tussi84 Skrevet 9. april #21 Del Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De fleste kristne mennesker i verden er katolikker. I tillegg har du alle de ortodokse.. så jo, fasten er absolutt fortsatt en greie Anonymkode: 2a295...812 All like vel anderledes enn islam. For I både katolikker og ortodokse kirker så får man lov til å spise og drikke. Derimot så er det visse ting man skal unngå å spise og drikke mens fasten pågår. Tror fortsatt ikke at det er så mange som praktiserer denne fasten selv om de er katolikker eller ortodokse. I islam Derimot så kan man ikke drikke eller spise noe som helst så lenge solen er oppe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #22 Del Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vet hva den fasten er, men ikke enig i at det nødvendigvis innebærer å faste fra alkohol . Anonymkode: 2a295...812 Offisielt sett fra den norske kirke og andre protestantiske menigheter sin versjon så går all mat og drikke i det man skal faste fra. Vin er uansett en del av nattverden som flere har så det er jo utelatt sånn sett. Faste i disse dager er forskjellig fra mennesker til mennesker, selvfølgelig. Det er ikke alle som inkluderer mat og drikke i det de faster fra. Så er ingen fast regel på det uansett. Anonymkode: c3f27...a64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #23 Del Skrevet 9. april Det har lite for seg å forsøke å rasjonalisere noe som har med religion å gjøre. Å være religiøs er som å bo med en psykopat som gjør alt for å kontrollere deg. Da gjør man idiotiske ting helt uten mål og mening, og manipulerer barn inn i samme kontrollerende mønster. Fullstendig umoralsk og empatiløst. Anonymkode: 096cb...542 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #24 Del Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det har lite for seg å forsøke å rasjonalisere noe som har med religion å gjøre. Å være religiøs er som å bo med en psykopat som gjør alt for å kontrollere deg. Da gjør man idiotiske ting helt uten mål og mening, og manipulerer barn inn i samme kontrollerende mønster. Fullstendig umoralsk og empatiløst. Anonymkode: 096cb...542 Går fint an å være religiøs uten å være "psykopat" eller "gal" fordet. Går fint an å ha et forhold til Gud uten at man ikke og kan leve som andre. Regler i kristendommen for eks er for å hjelpe, ikke for å være slemme mot deg. Du skal ikke lyve, du skal ikke stjele, osv er jo og ting vi følger i hverdagen ellers får det konsekvenser. Anonymkode: 8a45a...9bc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #25 Del Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (17 timer siden): Grunnen er at man er "uren" og da skal man ikke faste. Google it og ikke bare anta eller finn på grunnen til det. Har ingenting med at kvinnen skal ta hensyn til seg selv. Hun må også ta igjen fasten hun har gått glipp av. Sånn er det, så får du like det eller ikke. Anonymkode: 8a15e...c87 Jeg har lært det av en nær kollega/venn, kvinne på min alder. Jeg tar hennes forklaring over et tilfeldig google søk når som helst - denne tråden er jo i seg selv en illustrasjon på rasisme og fordommer som får spre seg fritt på nett. Anonymkode: 09d7a...a3f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #26 Del Skrevet 9. april JaVel skrev (3 timer siden): Hverken menn eller kvinner skal hilse med håndtrykk på noen som ikke er del av familien. Menn skal ikke hilse/ se på en kvinne så lenge kvinnen er ukjent. Tull. Er dere i det hele tatt i miljøer der det er personer med et muslimsk livssyn? På min arbeidsplass i Oslo er det mange. Dette er finans og kunderettet. Mange møter mellom mennesker. Muslimer, kvinner som menn, handhilser akkurat som alle andre. Slik kulturen er her. Når gode, mannlige kollegaer slutter, så får jeg en klem. Jeg har også sett flere møte kulturen med tre kyss mot kinnet når vi har besøk fra Sør-Europa. Er vi på jobbreise sammen tar vi en felles middag på kvelden. Når jeg er på jobbreise til Dubai, derimot, er det en annen kultur for berøring, og det å være alene med det motsatte kjønn. Tilsvarende møter jeg en helt annen kultur i for eksempel Bangkok, der jeg blant annet må huske å presentere meg med å holde visittkortet med begge hender, og bukke kort - men det blir igjen ofte gjengjeldt med et handtrykk, da de vet det er min kultur. Anonymkode: 09d7a...a3f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #27 Del Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hvorfor i alle dager føler du for å lyve om dette? Jeg har jobbet med muslimer, og har muslimske venner. Ingen klager over noe med fasten, heller ikke vann. Da kan de like så godt drikke. For fasten handler om å være sterk gjennom dette, bevise sin tro, virkelig kjenne følelsen av selvbeherskelse og tålmodighet. En del av det er å stå veldig stødig i det, og generelt være en bedre person gjennom Ramadan. Pusse tenner, bruke munnskyllevann, det kan du gjøre når som helst. Den som lager mat kan til og med smake på maten, for å sikre at den er god for de som skal spise, så lenge de spytter ut, så renser munnen. Så HI er bare tull. Anonymkode: 09d7a...a3f Sånn er det ikke, du pusser tenner før fasten starter, resten av dagen får du ikke gjøre det nei og heller ikke smake på maten. Anonymkode: 4c589...ec2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #28 Del Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tull. Er dere i det hele tatt i miljøer der det er personer med et muslimsk livssyn? På min arbeidsplass i Oslo er det mange. Dette er finans og kunderettet. Mange møter mellom mennesker. Muslimer, kvinner som menn, handhilser akkurat som alle andre. Slik kulturen er her. Når gode, mannlige kollegaer slutter, så får jeg en klem. Jeg har også sett flere møte kulturen med tre kyss mot kinnet når vi har besøk fra Sør-Europa. Er vi på jobbreise sammen tar vi en felles middag på kvelden. Når jeg er på jobbreise til Dubai, derimot, er det en annen kultur for berøring, og det å være alene med det motsatte kjønn. Tilsvarende møter jeg en helt annen kultur i for eksempel Bangkok, der jeg blant annet må huske å presentere meg med å holde visittkortet med begge hender, og bukke kort - men det blir igjen ofte gjengjeldt med et handtrykk, da de vet det er min kultur. Anonymkode: 09d7a...a3f Akkurat, det finnes flere typer muslimer. Anonymkode: 4c589...ec2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #29 Del Skrevet 9. april FruKine skrev (1 minutt siden): Burde være oppsigelsesgrunn egentlig, da det sier seg selv hvor uproduktivt dette er. Det er ingenting logisk med noe som helst i Islam eller annen overtro. Derfor kan de ikke drikke vann, det er ikke noe mer enn det. Forøvrig spiser de og slafser i seg så lenge det ikke er dagslys, så det er ingen faste. 🫣🫣 Anonymkode: 4c589...ec2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #30 Del Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sånn er det ikke, du pusser tenner før fasten starter, resten av dagen får du ikke gjøre det nei og heller ikke smake på maten. Anonymkode: 4c589...ec2 Det stemmer ikke blant de jeg kjenner. Og har også rotet meg ned i et ramadan-løp på tiktok siste uka, for å bli mer opplyst. Mange der som beskriver dette med smaking - at det er en nødvendighet for å forberede iftar - et veldig viktig måltid som består av mange retter som må smaksjusteres. Maten spyttes ut, og munnen må også renses. Anonymkode: 09d7a...a3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #31 Del Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (22 timer siden): Allah ser alt Anonymkode: db64b...c9c Jaggu gjør han. Anonymkode: 83d14...2a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JaVel Skrevet 9. april #32 Del Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tull. Er dere i det hele tatt i miljøer der det er personer med et muslimsk livssyn? På min arbeidsplass i Oslo er det mange. Dette er finans og kunderettet. Mange møter mellom mennesker. Muslimer, kvinner som menn, handhilser akkurat som alle andre. Slik kulturen er her. Når gode, mannlige kollegaer slutter, så får jeg en klem. Jeg har også sett flere møte kulturen med tre kyss mot kinnet når vi har besøk fra Sør-Europa. Er vi på jobbreise sammen tar vi en felles middag på kvelden. Når jeg er på jobbreise til Dubai, derimot, er det en annen kultur for berøring, og det å være alene med det motsatte kjønn. Tilsvarende møter jeg en helt annen kultur i for eksempel Bangkok, der jeg blant annet må huske å presentere meg med å holde visittkortet med begge hender, og bukke kort - men det blir igjen ofte gjengjeldt med et handtrykk, da de vet det er min kultur. Anonymkode: 09d7a...a3f Hjelper ikke hva du skriver, å hilse på det motsatte kjønn er forbudt. Også det å se på det motsatte kjønn så sier koranen, at man ikke kan se på det motsatte kjønn hvis man går forbi en ukjent kvinne Koaranen eller hadith sier dette. Det er ikke det at alle muslimer gjør det koranen sier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 9. april #33 Del Skrevet 9. april Sånn er det når man holder fast ved 1400 år gamle tradisjoner basert på overtro. Det er egentlig helt uproblematisk om du er religiøs og tror på noe større, men når det gir seg absurde utslag i den virkelige verden, der vi faktisk lever, så blir det tøvete. Mange muslimer er jo også veldig glade i å bruke krenka kortet, så når du påpeker hvor idiotisk det er å gå uten mat og vann en hel dag, så kommer beskyldningene om rasisme og fordommer veldig fort. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #34 Del Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har lært det av en nær kollega/venn, kvinne på min alder. Jeg tar hennes forklaring over et tilfeldig google søk når som helst - denne tråden er jo i seg selv en illustrasjon på rasisme og fordommer som får spre seg fritt på nett. Anonymkode: 09d7a...a3f Ja, da kan jeg si at hun lyver for deg eller så snakker ikke du sant. Du finner ut av det hvis du gidder å tilegne deg kunnskapen. Du kan også lære andre ting som avbryter fasten. Det har da ingenting med rasisme og fremmedhat å fortelle sannheten. Det rare er at du bare godtar det som høres best ut. For det skal jo høres ut som muslimske kvinner som har mensen under fasten er fritatt fasten fordi det å ha mensen blir for tungt. Det er ikke sannheten. Sannheten er at hun er uren for Allah og dermed må bryte fasten og ta den igjen når hun er ferdig med mensen. Hun skal heller ikke ta p-piller for å "hoppe over" mensen. Så faktisk må de fleste muslimske kvinner i fruktbar alder avbryte fasten på et tidspunkt. Så sånn er det, men det ble visst litt for vanskelig for deg å godta. Utrolig arrogant av deg. Du kan lett finne svaret på dette på norske islamske nettsider. Anonymkode: 8a15e...c87 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #35 Del Skrevet 9. april Under ramadan faster muslimer,og det betyr at de hverken spiser ,drikker eller røyker mellom soloppgang og solnedgang. Anonymkode: 1cf83...725 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #36 Del Skrevet 9. april tussi84 skrev (7 timer siden): Det er vel ganske få kristne som følger dette med faste idag. Er langt flere muslimer som følger fasten under ramadan, men det å følge fasten er jo en av de viktigste tingene man gjør som muslim. Går på lik linje som å be 5 ganger om dagen vendt mot Mekka. Kanskje ikke i protestantiske Norge, men i mange land er fasten fortsatt viktig, både i katolske og ortodokse land. Anonymkode: 2cb0c...39d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #37 Del Skrevet 9. april Er mange som faster i Norge også, men faste handler ikke bare om å avstå fra mat, men også fra andre ting som fører deg bort fra Gud. Anonymkode: 2cb0c...39d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #38 Del Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kanskje ikke i protestantiske Norge, men i mange land er fasten fortsatt viktig, både i katolske og ortodokse land. Anonymkode: 2cb0c...39d Mange som faster i Norge, men fra forskjellige ting. Sukker, kjøtt, alkohol, sex, nyheter, tv. Anonymkode: 7797d...a19 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #39 Del Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (9 timer siden): Kilde?? Anonymkode: 2a295...812 Står i skriften. Google så finner du det. "Kristen faste 2024" Ble forøvrig prentet inn i grunnskolen også... Der står det tydelig hva man ikke kan spise og drikke. Lang er fasten også,over 40 dager dog ikke medregnet søndager. Anonymkode: e7cc1...61c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #40 Del Skrevet 9. april æ 6 hours ago, AnonymBruker said: Tull. Er dere i det hele tatt i miljøer der det er personer med et muslimsk livssyn? På min arbeidsplass i Oslo er det mange. Dette er finans og kunderettet. Mange møter mellom mennesker. Muslimer, kvinner som menn, handhilser akkurat som alle andre. Slik kulturen er her. Når gode, mannlige kollegaer slutter, så får jeg en klem. Jeg har også sett flere møte kulturen med tre kyss mot kinnet når vi har besøk fra Sør-Europa. Er vi på jobbreise sammen tar vi en felles middag på kvelden. Når jeg er på jobbreise til Dubai, derimot, er det en annen kultur for berøring, og det å være alene med det motsatte kjønn. Tilsvarende møter jeg en helt annen kultur i for eksempel Bangkok, der jeg blant annet må huske å presentere meg med å holde visittkortet med begge hender, og bukke kort - men det blir igjen ofte gjengjeldt med et handtrykk, da de vet det er min kultur. Anonymkode: 09d7a...a3f 👆 Jeg har også erfaring fra flere kulturer. Har fått klem fra en mannlig (gift) muslimsk venn, håndtrykk fra asiatisk bekjent, osv. Det som kan binde oss tettere sammen er respekt og kunnskap. Mennesker fra andre land og kulturer er ganske informerte om hva som er kutyme i vestlig kultur. Vi fra vestlig kultur er ofte mindre våkne med mindre vi har en spesiell interesse for interkulturell kommunikasjon. 6 hours ago, JaVel said: Hjelper ikke hva du skriver, å hilse på det motsatte kjønn er forbudt. Også det å se på det motsatte kjønn så sier koranen, at man ikke kan se på det motsatte kjønn hvis man går forbi en ukjent kvinne Koaranen eller hadith sier dette. Det er ikke det at alle muslimer gjør det koranen sier. "Koranen eller hadith sier dette" - hva mener du med det? Og kan du komme med linker? Anonymkode: c1ee3...0ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå