Gå til innhold

Plutselig dottfølelse i øret

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Huff!! Stakkars deg!! Enda godt du fikk hørselen tilbake❤️ Skal tro hva som gjør at leger tenker i denne banen, og ikke lett bare avskriver det som en normal greie som alle opplever iblant dottfølelse/væske i øret eller noe sånt? Jeg får se det an til i morgen, og heller ta kontakt med fastlege hvis det ikke gir seg. Skumle greier!

Anonymkode: e2fdd...4f0

Hvis du vil teste så hold deg for øret og snakk. Hør hvordan stemmen høres ut med og uten «fingeren i øret». 

Det er mest sannsynlig vann eller noe trykk i øret som går over av seg selv. 

Hvordan er den forvrengte lyden? Er den på enkelte frekvenser eller på alle?

Anonymkode: 2dbd5...4c5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis du vil teste så hold deg for øret og snakk. Hør hvordan stemmen høres ut med og uten «fingeren i øret». 

Det er mest sannsynlig vann eller noe trykk i øret som går over av seg selv. 

Hvordan er den forvrengte lyden? Er den på enkelte frekvenser eller på alle?

Nå har jeg fortsatt den dottfølelsen i øret da, så det blir jo nesten som å ha en finger i øret, klarte dermed ikke blir så mye lurere av å forsøke det. 
Det er ikke direkte forvrengt lyd, men lyd oppleves som støy i hodet, og det suser i øret. Føler det er litt av det samme i andre øret også, bare i mye mindre grad. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Bruker du ørepropper/airpods? Isåfall kan det være ørevoks 

Anonymkode: 6da70...c06

Bruker det innimellom, men er en stund siden sist, så tror ikke det er årsaken. Jeg var fin igår kveld, og våknet opp med problemet. Veldig rart.

Gjest Tom.Krus
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja det er vel viktig å tenke litt rasjonelt her, det går vel sikkert bra i de fleste tilfeller. Ble litt redd når jeg leste om Sudden deafness, men risikoen for at det er dette, er vel liten🤞

Ja, de aller fleste som opplever en plutselig nedsatt hørsel får hørselen tilbake igjen etter noen dager, så det går nok bra skal du se. 

AnonymBruker
Skrevet
Tom.Krus skrev (4 minutter siden):

Ja, de aller fleste som opplever en plutselig nedsatt hørsel får hørselen tilbake igjen etter noen dager, så det går nok bra skal du se. 

❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Nå har jeg fortsatt den dottfølelsen i øret da, så det blir jo nesten som å ha en finger i øret, klarte dermed ikke blir så mye lurere av å forsøke det. 
Det er ikke direkte forvrengt lyd, men lyd oppleves som støy i hodet, og det suser i øret. Føler det er litt av det samme i andre øret også, bare i mye mindre grad. 

Høres ut som et problem i det ytre øret, væske/propp. 
Det er irriterende og man blir sliten av det. Du kan prøve sånn ørespray man får på apoteket :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Høres ut som et problem i det ytre øret, væske/propp. 
Det er irriterende og man blir sliten av det. Du kan prøve sånn ørespray man får på apoteket :) 

Takk for tips, ørespray skal jeg kjøpe. Vet du hva den heter?

Skrevet

Tenkte og ørevoksopphopning. Kan enkelt skyllas ut hos lege. Men drypp øret med olje nokre dråpar 2-3 dagar innan så det mjuknar opp voksen

AnonymBruker
Skrevet
Capazitet skrev (På 9.4.2024 den 0.59):

Tenkte og ørevoksopphopning. Kan enkelt skyllas ut hos lege. Men drypp øret med olje nokre dråpar 2-3 dagar innan så det mjuknar opp voksen

Det var ikke ørevoks som var problemet, jeg var hos lege igår, som ikke kunne finne ørevoks, men litt rødhet og litt hevelse. Jeg fikk resept på øredråper med kortison som jeg skal bruke noen dager. Er fortsatt helt tett, og lyder er svært ubehagelig og skaper ulyder, susing og toner som kommer ved enkelte lydfrekvenser. Har aldri opplevd noe lignende, veldig guffent, og kjenner meg litt redd for at dette skal skape varige problemer med øret😔

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var ikke ørevoks som var problemet, jeg var hos lege igår, som ikke kunne finne ørevoks, men litt rødhet og litt hevelse. Jeg fikk resept på øredråper med kortison som jeg skal bruke noen dager. Er fortsatt helt tett, og lyder er svært ubehagelig og skaper ulyder, susing og toner som kommer ved enkelte lydfrekvenser. Har aldri opplevd noe lignende, veldig guffent, og kjenner meg litt redd for at dette skal skape varige problemer med øret😔

Noen som har opplevd det jeg beskriver her, hvor det har gått fint med øret?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.4.2024 den 22.40):

Jeg kom meg heldigvis raskt til lege, takket være Google. Jeg har erfaring med at leger ikke tar øreplager (ørebetennelse f.eks) særlig alvorlig hos friske voksne så først tenkte jeg ikke å dra til legen i det heletatt. Det startet en onsdag og det var søndagen jeg merket hørselen var helt borte. Jeg googlet og leste man måtte komme seg til legen med en gang, jeg tok det med ro og bestilte time hos legen neste dag og fikk time på slutten av dagen. 
Fikk resept på 10dagers kur med prednisolon (husker ikke dosen) også ble jeg hastehenvist til ØNH som sjekket hørselstapet og konstaterte diagnosen. De henviste meg så til eksperimentell behandling i trykktank. Jeg gikk på dette hver dag (mandag til fredag) i 14 dager, så 14 dager til. Jeg slet sånn med smerter i kroppen av all sittingen i veldig ubehagelige seter for lille meg (2 timer buss til Ullevål, 2 timer i trykktank og 2 timer buss tilbake hver dag) så jeg avbrøt denne behandlingen noen dager tidligere. 

Jeg fikk tilbake hørselen min; men tror ikke trykktanken hadde noe med det å gjøre. Tror det som reddet meg var at jeg kom tidlig til legen og fikk medisiner. 
Ingen av de andre med slikt hørselstap meldte om noe bedring mens jeg gikk i behandling der, og noen hadde vært der lengre enn meg

Hei😊 Takk igjen for at du delte dette. Jeg har fortsatt dottfølelse på øret, susing og forvrengte lyder, på 5.dagen. Var hos legen idag igjen for 2.gang, og fikk kjempegod hjelp. Først var det snakk om å prøve øredråper med kortison noen dager til, i tillegg til at legen ville henvise til øre-nese-hals. Så spurte jeg om dette med sudden deafness, og legen trodde ikke det var det, for da var det evt mest sannsynlig at jeg ville mistet hørselen helt. Men legen ringte likevel til øre-nese-hals avd på sykehuset, og selv om de ikke kunne diagnostisere noe over tlf, og at det uansett var vanskelig å bekrefte/avkrefte med sikkerhet, så ville de jeg skulle ta en prednisolokur på 5 dager. Jeg tenker de må ha mistenkt sudden deafness, da. Men jeg reagerte på at jeg fikk 5-dagers kur, og du fikk 10-dagers kur, var det vanlig med 10-dagers kur blant de andre du møtte når du tok trykktank-behandling? Husker du? Jeg tror ikke jeg bor i nærheten av noe sted som driver med trykktank, så håper du har rett i at det var prednisolonen som hjalp deg. Ekle greier, dette..

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.4.2024 den 19.28):

Noen som har opplevd det jeg beskriver her, hvor det har gått fint med øret?

Hvis det er rødhet og opphovnet inni selve øregangen du mener, så har jeg hatt det. Var antakelig et lite sår/ en rift i øregangen som ble irritert og hele øregangen hovnet opp, ga dottfølelse og stengte for lyd. Legen sa "Du er sikkert sånn q-tipsdame du"🙈 Og jeg brukte qtips daglig og kanskje litt hardt.

Brukte kortisonøredråper veldig flittig og nøye. Husker jeg dryppet øret på kvelden da jeg la meg og puttet inn bomullsdott for at ingenting skulle renne rett ut igjen. Dryppet 2-3 g pr dag hvis jeg husker rett. Hevelsen ga seg og hørselen normaliserte seg. 

AnonymBruker
Skrevet
Eneri skrev (56 minutter siden):

Hvis det er rødhet og opphovnet inni selve øregangen du mener, så har jeg hatt det. Var antakelig et lite sår/ en rift i øregangen som ble irritert og hele øregangen hovnet opp, ga dottfølelse og stengte for lyd. Legen sa "Du er sikkert sånn q-tipsdame du"🙈 Og jeg brukte qtips daglig og kanskje litt hardt.

Brukte kortisonøredråper veldig flittig og nøye. Husker jeg dryppet øret på kvelden da jeg la meg og puttet inn bomullsdott for at ingenting skulle renne rett ut igjen. Dryppet 2-3 g pr dag hvis jeg husker rett. Hevelsen ga seg og hørselen normaliserte seg. 

Bra det ga seg hos deg😊 Jeg var hos legen igjen idag, og da spurte jeg først om det var infeksjon legen trodde det var, siden legen sa sist at det var litt rødt og kanskje litt hevelse. Men nei, det var visst ikke infeksjon det var, legen tenkte kanskje eksem (men jeg klødde ikke). Men idag ringte legen til til øre/nese/hals på sykehuset, fortalte om det i innlegget rett over ditt😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...