AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #1 Skrevet 8. april 2024 Lønnsoppgjøret er for godt. – Vi har lenge hatt prognoser om at første rentekutt kommer i desember. Men det er større risiko nå for at det ikke kommer kutt før i 2025, sier sjeføkonom i Nordea. https://www.nettavisen.no/okonomi/darlig-nytt-for-alle-som-haper-pa-rente-kutt/s/5-95-1747760 Anonymkode: 3821c...985
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #2 Skrevet 8. april 2024 Vi har visst dette veldig lenge. Anonymkode: 22461...24c 6
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #3 Skrevet 9. april 2024 Inflasjonen er høy, økonomien går godt, kronekursen er helt katastrofe. Der er ingenting som tilsier at renta skal ned, egentlig burde den nok vært satt opp litt for å redde kronekursen. Anonymkode: acc4e...c39 5 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #4 Skrevet 9. april 2024 "Ekspertene", ansatt hos bankene, har bommet gang på gang, de er ikke uavhengig så det er idiotisk å høre på dem. Lønnsoppgjør er jo ikke spesielt bra egentlig, såvidt nok til at man ikke går i minus igjen. Norges Bank kommer dog til å benytte det som argumentasjon når rentekutt uteblir, jeg spår faktisk at renta settes opp ytterligere. Fokus er nå på kronekursen, der den burde vært lenge. Minivaluta som norsk krone må lokke med noe som dollar ikke har, og siden vi er en råvaredrevet økonomi er det ikke produktkvalitet men noe annet. Les høyere rente enn FED tilbyr, ESB også. Anonymkode: 2ff3a...c2e 1
Hmmmmmm Skrevet 9. april 2024 #5 Skrevet 9. april 2024 Lønnsøkningen skjer fra mai, men jeg får ikke utbytte av den før i okt lønna. Og til da har de vel rukket å sette opp renta igjen. Dette blir som en vond dans!
kaskazini Skrevet 9. april 2024 #6 Skrevet 9. april 2024 På sikt er jo lønnsvekst bra, iallefall for oss som har huslån og klarer den høye renta. Selv om lønnsvekst fører til at renta holder seg en stund, eller går litt opp, vil den på ett eller annet tidspunkt gå ned. Lånet påvirkes jo ikke av renta. Når renta en eller annen gang går ned, og lønna vår har økt står vi med lån bedre i det. Lånet har altså, relativt sett sammenlignet med lønna gått ned. Høy rente er kjipt, men siden den er med og presser lønna opp, vil vi med lån på sikt komme godt ut av det (det er iallefall min trøst når jeg ser hvor mye som går ut i lån hver måned)
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #7 Skrevet 9. april 2024 Klaus koser seg nå. Anonymkode: 18df6...bf4 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #8 Skrevet 9. april 2024 Renten er jo fortsatt altfor lav, boligprisene forsetter å stige.. Anonymkode: 14b72...f9f
isw Skrevet 9. april 2024 #9 Skrevet 9. april 2024 Hmmmmmm skrev (9 timer siden): Lønnsøkningen skjer fra mai, men jeg får ikke utbytte av den før i okt lønna. Og til da har de vel rukket å sette opp renta igjen. Dette blir som en vond dans! Jeg tror det er usannsynlig med en renteheving. Men sannsynligvis vil renta holdes uendret en god stund framover. 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #10 Skrevet 9. april 2024 59 minutter siden, isw said: Jeg tror det er usannsynlig med en renteheving. Men sannsynligvis vil renta holdes uendret en god stund framover. Hvis euroen skulle stige til godt over 12 kr tror jeg det blir renteheving. Anonymkode: 3821c...985 1
isw Skrevet 9. april 2024 #11 Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis euroen skulle stige til godt over 12 kr tror jeg det blir renteheving. Anonymkode: 3821c...985 Ja, men dette vil (sannsynligvis) rette seg hvis NB holder renta på dagens nivå mens andre land setter den ned raskere. Ingenting er helt utelukket selvsagt, men jeg tror det er det minst sannsynlige scenariet.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #12 Skrevet 9. april 2024 Forsidene idag, spår 8% rente i usa og norge følger etter . Anonymkode: 17eab...46e 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #13 Skrevet 9. april 2024 kaskazini skrev (11 timer siden): På sikt er jo lønnsvekst bra, iallefall for oss som har huslån og klarer den høye renta. Selv om lønnsvekst fører til at renta holder seg en stund, eller går litt opp, vil den på ett eller annet tidspunkt gå ned. Lånet påvirkes jo ikke av renta. Når renta en eller annen gang går ned, og lønna vår har økt står vi med lån bedre i det. Lånet har altså, relativt sett sammenlignet med lønna gått ned. Høy rente er kjipt, men siden den er med og presser lønna opp, vil vi med lån på sikt komme godt ut av det (det er iallefall min trøst når jeg ser hvor mye som går ut i lån hver måned) Dette er rett. Vi med lån bør heie på inflasjonen og lønnsøkningene. Drit i renten. Gjelden vår vil jo bli betydelig mindre. Anonymkode: 3bcc5...bac
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #14 Skrevet 9. april 2024 Blir nok rentekutt - i 2035. Anonymkode: 18df6...bf4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #15 Skrevet 9. april 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Forsidene idag, spår 8% rente i usa og norge følger etter . Anonymkode: 17eab...46e Hæ, hvor står det? Anonymkode: 79ea3...2f2 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #16 Skrevet 9. april 2024 Sitat Dårlig nytt for alle som håper på rente-kutt, blir neppe rentekutt i år Og hvem er så de som håper på rentekutt ...? Den økonomiske situasjonen tatt i betraktning, har jeg på følelsen at de som håper på snarlig rentekutt, er de samme som håper på besøk av Julenissen, Olsokgubben, og har tatt opp lån til pipa for å kjøpe drømmeboligen. Anonymkode: 05068...396 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #17 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hæ, hvor står det? Anonymkode: 79ea3...2f2 Advarer om rentesjokk (dagbladet.no) 🙂 Anonymkode: bdec4...1e4 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #18 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Og hvem er så de som håper på rentekutt ...? Den økonomiske situasjonen tatt i betraktning, har jeg på følelsen at de som håper på snarlig rentekutt, er de samme som håper på besøk av Julenissen, Olsokgubben, og har tatt opp lån til pipa for å kjøpe drømmeboligen. Anonymkode: 05068...396 Eller aleneforeldre som har litt stram økonomi. Anonymkode: e8ee0...d6d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå