Gå til innhold

Hvorfor kan dere ikke drikke vann under Ramadan?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvorfor er det forbudt å drikke vann på dagtid?

Det er så irriterende å måtte høre på kolleger som klager i ett sett over at de er så tørste. Ja, jeg vet det snart er slutt nå men det kommer jo igjen neste år. Jeg bare fatter ikke hva godt det gjør sjelen å sitte uvirksom på jobb hele dagen og være tørst og klage over at andre drikker vann.

Og hvorfor er det ikke lov å pusse tenner om morgen?  Burde ikke det regnes som medisinsk unntak? Det er mye bakterier i munnen selv når man faster, så man kan få hull. 

Kan noen opplyse meg? 🙏

Anonymkode: d53ee...64a

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor er det forbudt å drikke vann på dagtid?

Det er så irriterende å måtte høre på kolleger som klager i ett sett over at de er så tørste. Ja, jeg vet det snart er slutt nå men det kommer jo igjen neste år. Jeg bare fatter ikke hva godt det gjør sjelen å sitte uvirksom på jobb hele dagen og være tørst og klage over at andre drikker vann.

Og hvorfor er det ikke lov å pusse tenner om morgen?  Burde ikke det regnes som medisinsk unntak? Det er mye bakterier i munnen selv når man faster, så man kan få hull. 

Kan noen opplyse meg? 🙏

Enig. Og vi lever i moderne 2024, skulle tro det var lov å pusse tenner og drikke vann OG være en god religiøs samtidig. Hvordan kan det at en drikker vann og pusser tenner gjøre deg til en dårlig muslim?

Anonymkode: b0bc9...cfd

• Liker 17
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært med å faste med muslimene, og det var faktisk ikke så ille som jeg trodde, det verste var egentlig suget jeg fikk etter koffein, og de abstinensene jeg opplevde pga dette. Utenom dette så var det null stress. Jeg pusset tennene da.. Ikke snakk om at jeg ikke pusser tenna.. 

Anonymkode: 7797d...a19

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg  liker veldig mye rundt Ramadan (er ikke muslim). Både at det er fokus på andre, mindre heldige. Sadaqah, Zakat etc.

Jeg vet ikke hvordan det er med tannpuss, regner med det er smidig timet med første/siste måltid. Moderne muslimer er også flinke til å gi kroppen det den trenger før en lenger tørrfaste, som elektrolytter o.l.

For meg oppleves Ramadan i år veldig spesielt mtp situasjonen i Gaza.

Anonymkode: c1ee3...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor i alle dager føler du for å lyve om dette? 

Jeg har jobbet med muslimer, og har muslimske venner. Ingen klager over noe med fasten, heller ikke vann. Da kan de like så godt drikke. For fasten handler om å være sterk gjennom dette, bevise sin tro, virkelig kjenne følelsen av selvbeherskelse og tålmodighet. En del av det er å stå veldig stødig i det, og generelt være en bedre person gjennom Ramadan. 

Pusse tenner, bruke munnskyllevann, det kan du gjøre når som helst. Den som lager mat kan til og med smake på maten, for å sikre at den er god for de som skal spise, så lenge de spytter ut, så renser munnen. 

Så HI er bare tull. 

Anonymkode: 09d7a...a3f

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis en kvinne har mensen så kan hun ikke faste. For da er hun "uren". Men hun må ta igjen fasten når hun er ferdig med mensen selvfølgelig. Jeg tenker det må da være mange fruktbare kvinner som hele tiden ligger på etterskudd i hver faste. Koselig.  Finnes ingen mer kvinnediskriminerende religion. Alt er designet for mannen. 

Det er jo derfor muslimske menn ikke tar kvinner i hånden heller. Hun kan potensielt være "uren" og da må han jo vaske seg herfra til helvete.

Anonymkode: 8a15e...c87

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis en kvinne har mensen så kan hun ikke faste. For da er hun "uren". Men hun må ta igjen fasten når hun er ferdig med mensen selvfølgelig. Jeg tenker det må da være mange fruktbare kvinner som hele tiden ligger på etterskudd i hver faste. Koselig.  Finnes ingen mer kvinnediskriminerende religion. Alt er designet for mannen. 

Det er jo derfor muslimske menn ikke tar kvinner i hånden heller. Hun kan potensielt være "uren" og da må han jo vaske seg herfra til helvete.

Dette vil jeg gjerne se sitater på. Jeg har opplevd å få en oppriktig klem av en muslimsk mannlig venn, og han var nada interessert i om jeg hadde mensen eller ikke.

Det finnes ulike skoler innen islam, på samme måte som kristendom varierer fra Jehovas vitner til "personlig kristen". Og selv om koranen ikke endrer seg, så gjør vitenskapen det.

Så selv om du hadde vært musli, så hadde det blitt feil å uttale seg så firkantet.

Anonymkode: c1ee3...0ec

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Islam sier at menstruasjon ikke er noe kvinner skal føle skam over, da det er det som bidrar til at videre liv og fremtidige generasjoner. At grunnen til pausen fra faste er å ta vare på seg selv. Pausen fra fasten er altså av hensyn til kvinnen. 

Dessuten, som personen over meg har jeg jobbet med muslimske menn, og har muslimske venner. De spør jo aldri om jeg menstruerer før de tar meg i handen, eller gir meg en klem. 

Hva skjer med all fremmedfrykten her inne? 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her. Jeg har ikke ment å lyve? Jeg vet ikke noe annet enn det kollegene mine sier, og når de sier at det ikke er lov så må jeg jo stole på det?

Det er jo en hel måned med dette, og jeg hører på klagingen hver dag så det blir ganske irriterende i lengden.
Det er flere kolleger og ikke bare en, så vil jo tro at reglene er like for alle. Hun ene hadde faktisk mensen forrige men fastet da også. Noen av kollegene mine bruker ikke hijab, de snuser og har sex utenfor ekteskap men faster på samme måte.
Når de sier at det ikke er lov å drikke eller pusse tenner etter kl. 2 om natten så må jo jeg bare tro på dem. Jeg vet ikke bedre, er jo også derfor jeg spør her for å lære, for når jeg spør dem får jeg bare halve svar. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enig, hvis du velger å feire Ramadan, så hold kjeft og slutt å plage alle andre hvis det er så fælt. Det er ingen som tvinger deg til å gjøre det.

Anonymkode: eb7e2...64d

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Islam sier at menstruasjon ikke er noe kvinner skal føle skam over, da det er det som bidrar til at videre liv og fremtidige generasjoner. At grunnen til pausen fra faste er å ta vare på seg selv. Pausen fra fasten er altså av hensyn til kvinnen. 

Dessuten, som personen over meg har jeg jobbet med muslimske menn, og har muslimske venner. De spør jo aldri om jeg menstruerer før de tar meg i handen, eller gir meg en klem. 

Hva skjer med all fremmedfrykten her inne? 

Grunnen er at  man er "uren" og da skal man ikke faste. Google it og ikke bare anta  eller finn på grunnen til det. Har ingenting med at kvinnen skal ta hensyn til seg selv. Hun må også ta igjen fasten hun har gått glipp av. Sånn er det, så får du like det eller ikke.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den muslimske fasten er selvfølgelig bare juks. Spise om natta istedenfor om dagen... 

Anonymkode: 301f6...a11

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Godt med den Kristne fasten,da må vi holde oss unna alkoholholdig drikke. 

Anonymkode: e7cc1...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 hours ago, AnonymBruker said:

Allah ser alt

Anonymkode: db64b...c9c

De muslimske landene er landene med mest fattigdom i verden. Om Allah ser alt så bryr han seg i hvert fall ikke om muslimer. 

Anonymkode: 9771e...bbc

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har opplevd kirurger som har besvimt over pasienten pga faste. Idiotisk skikk. 

Anonymkode: 9c55e...721

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hverken menn eller kvinner skal hilse med  håndtrykk på noen som ikke er del av familien. Menn skal ikke hilse/ se på en kvinne så lenge kvinnen er ukjent. Alle som har reist litt rundt, er at muslimske menn bryter denne loven konstant. Feks i Egypt har over 90 prosent av kvinnene blitt trakassert på gaten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Godt med den Kristne fasten,da må vi holde oss unna alkoholholdig drikke. 

Anonymkode: e7cc1...61c

Åj, her tar du feil. Morro å indirekte rake ned på en religion når du ikke har rett på din egen😅

Den kristne fastetiden er på 40 dager og er dermed lenger enn muslimske fastetiden. I tillegg stemmer det ikke at det kun er alkohol man faster fra. Anbefaler deg å lese mer på dette før du kommenterer slik. 

hilsen en kirkeansatt med profesjonsutdanning i teologi. 

Anonymkode: c3f27...a64

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Åj, her tar du feil. Morro å indirekte rake ned på en religion når du ikke har rett på din egen😅

Den kristne fastetiden er på 40 dager og er dermed lenger enn muslimske fastetiden. I tillegg stemmer det ikke at det kun er alkohol man faster fra. Anbefaler deg å lese mer på dette før du kommenterer slik. 

hilsen en kirkeansatt med profesjonsutdanning i teologi. 

Det er vel ganske få kristne som følger dette med faste idag. Er langt flere muslimer som følger fasten under ramadan, men det å følge fasten er jo en av de viktigste tingene man gjør som muslim. Går på lik linje som å be 5 ganger om dagen vendt mot Mekka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kilde??

Anonymkode: 2a295...812

40-dagers fastetiden tenker du på? Det er lett googlesøk om du allerede ikke kjenner til askeonsdag og fastelavn. 

Derimot tar vedkommende du siterer feil. Fasten innebærer å faste fra «alt» i en viss periode. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...