Gå til innhold

True med å måtte legge seg hvis barnet ikke slutter å tulle ved middagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet vårt på 3år griser og kaster mat ved middagsbordet omtrent hver dag. Mannen truer med at barnet må legge seg dersom det ikke slutter. Jeg mener det er fryktelig dumt å bruke legging som trussel, det er jo ikke ønskelig at barnet ved noen omstendighet skal føle at det å sove er straff. Han mener dette er en klok måte å oppdra på. Hva mener dere? 

Anonymkode: 0346a...972

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Samme som deg. 

Anonymkode: 8621b...bc6

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke en naturlig konsekvens heller for å grise ved matbordet heller. Jeg ville heller sagt at hvis barnet ikke slutter å kaste mat, så er det ferdig å spise og må gå fra bordet. 

Anonymkode: c388a...5b5

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Du har selvsagt rett, å bruke rommet / sengen / legge seg som straff er veldig dumt, dere ønsker jo at barnet skal oppleve det å legge seg som noe positivt.

Noe grising må man regne med, og man må hensynta barnets motoriske nivå, noen lærer å spise «pent» fortere enn andre. 

Fortsett å øve på å sitte til bords sammen med dere, og spise selv. Men se om det kan gjøres noe med tidspunkt for måltidene hvor barnet er mest urolig. Noen ganger kan det feks være lurt å bytte om på middag og kveldsmat, spise brødskive/liten porsjon grøt rett etter barnehage og middag rett før sengetid kan gi alle litt mer ro. Eller andre justeringer som gjør at alt blir hyggeligere.

Kaster man mat på gulvet tar vi vekk tallerkenen uten noe mer dilldall, og vi andre sitter rolig og spiser videre, i hvertfall noen minutter slik at de ser at det ikke er på den måten måltidet avsluttes for hele familien.

Anonymkode: 26795...1a8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Barnet oppfører seg som et helt normalt barn. Mannen oppfører seg også som et barn

Anonymkode: 877b4...f67

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er en utrolig gammeldags straff. Ja, det er rett og slett straff. Det fører også til at rommet sitt/senga og soving blir en negativ assosiasjon.

Det er konsekvenser man ønsker å gi, og den naturlige konsekvensen her blir å vaske etter seg.

Anonymkode: 66063...60d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke man skal true med noe som helst.

Anonymkode: b6048...fec

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Barnet vårt på 3år griser og kaster mat ved middagsbordet omtrent hver dag. Mannen truer med at barnet må legge seg dersom det ikke slutter. Jeg mener det er fryktelig dumt å bruke legging som trussel, det er jo ikke ønskelig at barnet ved noen omstendighet skal føle at det å sove er straff. Han mener dette er en klok måte å oppdra på. Hva mener dere? 

Synes det er tullete. Da vil han jo som du sier ta det p sove som en straff. Det blir dumt og unaturlig. En naturlig konsekvens er jo at han er ferdig å spise og kan gå fra bordet og spise til neste måltid 😊

Anonymkode: 8f14d...1ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg. Dumt å tvinge barnet til å spise også. Heller be barnet gå fra bordet, om han/hun er forsynt. 

Anonymkode: 60679...e4d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det samme som deg, også tenker jeg at det høres ut som normal oppførsel fra en 3-åring? Konsekvenser for dårlig bordskikk kan man vel heller innføre når barnet er stort nok til å forstå hva som er rett/galt...

Anonymkode: ab3b9...01c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da får far stå opp med barnet når det står opp klokka 04.00 neste morgen da…😅

Anonymkode: 065e9...e81

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Nei, nei. Dårlig pedagogikk som de brukte for 100 år siden og som ikke hører hjemme i dag. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Holder med deg. Soving/leggetid har ingenting med måltid å gjøre, og det er langt fra en naturlig konsekvens å true med sengen i denne situasjonen. Naturlig konsekvens: "det er ikke lov å kaste mat på gulvet/veggen/ eller grise med maten. Om du gjør det igjen må vi ta maten vekk, og du er da ferdig å spise middag" :) + at barnet kan tørke opp det som han har grist selv :)

Endret av Millaca
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener mannen din er klokt med den oppdragelsen? Høres ikke særlig klok ut å sende til sengs fordi barnet griser. Hva med å heller si at han er ferdig og må gå fra bordet? Hvorfor griser han? Kjeder han seg? Er han ferdig? Utålmodig?

Anonymkode: e102c...db1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Millaca skrev (Akkurat nå):

Holder med deg. Soving/leggetid har ingenting med måltid å gjøre, og det er langt fra en naturlig konsekvens å true med sengen i denne situasjonen. Naturlig konsekvens: "det er ikke lov å kaste mat på gulvet/veggen/ eller grise med maten. Om du gjør det igjen må vi ta maten vekk, og du er da ferdig å spise middag" :)

Som ei som har slitt med spiseforstyrrelse, så syns jeg ikke dette høres noe bedre ut.. Må vel være mulig å innføre en konsekvens, som ikke innebærer at maten blir tatt bort? Da vil man jo etterhvert få like dårlige assosiasjoner til middagen, som det man ville fått til sovingen.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Som ei som har slitt med spiseforstyrrelse, så syns jeg ikke dette høres noe bedre ut.. Må vel være mulig å innføre en konsekvens, som ikke innebærer at maten blir tatt bort? Da vil man jo etterhvert få like dårlige assosiasjoner til middagen, som det man ville fått til sovingen.. 

Barn som griser med mat er som oftest ferdig med å spise. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Min mor oppdaget en oppdragelsesteknikk som funket på minstemann som tullet ved matbordet. Det fungerer kanskje fint for noen barn, du må selv se om det passer for ditt, mitt barn reagerte veldig og det var sårt som mamma men veldig effektivt...

...når han tullet fikk han beskjed og advarsel, om oppførselen fortsatte tok hun stolen bort fra bordet og snudde den slik at han datt med ryggen til oss. Han opplevde det som veldig sterkt og ble lei seg, men satt alltid fint etterpå. 

Tips brukes med omhu.

Anonymkode: 56634...167

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at dersom maten kastes på gulv eller vegger, så er nok barnet ferdig å spise uansett :)

Det er viktig at måltid er en positiv situasjon for barnet (og de voksne), og det er ingen grunn til å heve stemmen/kjefte eller skape dårlig stemning over at en 3åring oppfører seg som en 3åring. Er de ferdig å spise er det helt ok, og maten ryddes vekk. Barn må også lære at det ikke er greit å kaste mat/grise med maten. De skal alltid få spise dersom de er sulten, det er lov å ikke like det som blir servert, og det er greit å være mett - men det er fortsatt ikke lov å kaste eller grise med maten :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barn som griser med mat er som oftest ferdig med å spise. 

Ja, det forstår jeg. Jeg bare tenkte at det kanskje blir dumt å bruke det som en konsekvens eller "trussel".. Sier ikke at det vil føre til en spiseforstyrrelse altså, jeg bare tenker at fjerning av middagen som en konsekvens, kan gi negative assosiasjoner til mat.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man tar bort maten som en konsekvens. Ikke at barnet må legge seg sultent. Får ikke spiseforstyrrelse av konsekvens. 

Anonymkode: feae5...667

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...