Gå til innhold

Hvorfor havner du i konflikt med folk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Syns det er så mange her som havner i konflikt med folk. Om det gjelder deg, havner du i konflikt med bare en person, eller flere?

Handler dette om uflaks, eller hva er det?

Jeg er over 50, har grei slekt og familie, alltid hatt greie kollegaer og venner. Ingen konflikt med voksne barn. Hatt to sett greie svigerforeldre. Så den eneste jeg vet om som jeg ikke kan fordra er min eksmann 🙃.

Nå er jeg lite glad i konflikter også da, så jeg prøver å være raus og grei. Men jeg tør å si min mening, altså. Jeg trives best i fred og fordragelighet, men kanskje det finnes folk som nesten liker at det er litt drama? Litt action, på en måte.

Så hvordan er du? Kommer du godt overens med de fleste, eller blir det lett gnisninger?

Anonymkode: 95dea...ebc

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har et psykisk syk yngre søsken som hele familien alltid har strøket med hårene.  Da jeg som voksen begynte å sette noen grenser og stille noen krav,ble det rabalder. Det er ikke før man opplever livskriser og trenger andre at man ser hvilke relasjoner er bygd på gjensidighet, og hvem som bare stiller opp i medgang.

Anonymkode: 5efeb...b4e

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er svært sjelden i konflikt, men burde nok vært det litt oftere, for faren er jo at man blir selvutslettende om man alltid prioriterer harmoni fremfor å sette folk på plass.

Anonymkode: eb533...318

• Liker 5
  • Nyttig 1
Gjest No1*No1
Skrevet

Jeg har for mange prinsipper og meninger om rett og galt. 

AnonymBruker
Skrevet

Klarer å navigere folk flest, men jeg har lige til overs for sære tullinger og folk som er genetisk ubrukelige. 

Anonymkode: fd3f0...196

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Syns det er så mange her som havner i konflikt med folk. Om det gjelder deg, havner du i konflikt med bare en person, eller flere?

Jeg er over 50, har grei slekt og familie, alltid hatt greie kollegaer og venner. Ingen konflikt med voksne barn. Hatt to sett greie svigerforeldre. Så den eneste jeg vet om som jeg ikke kan fordra er min eksmann 🙃.

Nå er jeg lite glad i konflikter også da, så jeg prøver å være raus og grei. Men jeg tør å si min mening, altså. Jeg trives best i fred og fordragelighet, men kanskje det finnes folk som nesten liker at det er litt drama? Litt action, på en måte.

Så hvordan er du? Kommer du godt overens med de fleste, eller blir det lett gnisninger?

Etter som jeg har blitt eldre finner jeg meg ikke i hva som helst. Mange tåler ikke å bli sagt ifra til, så derfor blir den tidvis litt opphetet. Drit å dra, sier jeg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
No1*No1 skrev (4 minutter siden):

Jeg har for mange prinsipper og meninger om rett og galt. 

Jeg har også mange prinsipper og meninger, og jeg gir uttrykk for dem, men kommer jo ikke i konflikt pga det. 

Anonymkode: 4e28f...5af

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har søsken som synes det er greit å plukke på familiens sorte får. Jeg er den eneste som er skilt og ikke eier egen bolig. Da blir det lett å sparke leggen til den svakeste. Min utfordring er at jeg velger mine kamper. Det er ikke alle kamper jeg gidder å ta. Derav fremstår jeg som mer moden enn de og jeg blir enda mer irriterende.

Heldigvis er den eldste av de (som nå har vært sårbar grunnet psyke) begynt å forstå mer av tankegangen min.

Anonymkode: 19897...50f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig konfliktsky, men nettopp derfor havner jeg iblant i konflikt de få gangene jeg tør å si fra om noe. For folk forventer ikke det fra meg. 

Anonymkode: fb612...576

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Svært sjelden. Det eneste er et familiemedlem etter et arveoppgjør. 
Har ikke gjort det på jobb eller liknende. 

Anonymkode: 74d8c...7d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har søsken som synes det er greit å plukke på familiens sorte får. Jeg er den eneste som er skilt og ikke eier egen bolig. Da blir det lett å sparke leggen til den svakeste. Min utfordring er at jeg velger mine kamper. Det er ikke alle kamper jeg gidder å ta. Derav fremstår jeg som mer moden enn de og jeg blir enda mer irriterende.

Heldigvis er den eldste av de (som nå har vært sårbar grunnet psyke) begynt å forstå mer av tankegangen min.

Hva slags kommentarer får du av søsken? 

Gjest No1*No1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har også mange prinsipper og meninger, og jeg gir uttrykk for dem, men kommer jo ikke i konflikt pga det. 

Anonymkode: 4e28f...5af

Mulig du ikke møter mange som går direkte mot dine prinsipper eller du er konfliktsky? Jeg har dessverre et sånt liv hvor jeg møter mange som gjør ting og lever slik at det går mot mine prinsipper. Jeg er ikke rumpekysser og jeg er ikke redd for å utrykke meg. Jeg tåler ikke dårlig oppførsel. 

AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg dessverre har en familie som hele forbanna tiden skal finne ett eller annet piss som de kan klage på. For eksempel hvis man skal koke grønnsaker til middag, så får man høre at man gjør dette på "feil" måte - og at man visstnok burde gjøre dette på en helt annen måte. Men så snart man forsøker å gjøre ting på deres måte, så får man selvfølgelig høre at det er feil også. 

Samme hvis man for eksempel skal sette på en DVD-film, og bruker knappene på DVD-spilleren for å åpne og lukke den greia hvor man skal legge inn filmen. Da får man høre at man heller burde brukt knappene på fjernkontrollen som hører med til spilleren. Men de holdt jo selv denne fjernkontrollen i hånden, og nektet å låne den bort til meg (eller trykke på knappene selv) men hvis jeg hadde fått bruke fjernkontrollen i stedet, så ville jeg garantert fått høre at dette er helt feil det også. Da burde jeg plutselig brukt knappene på selve DVD-spilleren i stedet. :sur:   

Anonymkode: cdb89...56a

AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi jeg dessverre har en familie som hele forbanna tiden skal finne ett eller annet piss som de kan klage på. For eksempel hvis man skal koke grønnsaker til middag, så får man høre at man gjør dette på "feil" måte - og at man visstnok burde gjøre dette på en helt annen måte. Men så snart man forsøker å gjøre ting på deres måte, så får man selvfølgelig høre at det er feil også. 

Samme hvis man for eksempel skal sette på en DVD-film, og bruker knappene på DVD-spilleren for å åpne og lukke den greia hvor man skal legge inn filmen. Da får man høre at man heller burde brukt knappene på fjernkontrollen som hører med til spilleren. Men de holdt jo selv denne fjernkontrollen i hånden, og nektet å låne den bort til meg (eller trykke på knappene selv) men hvis jeg hadde fått bruke fjernkontrollen i stedet, så ville jeg garantert fått høre at dette er helt feil det også. Da burde jeg plutselig brukt knappene på selve DVD-spilleren i stedet. :sur:   

Men hvorfor eskalerer dette til konflikter. Når det er så trivielle ting det handler om gjør det ingenting om man er uenige.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan komme overens med de fleste, men det spørs på relasjon. En ufirdragelkg og frekk person, som feks er innom som kunde på jobb kan jeg takle. Men dette er jo "midlertidig". Men hvis en bekjent, venn eller familie oppfører seg på samme måte, så finner jeg meg ikke i det. 

Jeg takler heller ikke folk som tror de kan bestemme over meg. Er feks en i familien som tror hun har noe å si om alt jeg gjør. Feks valg av jobb, valg av hva jeg og barna gjør i helgene, valg av ferie, valg av ditten og datten. Da gir jeg klar beskjed, og jeg bryr meg ikke om det blir en konflikt. Jeg sier bare i fra at slikt finner jeg meg ikke i, punktum! Så hvis konflikten forsetter så sitter konflikten hos denne personen.

Jeg er også en type som sier min mening. Sier ikke en mening ut av det blå, men hvis noe diskuteres og jeg er uenig, så sier  jeg det. Men har opplevd at det ikke alltid er "godkjent". Noen liker å diskutere et tema, men kun hvis alle er enige. Men da blir det jo ingen diskusjon og bare snakke forbi hverandre. Det er ikke slik jeg prøver å krangle, jeg sier bare enkelt og greit på en helt normal måte at "akkurat der er jeg uenig, jeg mener slik / det har jeg hørt ikke stemmer fordi *begrunnelse* og evt kilder".

Anonymkode: c23a7...543

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hva slags kommentarer får du av søsken? 

Jeg kan liste opp noen:

- Nedlatende holdninger som om de mener at jeg ikke er verdt noe som helst.

- Rotter seg sammen med ekskona og leter etter grunner til at jeg er en dårlig far. (har eneomsorg, rettsbestemt).

- To grunnløse bekymringsmeldinger til barneverntjenesten der det mest alvorlige var at jeg lot barnet slippe å spise en del av et kakestykke det ikke ville ha.

- Utestengelse i form av å aldri invitere i familieselskap og avviser selv invitasjoner ved å ikke svare.

- Da jeg har fått litt økonomisk bistand ved et tilfelle går de ut i fra at jeg kommer til å stikke av med all arven. De tenker ikke på at de begge har fått minst like mye hjelp.

Jeg fatter ikke hva jeg har jeg har gjort galt annet enn å ha tatt barnet mitt ut av skadelige omgivelser.

De har herjet sånn på med dette at jeg har oppsøkt psykolog for å finne ut om det er jeg som er blitt sprø.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Du bruker ikke feil litermål også vel? Eller nyser uten å gå ut av huset først? 😆

Beklager, men her beskriver du eks-kona mi 😓

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er leder og kommer dessverre ofte i konflikt på jobb. Jeg liker ikke konflikter men det er ofte vanskelig å unngå på jobb.
Har f. eks. for tiden en konflikt med en ansatt som ble overflyttet fra en annen avdeling, som stadig kommer for sent og som ikke gjør oppgavene sine korrekt, og som blir sur når han får rettledning. Fra mitt ståsted er dette en unødvendig konflikt, og hvis bare den ansatte valgte å lytte til tilbakemeldingene i stedet for å gå til angrep på kolleger så hadde det ikke blitt noen konflikt. 

Anonymkode: 7a09b...75f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg kommer ofte i konflikt, men jeg vet ikke om det bare er noe jeg tror siden jeg har veldig lav selvtillit og har blitt fortalt at jeg er en vanskelig person stort sett hele livet. 

Problemet med beskrivelsen er at de som kom med beskrivelsen er mobbere, overgripere og voldsmenn. Jeg vet ikke hva som er sant. 

Anonymkode: 0ce89...c26

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.4.2024 den 19.08):

Har lite konflikt rundt meg, merker jeg antydninger til drama så lister jeg meg litt unna. 

Anonymkode: efc52...6d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...