AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #1 Skrevet 8. april 2024 Jeg vurderer å flytte til et annet nordisk land i noen år (vet ikke om det blir 2-3 år eller 20). Jeg er 50% fra dette landet, men har bodd der kun som barn. Dette er et ønske jeg har hatt lenge, men jeg vet ikke om det er lurt? Hvordan vil det bli med flytting fra Norge? Jeg har bodd i Norge i over 30 år (er også født i Norge), og har jobbet kun i Norge. Er det noen ting jeg må passe på, eller tenke ekstra over? Tenker da også på når jeg flytter tilbake til Norge (vil tro at jeg flytter tilbake på et tidspunkt). Anonymkode: b6360...d73
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #2 Skrevet 8. april 2024 Du mister medlemskap i folketrygden. Noen sier at det bare er å betale for frivillig medlemskap, men det skal visst ikke være så enkelt. Hvis du blir syk og vil flytte tilbake til Norge, så vil du få fratrekk i ev uføretrygd på de årene du har bodd i utlandet. Du må også ha bodd 5 år i Norge før du blir syk for å fylle kravene for uføretrygd. Du får kun akutt helsehjelp og stiller ikke på lik linje som nordmenn med medlemskaps i folketrygden. Anonymkode: f24c9...7a9
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #3 Skrevet 8. april 2024 https://fontene.no/nyheter/trine-dro-hjem-til-norge-da-hun-fikk-kreft-da-oppdaget-hun-tabben-hun-hadde-gjort-6.47.934714.7612bebd70 Anonymkode: f24c9...7a9
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #4 Skrevet 8. april 2024 Du finner mye info her: https://www.norden.org/no/info-norden Anonymkode: b039e...7f2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #5 Skrevet 8. april 2024 Takk for svar og linker, jeg skal undersøke mer. Jeg er statsborger i begge land, og vil jo tro at jeg har rettigheter i det andre landet dersom det skulle skje noe med min helse (skal undersøke dette). Jeg er i slutten av 30-årene og frisk per nå. Men jeg ønsker jo ikke å kutte alle bånd til Norge. Det er Norge som er mitt hjemland, men samtidig har jeg et sterkt ønske om å bli bedre kjent med mitt andre land og min familie der Anonymkode: b6360...d73
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå