AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #1 Skrevet 8. april 2024 Hvor gammel var du da du fikk din førstefødte? Hva syns du var fordel og ulempe med å få barn da du gjorde det? Anonymkode: 35bb8...ed3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #2 Skrevet 8. april 2024 32, angrer på ingenting. Eneste fordelen som jeg ser med å få barn i 20-årene er at man kan velge på ha en større aldersforskjell mellom barna. Anonymkode: 2cac0...d35
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #3 Skrevet 8. april 2024 34. Ulempe: ikke like sprek. Fordel: har fått rast fra meg, fullført utdannelse og fått meg fast jobb, kjøpt hus. Reist litt rundt, gjort mye gøy. Anonymkode: 35f83...5dc
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #4 Skrevet 8. april 2024 31 var moden nok, og hadde levd livet som ung. Reist mye, hatt flere kjærester. Følte meg sprek og ikke får gammel. Anonymkode: a53a4...765
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #5 Skrevet 8. april 2024 Var 32 (nesten 33). Fordel at jeg var ferdig med utdanning og har sikret meg karrieremessig posisjon så jeg ikke blir forbigått mens jeg er borte. God økonomi. Ferdig med festing og dating. Er trygg i meg selv som voksen og morsrollen. Alle jeg møtte i perm var fra 31 og oppover over 40-åra. Mer likesinnede enn om jeg hadde vært i barselgruppe med 25-åringer. Ulempen er vel at man eventuelt er i bedre form som yngre mor. Utover det ser jeg ingen fordeler. Anonymkode: badc4...687 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #6 Skrevet 8. april 2024 19 år. Føler det er både fordeler og ulemper. Jeg er ikke sprek som en 20 åring heller, sprek kan man jo velge i stor grad selv uavhengig av alder. Fordeler er vell at jeg ikke har glemt hvordan det var å være ung selv, og at familien gjerne er yngre som gjør at de kan være mer tilstedet, noe som ikke er tilfellet her til tross for ung alder. Så har man jo livet ganske rolig når man blir 40 istedet for 60 da 😂 Ulempene er vell at jeg følte meg ikke helt voksen når jeg fikk barn, jeg kommer ikke like godt overens med andre foreldre. Ser jo at de som er eldre gjerne inviterer hverandre mer, noe som er veldig positivt for barna. Men det er jo veldig forståelig at alders forskjellen gjør at man ikke går like godt overens. Økonomien er ikke like bra som den kunne vært om jeg ventet. Så føler jeg at jeg mistet mye ungdomstid, min første bytur ble som 22 åring 😜😂 Så anbefaler alle leve livet litt først. Men ingen anger, elsker livet som ung mor ❤️ Anonymkode: 99896...60e 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #7 Skrevet 8. april 2024 25 år, uplanlagt. Jeg var ung, men ikke SÅ ung. Var ferdig med utdanning, hadde en fast jobb som var relativt godt betalt, kjøpt egen bolig, stabilt forhold. Hadde fått «rast» fra meg i studietiden. En ulempe var at jeg ikke hadde fått reist så mye som jeg ønsket, og det var mye jeg og mannen ikke hadde rukket å oppleve som par før vi ble foreldre. Og jeg ble «låst» veldig tidlig i arbeidslivet før jeg hadde klatret opp karrierestigen, prøvd meg på pendling/reisejobb osv… En STOR fordel er at jeg (i utgangspunktet hvertfall) får et langt liv med barnet mitt, får oppleve å være en frisk og rask bestemor og får mange gode år med barnebarna mine. Kanskje rekker jeg også å bli oldemor. Det er verdt mindre reising og karriere for min del ❤️ Anonymkode: e13e9...24f 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #8 Skrevet 8. april 2024 Fikk min førstefødte da jeg var 20 og har aldri angra. Jeg hadde utdannelse ferdig og hadde jobba litt. Jeg var sprek og full av energi . Selv om det var et planlagt barn så hadde jeg ingen forventninger og ingenting jeg grua med til.Jeg hadde ikke internett som hadde skremmehistorier om fødsel, jeg bare fødte og lot ting gå av seg selv. Jeg visste ingenting om å ha barn men likevel gikk det veldig fint. Hadde god hjelp av besteforeldre og søsken og jeg opplevde ingenting negativt. Og det jeg ikke fikk " rasa fra meg " før jeg fikk barn tok jeg igjen da jeg ble singel og ungene store og når de var hos faren. Hadde min ungdomstid da jeg var 35-40 år Anonymkode: 35bb8...ed3 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #9 Skrevet 8. april 2024 34 med første. 35 med andre. Jeg kan ikke se det var noen spesielle fordeler eller ulemper med det ene eller det andre. Noen sier man er så mye energisk som ung, og at man er sliten som eldre, men det har jeg ikke merket. Eneste forskjellen er at jeg har et mye mer stabilt liv nå, har gjort karriere og har god økonomi med lite bekymringer. Og jeg er mye mer trygg på meg selv som er en fordel for meg som mamma. Anonymkode: 2d56c...bcb 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #10 Skrevet 8. april 2024 28 og 30 da jeg fikk mine barn. Synes det var en fin alder. Helt perfekt! Anonymkode: be843...1c7
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #11 Skrevet 8. april 2024 Første barn 20 år. Lett svangerskap og fødsel. Brukte kort tid på å bli meg selv igjen etter fødsel. Ingen plager. Brukte vanlige klær hele svangerskapet. Hadde bare magen. Trangt økonomisk, men det gikk greit. Studerte, det var veldig deilig å kunne gi barnet korte dager i barnehagen og lang sommer og juleferie. Siste barn 36 år. Tungt svangerskap, fødsel vanskelig. Gikk opp mye i vekt. Sleit lenge med bekkenløsning og hofter. Nattevåk enormt tungt! Første barnet som godt på natta, det gjorde ikke dette barnet. Bedre økonomi, men mer travelt med jobb og aktiviteter og flere barn. Så å få barn som ung var mye lettere fysisk og psykisk. Anonymkode: 4fff8...690 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #12 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): 25 år, uplanlagt. Jeg var ung, men ikke SÅ ung. Var ferdig med utdanning, hadde en fast jobb som var relativt godt betalt, kjøpt egen bolig, stabilt forhold. Hadde fått «rast» fra meg i studietiden. En ulempe var at jeg ikke hadde fått reist så mye som jeg ønsket, og det var mye jeg og mannen ikke hadde rukket å oppleve som par før vi ble foreldre. Og jeg ble «låst» veldig tidlig i arbeidslivet før jeg hadde klatret opp karrierestigen, prøvd meg på pendling/reisejobb osv… En STOR fordel er at jeg (i utgangspunktet hvertfall) får et langt liv med barnet mitt, får oppleve å være en frisk og rask bestemor og får mange gode år med barnebarna mine. Kanskje rekker jeg også å bli oldemor. Det er verdt mindre reising og karriere for min del ❤️ Anonymkode: e13e9...24f Kom på en ting. Barnet mitt har fire spreke besteforeldre som ikke er pensjonister enda. Som er veldig fint for oss, som har gode muligheter for avlastning. Og ikke minst for barnet, som får mange år med besteforeldrene sine. Og som får oppleve mye sammen med de. Anonymkode: e13e9...24f 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #13 Skrevet 8. april 2024 Hadde jeg fått barn når jeg var over 30 så hadde ikke barna fått den tida med besteforeldra sine og hadde ikke fått de gode minnene. To av dem ble veldig syke når de var rundt 60. Livet vårt hadde vært helt anderledes da. Anonymkode: 35bb8...ed3
Saschi Skrevet 8. april 2024 #14 Skrevet 8. april 2024 29 (nesten 30) angrer ingenting Jeg var ferdig med festing og gå på byen, som mange andre sier. Var moden, hadde ting på stell (hus, utdanning og jobb) og var i et stabilt forhold så føltes naturlig for oss og få barn sammen. ser ingen ulemper.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #15 Skrevet 8. april 2024 21 år. Var akkurat ferdig utdannet. Hadde kommet meg inn på boligmarkedet. Fordelen var vel at jeg ikke tenkte over så mye ting. Jeg tok en dag om gangen. Så ingen bekymringer. Alt gikk så fint. Vet ikke om jeg tenker på noen ulemper. Kanskje det at vi ikke fikk reist så mye før ungene kom. Men det tar vi igjen no. Og det har vi råa til. Fortsatt ung no når ungene har flyttet ut. Men jeg anbefaler ikke det til mine barn. Jeg håper dem venter ei stund. For jeg vil leve livet før jeg blir bestemor. Jeg er ikke klar for det. Lell om at det ikke et opp til meg. Anonymkode: 30a5e...c41 1
Anononyma Skrevet 8. april 2024 #16 Skrevet 8. april 2024 34 fordel: har mer tryggheten i meg selv. Følte meg trygg og sterk under fødsel OG turte å be om hjelp i barsel. Trygg jobb, økonomi, hus, bil, hund og alt vi trenger. Livserfaring. Bakdel: merker at jeg kommer litt til kort på energien nå som vi har en energisk gutt som skal utforske verden. Savner å være mer spretten og leken. Har dårlig rygg og må noen ganger kutte bl.a alle løft etc. Føles som kroppen er 80 og det er ikke alltid like kompatibelt med småbarn 😂 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #17 Skrevet 8. april 2024 21, uplanlagt. Jeg tror egentlig ikke alder har så mye å si, det er nytt uansett om du er 21, 31 eller 41 år. Vi valgte å få to barn til. Jeg har aldri savnet noe, selv om vi hadde det litt trangt økonomisk da barna var små og vi studerte. Egentlig helt greit når barna er små, vi hadde masse tid til barna med lange jule- og sommerferier, samtidig ikke noe stort behov for å reise eller bruke mye penger på klær og interiør. Nå er barna tenåringer, vi er høyt utdannede med gode lønninger. Reiser mye med barna og kan kjøpe omtrent det vi vil. Vi har mye familie rundt oss, alle relativt unge og spreke. Det eneste jeg vil si er negativt er vel at ingen av mine venninner fikk barn tidlig. Det hadde vært hyggelig om barna våre kunne vokst opp sammen og vært venner. De er i etableringsfasen nå, noen har såvidt begynt å få barn. Samtidig synes de det er helt supert med at mine kan bidra som barnevakt. Anonymkode: 5be26...599 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #18 Skrevet 8. april 2024 Noen få dager over 35. Jeg hadde ønsket meg barn lenge, og hadde alltid sett for meg å få barn tidligere. Men div omstendigheter gjorde at det ikke ble sånn. Jeg har likevel aldri følt meg gammel eller at alderen har tynget på noen måte, eller at jeg er mer sliten nå enn før. Nattevåk er slitsomt uansett. Fordelen med å få barn litt senere, i alle fall for min del, er at jeg er tryggere på meg selv og egne valg, roligere, jeg har økonomi og hus på stell, et stabilt parforhold og alt er veldig trygt og avslappet. Jeg har fått reise, feste, dyrket hobbyer, jobbet overtid og sovet lenge i helgene i så mange år at jeg følte meg veldig klar for å prioritere barn når det kom. Anonymkode: b3386...11f
katties Skrevet 8. april 2024 #19 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Var 32 (nesten 33). Fordel at jeg var ferdig med utdanning og har sikret meg karrieremessig posisjon så jeg ikke blir forbigått mens jeg er borte. God økonomi. Ferdig med festing og dating. Er trygg i meg selv som voksen og morsrollen. Alle jeg møtte i perm var fra 31 og oppover over 40-åra. Mer likesinnede enn om jeg hadde vært i barselgruppe med 25-åringer. Ulempen er vel at man eventuelt er i bedre form som yngre mor. Utover det ser jeg ingen fordeler. Anonymkode: badc4...687 Jeg var og er i bedre form som 30-åring, jeg 😆
snurk Skrevet 8. april 2024 #20 Skrevet 8. april 2024 Fikk første barn når jeg var 29 (egentlig 30, fødte bare noen uker før jeg fylte år). Fordelen var at jeg hadde rast i fra meg og var tilfreds med et rolig liv, hadde et stabilt forhold som hadde vart i flere år, kjøpt leilighet, ferdig med utdannelse og fått jobb. Er egentlig fornøyd med tidspunktet. Kan alltids si at jeg skulle ønske vi hadde fått reist mer, men egentlig så er det ikke noe jeg tenker noe særlig på nå. Synes det er minst like herlig å reise sammen med barna og få oppleve verden igjennom deres øyne 😄 Ser egentlig ikke noen ulemper. Etter andre svangerskap var jeg nesten 33 år, og endte da opp med splittede magemuskler som aldri grodde igjen og rynkete hud på magen. Vet ikke om det hadde vært annerledes om jeg hadde vært yngre og hatt mer kollagen og spenst i huden 🥲
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå