Gå til innhold

Overaktivt immunforsvar

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva gjør ett overaktivt immunforsvar med deg? Er det uheldig for kroppen å aldri være syk? Ikke influensa, ikke forkjølelse.

Anonymkode: ea493...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Overaktivt immunforsvar ?

Jeg kaller det å være frisk, å nei, det er ikke farlig😀

Litt ironi fra min side, men dette var min første tanke når jeg leste dette innlegget. Man behøver ingen diagnose på å ikke være syk.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hva gjør ett overaktivt immunforsvar med deg? Er det uheldig for kroppen å aldri være syk? Ikke influensa, ikke forkjølelse.

Et overaktivt immunforsvar gjør deg vel vanligvis syk... Autoimmun sykdom

Anonymkode: 09e8a...5bd

• Liker 4
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ut som du mener overaktivt immunforsvar betyr at man aldri er syk.

Jeg har overaktivt immunforsvar. Jeg blir både syk av forkjølelse og andre ting. Et overaktivt immunforsvar betyr at immunforsvaret er så ivrig i tjenesten at det ikke ser forskjell på venn og fiende, og altså begynner å angripe kroppens friske celler. Det kalles autoimunn sykdom, f.eks revmatisme. 

Og ja, det er uheldig.

Anonymkode: 617b2...38f

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Et overaktiv immunforsvar gjør deg ikke «alltid frisk». Et overaktiv immunforsvar gir deg allergier. Og intoleranser. Og eksem. Et overaktiv immunforsvar begynner til og med å angripe den tingen det er utsatt for mest av alt - deg selv. 

Vi kaller det autoimmune sykdommer, ikke «overaktivt immunforsvar». Det flrste er meget bedre beskrivende. Og, jo - folk med autoimmune sykdommer får influensa. ;) 

Anonymkode: 41334...2b7

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Heter det kanskje overaktivt immunforsvar da kanskje? Er det vanlig? Jeg er aldri syk og jeg trodde det var en sykdom i seg selv. Jeg bygger ikke opp immunforsvaret når jeg aldri er forkjøla eller aldri har influensa ? Hva er det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Overaktivt immunsystem tenkte jeg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Heter det kanskje overaktivt immunforsvar da kanskje? Er det vanlig? Jeg er aldri syk og jeg trodde det var en sykdom i seg selv. Jeg bygger ikke opp immunforsvaret når jeg aldri er forkjøla eller aldri har influensa ? Hva er det da?

Nei overaktivt immunforsvar er ikke det du tror. 

Å være aldri syk betyr helt enkelt at ditt immunforsvar fungerer bra. Du er frisk, helt enkelt. Skatt deg lykkelig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Herlighet, alt man skal sykeliggjøre i dagens samfunn.

Når ble det galt å være frisk og ha et godt immunforsvar.

Trenger vi virkelig å sykeliggjøre det normale med å kalle det «overaktivt immunforsvar»? :ninja:

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Overaktivt immunsystem tenkte jeg på.

Overaktiv er fortsatt ikke det du tror. Når man kaller det overaktiv så er det motsatt av det du tror. Immunforsvaret (systemet) gir eksem, allergier, etc. i verste fall autoimmune sykdommer. Kroppen kjemper mot seg selv, enkelt forklart.

Ditt immunforsvar fungerer helt enkelt slik det skal. Holder borte forkjølelser og slikt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da har du et godt immunforsvar, som verken er for passivt eller for aktivt. 

Influensavirus har du nok blitt smittet med flere ganger. Må lese deg opp på hvor utbredt viruset er i befolkningen hvert år. En viss andel er symptomfrie, men smitter videre. Du har helt sikkert opplevd (små)forkjølelser gjennom livet til nå også. 

Anonymkode: 09e8a...5bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke hatt korona heller. Er det mange som aldri har hatt korona?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har ikke hatt korona heller. Er det mange som aldri har hatt korona?

Det kan du fint ha hatt uten å vite det. Selv fikk jeg det påvist da babyen vår hadde feber og måtte en tur til legen. Selv hadde jeg ingen symptomer, men det var jo like fullt corona.

Anonymkode: 2407f...40b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så du vil bli syk, for å bygge opp et immunforsvar som du allerede synes er for bra ? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkedykker

Jeg har overaktiv immunforsvar i form av bekhterevs. Og må ta immunedempende medisiner😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lykkedykker skrev (5 minutter siden):

Jeg har overaktiv immunforsvar i form av bekhterevs. Og må ta immunedempende medisiner😅 

Bekhterevs jeg også, men umedisinert. Ikke noe å trakte etter!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Lykkedykker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bekhterevs jeg også, men umedisinert. Ikke noe å trakte etter!

Ble lei søvnløse netter hvor jeg måtte opp og gå flere ganger i løpet av natta😅 medisinen ga meg nattesøvnen tilbake🙌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lykkedykker skrev (3 minutter siden):

Ble lei søvnløse netter hvor jeg måtte opp og gå flere ganger i løpet av natta😅 medisinen ga meg nattesøvnen tilbake🙌

Det skjønner jeg godt! Jeg håper også å komme i gang med immundempende. Er du veldig preget i hverdagen, får du til å gå tur og trene etc? Beklager å kuppe tråden, altså.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg blir sjeldent syk (ikke mer enn normalt i alle fall, kanskje mindre). Men har dårlig tårefilm og tørre øyne, rosacea, sopp på hud og hodebunn (lukter sur gjær av hodebunn, under bryst og på tær når det blusser opp), eksem og psoriasis-hud, hormonkviser nesten hele tiden. Har hørt at noe av dette kan være autoimmunt 🥺😤

Anonymkode: a0722...e08

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkedykker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det skjønner jeg godt! Jeg håper også å komme i gang med immundempende. Er du veldig preget i hverdagen, får du til å gå tur og trene etc? Beklager å kuppe tråden, altså.

Har havnet på aap nå, så prøver å trene så ofte jeg kan. Går jeg mer enn 1 time så begynner det å gjøre vondt. Tar jeg oppvasken så river det godt nederst i ryggen etter en stund, må da legge meg litt. 

Vil jo og ha overskudd til barna etter skoletid. Så er litt vanskelig å prioritere når en får trent. Blir nok ingen trening i morgen i hvert fall, er helt knust etter omlegging til sommerdekk i dag. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...