Gå til innhold

Bør jeg selge hesten min grunnet sykdom, eller ikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere! Jeg har et skikkelig dilemma jeg aldri klarer å finne ut av, og kunne gjerne tenkt meg flere sitt syn på dette. 

Jeg har verdens fineste og godeste hest som jeg er veldig glad i, men dessverre sliter jeg med sykdom og enkelte dager er derfor veldig tunge å komme seg igjennom. 

Jeg har hestene hjemme på gården min, og har tilrettelagt slik at de alltid er selvforsynt. Det betyr at de har automatisk vannstasjon som fyller seg selv, fri tilgang på grovfôr (bytter vel rundballer hver 2,5-3 uke), og stor utegangsstall de kan benytte seg av når de vil. Dette gjør at både jeg og hestene får litt mer frihet, men det jeg sliter mest med er å trene hestene og holde de aktiv. Det er selvsagt ofte tungt å gjøre stallarbeid osv, men jeg gjør det jo likevel. Dog blir jo det å lytte til kroppen min nedprioritert disse dagene, og jeg ender stort sett hver dag med å presse meg i gjennom.

Jeg rir stort sett 2-3 dager i uka, men i noen perioder mer, og noen perioder mindre. Jeg sliter hele tiden med dårlig samvittighet og føler alltid at jeg burde gjort mer. Selv om jeg har klart å tilrettelegge for en enklere hverdag er det likevel alltid arbeid som må gjøres, og mye ansvar. Det gjør at jeg sliter litt med å fokusere på meg selv og helsen min, og er redd at det blir for mye å tenke på. 

Jeg vingler hele tiden på om jeg egentlig burde selge - eller om jeg skal beholde han.

Hest er min eneste hobby, og virkelig min terapi. Hestene gjør så mye godt for meg❤️Det er jo faktisk det eneste som får meg ut om dagene, og som alltid får meg i godt humør. Men, på mine tyngste dager hvor det er veldig tungt å gå ut - så kommer tankene igjen på salg. 

Jeg har så lite lyst å selge, men er også redd for at det er det riktige for helsen min, slik at jeg kan jobbe med å bli frisk igjen. Jeg er under langsom utredning/behandling, men prognosen for å bli frisk igjen er god, selv om det kan ta lang tid. 

Hesten min er så unik og fantastisk, og hvis jeg selger er jeg så redd for at savnet blir for stort. Vi har et sterkt og unikt bånd som jeg sjeldent har kjent på, til tross for at jeg har hatt hester hele livet. Han er knyttet til meg, og da gjør det ekstra vondt å skulle gi han opp. Jeg vet at selv om jeg selger nå, så kommer jeg til å få ny hest igjen senere i livet. Det kjipe er at jeg kanskje ikke får det samme båndet som med denne hesten, eller en like «god» hest💔 Selger jeg er jo sjansen for at jeg sitter inne uten noe å gjøre større, selv om jeg fantaserer om mange andre ting jeg får frihet til å gjøre. 

Helfôr er også under vurdering, men jeg er skeptisk da jeg er redd for å få hjem en annen hest. Enten det er adferdsendringer eller helsemessig. Han begynner også å bli en voksen kar, og det er litt vondt å tenke på å skulle gå glipp av hans «siste» år som yngre og sprek. 

Jeg blir gal, det er så mye for og i mot. Det vil vel alltid være slike tanker ved salg, og det vil sikkert alltid være veldig tungt og kjipt. Er det vanlig å være så usikker selv om salg hadde vært det riktige? Eller bør man faktisk vente til man er sikker? 

Hva tenker dere? Hva hadde dere gjort i en slik situasjon? 

Anonymkode: e995a...38c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Få inn en forrytter? 

Anonymkode: ee362...6cc

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noen hesteglade ungdom i nærheten som vil stelle den de dagen du ikke orker, mot et lite honorar og kos med hest?

Anonymkode: 2ac68...67c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Halvfor hjemme hos deg 3 dager i uka? 

Anonymkode: a21f0...f6e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke noen hesteglade ungdom i nærheten som vil stelle den de dagen du ikke orker, mot et lite honorar og kos med hest?

Anonymkode: 2ac68...67c

Når jeg var tenåring så hjalp jeg en slik dame med hestene hennes, hun tilbød penger, men hallo... å ri, stelle hest og være på gard halve dagen etter skolen? Himmelen!

Anbefaler deg det ta, sjekk etter hestejenter som kan komme og stelle/ri en gang i blant. Ikke selg hesten pga usikkerhet og dårlig samvittighet i allefall

Anonymkode: cefb6...360

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Få inn en forrytter? 

Anonymkode: ee362...6cc

Har hatt flere annonser ute på finn for å finne fôrryttere, men dessverre lite respons. Vi bor nok for ugunstig til, og ikke alle som er kun interessert i turridning osv. Har en fôrrytter nå, men hun er dessverre ikke helt pålitelig når det gjelder avtalte dager. Ofte hun avlyser, og ofte det ikke blir gjort noe særlig når hun er her.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Halvfor hjemme hos deg 3 dager i uka? 

Anonymkode: a21f0...f6e

Har hatt flere annonser ute på finn for å finne fôrryttere, men dessverre lite respons. Vi bor nok for ugunstig til, og ikke alle som er kun interessert i turridning osv. Har en fôrrytter nå, men hun er dessverre ikke helt pålitelig når det gjelder avtalte dager. Ofte hun avlyser, og ofte det ikke blir gjort noe særlig når hun er her.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når jeg var tenåring så hjalp jeg en slik dame med hestene hennes, hun tilbød penger, men hallo... å ri, stelle hest og være på gard halve dagen etter skolen? Himmelen!

Anbefaler deg det ta, sjekk etter hestejenter som kan komme og stelle/ri en gang i blant. Ikke selg hesten pga usikkerhet og dårlig samvittighet i allefall

Takk for tips 😊

AnonymBruker
Skrevet

Mwn du skriver at hesten begynner å komme opp i åra, og ikke er det en konkurranse hest eller noe sånt skjønner jeg, så hva er den dårlige samvittigheten du føler på? Om den bare går der for det meste, gjør det noe? Er jo mange hester på gårder her hvor jeg bor som ikke blir ridd så ofte, de har det veldig bra, de går ute, har tilsyn, blir bare ikke brukt så mye. Du rir jo når helsa tillater det og ellers er de godt ivaretatt. 

Jeg tenker at du trenger å sette grenser for deg selv mer, ikke presse deg så hardt gjennom for å gi hestene det du tror de trenger? Du kan tenke på og prioritere din egen helse uten å tenke at hestene mangler noe

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som om du setter alt for høye forventninger til deg selv. 

Hestene har fri tilgang til å gå ut og inn som de ønsker på et stort område. Hester som får gå fritt, har bedre helse og lever lengre enn hester på boks. Det er tusen ganger mer verdt enn noen timer ekstra riding i uka.

Her må du rett og slett bare slakke på kravene til deg selv. Det er en unødvendig mental byrde som spiser opp energi du kunne brukt på bedre ting. Tror de færreste hester blir ridd hver dag, og det er naturlig at aktivitetsnivået går opp og ned i løpet av året. Hesten din har fri tilgang til uteplass, mat, vann og selskap. Den har det som plommen i egget. 

Anonymkode: 622fa...616

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

At du rir hestene sjeldent hadde jeg IKKE hatt dårlig samvittighet for. Hester er ikke skapt for å bli ridd på, og lider absolutt ingen nød av å gå sjeldent på tur (i motsetning til hunder feks). Kan du ikke se på løsninger som aktiviserer hestene på en naturlig måte? Typ padock paradise osv, netting over foret så det tar lengre tid å spise, kast kraftfor utover i skogen så de må lete osv. Mange muligheter. Jeg har tre hester hjemme som aldri ris, de lever gode og lykkelige frie liv på beite. 

Anonymkode: e0053...67d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det at det liksom skulle være best for hestene å bli ridd på hele tiden er en helt fjern ide. I ungdommen hørte jeg det på alle stallene jeg hadde hest på. Helt krise om noen lot hesten få fri noen dager. Vi har inntil ganske nylig hatt hester her på gården, og først da så jeg hvor utrolig kjipt alle stallhestene må ha hatt det. Har faktisk aldri møtt en hest som gir uttrykk for å LIKE å bli ridd på. Så lenge de har gode, varierte, uteområder, hestevenner og tilgang til ly og mat/vann tror jeg du tilbyr det beste man kan håpe på. 

Jeg solgte hestene etter at jeg innså hvor dumt det er å ri da, det er utrolig dyrt med hest, selv om jeg trimmet hovene selv og alt, går jo flis og for og dyrlege nå og da og alt sånt. Men om du har råd og synes jobben er verdt det for store kjæledyr, ser jeg ingen grunn til å selge.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det høres ut som om du setter alt for høye forventninger til deg selv. 

Hestene har fri tilgang til å gå ut og inn som de ønsker på et stort område. Hester som får gå fritt, har bedre helse og lever lengre enn hester på boks. Det er tusen ganger mer verdt enn noen timer ekstra riding i uka.

Her må du rett og slett bare slakke på kravene til deg selv. Det er en unødvendig mental byrde som spiser opp energi du kunne brukt på bedre ting. Tror de færreste hester blir ridd hver dag, og det er naturlig at aktivitetsnivået går opp og ned i løpet av året. Hesten din har fri tilgang til uteplass, mat, vann og selskap. Den har det som plommen i egget. 

Enig i dette! Jeg rir hestene mine mye sjeldnere enn deg, men de har det veldig fint likevel. 

Anonymkode: 7c2ed...daa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fra naturens side blir jo ikke hester ridd, så det tenker jeg du ikke skal ha dårlig samvittighet for i det hele tatt 😊

Anonymkode: 9df5e...8fb

• Liker 1
Skrevet

Hesten din har ingen ambisjoner TS - utenom å spise så mange gullerøtter som overhodet mulig :)

Så lenge den får dekket primærbehovene med mat, vann og daglig stell så er den sikkert kjempefornøyd med å få stå med hodet i rundballene sin istede for å bli ridd på.

Dette er din dårlige samvittighet, hesten din er garantert superfornøyd 🥰

Jeg hadde beholdt og heller leitet en gang til etter fôrrytter :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge behova til hesten blir ivaretatt så driter den en lang mars i om den blir ridd regelmessig eller ei. Selv hester som elsker å jobbe teller ikke dagene mellom øktene eller måler progresjon slik vi mennesker henger oss opp i.
Du trives, den trives, det er mer enn nok.

At du sliter deg litt ut er verdt å tenke på selvsagt men om trivselsverdien og gleden er verdt det eller ei kan bare du avgjøre. Det å ha rutiner og pushe seg litt (uten å overdrive) er sunt for de fleste. 

Jeg ville heller sett på metoder for å forenkle hesteholdet ennå mer om mulig heller enn å tenke på alt du «burde» få til.

Anonymkode: 95c2a...ddd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

At du rir hestene sjeldent hadde jeg IKKE hatt dårlig samvittighet for. Hester er ikke skapt for å bli ridd på, og lider absolutt ingen nød av å gå sjeldent på tur (i motsetning til hunder feks). Kan du ikke se på løsninger som aktiviserer hestene på en naturlig måte? Typ padock paradise osv, netting over foret så det tar lengre tid å spise, kast kraftfor utover i skogen så de må lete osv. Mange muligheter. Jeg har tre hester hjemme som aldri ris, de lever gode og lykkelige frie liv på beite. 

Anonymkode: e0053...67d

Enig, og ts, jeg tenker at all energien du bruker på å bekymre deg for dette er bedre brukt på andre områder.

Å gå gjennom en utredning gjennom nav er utrolig hardt. Jeg har aldri vært så syk og så nede som under utredningen. Det var utmattende på en måte jeg aldri har opplevd før. Du er midt inne i det nå, og det er IKKE en tid for store avgjørelser på hjemmefronten.

Men jeg er enig i at du må legge vekk noen ting så du ikke strekker deg for tynt. Du kan med god samvittighet legge vekk kravene om å få ridd hesten hyppigere. Slutt å tenk at hesten, som får gå ute døgnet rundt, vil ta skade av å ikke bli ridd flere ganger i uka. Ut i fra det du beskriver så har den det tipp topp. Det finnes andre måter å aktivisere hester på. Nett rundt høy, leker og diverse. Nå som det blir varmere ute, kan du også kose deg ute i sola sammen med hesten uten alt styret med å dra på ridetur.

Hesten din har det kjempefint. Salg er noe du kan vurdere etter utredningen med nav er ferdig og du har hatt et par måneder på å komme deg, men i mellomtiden kan du stole på at hesten din har det veldig fint uansett hvor mye eller lite den blir ridd. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for gode ord og råd alle sammen. Det var veldig betryggende å høre at det er flere som synes det er greit å ikke ri hestene sine så ofte. 

Jeg er nok preget av å kun ha vært i miljø hvor alle er svært opptatt av at man må bruke hesten sin aktivt, hvis ikke er man liksom en dårlig hesteeier. Jeg har faktisk vært oppstallet et sted hvor det var en del av kontrakten at man var nødt til å ri hesten sin minimum 3 dager per uke.

Kommer absolutt til å ta det til meg og prøve å stole på at de faktisk har det bra og har det de trenger. Det vil nok gjøre alt lettere. 

Også lurt å vente med å ta noen store avgjørelser før utredning er ferdig og til jeg vet mer helsemessig. De dagene jeg har energi og er i bedre form tenker jeg jo at jeg aldri har lyst til å selge, så det er kanskje det jeg burde lytte til inntil videre.

Igjen, tusen takk! Setter veldig pris på det. 

- TS

• Liker 3
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Hesten trenges ikke bruke hele tiden så lenge den får stallet den trenger , har hestekompis og blir sjekket over dagelig får sår og skader😊 jeg ville ikke solgt av den grunn, den har det trygt med deg og slepper å være en kasteball❤️ var forytter får en hest i nesten 5 år før jeg flyttet siden de ikke hadde tid til den og jeg ikke hadde råd til hest❤️ perfekt løsning får begge oss , desverre måtte jeg flytte 

Anonymkode: ee3bd...746

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...