunforsvar og utvikling av autoimmune sykdommer. Anonymkode: 09e8a...5bd Spurkland og gjengen har i tiår vært fanatisk opptatt av at D-vitamin "styrker" immunforsvaret og har advart mot å ta D-vitamintilskudd, fordi et "sterkt" immunforsvar er farlig. Når har de snudd 180 grader og sier det stikk motsatte: D-vitamin styrker ikke lenger immunforsvaret. D-vitamin beroliger immunforsvaret. Ifølge Spurkland blir vi syke når immunforsvaret blir "urolig". Altså overaktivt. Og det som gjør at immunforsvaret "beholder roen" og opptrer regulert, det er D-vitamin. D-vitamin er visstnok immunforsvarets ADHD-medisin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #30 Del Skrevet 10. april 2024 Lonehill skrev (4 timer siden): Spurkland og gjengen har i tiår vært fanatisk opptatt av at D-vitamin "styrker" immunforsvaret og har advart mot å ta D-vitamintilskudd, fordi et "sterkt" immunforsvar er farlig. Når har de snudd 180 grader og sier det stikk motsatte: D-vitamin styrker ikke lenger immunforsvaret. D-vitamin beroliger immunforsvaret. Ifølge Spurkland blir vi syke når immunforsvaret blir "urolig". Altså overaktivt. Og det som gjør at immunforsvaret "beholder roen" og opptrer regulert, det er D-vitamin. D-vitamin er visstnok immunforsvarets ADHD-medisin. Ikke i tiår. Dette kom veldig opp og frem i starten av pandemien. Advarsel om D-vitamin... og som du sier selv så har de nå "plutselig" kommet frem til at det ER bra for immunforsvaret likevel. Spurkeland er immunolog. Derfor gir det ingen mening at hun plutselig skulle snu i noe som helst. Hun har visst utmerket godt hele veien hvordan D-vitamin fungerer i kroppen. Og man er alltid ute etter balanse i immunforsvaret, så denne såkalte "misforståelsen" i begrepsbruken er bare latterlig. Anonymkode: 09e8a...5bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå