AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #1 Skrevet 8. april 2024 Jeg våknet idag med plutselig dottfølelse i ene øret, uten å være forkjølet eller ha vært ute og flydd eller lignende. Det har fortsatt ikke gitt seg, utrolig irriterende! Og alle lyder oppfattes som skikkelig støy, veldig ubehagelig! Noen som har opplevd noe lignende? Er dette noe dere tenker man bør komme seg til lege kjapt med, eller se an noen dager? Anonymkode: e2fdd...4f0
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #3 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg våknet idag med plutselig dottfølelse i ene øret, uten å være forkjølet eller ha vært ute og flydd eller lignende. Det har fortsatt ikke gitt seg, utrolig irriterende! Og alle lyder oppfattes som skikkelig støy, veldig ubehagelig! Noen som har opplevd noe lignende? Er dette noe dere tenker man bør komme seg til lege kjapt med, eller se an noen dager? Anonymkode: e2fdd...4f0 Propp med ørevoks? Evt væske i mellomøret? Anonymkode: 18e0a...9d1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #5 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg våknet idag med plutselig dottfølelse i ene øret, uten å være forkjølet eller ha vært ute og flydd eller lignende. Det har fortsatt ikke gitt seg, utrolig irriterende! Og alle lyder oppfattes som skikkelig støy, veldig ubehagelig! Noen som har opplevd noe lignende? Er dette noe dere tenker man bør komme seg til lege kjapt med, eller se an noen dager? Anonymkode: e2fdd...4f0 Korona? Anonymkode: 8263e...acd
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #6 Skrevet 8. april 2024 Det skjer til meg med jevne mellomrom, ofte på dager det er overskyet. Jeg innbiller meg at det har noe med lufttrykk å gjøre, men det er nok bare innbilning 😄 Anonymkode: 01c9b...6f6
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #7 Skrevet 8. april 2024 Jeg har opplevd å bli akutt døv på et øre. Det startet som dottfølelse og forvrengt lyd. https://legehandboka.no/handboken/kliniske-kapitler/ore-nese-hals/tilstander-og-sykdommer/indre-ore/plutselig-sensorinevralt-horselstap du kan lese om sudden deafness, plutselig ensidig hørselstap. Jeg tenkte først det ville gå over og det gjorde det. Den forvrengte lyden forsvant på dag 3 og jeg tenkte jeg snart var helt bra. I løpet av de 2 neste dagene merket jeg ved en tilfeldighet at jeg ikke kunne høre noe inni hodet mitt på høyre side mens jeg spiste potetgull. Jeg begynte da å sjekke litt og oppdaget at jeg ikke lengre hørte noe på det høyre øret. Jeg vil råde deg til å følge med på hvordan hørselen er og ta kontakt med lege om du føler du hører dårligere. Anonymkode: 2dbd5...4c5
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #8 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Propp med ørevoks? Evt væske i mellomøret? Anonymkode: 18e0a...9d1 Muligens væske? Det er litt begge ører som er berørt, har jeg merket ut over dagen. Og jeg merket det helt plutselig idet jeg stod opp, ingen logiske årsaker. Anonymkode: e2fdd...4f0
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #9 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har opplevd å bli akutt døv på et øre. Det startet som dottfølelse og forvrengt lyd. https://legehandboka.no/handboken/kliniske-kapitler/ore-nese-hals/tilstander-og-sykdommer/indre-ore/plutselig-sensorinevralt-horselstap du kan lese om sudden deafness, plutselig ensidig hørselstap. Jeg tenkte først det ville gå over og det gjorde det. Den forvrengte lyden forsvant på dag 3 og jeg tenkte jeg snart var helt bra. I løpet av de 2 neste dagene merket jeg ved en tilfeldighet at jeg ikke kunne høre noe inni hodet mitt på høyre side mens jeg spiste potetgull. Jeg begynte da å sjekke litt og oppdaget at jeg ikke lengre hørte noe på det høyre øret. Jeg vil råde deg til å følge med på hvordan hørselen er og ta kontakt med lege om du føler du hører dårligere. Anonymkode: 2dbd5...4c5 Åj!! Så forferdelig at du opplevde dette!! Jeg googlet tidligere, og fant en artikkel om nettopp dette, og må innrømme jeg ble skremt. Men så prøvde jeg å tenke rasjonelt, at dette mest sannsynlig vil gå over. Men hva kan legene gjøre med det du opplevde? Hadde du kunnet unngå å miste hørselen på det ene øret hvis du hadde kommet deg til legen tidligere? Hva er årsaken til at sånt skjer? Skumle greier😯 Anonymkode: e2fdd...4f0
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #10 Skrevet 8. april 2024 AlternativX skrev (10 minutter siden): Hyperakusis? Dette har jeg aldri hørt om, skal google. Kan det oppstå helt plutselig, ut av ingenting? Anonymkode: e2fdd...4f0
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #11 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det skjer til meg med jevne mellomrom, ofte på dager det er overskyet. Jeg innbiller meg at det har noe med lufttrykk å gjøre, men det er nok bare innbilning 😄 Anonymkode: 01c9b...6f6 Merkelig! Håper det er noe fort forbigående hos meg også. Pleier du bli lydsensitiv også når dette skjer? Anonymkode: e2fdd...4f0
AlternativX Skrevet 8. april 2024 #12 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette har jeg aldri hørt om, skal google. Kan det oppstå helt plutselig, ut av ingenting? Anonymkode: e2fdd...4f0 Ja, hos meg oppstod det plutselig. Fikk litt dottfølelse i ørene og all lyd rundt meg ble forsterket.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #13 Skrevet 8. april 2024 AlternativX skrev (6 minutter siden): Ja, hos meg oppstod det plutselig. Fikk litt dottfølelse i ørene og all lyd rundt meg ble forsterket. Hvordan gikk det med deg da? Gikk det over? Fikk du behandling av noe slag? Var du raskt til lege? Anonymkode: e2fdd...4f0
AlternativX Skrevet 8. april 2024 #14 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvordan gikk det med deg da? Gikk det over? Fikk du behandling av noe slag? Var du raskt til lege? Anonymkode: e2fdd...4f0 Hos meg gikk det over av seg selv etter en periode. Det var veldig ubehagelig når det pågikk! Er jo ikke sikkert det er det du har, men luftet det bare lell🙂
Gjest Tom.Krus Skrevet 8. april 2024 #15 Skrevet 8. april 2024 Følelsen av dotter i øret er svært vanlig og ikke farlig. Har du smerter i tillegg? Hvis ja, så kan det være tegn på infeksjon. Hvis dette er veldig plagsomt for deg burde du oppsøke legen for en sjekk. https://lommelegen.dagbladet.no/øre-nese-og-hals/nedsatt-hørsel/artikkel/hva-er-arsaken-til-dott-i-oret/69000523
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #16 Skrevet 8. april 2024 Tom.Krus skrev (8 minutter siden): Følelsen av dotter i øret er svært vanlig og ikke farlig. Har du smerter i tillegg? Hvis ja, så kan det være tegn på infeksjon. Hvis dette er veldig plagsomt for deg burde du oppsøke legen for en sjekk. https://lommelegen.dagbladet.no/øre-nese-og-hals/nedsatt-hørsel/artikkel/hva-er-arsaken-til-dott-i-oret/69000523 Ja det er vel viktig å tenke litt rasjonelt her, det går vel sikkert bra i de fleste tilfeller. Ble litt redd når jeg leste om Sudden deafness, men risikoen for at det er dette, er vel liten🤞 Anonymkode: e2fdd...4f0
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #17 Skrevet 8. april 2024 AlternativX skrev (15 minutter siden): Hos meg gikk det over av seg selv etter en periode. Det var veldig ubehagelig når det pågikk! Er jo ikke sikkert det er det du har, men luftet det bare lell🙂 Så bra det gikk over! Og takk for at du lufter, jeg hadde som sagt ikke hørt om dette. Hvordan stilte de diagnosen? Ja det er fryktelig ubehagelig, dotten i seg selv er jo litt ubehagelig, men lydsensitiviteten er verst, orker ikke høre på tv eller musikk, og samtaler med andre er skikkelig plagsomt😆 Anonymkode: e2fdd...4f0
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #18 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Åj!! Så forferdelig at du opplevde dette!! Jeg googlet tidligere, og fant en artikkel om nettopp dette, og må innrømme jeg ble skremt. Men så prøvde jeg å tenke rasjonelt, at dette mest sannsynlig vil gå over. Men hva kan legene gjøre med det du opplevde? Hadde du kunnet unngå å miste hørselen på det ene øret hvis du hadde kommet deg til legen tidligere? Hva er årsaken til at sånt skjer? Skumle greier😯 Anonymkode: e2fdd...4f0 Jeg kom meg heldigvis raskt til lege, takket være Google. Jeg har erfaring med at leger ikke tar øreplager (ørebetennelse f.eks) særlig alvorlig hos friske voksne så først tenkte jeg ikke å dra til legen i det heletatt. Det startet en onsdag og det var søndagen jeg merket hørselen var helt borte. Jeg googlet og leste man måtte komme seg til legen med en gang, jeg tok det med ro og bestilte time hos legen neste dag og fikk time på slutten av dagen. Fikk resept på 10dagers kur med prednisolon (husker ikke dosen) også ble jeg hastehenvist til ØNH som sjekket hørselstapet og konstaterte diagnosen. De henviste meg så til eksperimentell behandling i trykktank. Jeg gikk på dette hver dag (mandag til fredag) i 14 dager, så 14 dager til. Jeg slet sånn med smerter i kroppen av all sittingen i veldig ubehagelige seter for lille meg (2 timer buss til Ullevål, 2 timer i trykktank og 2 timer buss tilbake hver dag) så jeg avbrøt denne behandlingen noen dager tidligere. Jeg fikk tilbake hørselen min; men tror ikke trykktanken hadde noe med det å gjøre. Tror det som reddet meg var at jeg kom tidlig til legen og fikk medisiner. Ingen av de andre med slikt hørselstap meldte om noe bedring mens jeg gikk i behandling der, og noen hadde vært der lengre enn meg Anonymkode: 2dbd5...4c5
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #19 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg kom meg heldigvis raskt til lege, takket være Google. Jeg har erfaring med at leger ikke tar øreplager (ørebetennelse f.eks) særlig alvorlig hos friske voksne så først tenkte jeg ikke å dra til legen i det heletatt. Det startet en onsdag og det var søndagen jeg merket hørselen var helt borte. Jeg googlet og leste man måtte komme seg til legen med en gang, jeg tok det med ro og bestilte time hos legen neste dag og fikk time på slutten av dagen. Fikk resept på 10dagers kur med prednisolon (husker ikke dosen) også ble jeg hastehenvist til ØNH som sjekket hørselstapet og konstaterte diagnosen. De henviste meg så til eksperimentell behandling i trykktank. Jeg gikk på dette hver dag (mandag til fredag) i 14 dager, så 14 dager til. Jeg slet sånn med smerter i kroppen av all sittingen i veldig ubehagelige seter for lille meg (2 timer buss til Ullevål, 2 timer i trykktank og 2 timer buss tilbake hver dag) så jeg avbrøt denne behandlingen noen dager tidligere. Jeg fikk tilbake hørselen min; men tror ikke trykktanken hadde noe med det å gjøre. Tror det som reddet meg var at jeg kom tidlig til legen og fikk medisiner. Ingen av de andre med slikt hørselstap meldte om noe bedring mens jeg gikk i behandling der, og noen hadde vært der lengre enn meg Anonymkode: 2dbd5...4c5 Huff!! Stakkars deg!! Enda godt du fikk hørselen tilbake❤️ Skal tro hva som gjør at leger tenker i denne banen, og ikke lett bare avskriver det som en normal greie som alle opplever iblant dottfølelse/væske i øret eller noe sånt? Jeg får se det an til i morgen, og heller ta kontakt med fastlege hvis det ikke gir seg. Skumle greier! Anonymkode: e2fdd...4f0
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #20 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Huff!! Stakkars deg!! Enda godt du fikk hørselen tilbake❤️ Skal tro hva som gjør at leger tenker i denne banen, og ikke lett bare avskriver det som en normal greie som alle opplever iblant dottfølelse/væske i øret eller noe sånt? Jeg får se det an til i morgen, og heller ta kontakt med fastlege hvis det ikke gir seg. Skumle greier! Anonymkode: e2fdd...4f0 Bruker du ørepropper/airpods? Isåfall kan det være ørevoks Anonymkode: 6da70...c06
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå