Gå til innhold

Hvorfor kan dere ikke drikke vann under Ramadan?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

æ

👆

Jeg har også erfaring fra flere kulturer. Har fått klem fra en mannlig (gift) muslimsk venn, håndtrykk fra asiatisk bekjent, osv.

Det som kan binde oss tettere sammen er respekt og kunnskap. Mennesker fra andre land og kulturer er ganske informerte om hva som er kutyme i vestlig kultur. Vi fra vestlig kultur er ofte mindre våkne med mindre vi har en spesiell interesse for interkulturell kommunikasjon.

"Koranen eller hadith sier dette" - hva mener du med det? Og kan du komme med linker?

Anonymkode: c1ee3...0ec

Hva er lovlig/ulovlig når man omgås kvinner? - Mu'asharah - Samfunn - Glemt kunnskap - Islamweb.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

JaVel skrev (5 timer siden):

Du kan for eksempel søke opp bryllupet til kronprins Hussein av Jordan.

Der ser du muslimske menn og kvinner klemme hverandre, og vestlige gjester. Blant annet mellom William av England, og den nye kronprinsessen av Jordan, i mottakelsen. 

Anonymkode: 09d7a...a3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.4.2024 den 18.23):

Hvis en kvinne har mensen så kan hun ikke faste. For da er hun "uren". Men hun må ta igjen fasten når hun er ferdig med mensen selvfølgelig. Jeg tenker det må da være mange fruktbare kvinner som hele tiden ligger på etterskudd i hver faste. Koselig.  Finnes ingen mer kvinnediskriminerende religion. Alt er designet for mannen. 

Det er jo derfor muslimske menn ikke tar kvinner i hånden heller. Hun kan potensielt være "uren" og da må han jo vaske seg herfra til helvete.

Anonymkode: 8a15e...c87

Hvis man blør så avbrytes faste. Gjelder også menn.  Kvinner mister mye jern , og trenger næring.

Kvinner ser på dette som fordel at de slipper unna med tre uker på rad faste.

Jeg er kvinne og jeg føler mennene blir undertrykt. 

Endret av Akryl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JaVel skrev (På 9.4.2024 den 15.16):

Hjelper ikke hva du skriver,  å hilse på det motsatte kjønn er forbudt. Også det å se på det motsatte kjønn så sier koranen, at man ikke kan se på det motsatte kjønn hvis man går forbi en ukjent kvinne Koaranen eller hadith sier dette. Det er ikke det at alle muslimer gjør det koranen sier. 

Feil, jeg er muslim, og det er lov å håndhilse hvis vi bor blant ikke-muslimer der det er vanlig å håndhilse.  Dette har også Europas fatwa råd kommet frem til.  De tolker islam i Europa .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger en del muslimer på sosiale medier, og må si jeg ble ganske overrasket over hvor mye de eter til Iftar... Altså når fasten brytes etter solnedgang. Det er jo full middag med masse tilbehør, pluss mer. Å tørste på dagen, og stappe seg mett på kvelden eller morgenen er vel egentlig ikke så sundt?

Anonymkode: 68726...aab

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.4.2024 den 19.34):

Enig, hvis du velger å feire Ramadan, så hold kjeft og slutt å plage alle andre hvis det er så fælt. Det er ingen som tvinger deg til å gjøre det.

Anonymkode: eb7e2...64d

Det er vel som når vi Nordmenn klager over alt julestresset..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 8.4.2024 den 18.50):

Dette vil jeg gjerne se sitater på. Jeg har opplevd å få en oppriktig klem av en muslimsk mannlig venn, og han var nada interessert i om jeg hadde mensen eller ikke.

Det finnes ulike skoler innen islam, på samme måte som kristendom varierer fra Jehovas vitner til "personlig kristen". Og selv om koranen ikke endrer seg, så gjør vitenskapen det.

Så selv om du hadde vært musli, så hadde det blitt feil å uttale seg så firkantet.

Anonymkode: c1ee3...0ec

Jeg hadde en mannlig kollega som er muslim, og han delte ut klemmer og håndhilste på kvinner uten problemer. Han sendte ungene sine i bursdager og med skolen i kirka før jul også. Han er troende muslim, men mener det er viktig å tilpasse seg det samfunnet man lever i. En muslim er ikke en annen muslim mer lik enn en kristen er lik en annen kristen. Er min erfaring. 

Ellers bør folk få praktisere troen sin akkurat slik de vil, så lenge de ikke plager andre eller misjonerer. Det plager virkelig ikke meg om muslimer faster. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akryl skrev (2 timer siden):

Hvis man blør så avbrytes faste. Gjelder også menn.  Kvinner mister mye jern , og trenger næring.

Kvinner ser på dette som fordel at de slipper unna med tre uker på rad faste.

Jeg er kvinne og jeg føler mennene blir undertrykt. 

Ja jeg vet jo det, har jo prøvd å forklare en annen her inne akkurat det. Men da kan du også si hvorfor fasten brytes ved mensen.

Og også bekrefte at fasten som avbrytes skal tas igjen når man er ferdig med mensen. Sikkert en fordel å slippe en mnd sammenhengende faste, ser den.

Men det vil jo si at kvinner i fruktbar alder aldri er "rene" nok til å gjennomføre en hel ramadan. 

Hvorfor føler du menn blir undertrykt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Ja jeg vet jo det, har jo prøvd å forklare en annen her inne akkurat det. Men da kan du også si hvorfor fasten brytes ved mensen.

Og også bekrefte at fasten som avbrytes skal tas igjen når man er ferdig med mensen. Sikkert en fordel å slippe en mnd sammenhengende faste, ser den.

Men det vil jo si at kvinner i fruktbar alder aldri er "rene" nok til å gjennomføre en hel ramadan. 

Husk at kvinner i seg selv ikke blir urene, men all utflod og væske medfører man ikke kan faste. Kvinner er heldige fordi de får pause etter tre uker, mens mennene må fullføre 4 uker.

Alle muslimske kvinner ser på det som fordel. Spesielt når det er faste om sommeren i Norge.  Da kan vi ta igjen en uke om vinteren når der er svært korte dager.

Ingen har rett til å synes synd på oss på feil grunnlag.

At the same time, all forms of genital bodily fluids for both men and women are deemed impure, according to Islamic jurisprudence. For this reason, ejaculating (for both men and women) and menstruating can break a person's fast.

Endret av Akryl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

It is only urine, the blood … etc., that are impure, not us. So when we have these impurities on our bodies we have to keep away from the things that Allah ordered us to keep away from – such as praying and fasting – till we are free from these impurities.

It is like when you don’t eat till you wash the dirt on your hands. This does not mean any humiliation – that you have turned into “dirt” yourself.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akryl skrev (12 timer siden):

Husk at kvinner i seg selv ikke blir urene, men all utflod og væske medfører man ikke kan faste. Kvinner er heldige fordi de får pause etter tre uker, mens mennene må fullføre 4 uker.

Alle muslimske kvinner ser på det som fordel. Spesielt når det er faste om sommeren i Norge.  Da kan vi ta igjen en uke om vinteren når der er svært korte dager.

Ingen har rett til å synes synd på oss på feil grunnlag.

At the same time, all forms of genital bodily fluids for both men and women are deemed impure, according to Islamic jurisprudence. For this reason, ejaculating (for both men and women) and menstruating can break a person's fast.

Så hvis en muslimsk kvinne får mensen når fasten begynner så kan hun nesten ikke faste under ramadan? Hun får jo eggløsning en uke og to etter mensen som i mange tilfeller medfører utflod. Og når vet hun når utflod stopper egentlig? Kan jo være forskjellig fra gang til gang og individuelt.

Må det gå så og så mange dager uten for å være sikker? Er jo ganske interessant dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det faste å spise seg stapp mett rett før fastingen?

Anonymkode: 9963f...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lurven

Det verste er å høre folk klage når de må faste.

Hvis det er vondt,  bit det i deg eller dropp fasting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mann er muslim og har fastet under Ramadan. Han har ikke klaget et pip på hverken sult eller tørst. Han har hatt litt høyere innetemperatur eneste. Å klage på at ANDRE drikker er ikke greit. 

Det er ikke et krav å faste. Om man ikke klarer å fungere nogenlunde normalt, la være. For å sitere min mann: Det er mye viktigere å være en god kollega, far, partner osv. Enn å faste.

Anonymkode: c126b...772

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (På 9.4.2024 den 11.40):

Det er vel ganske få kristne som følger dette med faste idag. Er langt flere muslimer som følger fasten under ramadan, men det å følge fasten er jo en av de viktigste tingene man gjør som muslim. Går på lik linje som å be 5 ganger om dagen vendt mot Mekka.

Stemmer, i Norge ønsket myndighetene at folk droppet fasten etter 2, verdenskrig. Underernæring og rasjoneringskuponger på mat gjorde at man ble anbefalt og utsette faste til man var normalvektig igjen. Så man fortsatte og spise fastelavnsboller, men dropper fasten. Jeg synes det er rart og kalle seg kristen, og å feste under fasten, så har litt mer respekt for muslimer generelt her. Jeg er ikke religiøs , men faste og ettertanke er sunt for kropp og sjel , i disse fråtsetider mer enn noen gang. 

Anonymkode: b3771...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.4.2024 den 10.58):

Er det faste å spise seg stapp mett rett før fastingen?

Anonymkode: 9963f...19b

Ja.

Anonymkode: b3771...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 4/10/2024 at 7:53 PM, Akryl said:

Feil, jeg er muslim, og det er lov å håndhilse hvis vi bor blant ikke-muslimer der det er vanlig å håndhilse.  Dette har også Europas fatwa råd kommet frem til.  De tolker islam i Europa .

Hvordan skal man tolke dette da?

https://www.nrk.no/norge/moskeen_-_-vi-beklager-til-kronprinsen-1.14675236

Anonymkode: de17a...cd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvordan skal man tolke dette da?

https://www.nrk.no/norge/moskeen_-_-vi-beklager-til-kronprinsen-1.14675236

Anonymkode: de17a...cd8

Det er jo enkelte mennesker som ikke velger å håndhilse.  95 prosent håndhilser motsatt kjønn.

https://www.nrk.no/norge/imamer-med-klar-beskjed_-handhilsing-er-tillatt-i-islam-1.14206082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...