Surriball Skrevet 8. april 2024 #1 Skrevet 8. april 2024 Noen som har stått overfor dette valget? Hva valgte du, hvorfor valgte du det du gjorde og hva ville du valgt om du fikk velge på nytt? 😊 Fortell gjerne hvilket sykehus du fødte på også.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #2 Skrevet 8. april 2024 Vet at UiS er spesialister på setefødsel, og at det ikke trenger å være så avvikende fra vanlig fødsel. Så det hadde jeg valgt, uavhengig av sykehus sålenge det er ett større ett. Har bare hatt en vanlig fødsel som endte i hastekeisersnitt, og det var så jævlig i tiden etterpå at jeg har ikke ord. Å komme seg etter ks kan ikke beskriver, ønsker aldri å måtte gjøre det igjen. Så mye at jeg vurderer om jeg skal droppe flere barn... Anonymkode: 58834...902 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #3 Skrevet 8. april 2024 Fødte på Kalnes. Valgte vaginal setefødsel med førstemann. Ble godt informert og følte at ingen presset meg til det ene eller andre. Ble tett fulgt opp frem til fødsel. Andremann lå i sete til 36+0, var veldig klar for vaginal setefødsel nr 2. Samme sykehus. Anonymkode: 7f7f4...522
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #4 Skrevet 8. april 2024 Ullevål rundt årtusenskiftet. Valgte keisersnitt fordi jeg visste at en ikke ubetydelig andel av setefødsler endte i hastekeisersnitt på den tiden. Jeg var i fin form etterpå, hadde ikke særlig vondt, og ville valgt det samme igjen. Anonymkode: 5f888...834 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #5 Skrevet 8. april 2024 Setefødsel, ble oppdaget når jeg var i aktiv fødsel. Hadde født vaginalt igjen. Fødselen blir mer medisinsk for det er en lege som tar i mot og min lege kunne kun ta imot når jeg lå. Smertemessig skal det ikke være stor forskjell har jeg hørt 😊 I etterpåklokskap ville jeg ha undersøkt om epidural virkelig var nødvendig. Likte bedre fødsel nr 2 hvor jeg fikk mulighet til å gå rundt i rommet, hadde ingen smertelindring den gangen. Yogaball anbefales å bruke under riene og hypnobirthing teknikk😃 Anonymkode: 02f52...76d
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #6 Skrevet 8. april 2024 Valgte keisersnitt. Jeg har en annen tilstand som også øker sannsynligheten for at det blir hastekeisersnitt, så da føltes det tryggest å velge det. Var i grunnen det legen anbefalte også, men som de sa - "vi skal ikke nekte deg å føde vaginalt hvis du helst vil det". Hadde jeg hatt bare seteleie eller bare den andre tilstanden jeg har, hadde jeg nok gått for vaginal fødsel. Selv om jeg kom meg raskt etter keisersnittet, og planlagt keisersnitt var en rolig og fin opplevelse. Men det er jo en ganske heftig operasjon, og det kan være ganske jævlig etterpå med smerter samtidig som hormonene raser i kroppen, man blør fra tissen, man prøver å få til amming og har et nytt liv å ta seg av. Kan være digg å ikke ha et svært arr i magen i tillegg. Jeg var forresten på Rikshospitalet. Anonymkode: 266b7...520
Petra200 Skrevet 8. april 2024 #7 Skrevet 8. april 2024 Hadde valgt vaginal setefødsel igjen om igjen og om igjen fremfor ks ….
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #8 Skrevet 8. april 2024 31 minutter siden, AnonymBruker said: Valgte keisersnitt. Jeg har en annen tilstand som også øker sannsynligheten for at det blir hastekeisersnitt, så da føltes det tryggest å velge det. Var i grunnen det legen anbefalte også, men som de sa - "vi skal ikke nekte deg å føde vaginalt hvis du helst vil det". Hadde jeg hatt bare seteleie eller bare den andre tilstanden jeg har, hadde jeg nok gått for vaginal fødsel. Selv om jeg kom meg raskt etter keisersnittet, og planlagt keisersnitt var en rolig og fin opplevelse. Men det er jo en ganske heftig operasjon, og det kan være ganske jævlig etterpå med smerter samtidig som hormonene raser i kroppen, man blør fra tissen, man prøver å få til amming og har et nytt liv å ta seg av. Kan være digg å ikke ha et svært arr i magen i tillegg. Jeg var forresten på Rikshospitalet. Anonymkode: 266b7...520 Fornøyd med Riksen? Anonymkode: 24527...e6e
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #9 Skrevet 8. april 2024 Petra200 skrev (31 minutter siden): Hadde valgt vaginal setefødsel igjen om igjen og om igjen fremfor ks …. Har du prøvd begge deler? Anonymkode: 0ec75...ca6
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #10 Skrevet 8. april 2024 Seteleie ble oppdaget i fødsel, så slapp å ta valget da pressriene allerede var der og de anslo at jeg hadde plass i bekkenet. Det hadde jeg. Etter mine to fødsler, et seteleie og et hodeleie vil jeg si at setefødselen var finest og minst smertefull, men det påvirkes så klart av at hodeleiet var en styrtfødsel av en baby på nær 5 kg, så det var jo en heftig greie det også 😂 Men jeg var overhode ikke bekymret for å føde i seteleie igjen (i alle fall ikke før de anslo vekt til godt over 4 kg fire uker før termin). Flaks tjukkasen hadde bedre retningssans 😂❤️ Anonymkode: b6435...bc6
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #11 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vet at UiS er spesialister på setefødsel, og at det ikke trenger å være så avvikende fra vanlig fødsel. Så det hadde jeg valgt, uavhengig av sykehus sålenge det er ett større ett. Har bare hatt en vanlig fødsel som endte i hastekeisersnitt, og det var så jævlig i tiden etterpå at jeg har ikke ord. Å komme seg etter ks kan ikke beskriver, ønsker aldri å måtte gjøre det igjen. Så mye at jeg vurderer om jeg skal droppe flere barn... Anonymkode: 58834...902 Håper de har gått bort fra snuing på utsiden av magen hvertfall. Babyen min var nær ved å dø etter at de utførte dette på SUS. Anonymkode: a1595...7f0
Petra200 Skrevet 8. april 2024 #12 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Har du prøvd begge deler? Anonymkode: 0ec75...ca6 Setefødsel, ja. Ikke ks selv, men jobber med det i det daglige.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #13 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fornøyd med Riksen? Anonymkode: 24527...e6e Ja, for så vidt. Det var veldig travelt på barsel da jeg fødte, og siden det gikk bra med både meg, baby og amming ble jeg litt glemt, også når jeg gjentatte ganger ba om ting (f.eks. hoppet de over meg på en morgenrunde og da ble klokka seks på ettermiddagen før de fikk sjekket blodtrykk og gitt blodfortynnende, noe som er viktig å gjøre etter keisersnitt). Men har ikke noe å sammenligne med, så det var vel helt greit. Sikkert like personavhengig der som andre steder. Det var et par jordmødre og barnepleiere der som var HELT fantastiske! Anonymkode: 266b7...520
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #14 Skrevet 8. april 2024 Jeg valgte setefødsel på Bærum sykehus. Var livredd det måtte bli ks og evig takknemlig for at jeg fikk føde vaginalt. Var min andre og mest sannsynlig siste fødsel. Veldig positivt overrasket over hvor mye mindre vond enn setefødsel var enn hva jeg trodde på forhånd. Bare litt stress mtp risikoen for ks underveis osv. Anonymkode: 67f83...d4e
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #15 Skrevet 8. april 2024 Jeg valgte setefødsel på Bærum sykehus. Var livredd det måtte bli ks og evig takknemlig for at jeg fikk føde vaginalt. Var min andre og mest sannsynlig siste fødsel. Veldig positivt overrasket over hvor mye mindre vond enn setefødsel var enn hva jeg trodde på forhånd. Bare litt stress mtp risikoen for ks underveis osv. Anonymkode: 67f83...d4e
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #17 Skrevet 8. april 2024 Jeg var i utgangspunktet redd for at fødsel skulle ende i hastekeisersnitt, og da babyen ikke snudde seg bestemte vi oss for et planlagt keisersnitt. Angrer ikke på at det ble sånn under omstendighetene, men har følt på at ingenting ble som jeg hadde sett for meg (fikk ikke til ammingen heller, bestemte etterhvert at det var bedre for restitusjonen min å ha mett baby). Jeg er litt betenkt rundt å få nummer to fordi jeg er redd for å igjen ende opp i en lignende situasjon. Anonymkode: 87138...854
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #18 Skrevet 8. april 2024 Det er mye større fare for komplikasjoner ved hastekeiser enn planlagt ks. Så med tanke på at 30% av alle setefødsler ender med hastesnitt eller katastrofesnitt så var valget enkelt for meg som hadde begge barna mine i seteleie. Selv om jeg måtte igjennom langvarig press på å føde i seteleie (begge gangene). Hadde bare gode erfarnge red mine planlagte KS. Lite smerter etter dag 2 og kunne dea hjem dag 3. Gikk lange turer med baby ute fra dag 4-5. Anonymkode: b0b4e...e6d 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #19 Skrevet 9. april 2024 Jeg fikk aldri valget, da det ble oppdaget at mini lå feil vei mens jeg var i aktiv fødsel med full åpning. Jeg hadde en fødsel som var et levende helvete, ble satt igang grunnet vannavgang og kroppen min reagerte voldsomt på igangsettingspilla. Kraftige rier uten pauser, og selv om jeg bad om epidural tidlig rakk jeg ikke få den. Men jeg hadde absolutt født setefødsel vaginalt igjen! Ungen var i storform og jeg kom meg overraskende raskt etter fødsel, ble klippet og revnet men det grodde greit. Skulle det bli setefødsel igjen skal jeg ha epidural klar (selv om ikke det er noen 100% garanti for at det fungerer). Keisersnitt tror jeg er heftig for kroppen 🥴 Anonymkode: d1e91...052
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #20 Skrevet 9. april 2024 Jeg hadde nok valgt KS. Babyen lå i seteleie, og jeg fikk KS. Null problem med å komme seg etter ks. Tar bare noen få uker så føler man seg nesten som normal. Får jeg mulighet til å ta ks igjen så gjør jeg det glatt. Anonymkode: bc2a5...2c8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå