Gå til innhold

Konfrontere ansatte med negative svar på medarbeiderundersøkelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er lei misfornøyde ansatte som bruker anonym medarbeiderundersøkelse for å få ut gruff i livet sitt. Jeg har en lederstilling, og det er et problem at de ansatte stadig vekk gir uttrykk for misnøye anonymt, men ikke tar dette opp med meg eller andre i real life. Jeg gjør alt jeg kan for å forbedre de områdene de er misfornøyde med, med tiltak de selv har foreslått, men tydeligvis er det flere som bare er ute etter å lage misnøye, og gir uttrykk for dette anonymt. Selv om undersøkelsen er anonym så kategoriseres de ansatte i ulike grupper basert på forskjellige kriterier, så jeg kan ha en ca. antagelse om hvem som mener hva. Kan jeg konfrontere de? Blir det verre, eller er det en måte å komme til bunns i hva problemet egentlig er? Noen tips?

Anonymkode: 5cb4c...e8f

Kan være en grunn til at de ikke tar dette opp med deg, ansikt-til-ansikt? Vi på jobb har en "skjult hemmelighet" oss imellom at vi anser ledelsen som kapitalistiske "terrorister" som selger vekk bestemora til riktig pris, men vi jatter litt med, også driver med assymetrisk motstand på alle fronter der vi enn kan. Ledelsen river seg litt i håret og sitter og håper at vi kan få samme arbeidsforhold som i India, USA og England er sjefen er "Gud", men huff og huff , det kommer de ikke langt med her :)

Anonymkode: b4bee...174

• Hjerte 4

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

HI her. Jeg er åpen for forslag til hvordan du mener dette kan håndteres.

Vel, du kan jo håndtere dette som en god og trygg leder/sjef? Ikke konfronere ansatte med ting som skal være anonymt. Det hører du vel selv at høres helt sjukt ut.

Man kan vel heller ta et åpent møte da og si "Det virker som om løsningene vi har nå ikke fungerer så godt for dere. Hva kan vi endre på?" 

Du sier jo ikke til oss hva dette gjelder, konkret. Så vi aner ikke hva dette dreier seg om.

Men IKKE konfrontere ansatte med ting som skal være anonymt. Herregud det burde ikke trengs en forklaring engang.

Anonymkode: 5f3dc...a89

• Liker 3
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er lei misfornøyde ansatte som bruker anonym medarbeiderundersøkelse for å få ut gruff i livet sitt. Jeg har en lederstilling, og det er et problem at de ansatte stadig vekk gir uttrykk for misnøye anonymt, men ikke tar dette opp med meg eller andre i real life. Jeg gjør alt jeg kan for å forbedre de områdene de er misfornøyde med, med tiltak de selv har foreslått, men tydeligvis er det flere som bare er ute etter å lage misnøye, og gir uttrykk for dette anonymt. Selv om undersøkelsen er anonym så kategoriseres de ansatte i ulike grupper basert på forskjellige kriterier, så jeg kan ha en ca. antagelse om hvem som mener hva. Kan jeg konfrontere de? Blir det verre, eller er det en måte å komme til bunns i hva problemet egentlig er? Noen tips?

Nei du skal absolutt ikke konfrontere de. Det er en grunn til at det er en anonym undersøkelse. Om du konfronterer de så vil jeg si at du er en svært dårlig leder som ikke egnet til å være leder.  Du får heller begynne å tenke på hvorfor de ikke tør å komme til deg med det. Kan det være at du er en leder som ikke har tillit hos de ansatte? En dårlig leder kan også gjøre til at miljøet blir dårlig. Jeg begynner å lure litt på det siden du vurderer å konfrontere de med en anonym undersøkelse. 

Anonymkode: 39271...c4c

• Liker 3

Så handler dette litt om spørsmålene som stilles også da ! Husk at mange kanskje har en viss tillit til denne lederen, men de har det ikke til ledere på høyere nivå i bedriften, og tar det ut i en slik medarbeiderundersøkelse på nærmeste leder ! For de får ingen andre arenaer å kunne gjøre det på. Mistenker at det kan være tilfellet i TS sitt tilfelle, og i mange andre bedrifter som har slike undersøkelser. Personalledere er bare nivået over de ansatte, og er de som må stå lojalt med bedriften sin når ledere lenger oppe i systemet kjører sine "endringer".

AnonymBruker

Hvis ansatte synes at du ikke er en god leder og de føler seg utrygge, forteller de det deg ikke.
Ikke direkte, ikke anonymt, ikke i en gruppe.

(Alle eller mange vet at anonyme undersøkelser sjelden er helt anonyme, og at det fortsatt er en sjanse for at man på en eller annen måte kan spore hvem som har skrevet hva.)

Men de kan heller ikke si at de er fornøyde, så de nevner noe annet.

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Så de ansatte uttrykker sin misnøye anonymt. 
De ansatte kommer ikke til deg for å snakke om det.
Du er lei av misfornøyde ansatte
Og du tenker på å konfrontere misfornøyde ansatte som anonymt gir uttrykk for misnøye i en spørreundersøkelse.

Du er problemet. 

Anonymkode: 3b6ef...785

Hvis du var en god leder, ville de ansatte være fornøyde eller de ville snakke med deg om problemer.
Hvis du var en god leder, er du ikke lei av misfornøyde ansatte, da vil du at de skal ha det bra på jobben.
Og det ville ikke falle deg inn å konfrontere dem.

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

jeg gjør alt jeg kan for å forbedre de områdene de er misfornøyde med, med tiltak de selv har foreslått, 

Når jeg leser dette, tenker jeg: Hvem er lederen her? 
Du gjør det de ansatte sier? De ansatte er misfornøyde og må finne løsningen?
Jobber dere sammen?  Med hverandre?

Det er bra å involvere medarbeiderne i løsningen, men det er du som er lederen.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

men tydeligvis er det flere som bare er ute etter å lage misnøye

Hva sier dette om deg og ditt forhold til de ansatte? Er du usikker? Misliker du de ansatte?
Føler du deg maktesløs og vet ikke hva du skal gjøre?

Hvis du vil fortsette å være leder der, kan du kanskje ta et kurs eller noe for å lære mer om ledelse og hvordan man jobber godt i team. God kommunikasjon. Trygt arbeidsmiljø osv. (Det du skriver høres uprofesjonelt ut.) Deretter må du jobbe sammen med teamet for å forbedre situasjonen. Det må skapes en trygg atmosfære. Du må vise hva du har lært. Og de må lære å stole på deg igjen. Det tar tid.

Du kan også sette opp en låst postkasse (eller noe lignende) på et sted der de ansatte enkelt kan legge inn en lapp uten å bli sett. Gi de ansatte 1-2 uker. Si at de som ønsker det, kan bruke postkassen til å fortelle anonym og ærlig hva som plager dem. Uten navn eller andre detaljer. Eventuelt skrevet ut slik at håndskriften ikke er gjenkjennelig. Slik at det er også umulig for deg å vite hvem som skriver hva. Se om du får mer ærlige svar da.

Og noen spørsmål til deg TS: Trives du på denne arbeidsplassen?  Hva er du fornøyd eller misfornøyd med når det gjelder arbeidet ditt (altså ikke bare når det gjelder de ansatte)?  Eller er dette ikke riktig sted eller jobb for deg? Hva synes du, hva vil du?

Anonymkode: 3b6ef...785

• Liker 1
  • Nyttig 1

Annonse

AnonymBruker
Gentleman59 skrev (1 time siden):

Hei,
I alle mine yrkesaktive år har jeg som prinsipp alltid signert fritekstfelt til slutt i slike undersøkelser med navn, mailadresse og mobilnummer.
Har man ikke ryggrad til å ta opp ting under fullt navn bør man si opp jobben - å ikke tørre stå frem er feigt.

Dessverre er det slik at hvis du begynner å grave og bruke funnene så brukes dette mot deg som leder. Ja, jeg sier dessverre. Du ønsker å forbedre, men systemet forhindrer det. Ikke konfronter ved å grave og snakke med enkeltindivider. 
Samle alle til kaffe og noe å bite i; konfronter gruppen i plenum - spør hva av de tidligere tiltak som har vært  feil. Spør gruppen i plenum hva du og virksomheten dere arbeider i gjør feil. Sannsynlig kommer  det lite matnyttig, da er ikke sutringen i undersøkelsen noe verd. 

Som overordnet skal du huske en ting: Det er ingen plikt å ha deg som sjef, man velger selv sin sjef  - det har jeg gjort hele livet. Med suksess - også fordi jeg har valgt bort noen ledere. 

HI her. Det står respekt av din holdning om at man må tørre å ta opp ting under fullt navn. Flere skulle tenkt som deg.

Problemet i plenum er ofte at folk ikke gidder å engasjere seg, kun 1-2 stk som tør å si sine meninger. De får god respons fra meg når de kommer med feedback, så det skal ikke være noen grunn til å ikke tørre å si noe. Men jeg vil selvsagt fortsette å gjøre dette, så kanskje en dag vil det løsne.

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Dette må da være trolling, ingen er vel så blåst i hodet som TS fremstår som, på ekte??????

Anonymkode: 5f3dc...a89

Jeg har hatt nøyaktig en slik sjef, så det er dessverre mulig. Det var nøyaktig samme retorikk, jeg gjør jo ingenting galt, hvorfor gir så mange laveste score, og hvorfor sier dere ikke dette til meg direkte? 

Anonymkode: d1ed5...d47

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

HI her. Det står respekt av din holdning om at man må tørre å ta opp ting under fullt navn. Flere skulle tenkt som deg.

Problemet i plenum er ofte at folk ikke gidder å engasjere seg, kun 1-2 stk som tør å si sine meninger. De får god respons fra meg når de kommer med feedback, så det skal ikke være noen grunn til å ikke tørre å si noe. Men jeg vil selvsagt fortsette å gjøre dette, så kanskje en dag vil det løsne.

TS, hva er problemene som oppstår? Hvorfor flere runder med anonyme undersøkelser når det åpenbart ikke fungerer? Er dette kommunalt?

Anonymkode: d5eba...5b8

Er det noe jeg har lært i arbeidslivet så er det å aldri klage direkte til sjefer, men heller stryke egoet deres. Uansett om de kjører båten mot isfjellet. De aller fleste vet at det ikke lønner seg å være ærlige slik du ønsker. Det vil mest sannsynlig endre ingenting i arbeidstakernes favør. Ledelsen tar sine avgjørelser uavhengig av hva de ansatte måtte mene. Denne kulturen som du opplever nå endres ikke over natten. Det beste er å ligge lavt, smile og ikke komme på kant med noen som kan ha innflytelse på referanser og fremtidige jobber.

• Liker 4
AnonymBruker

På min arbeidsplass er det normalt at vi jobber sammen og har workshop angående det som scorer dårlig …

ville absolutt ikke konfrontert dem direkte med det

Anonymkode: caf44...23b

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

På min arbeidsplass er det normalt at vi jobber sammen og har workshop angående det som scorer dårlig …

ville absolutt ikke konfrontert dem direkte med det

Anonymkode: caf44...23b

Det har vi også hatt, merkelig nok er det alltid de ansatte som skal jobbe med det lederen er dårlig på. Vår leder kom også med sånt som TS tror er lurt, "jeg har en ganske god anelse om hvem som har svart dette" osv. Skal man komme med sånne kommentarer bør man rett og slett la være å ha medarbeiderundersøkelser. 

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det har vi også hatt, merkelig nok er det alltid de ansatte som skal jobbe med det lederen er dårlig på. Vår leder kom også med sånt som TS tror er lurt, "jeg har en ganske god anelse om hvem som har svart dette" osv. Skal man komme med sånne kommentarer bør man rett og slett la være å ha medarbeiderundersøkelser. 

Mener du at de ansatte aldri skal bidra når det kommer til hvordan ting kan bli bedre på jobb? 100% leders ansvar?

Annonse

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Mener du at de ansatte aldri skal bidra når det kommer til hvordan ting kan bli bedre på jobb? 100% leders ansvar?

Klart de ansatte kan bidra på mange ting, men når det gjelder dårlige tilbakemeldinger til en leder, er det først og fremst noe en leder må ta inn over seg. Det vil alltid være en grunn til at mange gir dårlige tilbakemeldinger, men hvis man har som utgangspunkt at man ikke har gjort noe galt kommer man ikke videre. 

AnonymBruker
Grevling skrev (49 minutter siden):

Er det noe jeg har lært i arbeidslivet så er det å aldri klage direkte til sjefer, men heller stryke egoet deres. Uansett om de kjører båten mot isfjellet. De aller fleste vet at det ikke lønner seg å være ærlige slik du ønsker. Det vil mest sannsynlig endre ingenting i arbeidstakernes favør. Ledelsen tar sine avgjørelser uavhengig av hva de ansatte måtte mene. Denne kulturen som du opplever nå endres ikke over natten. Det beste er å ligge lavt, smile og ikke komme på kant med noen som kan ha innflytelse på referanser og fremtidige jobber.

Dette er det motsatt av hva jeg har lært. Jeg har lært at man kommer lengst ved å gi ærlige og konstruktive tilbakemeldinger til ledere. Ren klaging har jeg vel ikke drevet så mye med, det er fordi jeg ikke har hatt mye å klage på. Men absolutt gitt velformulert korreks der det har vært behov for det. 

Anonymkode: b9a04...422

AnonymBruker

Til ts: er det ellers greit på arbeidsplassen, det er bare i medarbeiderundersøkelser det gis utrykk for misnøye, så hadde jeg kanskje ikke brydd meg så mye om resultatene her. Ellers er det jo viktig å legge ansvaret dit det hører hjemme - det er de ansatte som er misfornøyd som må formulere forbedringstiltak. Dere har det sikkert som på andre arbeidsplasser, at dere etter medarbeiderundersøkelser skal bli enige om forbedringstiltak. Jeg ville ikke styrt denne prosessen så mye. Kommer de ansatte ikke opp med så mye tiltak så har dere ikke mange tiltak. Og så ville jeg vært opptatt av at de må si ifra om ting er feil - du er ikke tankeleser.

Anonymkode: b9a04...422

Annonse
AnonymBruker

Ledelsen på min arbeidsplass fant ut at de skulle ha et allmøte med workshop på punkter som scoret dårlig etter en medarbeiderundersøkelse. Noen i ledergruppa var åpenbart pinlig berørt av hvordan dette foregikk der de ansatte som prøvde å si ble avvist med at det de påpekte var galt enten kunne rettferdiggjøres (nei det kunne ikke det). Indirekte at det var synd på leder for den gjorde jo de beste den kunne. Litt beskyldninger om at man kunne komme å snakke med leder eller andre ledere i stedet for at det skulle gå så langt som en dårlig medarbeiderundersøkelse (nei det kan man ikke, leder går veldig i forsvarsmodus og svarer hissig og frekt tilbake om man tar opp saker privat). Alt i alt en ledelse/ leder med ekstremt dårlig selvinnsikt der vedkommende har den tro i at den er den perfekte sjef. Dette allmøte og workshopen resulterte i en ekstremt dårlig stemning på arbeidsplassen. Lederen/ledelsen ble mindre populære enn før og folk var rett og slett rasende. 

Anonymkode: 829f5...19d

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ledelsen på min arbeidsplass fant ut at de skulle ha et allmøte med workshop på punkter som scoret dårlig etter en medarbeiderundersøkelse. Noen i ledergruppa var åpenbart pinlig berørt av hvordan dette foregikk der de ansatte som prøvde å si ble avvist med at det de påpekte var galt enten kunne rettferdiggjøres (nei det kunne ikke det). Indirekte at det var synd på leder for den gjorde jo de beste den kunne. Litt beskyldninger om at man kunne komme å snakke med leder eller andre ledere i stedet for at det skulle gå så langt som en dårlig medarbeiderundersøkelse (nei det kan man ikke, leder går veldig i forsvarsmodus og svarer hissig og frekt tilbake om man tar opp saker privat). Alt i alt en ledelse/ leder med ekstremt dårlig selvinnsikt der vedkommende har den tro i at den er den perfekte sjef. Dette allmøte og workshopen resulterte i en ekstremt dårlig stemning på arbeidsplassen. Lederen/ledelsen ble mindre populære enn før og folk var rett og slett rasende. 

Anonymkode: 829f5...19d

Hvilken type arbeidsplass er dette?

Anonymkode: d5eba...5b8

Gjest issoras
13 hours ago, AnonymBruker said:

Hva mener du egentlig med at dette må være tull? 

Når man gjentatte ganger setter fokus på resultatene og oppretter tiltak basert på hva de ansatte selv fremmer, og det går motsatt vei. Hva forslår du?

Jeg foreslår at du som leder tar tak og innser at det er DITT ansvar å sette i gang gode tiltak. De ansatte har ikke nødvendigvis kompetanse til å foreslå tiltak, så det å bare gjøre som de ansatte ber om kan virke helt mot sin hensikt. 

Og så må du jo spørre deg om det egentlig er noen utfordringer som må tas tak i, eller er dette bare et mindretalls behov for å klage? 

Ved store utfordringer er det gjerne ikke leder som bør sette i gang en workshop, men noen eksterne eller mer nøytrale. Da må du altså søke hjelp utenfra. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hva mener du egentlig med at dette må være tull? 

Når man gjentatte ganger setter fokus på resultatene og oppretter tiltak basert på hva de ansatte selv fremmer, og det går motsatt vei. Hva forslår du?

Jeg foreslår at du går inn i deg selv og spør deg selv hvorfor de ansatte kvier seg for å ta ting direkte opp med deg, og gjør det kun anonymt. Nei, du kan ikke konfrontere dem med anonym undersøkelse. Min tidligere leder forsøkte å finne ut (!) hvem som svarte hva i lignende undersøkelse. Vi fikk også beskjed om at vi "koste oss med misnøye" og var vanskelige, mens ledere var selvfølgelig uskyldige lam. Det var vi ansatte som ødela arbeidsmiljøet.

Anonymkode: 6aa31...424

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...