Gå til innhold

Autisme og diagnose

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det sånn at man ikke fikk noe ekstra hjelp når man hadde autisme før? Hvorfor var det ingen utredning på BUP den gangen? Begynte i BUP da jeg var 11 år. Fikk ingen hjelp på skole. Ble mobba hver eneste dag fra jeg var 7 år og på videregående før jeg ikke klarte mer. Hvis jeg hadde fått hjelp allerede da så hadde ting vært annerledes. I tillegg sliter jeg med sterke psykiske plager og har flere diagnoser.

Nå blir jo barna utreda allerede i barnehagen eller tidlig barneskole alder.

Anonymkode: 493bf...56c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor gjør ikke skolene noe ved mobbing? Var sånn da jeg gikk på skole og alle lærerne visste. Men mobbinga fortsatte fordi jeg var autist og klarte ikke sosiale koder.

AnonymBruker
Skrevet

Hva tror du selv?

Ganske innlysende at det handler om at man har mer kunnskap om tematikken enn tidligere.

Anonymkode: 5b349...07d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvorfor er det sånn at man ikke fikk noe ekstra hjelp når man hadde autisme før? Hvorfor var det ingen utredning på BUP den gangen? Begynte i BUP da jeg var 11 år. Fikk ingen hjelp på skole. Ble mobba hver eneste dag fra jeg var 7 år og på videregående før jeg ikke klarte mer. Hvis jeg hadde fått hjelp allerede da så hadde ting vært annerledes. I tillegg sliter jeg med sterke psykiske plager og har flere diagnoser.

Nå blir jo barna utreda allerede i barnehagen eller tidlig barneskole alder.

Dette er absolutt ingen trøst for deg, men dessverre er det ikke gitt at man får nok hjelp og støtte idag heller, tross tidlig diagnose. Virkelig ikke. Barn med autisme er veldig utsatt for å ende med skolevegring/ ufrivillig skolefravær (motivert av at skolen er utrygg og de får ikke nok hjelp). Så det har gått videre når det gjelder utredning, men ikke å klare å gi disse barna det de trenger. Skolene er store, klassene er store, det uoversiktlig og utrygt. Det er bare forferdelig trist med alle som har det vondt gjennom skoleårene. Jeg håper du får ordnet deg gode dager og et godt liv. 

Anonymkode: 78013...33a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man får ikke hjelp nå heller, selv om det er fattig trøst. Man får utredning og diagnose, så lykke til på ferden selv. Mor og far må ta all oppfølging og tilpasning.

Tidlig innsats er bare noe som høres flott ut i festtaler.

Anonymkode: b9319...99d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva tror du selv?

Ganske innlysende at det handler om at man har mer kunnskap om tematikken enn tidligere.

Anonymkode: 5b349...07d

Hvorfor det? Autisme har alltid finnes.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Man får ikke hjelp nå heller, selv om det er fattig trøst. Man får utredning og diagnose, så lykke til på ferden selv. Mor og far må ta all oppfølging og tilpasning.

Tidlig innsats er bare noe som høres flott ut i festtaler.

Moren og faren min var selv psykisk syke. Så ingen fanget meg opp.

AnonymBruker
Skrevet

Fælt at det ikke er noe bedre nå.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Moren og faren min var selv psykisk syke. Så ingen fanget meg opp.

Nei, og det er jo også derfor det ikke egentlig skal overlates til mor og far. I tillegg til at mor og far ikke er fagpersoner, de har ikke kunnskapen som trengs. De må bare gjette og prøve, så godt de kan. Og barnet betaler prisen hvis det ikke blir så bra.

Selv om mor og far ikke er psykisk syke, så er det mye ansvar og bekymringer, så blir de utslitte og sykemeldte. 

Frustrert jeg også.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, og det er jo også derfor det ikke egentlig skal overlates til mor og far. I tillegg til at mor og far ikke er fagpersoner, de har ikke kunnskapen som trengs. De må bare gjette og prøve, så godt de kan. Og barnet betaler prisen hvis det ikke blir så bra.

Selv om mor og far ikke er psykisk syke, så er det mye ansvar og bekymringer, så blir de utslitte og sykemeldte. 

Frustrert jeg også.

Det er sånn iallfall at vi foreldre må stå på veldig mye for å få utredninger og deretter rett hjelp.

Når man opplever å ha flere utfordringer i tillegg som gjerne psykisk utviklingshemming, språkvansker eller genfeil så blir det bedre oppfølging men selv da må man stå på og man trenger gode hjelpere til både søknader og klageprosesser. Da gjelder det å være organisert.

Anonymkode: 5a5d3...c2f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...