AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #1 Skrevet 8. april 2024 Vi bor i et borettslag med en del mennesker, det er en av naboene som har et barn som jeg har sett/hørt ved flere anledninger si: «mamma! Jeg så den eller den gjøre det eller det» (noe moren ikke liker) eller «mamma! Nå står den eller den å prater om deg» Hvis moren skjønner at noen hører, ser det ut som hun/de har blitt «tatt på fersken» i noe hun vet hun ikke skal gjøre. Jeg har rett og slett på følelsen at hun ber barnet sitt gå rundt i nabolaget for å «spionere» på naboene. Som dere sikkert skjønner er moren ganske «nosy” og liker å baksnakke og klage på alle i nabolaget. Så det jeg lurer på er: Er dette normal oppførsel? Jeg tenker jo selv at barn ikke skal bli brukt på denne måten. Men hva vet jeg.? Anonymkode: 31008...0b7 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #3 Skrevet 8. april 2024 Selvsagt er det ikke normalt. Hverken mammaen som bruker barnet på den måten eller di som skriver innlegget høres ut som normalt modne/fornuftige voksne. Anonymkode: 15cf2...ab4 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #4 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Selvsagt er det ikke normalt. Hverken mammaen som bruker barnet på den måten eller di som skriver innlegget høres ut som normalt modne/fornuftige voksne. Anonymkode: 15cf2...ab4 Hva mener du med det? Kan du utdype? Anonymkode: 31008...0b7
Arkana Skrevet 8. april 2024 #5 Skrevet 8. april 2024 Du synser jo en del her for du vet jo ikke om moren bruker barnet som spion, det er bare noe du tror. For alt du vet er det bare barnet som plukker opp ting det hører og så forteller videre. Det er jo klart at barnet legger merke til det hvis morens navn blir nevnt i en samtale og synes det er riktig å fortelle det videre til moren. Barn forteller både foreldre og andre alle slags ting de legger merke til, enten fordi det er spennende, interessant, rart, morsomt eller noe annet. Jeg synes man kan la være å tillegge andre negative trekk, særlig når det bare er basert på synsing.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #6 Skrevet 8. april 2024 Sa den nysgjerrige naboen som følger med på hva den nysgjerrige naboen gjør. Anonymkode: 1656a...997 4 3
Arkana Skrevet 8. april 2024 #7 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Sa den nysgjerrige naboen som følger med på hva den nysgjerrige naboen gjør. Anonymkode: 1656a...997 Der traff du spikeren på hodet!
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #8 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Sa den nysgjerrige naboen som følger med på hva den nysgjerrige naboen gjør. Anonymkode: 1656a...997 Nei, jeg står ute og hører at hun skriker gjennom ytterdøren og en annen gang sto jeg å gjorde dugnad for borettslaget. Å da så de ikke at jeg sto der, og hørte jeg jo tilfeldig hva som ble sakt. Skjønner jo at det er vanskelig å sette seg inn i når dere ikke opplever det selv. Kunne ikke brydd meg mindre hva de holder på med for å være ærlig. Men synes det er problematisk at et barn blir brukt på den måten. Anonymkode: 31008...0b7
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #9 Skrevet 8. april 2024 Det er kanskje rart, men det har muligens en oppdragende effekt på sladrekjerringene som står og slarver om andre? 😂 Sitat «mamma! Nå står den eller den å prater om deg» Anonymkode: b9f2b...326
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #10 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er kanskje rart, men det har muligens en oppdragende effekt på sladrekjerringene som står og slarver om andre? 😂 Anonymkode: b9f2b...326 Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener. Men hvis du hintet til at det var jeg som pratet om henne, var det ikke det. Det var når jeg var på dugnad å moren og barnet sto bak en vegg å så ikke meg. Og det var tydeligvis en nabo som hadde snakket om henne da. Det kan jo så klart være at hun føler hun må si alt til moren sin. Men f.eks: mamma! Nå står den parkert feil! (Sånn du ikke liker det) Da har jo så klart moren sakt: si i fra til meg når noen står parkert der. Og da kan jeg tenke meg at hun gjør det om andre ting også. Anonymkode: 31008...0b7
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #11 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi bor i et borettslag med en del mennesker, det er en av naboene som har et barn som jeg har sett/hørt ved flere anledninger si: «mamma! Jeg så den eller den gjøre det eller det» (noe moren ikke liker) eller «mamma! Nå står den eller den å prater om deg» Hvis moren skjønner at noen hører, ser det ut som hun/de har blitt «tatt på fersken» i noe hun vet hun ikke skal gjøre. Jeg har rett og slett på følelsen at hun ber barnet sitt gå rundt i nabolaget for å «spionere» på naboene. Som dere sikkert skjønner er moren ganske «nosy” og liker å baksnakke og klage på alle i nabolaget. Så det jeg lurer på er: Er dette normal oppførsel? Jeg tenker jo selv at barn ikke skal bli brukt på denne måten. Men hva vet jeg.? Anonymkode: 31008...0b7 Tar det som anonym. Jeg kjente ei dame som jobbet på skole, hun brukte barna som «spioner» for å spionere på de andre barna. Hun var psykopat. Lang historie kort, hun fikk fyken, og jobber ikke noe mer med barn, for å si det enkelt. Så nei, voksne som «misbruker» barn til å spionere på andre er ikke helt friske mentalt. Ikke normal oppførsel. Anonymkode: 2b17b...3d3 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #12 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tar det som anonym. Jeg kjente ei dame som jobbet på skole, hun brukte barna som «spioner» for å spionere på de andre barna. Hun var psykopat. Lang historie kort, hun fikk fyken, og jobber ikke noe mer med barn, for å si det enkelt. Så nei, voksne som «misbruker» barn til å spionere på andre er ikke helt friske mentalt. Ikke normal oppførsel. Anonymkode: 2b17b...3d3 Takk for saklig tilbake melding.❤️ Det er dette jeg er redd for. Når man spør blir man jo hengt ut som en som spionerer selv. Når jeg egentlig bare er redd for at et barn ikke har det noe bra hjemme. Anonymkode: 31008...0b7
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #13 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener. Men hvis du hintet til at det var jeg som pratet om henne, var det ikke det. Det var når jeg var på dugnad å moren og barnet sto bak en vegg å så ikke meg. Og det var tydeligvis en nabo som hadde snakket om henne da. Det kan jo så klart være at hun føler hun må si alt til moren sin. Men f.eks: mamma! Nå står den parkert feil! (Sånn du ikke liker det) Da har jo så klart moren sakt: si i fra til meg når noen står parkert der. Og da kan jeg tenke meg at hun gjør det om andre ting også. Anonymkode: 31008...0b7 Det trenger hun da ikke? Det kan holde lenge at hun har beklaget seg over feilparkeringer så barnet hører det. Anonymkode: 6a6a3...a09
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #14 Skrevet 8. april 2024 Dette barnet blir nok lagt for hat av moren om hun noensinne makter å befri seg fra dette. Ja slik fungerer psykopati Anonymkode: bffdf...b75
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #15 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det trenger hun da ikke? Det kan holde lenge at hun har beklaget seg over feilparkeringer så barnet hører det. Anonymkode: 6a6a3...a09 Ja, det kan hende. Synes bare det er rart når det skjer med alt og ingenting. Og synes også det er rart at moren ikke sier: Dette her er voksen prat, du skal ikke passe på sånne ting. Du skal slippe å bry deg om «voksen problemer». F.eks. Jeg vet jeg ville gjort det med mine barn. Anonymkode: 31008...0b7
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #16 Skrevet 8. april 2024 Arkana skrev (1 time siden): Du synser jo en del her for du vet jo ikke om moren bruker barnet som spion, det er bare noe du tror. For alt du vet er det bare barnet som plukker opp ting det hører og så forteller videre. Det er jo klart at barnet legger merke til det hvis morens navn blir nevnt i en samtale og synes det er riktig å fortelle det videre til moren. Barn forteller både foreldre og andre alle slags ting de legger merke til, enten fordi det er spennende, interessant, rart, morsomt eller noe annet. Jeg synes man kan la være å tillegge andre negative trekk, særlig når det bare er basert på synsing. Hvilke negative trekk er det du mener? Anonymkode: 31008...0b7
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #17 Skrevet 8. april 2024 Altså. Jeg har et barn som kommenterer alt. Jeg kan jo gjerne si sånn "det og det er ikke lov, det er ikke bra at folk gjør". Om barnet ser en nabo som gjør det, så sier jo hun gjerne "mamma, se han gjør det. Det er ikke bra. Det er ikke lov å gjøre". Hun kan gjerne kommentere parkering og. Jeg har nevnt at det er dumt når biler uten hc bevis står på hc plasser, for da får ikke de som trenger det plassen (vi har en venn av familien med hc bevis, som to ganger har måttet snu og dra hjem pga feilparkerte biler er). Barnet kan galant kommentere slikt og. Uten at jeg noen gang har "brukt barnet som spion" Anonymkode: 88867...b73 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #18 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Ja, det kan hende. Synes bare det er rart når det skjer med alt og ingenting. Og synes også det er rart at moren ikke sier: Dette her er voksen prat, du skal ikke passe på sånne ting. Du skal slippe å bry deg om «voksen problemer». F.eks. Jeg vet jeg ville gjort det med mine barn. Anonymkode: 31008...0b7 Jeg synes ikke det er rart i det hele tatt, jfr. dette innlegget: AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Altså. Jeg har et barn som kommenterer alt. Jeg kan jo gjerne si sånn "det og det er ikke lov, det er ikke bra at folk gjør". Om barnet ser en nabo som gjør det, så sier jo hun gjerne "mamma, se han gjør det. Det er ikke bra. Det er ikke lov å gjøre". Hun kan gjerne kommentere parkering og. Jeg har nevnt at det er dumt når biler uten hc bevis står på hc plasser, for da får ikke de som trenger det plassen (vi har en venn av familien med hc bevis, som to ganger har måttet snu og dra hjem pga feilparkerte biler er). Barnet kan galant kommentere slikt og. Uten at jeg noen gang har "brukt barnet som spion" Anonymkode: 88867...b73 Jeg synes heller ikke det er spesielt rart om foreldre bruker slike hendelser til å lære barna sine om rett og galt og om hensyn til andre, i stedet for å avfeie barnet med at dette er "voksenting" hun ikke har noe med. Anonymkode: 6a6a3...a09
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #19 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg synes ikke det er rart i det hele tatt, jfr. dette innlegget: Jeg synes heller ikke det er spesielt rart om foreldre bruker slike hendelser til å lære barna sine om rett og galt og om hensyn til andre, i stedet for å avfeie barnet med at dette er "voksenting" hun ikke har noe med. Anonymkode: 6a6a3...a09 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Altså. Jeg har et barn som kommenterer alt. Jeg kan jo gjerne si sånn "det og det er ikke lov, det er ikke bra at folk gjør". Om barnet ser en nabo som gjør det, så sier jo hun gjerne "mamma, se han gjør det. Det er ikke bra. Det er ikke lov å gjøre". Hun kan gjerne kommentere parkering og. Jeg har nevnt at det er dumt når biler uten hc bevis står på hc plasser, for da får ikke de som trenger det plassen (vi har en venn av familien med hc bevis, som to ganger har måttet snu og dra hjem pga feilparkerte biler er). Barnet kan galant kommentere slikt og. Uten at jeg noen gang har "brukt barnet som spion" Anonymkode: 88867...b73 Nei, dette er ikke det samme. Jeg forstår når barn er nysgjerrige og «sladrer» (forstå meg rett.) Vanskelig å forklare, men man hører som regel forskjell på om barn spør fra et barn sitt stå sted eller fra et stå sted for å komme tilbake til en voksen med info som har blitt etterspurt på forhånd. Når barnet ditt spør om det med hc parkering blir nok ikke du flau å sier: «hysj! Dette pratet vi mer om hjemme» eller har den holdningen at du har blitt tatt i noe du ikke skulle gjort, hvis noen tilfeldigvis overhører hva barnet ditt sier. Anonymkode: 31008...0b7
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #20 Skrevet 9. april 2024 Har en venninne som er stemor til et slikt barn. Der var det moren som ba datteren gjenfortelle alt som var skjedd / alle hun hadde møtt under samvær. Så ungen gikk og messet hvem som var på besøk ol slik at hun skulle huske det til hun kom hjem til moren sin. Anonymkode: 84cec...448
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå